Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

26 September 2022

Penculikan Di Sekolah

Bhai/DeeDee semua..

Kes culik di Sekolah.

Isu ini gua dah utarakan lama dulu… sama ada di media (cetak dan elektronik) atau media sosial (blog dan sebagainya). Risiko penculikan amat mudah berlaku pada waktu balik sekolah (tanpa mengira jenis atau peringkat sekolah) rendah atau menengah.

Ini berlaku apabila hampir semua sekolah menyediakan ruang pondok menunggu ibubapa atau penjaga di kawasan luar pagar sekolah. Ada yang mengatakan potensi kejadian hanya akan tinggi bilamana bilangan pelajar agak kurang dikawasan luar sekolah. Sebenarnya tidak. Diwaktu puncak pun boleh sahaja berlaku kejadian culik.

CCTV pula hanya merakamkan apa yang berlaku dalam kawasan sekolah. Susah nak jumpa ada CCTV yang memantau pelajar yang berada di pondok tunggu bas di luar pagar sekolah. Ketiadaan pengawal yang bertugas memantau pun satu hal juga. Pelajar ramai, pengawal pula mungkin seorang dua.

Tambah lagi ader banyak gerak-gerai jualan ataupun peniaga bermotorsikal / berkereta yang berjualan dikawasan luar sekolah selepas habis sesi persekolahan. Pastinya para pelajar akan berkerumun membeli jualan tersebut. Ada banyak kes kemalangan berlaku dikawasan luar pagar sekolah akibat dari keadaan sibuk yang tidak terkawal.

Jangan terkejut kalu ader insiden “kemalangan olok-olok” yang sengaja dibuat untuk menculik pelajar. Ianya hanya perlukan dua kenderaan… Motorsikal dan Kereta / Van. Motorsikal berlakon melanggar, manakala Kereta / Van akan cuba menbawa pelajar ke Hospital.. Selebihnya anda boleh fikir sendiri.

Jadi apa penyelesaiannya?

Pelajar tidak dibenarkan keluar sesuka hati di luar pagar selolah. Ibu bapa atau penjaga mesti turun dan ambil sendiri pelajar didalam kawasan sekolah.

Tapi gua faham… dalam banyak senario susah nak buat atau educate. Tambah pula kawasan yang sesak atau sekolah yang ramai pelajarnya. Dan tenpat parking kenderaan tidak ada disediakan.

Maybe juga boleh ditempatkan seorang dua anggota keselamatan (Polis, Rela, JPA3) atau sebagainya untuk membantu keselamatan diwaktu balik sekolah ni je.

Setakat elaun tambahan rasanya boleh je Kerajaan menyediakan dana mrlalui Kementerian Dalam Negeri.

Benda nih sebenarnya boleh dilaksanakan demi keselamatan pelajar kita. Bezanya antara hendak buat atau tidak. Bagi kes negeri bersempadan dengan negara lain… buat jer la tembok konkrit setinggi 12 kaki dengan dawai kawat berduri disepanjang sempadan. Setel.



1 comment:

  1. Cer gi tahu apa sebab banyak kes culik. Apa yg mungkin berlaku pada kanak2 ni.

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Popular Posts

YouTube CipanTapirTenuk

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1