Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

31 August 2013

Syria : Siapa Yang Untung

Bhai/DeeDee sekalian...

Sekali lagi warga Malaysia dan dunia kena main dengan media dalam isu Syria nih.... Dalam kes di Syria nih... Siapa yang untung ... Hahaha

Berapa ramai yang terpedaya dan diperdayakan oleh media yang jugak dikuasai oleh para spekulator ekonomi... Hahaha... 

Isu senjata kimia la... Isu gas beracun la... Isu penggunaan bom napalm dan fosforus la.... Hahaha... Lawak siot... Kalu lu orang nak tau... Dalam banyak kes konflik yang berlaku dalam dunia nih... Terutamanya di kawasan Timur Tengah .... semuanya ader kaitan dengan Amerika Syarikat dan Israel...

Malah... Yang selalu guna bom napalm dan fosforus aderlah Amerika Syarikat dan Israel... Begitu jugak dengan "depleted uranium shell" sama ada pada peluru meriam mahupun pada peluru berkaliber besar...

Malah... Dalam perang dunia kedua dulu... Tak ramai yang tahu bahawa Tentera Berikat (Amerika Syarikat dan Britain) la yang paling banyak guna gas beracun dan senjata kimia... Tak kira la dari penggunaan "agent orange" sampailah kepada "anthrax".... Hahaha

Malah Tentera Amerika dah banyak kali buat ujian menggunakan "small pox" sebagai senjata kimia masa depan... Dan salah satu ujian yang Tentera Amerika pernah buat aderlah wabak "Ebola" yang dibuat khas dan diuji di Afrika...

Jadi... Dalam kes di Syria nih... Siapa yang untung??? Hahaha.. Yang untung tentulah Amerika Syarikat (yang ekonominya tengah teruk), Israel (mengekalkan status quonya di Timur Tengah) dan Arab Saudi/Qatar (kerana boleh menaikkan harga minyak dan gas kepada harga spekulator iaitu USD$400 setong)...

Hahaha... Skrang nih Halliburton dah kuasai telaga minyak di Iraq dan Afghanistan... Dan kalu harga minyak naik... Sure Amerika Syarikat akan untung dan secara otomatiknya saluran gas dan minyak di Timur Tengah akan dikuasai oleh agen-agen Amerika Syarikat...

Hahaha... Obama skrang nih tengah berkira-kira nak serang Syria atas alasan Syria menggunakan senjata kimia dan gas beracun kepada rakyatnya... Dan inilah yang dimainkan oleh media-media celaka macam Al Jazeera, Al Arabiya, CNN dan banyak lagi ... Termasuklah jugak oleh media Malaysia... 

Hahaha... Hebat perancangan diorang... Sampai takder satu pon cerita yang benar dari Syria yang dapat lepas didalam media nih melainkan semua cerita yang sudah difabrikasikan oleh media celaka nih.... Satu perancangan bersepadu... lengkap melengkapkan.... 

Seperti gua pernah katakan dulu... hasil dari maklumat operatif agensi yang gua pernah berkhidmat dulu (dimana diorang nih skrang dah lebih 3 bulan berada di Syria) .... Ini semua kerja dan mainan CIA dan MOSSAD.... Siapa yang buat kerja jahanam di Syria kalu tidak agen-agen rahsia CIA dan MOSSAD yang jadi agen provocateur ..... Ala... teknik yang samer yang kasi kecoh dalam mana-mana himpunan rakyat la... Samer jer teknik yang boleh dibaca dan dijangka.... Hahahaharamjadah.....

Jadi... Dulu ader orang tanya... Kes Syria dah lama berlaku... Kenapa Amerika Syarikat tak mau masuk campur... Hahaha... Skrang lu sudah tau kan jawapan pada soalan lu... Hahaha... Amerika Syarikat memang tunggu masa yang sesuai.. dengan isu yang sesuai... Semuanya dirancang terbaek oleh agensi kontraktor keselamatan yang berbayar... Hahaha... Celaka betul lar...

Dan siapakah pembayar kepada operasi nih.... Hahaha...... Sudah semestinya negara teluk seperti Arab Saudi, Qatar, Kuwait dan UAE... Hahahaha... Semua mau push OPEC naikkan harga minyak mentah.... Hahaha

PS: Ader orang tanya gua... Kenapa tak update citer pasai Hari Kemerdekaan... Err... Bukan ker Zainal Kling dan Ramlah Adam kata negara nih tak pernah dijajah??? Hahaha

30 August 2013

Geng Naga Merah vs Geng Gagak Hitam

Bhai/DeeDee sekalian...

Hahaha... Masih ingatkah lu orang dengan Geng Gagak Hitam yang glamer satu masa dulu... Hahaha... Geng kongsi gelap yang jugak dianggotai oleh pelajar sekolah...

Hahaha... Gua pernah tubuhkan satu kongsi gelap masa gua skolah menengah dulu ... Sekitar awal 80'an.... Hehehe... Takder aper yang menarik masa tue melainkan sekadar bekap kengkawan kalu ader tournament hoki atau kriket.... Hahaha

Tapi itu citer lama... Walaupun berkongsi gelap... Kitorang sumer straight A student... Ader ramai yang sambung pelajaran sampai ker oversea... Ader yang jadi pensyarah.. Ader yang jadi loyar... Ader yang jadi doktor... Ader yang jadi engineer... Ader yang jadi businessman... Ader yang jadi wartawan... Ader gak yang jadi ahli musik... Dan majoriti dikalangan ahli geng-geng kongsi gelap masa kat skolah dulu skrang nih samer ader jadi ostad part time... pakar motivasi part time dan jamaah tabligh part time.... Hahaha

So ... Gua tak terkejut kalu ader kongsi gelap di Malaysia... Dah lama ader dah... Dari Ghee Hin dan Hai San dulu... Sampailah kepada Geng Naga Merah yang ayahandanya aderlah seorang lagenda musik.... Hahahaha

Satu benda yang paling gua tak tahan nak gelak adalah biler gua dengar KPN kata yang takder VVIP dan ahli Politik yang dok bekap atau jadi dalang kepada mana-mana kongsi gelap.... Hahaha... Lawak siot...

Kalu itu macham aaa... Samy Vellu tue bukanlah kapla besar la dalam kongsi gelap.... Hahaha... Lawak siot... Gua rasa aaa satu Sungai Siput akan gelak besar dengar cakap KPN.... Hahahaha

Ader paham ka???

Pssst... Siapa VVIP yang bekap Geng Mamak yang rompak jongkong emas dulu tue..... Hahahaha.... Dan siapa agaknyer VVIP yang jadi kapla besar kongsi gelap yang dok pow peniaga kecil  Melayu kat area Jalan TAR tue... Hahaha

Dan lagi.. Saper VVIP yang selalu dok bekap gengster Jalan Petaling dan Jalan Brickfield.... Hahahaha... Takkan itubpon KPN tarak tahu... Hahahahaha

Kenapa Perlu Bayar?

Bhai/DeeDee sekalian...

Nih gua nak tanya sedikit jer... Sebab gua masih sibuk dengan macam-macam urusan birokrasi dan dokumentasi... Iyolah... Itu hari sibuk dengan konferen... Dan selepas tue sambung dengan but dokumentasi penyerahan tugas dan penamatan servis dalam Agensi... Yeah.. Setelah lama dipohon... Akhirnya mulai 1 September 2013... Gua secara sahnya... tidak lagi berkhidmat dengan Agensi....

Yahoo... Bebas... Hahaha... Cuma gua masih lagi terikat dengan satu arahan "Non Disclosure Agreement" (NDA) .... Hahaha

So... Aper citer nih... Hahaha... Gua melalut la plak.... Hahaha... Jangan mare...

Gua cuma nak tanya soklan nih jer... Kenapa perlu bayar untuk tengok filem Tanda Putera... Itu harikan BN dan UMNO serta Kerajaan Pusat boleh bagi tayangan percuma jer sebelum PRU13...

So... Buat aper gua nak mengabiskan duit gua untuk tengok filem yang kononnya berlatarkan sejarah (tapi melalut dalam bab pengkisahan sejarahnya) walhal sebelum nih ianya ditayangkan secara percuma... free... gratis.... Hahahaha

Takder maser gua nak buang duit tonton filem yang patutnya boleh tengok free jer... Hahaha

Tambahan : Gua dah lama tak pi panggung wayang... Semenjak ader Torrent nih... Aper ader hal gua nak layan wayang... Tambah lagi "Wayang UMNO" .... Hahahaha

26 August 2013

ZebraCON 2013

Bhai/DeeDee sekalian...

Gua sedang bersiap nak turut serta dalam satu konvensyen berkenaan keselamatan sistem komputer dan rangkaian bertaraf antarabangsa (ZebraCON 2013) yang akan bertempat di Berjaya Times Square esok...

Konvensyen dan sesi latihan selama 3 hari ini bertujuan untuk mendedahkan para peserta dengan sistem keselamatan dan pengurusan risiko yang lebih menumpukan kepada trend dan ancaman terkini bagi menangani masalah dalam sistem komputer.

Dijangkakan 300 peserta dari seluruh dunia akan menyertai konvensyen (ZebraCON 2013) ini dimana yuran penyertaannya aderlah USD$550 untuk seorang peserta.




25 August 2013

Simati Tidak Dapat Pertahankan Diri

Bhai/DeeDee sekalian...

Orang dah mati sure tabley nak pertahankan diri dier... Yer la kan... Sudah mati... Sebab itu lar ... Gua cukup bengang dengan orang ramai yang citer macam-macam tentang orang yang dah mati.. Orang yang dah mati takkan dapat berhujah lagie...

Sibuk media dok canang isu saman trafik yang banyak yang khabarnya dipunyai oleh pemandu bas yang terhumban fi Genting baru-baru nih... Macam-macam la ayat dalam media celaka berhujah kononnya simati adalah kaki pecut... Simati memang kaki kesalahan traffik... 

Simati dah mati.. Macam mana dier nak pertahankan diri... Ntah-ntah saman halaju yang simati dapat tue sebenarnya bukan pon laju mender... Banyak orang di Malaysia yang biasa dapat saman ekor  dan saman trafik bagi kelajuan lebih 60 km/j... Malah gua pon ader 3 saman trafik pada kelajuan 65 km/j sedangkan kononnya kawasan yang gua kena tue cuma dihadkan kepada 60 km/j...

Takkan bawak kenderaan pada 65 km/j pon boleh dikatakan pelesit... Cuba la jangan jadi bodoh dan bangang macsm Mazidul Akmal Sidik... Hahaha ... Aper kata kiter letak wartawan celaka yang menulis macam nakharom nih dalam kenderaan yang rosak brek dan biarkan dier turun dari Genting Highland... Kalu dier tak mati sampai ke bawah tue... memang la dier terra.... Hahaha... Bodoh punya wartawan atau sesapa sajer yang dok kata semuanya salah pemandu yang bawak macam pelesit... 

Simati memang tabley nak menjawab dan berhujah mempertahankan diri...

Samer gak dengan beberapa kes "tembak sampai mati" yang dilakukan oleh anggota PDRM atas alasan berlakunya berbalas tembakan... Bukan sekali gua dengar ayat nih.. Cukup banyak kali.. Seingat gua... Taktik yang sama digunakan sejak awal 80 dulu..

Ader kes yang simati yang katanya berbalas tembakan dengan anggota cegah jenayah PDRM didapati sudut tembakan maut tersebut meragukan... Sebagai operatif (bekas) yang memang dilatih menggunakan senjata api, gua cukup tahu tentang impak trajectory dan ballistic peluru...

Sebagai contoh... Dalam kes kematian akibat insiden berbalas tembak, cukup tidak logik jika sudut trajectori peluru datang dari bawah dagu mengunjur ke atas kepala atau dari atas kepala mengunjur ke bawah dagu.... Bagi dua-dua posisi ini... Ianya hanya boleh berlaku dalam keadaan muncung pistol sama ada dihalakan atas kepala simati mahupun dihalakan pada bawah dagu simati...

Dalam kedua-dua teknik... Ianya bukanlah boleh dibuat dalam keadaan berbalas tembakan... Ianya hanya boleh dibuat dalam keadaan simati sedang merayu dan menyerah diri..

Kalu kiter imbas kembali kes kematian adik Aminul Rasyid Amzah yang ditembak oleh anggota peronda PDRM... Nyata sesuatu yang kurang logik berlaku.. Dimana anak peluru 9mm yang mempunyai kuasa tembakan yang memang lemah dari senjata HK MP5 boleh pulak terlalu kuat sehinggakan boleh menembusi cermin belakang Proton Iswara yang bersudut laku menembusi "headrest" kereta tersebut dan akhirnya menembusi juga dalam kepala Aminul Rashid yang menjadi punca mautnya simati...

Jangan lupa... Tembakan ini dibuat pada jarak 10 hingga 15 meter antara kenderaan simati dan kenderaan peronda PDRM pada kelajuan kenderaan lebih dari 80 km/j. Tambah lagi sebagai seorang yang tidak  kidal, tembakan maut tersebut dibuat secara tepat dari sebelah kiri kereta peronda polis dalam keadaan bukannya anggota tersebut duduk diatas sisi pintu kereta peronda tersebut menggunakan senjata HK MP5 seperti yang biasa dibuat oleh anggota skuad khas. UTK atau Komando 69 PDRM.

Dan jangan pula kita lupa bahawa Koperal Jenain Subi tersebut sebelum ditukarkan ke unit peronda adalah seorang polis mahkamah yang kerjanya hanya mengiringi pesalah sahaja... Dan dia bukanlah bekas anggota UTK ataupon Komando 69 yang biasa dilatih beroperasi dalam keadaan ekstrim dan tepat...

Ketuk pintu pukul 4.30 pagi orang takmo nak bukak pintu then boleh pecah masuk serta tembak... Cuba lu orang sendiri kena kacau pukul 4.30 pagi... Mesti mata lu orang terpisat-pisat kan... Mesti kapla tengah pening sebab kena kejut waktu tue... Jadi cuba pikir... Logikkah berbalas tembak dalam keadaan kapla tengah mamai... Hahaha....  "Planted Evidence" skrang sudah jadi mainan operasi la plak... Hahaha...

Tapi biasa la... Simati bukan boleh nak berhujah lagi... Dan simati tidaklah boleh untuk pertahankan diri...  Hahahaha... Terbaek...

Sames goes to Altantuya... She can't defend herself... RIP Altantuya.... Hehehe... Tolong jangan jadi pontianak aaaa... Hahahaha

24 August 2013

Ini Gambar Gua

Bhai/DeeDee sekalian...

Takder aper gua nak citerkan pon... Sekadar nak share satu gambar rare.... Hahaha.... 

Aderkah nie gambar gua??? Misteri sungguh lar.... Hahahaha


23 August 2013

Kesalahan Bahasa Yang Melucukan

Bhai/DeeDee sekalian...

Cuba lu orang tengok kesalahan bahasa yang gua capturekan kat bawah nih menggunakan tepon cap buah epal nih...

Lokasi ...

Kawasan projek pemulihan pantai disebuah kawasan peranginan yang dikendalikan dan diseliakan sekarang ini oleh JKR ...

Macam mana lar boleh jadi camnie.... Hahaha... Memalukan lar...


1.4 Juta Pengundi Warga Bangla Dibawa Masuk Mulai 2014

Bhai/DeeDee sekalian....

Gua terkedu... tak tau nak kata camana lagi.....  rasanyer nih sumer akan jadi bakal pengundi pada PRU14 nanti........ 1.4 juta warga Bangla nih dibawa masuk mulai 2014 ... cayalah... siap bagi IC khas lagie... hahaha

Aper daa... mesti SPR boleh proses diorang nih supaya senang jadi pengundi..... hahahaha


22 August 2013

Geng 08 Lagi

Bhai/DeeDee sekalian...

Hahaha.....baru sekarang kecoh pasai isu gengster nih.... Geng 08 dah lama ader kat Malaysia nih... cukup ramai keahlian dier.... Hahaha.... cuma ader dua puak dalam Geng 08 nih..... satu puak memang gengster abis.... memang kaki jenayah...

Manakala....

Satu lagi puak Geng 08 aderlah dari orang baik-baik... cuma IC diorang nih jer yang ader 08 sebagai kodnya.... hahaha.... orang yang lahir di Negeri Perak Darul Ridzuan.... hahahaha


SHAH ALAM - Polis Selangor memberkas tiga lelaki dipercayai anggota Geng 08 di Padang Jawa, Klang selepas kejadian tembakan di Subang Perdana dan Lebuhraya Koridor Guthrie dekat sini, awal pagi ini.

Pemangku Ketua Polis Selangor Datuk A. Thaiveegan berkata polis turut merampas sepucuk pistol jenis Smith & Wesson serta beberapa butir peluru hidup daripada mereka.

"Ketiga-tiga suspek adalah individu dikehendaki oleh IPD Klang Selatan dan seorang darinya mempunyai empat rekod jenayah lampau bersabit kes dadah dan samun," katanya pada sidang media di sini, hari ini.

Ketiga-tiga suspek berusia antara 26 dan 27 tahun dan berasal dari Klang dan Shah Alam itu akan ditahan reman esok, katanya.

Menceritakan detik sehingga membawa kepada penahanan ketiga-tiga suspek, Thaiveegan berkata sebuah kereta peronda polis terserempak dengan kereta Perodua Viva yang dinaiki tiga suspek itu dalam keadaan mencurigakan berhampiran sebuah restoran di Subang Perdana kira-kira 2.30 pagi.

Hasil maklumat awal, polis tidak menolak kemungkinan mereka ke situ untuk melakukan samun ke atas restoran berkenaan, katanya dan menurutnya suspek memecut laju kereta sambil melepaskan dua das tembakan ke arah kereta peronda polis selepas diarahkan keluar untuk pemeriksaan.

"Kereta peronda polis terus mengejar suspek dari Subang Perdana sehingga ke Lebuhraya Koridor Guthrie dan ketika itu juga, suspek melepaskan tembakan (ke arah kereta peronda) namun tidak mengena.

"Ekoran kejadian tembakan itu, kita terpaksa meminta bantuan dari pasukan peronda polis dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Shah Alam," katanya.

Thaiveegan berkata sebaik tiba di Seksyen 20, Shah Alam, suspek sekali lagi melepaskan dua lagi das tembakan ke arah polis sebelum memasuki kawasan Padang Jawa dan kemudiannya Taman Sentosa di Klang sebelum terbabas dan melanggar sebuah Toyota Hilux serta penghadang jalan.

"Kenderaan rosak dan tidak boleh bergerak menyebabkan ketiga-tiga suspek akhirnya keluar dari kereta dan melarikan diri.

"Namun, dengan bantuan polis dari IPD Klang, seorang daripada mereka dapat ditahan manakala suspek kedua yang menyembunyikan diri dalam longkang berhampiran diberkas sejam kemudian manakala suspek ketiga diberkas kira-kira 9.15 pagi ini dalam kawasan kebun kelapa sawit di kawasan sama," kata Thaiveegan. - Bernama

Batal Lesen, Ini Bukanlah Penyelesaian Masalah

Bhai/DeeDee sekalian...

Berapa ramai agaknya yang memandu diatas jalanraya kita sekarang nih yang tidak mempunyai kelayakan memandu.... tidak mempunyai lesen memandu..... Agak-agak lu orang aaa... ader berapa ramai aaa..... Gua rasa aaa... kalu dicula saru-satu... maybe kiter boleh dapat 1/4 daripada pengguna jalanraya memandu kenderaan mereka tanpa lesen...

Okeh.. gua paham dan stuju memang patut ader lesen.... penggunaan lesen memang wajar... pasai untuk mendapat lesen memandu... seseorang tue perlu menjalani latihan..... (err.. gua tak maksudkan lesen beli aaaa... hahaha)....


Persoalan sekarang nih... Aderkah PDRM mahu menambah lagi ramai orang yang memandu kenderaan mereka di jalanraya dengan tidak mempunyai lesen yang sepatutnya..... Jika idea membatalkan lesen hanya kerana ader banyak saman tertunggak.... patutnya ianya dimulakan dengan membatalkan lesen para VVIP terutamanya para menteri yang ramai dikalangan mereka mempunyai saman tertunggak...

Hanya kerana saman AES yang banyak tertunggak tidak bermaksud kelayakan memandu lu orang patut dibatalkan..... Malah kiter semua tahu... banyak sangat saman ekor yang ntah tak tau mana hujung pangkal pon..... ramai yang kena..... dalam banyak kes....  ader kenderaan yang langsung tak bergerak (dah lama "terpekor" dalam bengkel) pun boleh ader saman trafik memecut lebih dari 110 km/j ... giler aper...

Malah ader kes orang yang hanya mempunyai sebuah motor kapchai cabuk... tetapi mendapat saman AES lebih dari 200 km/j ..... aperkah kegilaan nih...

Patutnya... lesen mereka-mereka yang didapati bersalah mencetuskan kemalanganlah yang wajar digantung atau dibatalkan..... dan bukannya semua sekali kesalahan digantung dan dibatalkans secara semberono sajer...... manakala tugas menggantung dan membatalkan hanya terletak dibahu para hakim dan bukannya PDRM..

Kalu inilah pendekatan yang dilaksanakan oleh PDRM... maka ianya seumpama peribahasa Melayu....  "Marahkan nyamuk kelambu dibakar" ..... hahahaha....

Karut Lagi Marut

Bhai/DeeDee sekalian...

Gua sedih bila mendapat tahu bangunan surau di Tanjong Sutera Resort yang menjadi kontroversi penyalahgunaan oleh penganut Buddha dari Singapura telah diarahkan dirobohkan.... Aper yang gua kesalkan.... alasan yang diberikan oleh MDKT (Majlis Daerah Kota Tinggi) amatlah dangkal... antara alasan yang diberikan aderlah ianya dibina tanpa kelulusan MDKT....

Kalu inilah alasannyer... kenapa pula YDP MDKT sendiri yang meluluskan pelan pembinaan bangunan surau ini dulunya.... dan kalu beginulah caranya MDKT membuat keputusan.... sure banyak lagi bangunan dalam kawasan pentadbiran MDKT yang mesti dirobohkan juga.... sebab terlalu banyak bangunan dalam kawasan pentadbiran MDKT yang dibina tanpa kelulusan MDKT.... Sepatutnya jika sesebuah bangunan itu selamat dari segi rekabentuk dan kejuruteraan struktur... maka sewajarnya MDKT hanya perlu mengenakan denda dan kompaun kepada pemilik bangunan kerana membina bangunan tanpa kelulusan MDKT...

Inilah masalahnyer biler sesebuah Negeri dikuasai oleh "Penganut Agama Yang Taksub" ..... kerana isu sekecil penyalahgunaan oleh penganut Buddha... maka sebuah surau yang molek boleh digunakan terpaksa dirobohkan.... Malah dicari macam-macam alasan untuk melunakkan perobohan... gila....  agaknyer aaa.. kalu kena kat negeri Kelantan kot.... masak Parti PAS yang dipersalahkan... nih kena kat Johor... maka boleh la kot UMNO dipersalahkan.... hahaha

Kalu betullah cara dan tindakan ini... agak-agaknyer la mesti Hagia Sophia di Turki dulu dah kena beberapa kali dirobohkan... pasai sebelum tue pernah digunakan oleh penganut Kristian,,,, Malah pada masa ianya berfungsi sebagai Masjid... tiada perubahan pon kepada relik-relik yang berada didalam bangunan tersebut walaupun relik tersebut melambangkan Kristianiti... okeh jer... takder masalah

Pening aaa....  Penasihat Agama kepada Kesultanan Johor pon samer pening..... isu penyalahgunaan sekali sahaja oleh penganut Buddha kecoh jadi isu.... kononnya surau itu tidak lagi suci....  walhal ... biler Sultan dan kerabatnya menganjurkan Hari Puja Kubur (Hari Hol).... haram tak bergerak mulut Noh Gadut nih menegur kesesatan Sultan dan para kerabatnyer.... Semua kecut... semua penakut... semua tabrani..... giler aaa.... Noh Gadut lagi takut kat Sultan daripada takut kat Allah Taala..... Oh lupa.... gua lupa.... Sultan nih aderlah "Bayangan Tuhan di muka bumi" ......

Errr.... inilah jadinyer biler hadith Rasulullah s.a.w. dinisbahkan mengikut akal manusia yang taksubkan kepada manusia ..... walhal... hadith tue langsung takder kena mengena dengan Sultan dan Raja yang ader sekarang nih... bodoh betul lar...

Nasib baik lar dalam kes Maznah Yusuf itu hari... anjing yang dibelanya tidak diarahkan dibunuh atas alasan menghina Islam.... kalu tidak nampak sangat la jahil totok puak-puak nih.... hahahaha

Aper nak jadi aaa......  Akai takmo nak guna.....

21 August 2013

Urusan Haji Adalah Ibadah, Bukan Pelancongan.

Bhai/DeeDee sekalian....

Firstly gua nak kasi tulis lagi isu nih.... kupasan lagi..... Ibadah tetap adalah ibadah.... Ibadah adalah kewajipan yang mesti dibuat oleh orang yang mengaku Islam.... Ibadah mesti dibuat sendiri... sebab pahala ibadah itu dinilai oleh Allah Taala atas perbuatan dan ikhlasnya...

Ibadah tabley nak disuruh orang lain buat.... serupa macam nak berak atau kencing... katakan lah lu sakit perut nak berak.... takkan la lu suruh orang lain pi masuk jamban dan berakkan untuk lu.... giler aper aaa.... mau tak mau lu sendiri kena pergi masuk jamban.... ader paham ka??? Bukan la gua nak samerkan Ibadah tue dengan berak.... tapi rasionalnya la yang gua nak kaitkan....  baca dengan kepala otak aaa... jangan jadi macam blogger Geng Rusila yang suka baca guna kapla lutut... hahahaha

Okeh... Jadi.... biler sesuatu ibadah tue tak dibuat dan diamalkan oleh Nabi dan para sahabat... maka ibadah tue aderlah bidaah... dan bidaah tue aderlah kesesatan... dan sesat tue pulak aderlah makanan api neraka...

So.... berbalik kepada isu Upah Haji..... hujah yang mengharuskan upah haji nih amat lemah.... sekadar bersandarkan kepada beberapa hadith jer.... walhal semua orang yang mengaku Islam lagi beriman tahu bahawa hanya tiga perkara sahaja yang sampai kepada setiap anak Adam yang sudah meninggal dunia...

1. Amal Ibadat yang dilakukan olehnya semasa hidup..
2. Sedekah jariah yang dilakukan olehnya semasa hidup
3. Doa dari anak-anaknya yang soleh

Jadi.... kesimpulannyer.... ader beza antara ibadah dengan urusan harian.... ibadah tidak boleh dibuat suka-suka ikut kapla sendiri..... tapi urusan harian boleh dibuat suka-suka ikut kapla sendiri selagi mana ianya masih tidak melanggar Al Quran dan Sunnah... jadi urusan harian macam nak buat jalan ker... lebuhraya ker... lapangan terbang ker... semua tue takder masalah dibuat walaupun masa zaman Nabi takder... sebab semua ini bukan ibadah.....

Yang pasti.... Urusan Haji adalah ibadah, bukan pelancongan ......

Soalan yang masih tak berjawab oleh para penyokong perniagaan Upah Haji..... iaitu "Sila berikan nama sahabat Nabi yang ada mengambil upah haji" ..... jawab nih dulu ... jangan kona-kona pusing cerita dalam blog .... hahahaha

20 August 2013

Mengambil Keuntungan Dari Kenaifan Orang Ramai

Bhai/DeeDee sekalian...

Aper yang gua nak citerkan nih berkemungkinan besar akan menyebabkan ader puak yang akan marah... ader puak yang akan menyuruh gua pi mengaji balik... ader puak yang akan mengatakan gua sesat dan sebagainyer... Hahaha... tapi takper... gua tetap gak nak membangkitkan isu nih... lagipon gua bukan ostad ker mender.... gua dulu blajar kat skolah Missionary jer.... St Micheal Institution jer... perkara yang gua nak storykan nih aderlah berkaitan dengan mengambil keuntungan dari kenaifan orang ramai....

Okeh.... lu orang sumer tau kan tentang rukun Islam.... err... ader 5 perkara.... rukun bermaksud perkara wajib yang perlu dilakukan oleh seseorang yang mengaku dirinya seorang yang Islam....

Rukun Islam yang pertama aderlah mengucap dua kalimah syahadah...... okeh.... tentang rukun nih.... aderkah dibolehkan orang lain mengucapkan dua kalimah syahadah bagi pihak lu???.... hahahaha.... tentu tabley kan... sebab hukumnya jelas... untuk menjadi seorang Muslim.... orang itu sendiri perlu mengucapkan dua kalimah syahadah... dan semestinya orang itu jelas dan faham maksud dan implikasi serta hakikat syahadah itu sendiri.

Rukun Islam yang kedua pula aderlah mendirikan solat..... solat itu aderlah tiang agama.... jadi... boleh tak orang lain tolong mendirikan solat buat lu..... hahahaha.... tentu tabley kan.... sebab kalu orang lain solat... pahalanya akan dapat kepada orang yang mengerjakan solat tue.... . hukumnya jelas...  sebagai seorang Muslim .... orang itu sendiri perlu menunaikan solatnya sendiri... sebagai memenuhi syarat rukunnya... supaya dia tahu dan faham hakikat dan maksud solat...

Rukun Islam yang ketiga pula aderlah menunaikan puasa di bulan Ramadhan....  puasa itu aderlah hak Allah... dan Allah Taala akan membalas dan mengira setiap puasa yang dikerjakan kerana Allah Taala.... jadi puasa itu perlu dilakukan oleh setiap insan yang mengaku dirinya Muslim... Tiada dolak dalihnya.... tiada alasan..... dan hukumnya aderlah jelas.....  tabley nak mintak orang lain berpuasa bagi pihak dirinya.....  walau aper pon alasannya....

Rukun Islam yang keempat.... aderlah mengeluarkan zakat..... yang ini gua nak bagitau...zakat dan fitrah tue aderlah dua perkara yang berbeza.... zakat perlu dilangsaikan dan ditunaikan oleh seseorang muslim itu sendiri.... dan ianya tidak boleh dibuat oleh orang lain bagi pihaknya.... sebab zakat aderlah penyucian harta setiap insan yang Muslim.....  walhal... fitrah pula aderlah sesuatu yang ditunaikan oleh ketua keluarga (atau juga anak-anak yang menjaga kedua ibubapanya yang tidak berkemampuan serta uzur) sebagai pelengkap kepada puasa di bulan Ramadhan....  fitrah itu bukanlah zakat.... tapi di Malaysia nih... orang ramai anggap ianya aderlah sama..... hahaha ....

Rukun Islam yang kelima.... menunaikan haji ker Baitullah..... hukumnya jelas wajib kepada semua orang Islam yang mengaku beriman....  iaitu mereka sendiri yang kena buat.....  sebab ibadah nih akan dinilai atas kerjabuat yang dilakukan oleh orang itu sendiri..... yang mampu keatas 3 perkara ini.... yang pertama... mampu dari segi kewangan..... yang kedua... mampu dari segi kesihatan.... dan yang ketiga... mampu dari segi masa...  ...... tapi.... bagi perkara yang ketiga tue.... dalam keadaan sekarang nih.... dan sampai bila-bila... tak logik kalu seseorang Islam itu tidak punyai masa untuk menunaikan haji ke Baitullah.... takder alasan masa tak ada... sebab alasan nih paling tak relevan (samer macam alasan macam cilaka yang kata "tak sampai seru lagi" ... kepala hotak berjambul lar bagi alasan tak sampai seru) ....

Jadi kalu alasan masa tidak ader untuk menunaikan rukun Islam ke lima iaitu ibadah haji sudah tak relevan.... makanyer cuma tinggal alasan kewangan dan kesihatan jer la..... so.... dua nih jer la yang masih relevam..... kan.. kan ... kan...

So.... macam mana plak boleh ader idea sesetengah orang yang mengambil keuntungan atas kenaifan orang ramai sampaikan ader yang buat bisnes atas dasar agama mengambil upah menunaikan Haji.... walhal semua ibadah dinilai keatas para pembuat ibadah... macam mana plak boleh suruh orang lain melakukan ibadah bagi pihaknya...

Kalu dah boleh upah orang lain buatkan ibadah untuk dirinya.... aper masalah plak kalu "mereka-mereka nih yang berduit banyak" boleh aaa mengupah orang lain melaksanakan ibadah dan rukun-rukun Islam yang lain bagi pihaknya....

Macam contoh nih aaaa.. RM1 juta kepada Ostad Ayam supaya melakukan syahadah buat Mokhtar BauKaki... RM1 bilion lagi kepada Ostad Ayam supaya membuat solat fardhu dan sunat buat Mokhtar BauKaki.... RM1 bilion lagi kepada Ostad Ayam supaya melakukan puasa fardu dalam bulan Ramadhan buat Mokhtar BauKaki .... Bab zakat.... Mokhtar BauKaki boleh buat sendiri... sebab tak susah mana... boleh panggil media buat sidang media.... hahaha... boleh glamer....  dan RM10 juta lagi kepada Ostad Jean's supaya membuat haji dan umrah buat Mokhtar BauKaki

Hahaha.... semua sebab Mokhtar BauKaki memang kaya... banyak duit... so dier boleh la bayar semuanya.... sebab kalu Haji yang rukun pon boleh diupah disewa.... aper ader hal plak rukun yang lain tabley diupah disewa.... Hahaha.... duniakan sekarang nih komersial.... nanti kalu haji dan umrah boleh dapat sijil (selepas bayar upah).... makanyer nanti untuk syahadah.... solat... puasa..... dan zakat ... boleh la dapat sijil selepas bayar upah....

Nanti senang nak tunjukkan kat Malaikat Raqib dan Atid sijil tue.... hahaha.... boleh la dimasukkan dalam senarai catitan buku amalan,...... Hahahaha....

Inilah bahananyer biler ader yang mengambil keuntungan dari kenaifan orang ramai.....  Sungguh... mudah betul la kalu jadi kaya cam Mokhtar BauKaki... boleh la bayar semua tue...  semua boleh disewa diupah.... hahahaha ..... Ostad Ayam dan Ostad Jean's boleh la daftarkan perniagaan agama nih ngan SSM.... hahaha....

Semuanya sebab mengambil mudah atas tafsiran dan pemahaman hadith  yang dibawah nih...

1. Abdullah bin Abbas meriwayatkan bahawa seorang wanita dari Khas`am datang menemui Nabi s.a.w. dan berkata: "Wahai Rasulullah! Di antara amalan-amalan yang difardukan oleh Allah ke atas hamba-Nya ialah haji yang dikenakan ke atas bapa saya yang sudah tua dan tidak mampu menaiki kenderaan untuk melakukannya, bolehkah saya berhaji untuknya?'' Jawab Rasulullah s.a.w.: ''Ya!'' (Riwayat Bukhari dan Muslim).

2. Ibnu Abbas juga meriwayatkan bahawa wanita dari Juhainah datang menemui Rasulullah s.a.w. lalu berkata: "Ibu saya bernazar untuk mengerjakan haji dan dia tidak mengerjakaannya sehingga meninggal dunia, bolehkah saya berhaji untuknya?'' Jawab Baginda: ''Ya! Tunaikanlah haji untuknya. Pada pendapat kamu andainya ibu kamu mempunyai hutang, bukankah kamu yang melangsaikannya? Tunaikanlah hak Allah yang wajib atas kamu kerana hutang kepada Allah itu lebih wajar ditunaikan." (Riwayat Bukhari).

3. Imam Ahmad dan Nasai telah meriwayatkan daripada Abdullah bin Zubair katanya: "Telah datang seorang lelaki dari Khas`am kepada Nabi s.a.w. dan berkata: "Bapa saya telah memeluk Islam, sedangkan usianya sudah lanjut dan tidak berupaya menaiki kenderaan sedangkan haji wajib ke atasnya, adakah boleh saya menunaikan haji untuknya?'' Rasulullah s.a.w. bersabda bermaksud: "Apakah kamu anaknya yang paling tua?'' Jawabnya: ''Ya!'' Rasulullah s.a.w. bersabda: ''Tunaikanlah haji untuknya.'' (Riwayat Ahmad dan Nasai).

Walhal mereka terlupa bahawa.... Rasulullah s.a.w juga ader berkata....

Sesiapa yang memiliki bekalan dan kemudahan pengangkutan yang menyampaikannya ke Baitullah tetapi ia tidak berhaji, maka tiada halangan baginya untuk mati sebagai Yahudi atau Nasrani.(Riwayat Tirmizi dan Baihaqi).

Maksudnya kewajipan menunaikan haji itu tetap terletak atas bahu setiap Muslim itu sendiri.... dan kalu anaknya mahu menunaikan haji bagi pihak ayah atau ibunya yang uzur atau sudah meninggal dunia... maka kewajipan itu jatuh pula keatas dirinya atas sebab doa anak yang soleh itu memang sampai kepada kedua ibubapanya........ dan tiada pulak diberitahu bahawa anaknya boleh mewakilkan kepada orang lain untuk melaksanakan urusan ibadah itu....

Setelah matinya anak Adam.... tiga perkara sajer yang tinggal bersamanya.... amal ibadahnya... sedekah jariahnya... dan doa dari anaknya yang soleh....  jadi.... takder plak gua dengar ader tambahan iaitu doa dari orang yang diupahkan berdoa kepada arwah anak Adam tue.......

Hahaha.... memang lawak dan karut la bisnes jual agama nih.... hahaha.... berapa sekilo aaa.... hahaha.... mudah sangat nak amik untung dari kenaifan orang ramai..... Ostad dan Mufti pon samer karut... hahaha.... Kalu tidak takder la ujud Hari Hol (puja kubur dewa dan kerabat dewa macam Chap Goh Mei) di negeri-negeri yang kononnyer kuat agama Islamnyer.... Hahahaha.....  karut.... karut.....

Hahaha..... errr... ini tak sesat ker wei.... dok sibuk citer Arqam sesat lar... Syiah sesat lar... sendiri buat bisnes agama tak sesat.... sendiri buat spesial hari puja kubur tak sesat la plak.... hahahahaha .... Sunni Wal Rasuah betul lar.... hahahaha ...

18 August 2013

Tikus Sekilo RM20

Bhai/DeeDee sekalian....

Ini gua nak promo lu orang dengan kempen tangkap tikus yang berkeliaran... Seekor akan dibayar RM2... Dier tak kira saiz dan umur tikus... Anak tikus yang baru lahir pon dikira RM2 seekor...

Kalu lu dapat tangkap tikus mondok yang gemuk boyot tue ... Pon jugak harga dier RM2... walaupun mungkin berat seekor dah nak cecah sekilo.... Hahaha.... Jadi terbaek lu tangkap je banyak anak tikus... Kalu anak tikus ... sekilo mungkin boleh dapat lebih dari RM20 hahahaha

Jom tangkap tikus, cencurut atau mana-mana marsupial yang seangkatan dengannya... sugar glider tak masuk dalam ini cerita aaa.... Hahahaha

Bebas kan Kemaman dari bahaya wabak penyakit bawaan tikus.... Hahahaha... Dapat tangkap semua tikus nih... Kita hantar pi serang pulau Singa yang berpura-pura tue ... Lepas tue senang la kiter amik balik Pedra Branca (Pulau Batu Puteh) .... Hahahaha


Kreatifnya Pejuang Palestin

Bhai/DeeDee sekalian...

Artikel nih pendek jer... sekadar nak respek kat pejuang Palestin.... betapa kreatifnya pejuang Palestin nih sampaikan lori sampah pon boleh diubahsuai jadi pelancar roket Al Qassam.... hahahaha.... hebat... Malaysia patut boleh buat camnie.... versi Katyusha edisi Malaysia....

Boleh dibekalkan untuk digunakan di sempadan.... macam kalu pakai di Johor oleh Southern Waste Management .... hahahaha.... mesti cuak Singapura.... hahahaha


Amacam STRIDE .... takkan benda macam nih tabley nak buat kot.... hahaha... jangan buat malu aaa... hahaha

TERBAEK.... hahahaha .....

17 August 2013

Cerita Suam Suam Kuku

Bhai/DeeDee sekalian...

Semalam gua janjikan satu cerita panas untuk dihidangkan... Last-last kalu gua terpaksa dipanggil bertugas menyelesaikan satu masalah sistem keselamatan rangkaian di sebuah agenai Kerajaan.. Tue yang terus tak sempat nak sambung dan update tue... Hahaha

Okeh... Hari nih cerita tue dah jadi cerita suam suam kuku jer la...... Sori kapla ader sikit berong .. Tue yang tulis agak pening sikit tue..... Hahaha

Oh yer... Ini cerita dier..

Lu tau dak ader satu dewa yang skrang nih makin kronik... Makin "Najib Razak" skrang nih.... Tunggu masa jer nak kabo... Hahahaha

Agak-agak berapa lama aaa mau tunggu... Saper plak nanti nak naik jadi dewa plak lepas nih... Hahahaha

Mesin pon dengar citer dah malas nak beroperasi macam biasa.... Hahaha.... Aper la nasib... Hahaha ....

16 August 2013

Cerita Panas

Bhai/DeeDee sekalian...

Gua ader hal sekejap nih... Jadi sekadar nak mention... Sebelum solat Jumaat nih gua akan terbitkan satu artikel mengenai cerita panas...

Cerita panas membabitkan ramai pihak... Dan jugak pihak-pihak yang bersimpati dengan pihak ini....

So ... Sabor aaaa.... Gua pi setelkan kerja dulu... Nanti gua story... Hahahaha ..

15 August 2013

Aper Cer?

Bhai/DeeDee sekalian...

Sori aaa... takder mender nak story... masih dalam mode sibuk lepas cuti hari raya.... banyak kerja nak kena setel.... server kat sana sini ader problem... biasa la.... dari server Windows 2008 .... Exchange Server.... IIS ... sampailah kepada server Apache (HTTPD) sampaikan kepada Linux, Oracle Database dan Solaris server...

Itu belum masuk Bakbone backup and IBM Storage DS4700 ...... hahahaha

Penat aaa..... macam-macam benda jadik...

Ngantuk pon ader.... dari semalam setelkan satu server nih... sampai kol 12 malam.... petang nih sambung balik nak setelkan server nih.... aper daaa.... hahahaha ... Kalu semua nih tarak setel... camana nak pegi rumah terbuka.... wei.. banyak ooo orang jemput pi rumah terbuka..... hahaha





14 August 2013

Tugas Pembangkang Hanya Sekadar Membangkang?

Bhai/DeeDee sekalian...

Kadang-kadang gua cukup kesian dengan Pembangkang nih.... tak kisah la sama ada mereka aderlah pembangkang diperingkat Negeri ataupun diperingkat Persekutuan..... Kesian.... sebab nampak sangat banyak daripada tulisan dan pandangan mereka hanya sekadar membangkang.... Aderkah tugas pembangkang hanya sekadar membangkang?

Tidakkah tugas pembangkang nih lebih kepada "check and balance" serta "memberikan pandangan alternatif" dan "membentuk pemikiran lebih kreatif" lalu memberikan cadangan terbaik untuk menyelesaikan sesuatu isu sama ader di peringkat Negeri mahupun diperingkat Persekutuan...

Tak bolehkah pembangkang menunjukkan satu sikap yang professional yang mana bukan sekadar membangkang dan mengkritik sahaja tetapi lebih kepada cuba memberikan satu opsyen terbaik dan tuntas untuk menyelesaikan permasalahan yang menimpa masyarakat, ekonomi dan negara,....

Sebagai contoh... dalam usaha untuk merancakkan ekonomi negara.... sepatutnya tugas pembangkang bukan sajer sekadar membiarkan negara terkontang-kanting dalam pasaran dunia ... tetapi berusaha menunjukkan bahawa ekonomi boleh dijanakan dengan baik dan teratur serta dirancakkan..... Ini boleh ditunjukkan dinegeri-negeri yang dikuasai oleh pembangkang diperingkat persekutuan....  buat la satu jalan penyelesaian.... tunjukkan lu orang mampu mentadbir dengan baik....

Jangan la dok kutuk dan kritik Kerajaan Pusat dalam macam-macam hal.... tapi kat Negeri yang sendiri tadbir tak mampu nak buat lebih baik dari aper yang dibuat oleh Kerajaan Pusat.... Jangan jadikan alasan dana negeri tak cukup.... jangan asyik jadikan alasan dana disekat diperingkat Persekutuan....

Cuba ejast tengok.... kalu pandai mentadbir... dengan dana yang seciput dan kritikal pon mampu berbuat lebih baik.... sebagai contoh lar.... kat Tok Bali Kelantan tue.... pantainyer cantik.... sampaikan ader resort dibuat disitu.... tapi cuba tengok persekitaran kawasan nak menuju ke resort tue... hancuss.... gerai bersepah tak teratur dan tak terurus.... Aper kata buat PFI (Private Funding Initative)... macam contoh.. bagi satu syarikat bangunkan kawasan tue dengan teratur... gerai kemas dan sebagainya.... dan benarkan syarikat tue caj (PBT tentukan harga siling caj tue) kepada pemilik gerai... tapi... cukai taksiran mesti dibayar oleh syarikat tue kepada PBT... dan PBT pulak boleh mengenakan caj parkir....

Baru la nampak bagoosh... kawasan terjaga dan terurus... manakalah PBT dapat mengurangkan kos pembangunan.... dan PBT masih boleh meraih cukai dan sebagainya.... kira macam Win-Win lar.... Takkan la benda simple macam nih pon tabley nak pikir kot... Opps.... hahaha.. gua lupa nak citer.... kalu geng-geng nih nak buat PFI.... hahaha... akan ader la kes jenis terkezut tengok duit banyak lalu kelabu mata.... hahahaha... aper lu ingat geng sarban takder nafsu dunya ker.... hahahaha.... kalu takder ... mesti takder isu balak keluar..... hahahaha

Nak harapkan blogger pembangkang macam ader sesetengah tue (jenis kutuk maki hamun dan carut pandai la) bagi idea.... lupakan sajer la.... blogger macam nih semua jenis tak skolah... jenis ilmu tarak.... jadi kepandaian diorang cuma kutuk, maki hamun dan carut jer..... hahahahaha..... tak gitue... hahahahaha.... Contoh blogger pembangkang (seperti yang gua storykan kat atas nih) yang kalu lu orang baca blog dier tak pernah ader satu artikel yang ilmiah pon melainkan artikel cut-and-paste jer..... hahahaha..... lu boleh baca kat sini... hahahaha

13 August 2013

Dapat Kat Kroni La Pulak

Bhai/DeeDee sekalian...

Hahahaha... Idris Jala skrang tengah dok agah-agah Kerajaan Malaysia untuk lepaskan Syarikat Penerbangan Malaysia (Malaysia Airline System - MAS).... Hahaha... Lu agak-agak aaaa ... Saper dibelakang Idris Jala nih.... Kroni mana pulak yang dok himpit Idris Jala masa nih...

Nanti kalu Kerajaan Malaysia lepaskan MAS kepada swasta... Ader la mana mamat ntah tetiba jer boleh dapat MAS jadi milik peribadi dier... Malah akan jadi macam GLC lain yang diswastakan... dimana kroni yang dapat tue dibantu 110% modal dan pembiayaan..

Biler rugi nanti.. aper risau... Khazanah akan bekap dan bantu... Hahaha... Ini dah jadi stendet SOP bagi puak-puak kroni nih....

Tapi jangan riso... Dah boleh agak dah saper yang akan dapat MAS nanti... Hahaha... Samer ader yang berbau kari ataupun raja AP.... Salah satu dari diorang nih... Hahaha...

Bank mana yang akan diperkudakan pon dah boleh agak... "AxxxxBxxxxxx" la akan jadi kuda tunggangan.... Hahaha ....

Terbaek.... Terlopong lagi la geng-geng kaki tarbiah dan kaki tazkirah... Kot kalu jadi pernikahan itu hari... Ader chan la geng tarbiah dan tazkirah nih dapat peluang kot... Tapi la nih takder peluang.... Hehehe.... Kesian...

Hahaha....


PKR Itu Asalnya UMNO

Bhai/DeeDee sekalian...

Bagi sesapa yang tahu sejarah (bukan buta kayu bab sejarah) mesti tahu bahawa 99% daripada ahli UMNO yang bertindak keluar dari UMNO selepas September 1998 bertindak join KeADILan (ADIL) dan tidak menyertai PAS...

Jadi yang ramai berlengkar dan duduk ditampuk kepimpinan PKR dari mula lagi sampailah ke waktu sekarang aderlah mereka-mereka yang bekas ahli UMNO satu masa dulu... So dari segi sikap, perangai dan cara kerja serta mentaliti masih lagi bertunjangkan kepada UMNO... Ini kita tidak dapat nafikan..

Kalu pon ader yang cuma menjarakkan diri mereka daripada UMNO, ianya agak sukar kerana secara otomatiknya mereka-mereka ini akan dipandang serong... Ini kenyataan... Ini realiti...

Kalu pon ada dikalangan pemimpin PKR yang mahukan serta bersedia untuk bekerjasama dengan UMNO dalam Barisan Nasional... Ianya juga tidak mengejutkan.. Ini kerana ramai ahli PKR berfikrahkan UMNO... Malah dalam satu soalan gua kepada Fadhil Noor satu masa dulu... Allahyarham pernah mengatakan bahawa kalu mereka ini join PAS... pastinya susah mereka nak berubah... sebab cara hidup UMNO sudah sebati dengan mereka... Dari ciri sosialnya sampailah kepada liberalnya..

Jadi kalu PKR nak jadi macam UMNO... Gua memang tak terkejut pon.... Hahaha... Sebab PKR takder tazkirah dan tarbiah mender pon.... Hahaha... Malah ramai yang "mengaji" macam tak lengkap jer... Hahaha... Jangan mare aaa... No Pun Intended.... Hahaha

Tapi... Tapi kalu jenis yang kaki tarbiah dan tazkirah pon boleh plak nak bernikah secara haram dengan UMNO... Hahaha... Yang ini memang gua terkezut... Hahaha... Macam mana la kaki tarbiah dan tazkirah pon plak nak join dengan kaki dangdut dan kabaret.... Hahahaha...  Hancussss...

Oh yer gua lupa... Geng kaki tarbiah dan tazkirah nih sahsiah diorang pon sebenarnya ader ramai yang lagi teruk dari puak UMNO nih... Tengok jer penulisan dan komen diorang nih yang kerap penuh dengan maki hamun dan carut... Hahaha... Kesian.... Kesian kat tok guru diorang... Hahaha... Kesian...

Nak buat camana la bhai... Akal kureng... Jadi stakat yang itu jer la diorang boleh buat... Agaknyer maki hamun dan carut nih dibolehkan kot bagi puak diorang... Kitab mana la plak yang diajar tok guru diorang nih sampai boleh jadi camnie.... Hahahaha... Tak mungkin kot diorang belajar caci maki hamun dan carut nih dari kitab kuning atau perukunan kot... Takkan la kot... Hahaha

Agaknyer la pasai tue la Ayah Pin boleh berkampung dan menyebarkan ajaran Kerajaan Langit kat Terengganu kot.... Hahahaha

12 August 2013

Cerita Disebalik Cerita

Bhai/DeeDee sekalian...

Hahaha... Lu orang tau dak cara terbaek pemaju dan pemilik tanah nak menghalau setinggan yang dok lepak kat atas tanah yang kononnya pemaju dan pemilik nih punya...

Macam mana tanah milik kerajaan senang-senang berpindah hakmilik kepada orang-orang dan syarikat tertentu malah dengan harga premium yang kebanyakkannya tidak masuk akal...

Hahaha... Jadi cara terbaek untuk menghalau setinggan atau peneroka bandar nih aderlah dengan cara dibawah nih... Sentul skrang sudah jadi saper punya... Kroni mana punya... Kalu nak bagi penduduk Kampung Baru KL tue nak bersetuju dengan pembangunan baru Kampung Baru... Ikut jer la cara camnie..

Cara camnie dah banyak kali dah gua tengok dibuat ... Sejak seingat gua dari tahun 80'an lagi... Kat Johor... Kat Pulau Pinang... Kat KL .... Kat Selangor... Selalu jadi camnie... Dah lama dah idea camnie.... Hahaha.. Bukan baru-baru nih jer...

Biler yang kroni kaya mengambil jalan mudah untuk menambahkan kekayaan mereka tanpa mengambil kira moral dan sosial....  Inilah cerita disebalik cerita yang gua nak tampilkan.... Layannnnn...












10 August 2013

Beranikah Hadi Awang Dan Anwar Ibrahim?

Bhai/DeeDee sekalian...

Agak-agak lu orang aaa... Beranikah Hadi Awang dan Anwar Ibrahim mengisytiharkan harta diorang...

Hahaha... Berapa lu nak bet????

Hahahaha..  Masak camnie...


09 August 2013

Memperkasa Cawangan Khas PDRM

Bhai/DeeDee sekalian...

Gua ader dengar cerita yang kerajaan akan memperkasakan cawangan khas PDRM... Hebat... Benda nih gua sokong... Cukup sokong.... Cuma riso takut biler diorang perkasakan Cawangan Khas PDRM nih... Ianya lebih digunakan untuk urusan berkaitan dengan kerja politik berbanding dengan urusan cegah jenayah...

Ader sorang anggota keluarga gua dapat arahan bertukar ker bahagian risikan Cawangan Khas di satu lokasi di kawaaan panas... Sebelum nih dier bertugas kat bilik gerakan...

Ramai member-member gua pon dapat arahan bertugas dikawasan panas... Cuma satu yang gua kesalkan... Ramai dikalangan anggota nih diarahkan buat tugasan risikan berkaitan politik...

Dalam kes banyak insiden tembakan membunuh nih... Terutama dalam tempoh 24 jam nih... Satu jer yang gua nak hintkan... Hehehe... Aper yang berlaku berkenaan insiden tembakan membunuh nih... Aderlah ianya memang dikhabarkan mostly dirancang...

Ader mangsa yang terlibat dikenalpasti terlibat dalam kongsi gelap dan jenayah disamping pekerjaan biasa mereka yang kita semua tahu... Ader cerita yang kecoh dikalangan anggota Cawangan Khas PDRM  dan operatif agensi gua iaitu melibatkan satu operasi yang gua gelarkan sebagai "Ops Lenyap" (nama sudah semestinya tidak sama dengan nama operasi sebenar) .... Bagi menyelesaikan kes-kes "tertunggak".

So... Sebenarnya ader cerita disebaliknya... Tapi gua tabley nak citer aaa... Classified... Hahaha... Sori bhai... 

Hahaha....

So saper yang buat kerja tembak-tembak nih aaaa..... Hahaha ... Kalu gua tau pon gua takkan citer... Dan gua takkan kata gua tau... Hahaha.. So maaf la yer... Mau tahu kalu kena tanya Agensi lar.... Hahaha... Aper hat mau tanya samer gua... Ini bukan arahan tugasan gua... Hahaha... Bukan direktif untuk gua pon...  Hahaha

Bottom line citer... Dengan penyalah tugasan yang berlaku secara berleluasa sekarang nih dalam perjawatan.... Agak lambat la skit urusan pencegahan jenayah dapat dibuat.. Tambah lagi PDRM masih tak cukup anggota "undercover" dalam kongsi gelap dan syndicate... berbanding anggota "undercover" yang cukup ramai dok handel segmen politik.... Mmmmm .... Tak larat dah nak citer dan bising dah... Penat...

Arahan dari atas banyak kepada aset politik berbanding aset lain... Amender la... Nasib baik Agensi gua bukan adee direktif macam nih.... Dan nasib baik gua tarak terlibat dengan benda camnie... Hahaha...

Satu perkara nak dijelaskan... Walaupun surat perlepasan sudah keluar untuk gua sebelum Ramadhan baru nih.... Tamat tempoh perkhidmatan dalam Agensi..... Tapi ader satu clause yang berbunyi "aturgerak boleh dilakukan mengikut keperluan tanpa perlu arahan perjawatan" ...... Macam hampeh aaaa....

Suasana Pelik Hari Raya

Bhai/DeeDee sekalian...

Gua ader citer skit nak dikongsikan ... Pengalaman gua solat sunat Hari Raya Eid'ul Fitr..... Satu suasana pelik Hari Raya... Hahaha

Semalam... Setelah usai solat sunat hari raya.... Gua pon bergegas lepak kat pintu utama masjid... Nak cari peluang kot-kot boleh terserempak ngan member-member satu sekolah dulu..

Punya la ramai orang gua salam... Tapi sampai ke sudah... Takder sorang pon member-member sekolah atau orang yang gua kenal yang bersalam dengan gua... Hampeh.. Mana pergi semua orang... Takkan semua beraya kat tempat lain kot..

Kenapa plak ramai jemaah solat hari raya kat sini aderlah orang tua-tua dan warga asing.. Pelik aaa... Sebab ramai yang gua jumpa aderlah orang Indon dan Bangla ... Takkan la member sekolah gua semua sudah beraya di Indon dan Bangla sampaikan bertukar warga Indon dan Bangla plak yang lepak kat sini...

Hebat Malaysia nih... Ini baru betul 1Banglindonsia... Hahahaha

Giler aaaa...

08 August 2013

Eid'ul Fitr, Hari Bebas Gadget

Bhai/DeeDee sekalian...

Tolong aaa... Jangan buat perangai macam kat bawah nih aaaa... Hari nih Eid'ul Fitr... Jadi bebaskan diri lu orang dari gadget aaaa... Hahahaha


07 August 2013

Salesman Syarikat Rokok Disaman Jabatan Agama

Bhai/DeeDee semua...

Nih ader cerita lawak... Okeh.. Gua takmo nak citer pasai fatwa haram merokok yang dah diendorsekan tue... Tapi gua nak citer pasai kes salesman syarikat rokok disaman jabatan agama di satu negeri nih... Gua ader maklumat lengkapnyer... Tapi takmo la nak menjatuhkan maruah Jabatan Agama tue ... Hahaha

Mamat salesman tue (Melayu Islam) disaman kerana menjual/mengedarkan rokok kepada peniaga (retailer) beragama Islam dalam pukul 2 petang... Alasan yang diberi adalah dilarang menjualkan rokok untuk tujuan dihisap sebelum pukul 4 petang... Diorang guna alasan dan clause yang samer macam tabley restoran Melayu Islam jual makanan kepada mana-mana orang Islam sebelum pukul 4 petang...

Hahahaha... Lawak betul lar Jabatan Agama satu negeri nih ... Keputusan dier memang sentiasa lawak... Dah banyak kali dah...

Kalu betul lar diorang nak menggunapakai alasan tue... Kenapa McDonald dan KFC serta Burger King dan Pizza Hut boleh plak jual kepada sesapa sahaja waima pelanggan orang Melayu Islam macam aper yang biasa diorang buat kat drivethru...

Kalu lu orang ader masa... Pi la lepak kat depan mana-mana drivethru... Lu boleh nampak aper yang gua katakan tue... Kenapa Jabatan Agama nih takmo nak saman syarikat macam nih... Takkan takder telor kot.... Hahahaha

Kalu Jabatan Agama nih boleh menyaman double standard... Aper lagi yang lu nak harapkan dengan diorang.... Hahaha... Memalukan... Hahaha

06 August 2013

Pantun Raya

Budak-budak bermain galah
Bermain galah diatas tangga
Kalu ader silap dan salah
Jangan songel maapkan saja

Selamat Hari Raya Eid'ul Fitr
Sori ini tahun duit raya takder
Najib Razak bagi ciput sangat
Nak buat beli mercun pon tak cukup
Hahaha...

Tapi cukup la kalu nak sewa pistol buat main tembak-tembak... Hahaha

Harta Dunia Harta Akhirat - KORBAN (Filem Pendek)

Bhai/DeeDee sekalian...

Sebentar tadi wife gua tunjukkan pada gua video nih... Gua dah pernah dengar skrip dier nih dulu.. dan tak sangka diorang jadikan filem pendek la plak... Semoga filem ini menjadi tazkirah kepada semua termasuklah kepada gua sendiri....

Ya Allah Ya Rahman.... ampunkanlah segala dosa gua dan semua pembaca blog gua nih sama ader yang nyata mahupun yang tersembunyi.... biarpun ianya sebanyak pasir-pasir ditempian pantai atau bintang-bintang di langit.... ameen...



Terima kasih Jo Sidek kerana share video nih dalam YouTube. (Jo Sidek adalah yang pelakon yang membawa watak sebagai Ayah dalam filem pendek ini)

05 August 2013

Hujah JAKIM Paling Lawak

Bhai/DeeDee sekalian...

Bukanlah tujuan gua nak defend Maznah Yusuf... Tapi gua rasa aaaa JAKIM kena la bagi hujah @ alasan yang lagi kukuh la... Stakat nak bagai alasan lawak camnie buat malu jee kat orang-orang bukan Islam...

Sungguh... Alasan nih pada gua aderlah alasan paling dangkal dan lawak yang pernah gua dengar.... Hahaha... Yang best tue keluar dari mulut orang-orang yang katanya tinggi ilmu agama nyer...

Aper daaa...

Gua alasan najis berat... Walhal kalu najis berat sekalipon selepas di"sertu" takder masalah la... Uruskan diri dengan sertu menggunakan air tanah... Okeh la...  Stakat najis berat jer... Tak sampai kena mintak taubat dari Allah Taala macam kalu sengaja bersentuhan dengan bukan muhrim (berpelukan dalam keadaan basah lelaki dan perempuan dalam kolam renang seperti yang selalu Majalah Mangga pamerkan)

Yang itu betul la memang haram... Sebab nak kena bertaubat kepada Allah Taala...  Sentuh anjing dalam keadaan basah berganda lebih baik daripada sentuh antara lelaki dan perempuan yang bukan muhrim...

Atau... Kot pada pandangan JAKIM nih... Bersentuhan antara lelaki dan perempuan yang bukan muhrim adalah tidak berdosa ...hahahaha... Memalukan lah JAKIM nih.... Hahahaha... JAKIM nih gua rasa kena diantar menjalani pemurnian aqidah nih... Dah teruk sesatnyer... Hahahaha...

Ker JAKIM nih baca dari kitab lain kot... bukan kitab kuning "Perukunan" @ dari kitab Mustika Hadith.... errr.... atau JAKIM nih dah diserap oleh elemen SYIAH.... hahahaha ....



Sedikit tambahan kepada artikel diatas..... Hahaha...

Agaknyer pada JAKIM.... gambar dibawah ini langsung tidak menghina Islam... Malah gambar dibawah ini menaikkan martabat Islam itu sendiri..... Hahahaha..... JAKIM ... JAKIM.... samer karut macam Harussana-sini..... hahaha

Gambar yang menaikkan Martabat Islam oleh Bakal Ketua Agama Islam Selangor .... Hahahaha

Baik-Baik Jaga... Nanti Hilang

Bhai/DeeDee Malaysia..

Hahaha... sempena Ramadhan yang dah nak sampai penghujung nih... gua just nak nasihatkan semua.... hahaha... baik-baik jaga... nanti hilang....

Hahahaha.... jangan mare....  bukan gua nak buat joke pasai citer kat bawah nih... cuma sekadar... mabuk boleh menyebabkan senjata lu orang hilang.... hahaha... jadi jangan la mabuk... tak kisah la mabuk arak ker... mabuk cinta ker... mabuk maksiat ker... atau mabuk kuasa.... hahaha... ilang kalu susah ooo.... hidup pon susah... mati lagilah susah...

Nak kencing merata pon dah tabley dah.... hahahaha....

Bayangkan kalu ayam jantan sudah ilang dier punya senjata sulit... hahaha.... terpaksa la kena buat mesyuarat lembaga..... hahahaha ....


SANTIAGO - CHILE . Seorang warga emas hilang kejantanan apabila keseluruhan zakarnya ‘ghaib’ dipercayai digigit anjing di Santiago, Republik Dominican.

Nasib malang itu menimpa Geraldo Ramos, 64, ketika beliau dalam keadaan mabuk teruk sebelum pengsan di tepi jalan.

“Menurut jiran, pada malam kejadian, saya diserang sekumpulan anjing dan ditemui dalam keadaan bogel,” katanya.

Beliau berkata, keesokan harinya, dia mendapati berlaku pendarahan teruk di kemaluannya dan mendapati zakarnya 'hilang'.

“Saya dikejarkan ke hospital untuk pembedahan kecemasan. Sehingga kini, anjing yang didakwa menggigit zakar saya masih belum ditemui,” katanya dipetik dari laporan MailOnline.

Akibat dari peristiwa hitam itu, beliau kini nekad berhenti mengambil minuman alkohol.

Julai lalu, seorang lelaki disahkan lumpuh apabila seekor anjing dikatakan menggigit salah satu daripada bahagian zakarnya di Arkansas dan diikuti di Brazil seorang lelaki dilaporkan putus jari selepas digigit anjing peliharaannya.

Suspek Penculik Aisyah Dicari

Bhai/DeeDee sekalian...

Mintak tolong cari dan bantu untuk kesan dimana suspek ini berada. Dipercayai suspek ini telah menculik adik Aisyah di Jusco Rawang.....

Mohon bantuan semua.... #FindAisyah ....

UPDATE : 1.43 PM (Isnin) : Adik Aisyah telah dijumpai dengan selamat. Sekarang dalam kawalan PDRM. Terima kasih semua..



Hilang di Rawang Selangor ... Jumpa di Teluk Kumbar Pulau Pinang ... Gila betul lar...

04 August 2013

Ballistic Database

Bhai/DeeDee sekalian...

Malaysia memang melaksanakan dasar pengawalan senjata api (gun control) yang agak keras. Pemilikan senjata api hanyalah boleh melalui beberapa cara sahaja... termasuklah jika memiliki kebun dan ladang serta untuk kegunaan keselamatan diri..

Setiap pemilik senjata api di Malaysia diwajibkan menjalani ujian kecekapan dan ujian psiko. Malah terdapat juga senarai pemilik lesen senjata api disatu-satu kawasan yang dibawah pengawasan Ketua Polis Daerah (OCPD)... 

Jadi ... Gua ader satu cadangan... Gua rasa terbaik kalau ader satu Ballistic Database yang mengandungi semua ujian balistik dan data mengenainya bagi setiap senjata api yang dilesenkan...

PDRM patut mengujudkan satu pangkalan data bagi ujian balistik (ballistic fingerprinting test) bagi setiap senjata api yang dilesenkan.. Dan jugak semua senjata api milik anggota keselamaan bagi memudahkan untuk mengenal pasti senjata api mana yang terlibat dalam satu-satu kes jenayah...

Oleh yang demikian.. Secara otomatiknya ianya akan memudahkan pemantauan jika terdapat senjata yang dilesenkan terlibat dalam kejadian jenayah...

Tapi... Seperti mana yang kita tahu... Kebanyakan penjenayah akan menggunakan senjata api yang diseludup secara haram dalam mana-mana kes jenayah.. Walaupun begitu kita tidak boleh menolak begitu saja elemen senjata api berlesan yang disewa secara haram oleh pemiliknya untuk tujuan jenayah...

Jadi. Adakah PDRM mahu mengorak langkah kearah menyediakan satu pangkalan data balistik (ballistic database) bagi ballistic fingerprinting test ....  Atau... Ada pihak dalam PDRM sendiri yang akan menolak cadangan ini kerana takut segalanya terbongkar???

Kita tunggu dan lihat... Hahaha

UPDATE : Kalau tak paham tentang Ballistic Fingerprinting nih... sila baca di sini.


Muhyiddin Yassin Yang Anti Syiah

Bhai/DeeDee sekalian....

Hehehe.... sebelum nih kecoh 1Malaysia tentang isu Syiah..... katanya Syiah itu sesat... bukan cabang dari orang-orang Islam... Malah Majlis Fatwa Kebangsaan pon melabelkan Syiah itu sesat .... hahahaha..... Sampaikan Muhyiddin Yassin sendiri terlebih kuat anti Syiahnyer...

Even Chua Soi Lek pon khabarnya ber"tazkirah" sana sini tentang bahaya Syiah..... hahahaha ..... saper la yang bagi kat dier nih tauliah .... hahahaha

Gua rasa aaa.... Muhyiddin Yassin yang anti Syiah nih mesti tegas dalam hujah dan keputusan dier... yer la... Syiah kan sesat..... kata diorang la.... Hahahaha....

Jadi... gua rasa aaa... kepergian Muhyiddin Yassin ke Iran hari ini sebagai menghadiri majlis perlantikan Imam Hassan Rouhani sebagai Presiden Iran yang ketujuh menggantikan Mahmoud Ahmadinejad mungkin akan menjadi satu lawatan yang baik yang mana boleh men"tazkirah"kan Syiah di Iran supaya kembali memeluk Islam yang syumul.... berlandaskan kepada Ahlul Sunnah Wal Jamaah...

Imam Hassan Rouhani
Err... kalu dah Syiah difatwakan sesat.... err.. tentunya sembelihan puak Syiah nih sudah jatuh haram.... jadi camana Muhyiddin Yassin kat sana makan nanti.... hahahaha.... Dengan berbekalkan sebagai anak seorang Ulama besar (iman tabley diwarisi aaa...)... Muhyiddin Yassin mesti boleh berdakwah kepada puak Syiah di Iran kepada Islam cara Ahlul Sunnah Wal Jamaah....

Tapi kan..... hehehehe.... betul ker Muhyiddin Yassin tue beraliran Ahlul Sunnah Wal Jamaah.... hahaha.... errr... bukan ker Muhyiddin Yassin nih beraliran Ahlul Sunnah Wal Rasuah .... hahahaha..... pasai kes dier masa jadi MB Johor cukup banyak terkait dengan bab rasuah dan jual tanah negeri kepada milikan asing.... hahahaha

Hancusss.... Hancusss.... gua rasa aaa... Mungkin la kot Muhyiddin Yassin akan mentarbiah puak-puak Syiah di Iran kepada aliran Ahlul Sunnah Wal Rasuah..... hahahaha.... itu baru terbaek.... hahahaha


TEHRAN - Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin tiba di sini pada Ahad untuk mewakili Malaysia pada majlis pelantikan presiden baru Iran.

Beliau dijadual menyertai beberapa presiden, perdana menteri dan timbalan perdana menteri serta speaker parlimen pada majlis pelantikan imam beraliran sederhana Hassan Rouhani sebagai Presiden Iran yang ketujuh di Bangunan Parlimen di sini lewat hari ini.

Pesawat khas yang membawa Muhyiddin mendarat di Lapangan Terbang Mehrabad di sini kira-kira pukul 5 pagi waktu tempatan (8.30 pagi waktu Malaysia) selepas hampir lapan jam penerbangan dari Kuala Lumpur.

Ketibaan beliau yang diiringi isteri Puan Sri Norainee Abdul Rahman dan beberapa pegawai, disambut Duta Malaysia ke Iran Mohamad Sadik Kethergany dan pegawai kanan Iran.

Muhyiddin juga dijadual menghadiri majlis berbuka puasa di Saadabad Palace malam ini.

Dengan sokongan kempen yang dilihat menonjolkan 'kesederhanaan dan kebijaksanaan', Rouhani, 64, menang pilihan raya presiden yang berlangsung pada 14 Jun lepas setelah meraih 50.7 peratus atau 18.6 juta undi daripada jumlah keseluruhan 36.7 juta undi.

Pesaing terdekatnya Datuk Bandar Tehran Mohammad Baqer Qalibaf pula jauh ketinggalan apabila sekadar menerima 16.55 peratus undi iaitu jumlah kedua terbanyak. Calon-calon lain juga tidak mencatat prestasi memberangsangkan.

Rouhani menggantikan Mahmoud Ahmadinejad yang merekodkan pelbagai dasar bercanggah sepanjang lapan tahun mentadbir.

Pemantau berharap pentadbiran presiden baru ini akan menghasilkan penyelesaian diplomatik berhubung isu nuklear yang mencetuskan ketegangan antara Iran dan Barat selain peningkatan ekonomi negara serta penyelesaian pelbagai isu sosial yang membelenggu Iran. - Bernama

Siapa Tunjukkan Jalan?

Bhai/DeeDee sekalian....

Hahaha.... pergh.... agak-agaknyer siapa yang tunjukkan jalan... Siapa yang ajar teknik-teknik dan taktik untuk memang Pilihanraya Umum di Zimbabwe... Aderkah SPR Malaysia terlibat membantu disebalik tabir... Aderkah kakitangan SPR dipinjamkan ke Zimbabwe...

Hahahaha....  Ini satu lagi Pilihanraya Umum yang penuh magik.... penuh tipu muslihat.... hahahaha... bukan sekali berlaku camnie... dah banyak kali dah..... kalu tak silap gua sejak Mugabe memerintah Zimbabwe...

Gua saspek aaaa.. mesti SPR Malaysia ader bantu skit sebanyak.... hahahaha

Ini Robert Mugabe ... Presiden Zimbabwe... Member baik Mahathir Mohamed

HARARE - Parti Zanu-PF pimpinan Presiden Zimbabwe, Robert Mugabe memenangi dua pertiga kerusi Parlimen, kelmarin. Keputusan tersebut menyaksikan Mugabe memenangi 142 daripada 180 kerusi dipertandingkan.

Bagaimanapun, pesaingnya, Perdana Menteri Morgan Tsvangirai dari Parti Perubahan Demokratik (MDC) mendakwa, pilihan raya kali ini dicemari penipuan.

Beliau memberi amaran mencabar keputusan tersebut jika pemimpin berumur 89 tahun itu dan Parti Zanu-PF memenangi pilihan raya tersebut. Dalam satu kenyataan, Ketua Pemerhati Misi Kesatuan Afrika memberitahu, proses pengundian tersebut dilakukan secara adil.

Dakwaan MDC itu dikhuatiri mencetuskan semula keganasan seperti yang berlaku pada pilihan raya 2008. - AFP

03 August 2013

Mana Satu Nak Main Dulu Raya Nih

Bhai/DeeDee sekalian...

Artikel nih aderlah artikel sengal dari gua... sajer jer buat layan kapla yang boring... maleh aaa nak tulis pasai politik dekat nak raya nih... sebab nampaknyer dua-dua puak samer bangang.... hahaha.... nak citer pasai tembak-menembak main pistol... maleh aaa... dah boring aaa main pistol kat Kelab Menembak... hahaha

Jadi.... mana satu nak main dulu raya nih.... aaaa..... gua tengah keliru nih... nak main mana satu raya nih... semua permainan retro yang budak zaman sekarang maybe tak pernah tau keujudannya.... hahahaha ...

Nak main yang ini ka???
Atau ...

Nak main yang ini ka???
Atau...

Main yang ini jer.... jimat... pakai kertas suratkhabar jer... atau pon guna buah cenerai/chenderai...

Nak main yang ini ka???
Atau...

Nak main yang ini ker????
Atau..... guna senapang/pistol buah senduduk/terung rembang cam kat bawah nih... hahaha


Bila JAKIM Nak Dakwa Chua Soi Lek?

Bhai/DeeDee sekalian...

Sori... artikel nih pendek jer... hahaha... so gua takmo nak amik masa lu orang panjang sangat..... Okeh... Skrang nih.. Maznah Yusuf didakwa atas alasan menghina Islam... okeh.. gua takder nak kecoh pon pasai benda tue... itu hak dan perogeratif JAKIM...

Tapi.... biler aaa JAKIM nak dakwa Chua Soi Lek atas sebab video dier hina hudud dan Islam nih... err.... biler aaa... jangan la JAKIM double standard.... hahaha .. takkan JAKIM boleh kata video dan statement CSL nih takder hina Islam.... Hahaha... Ker CSL nih pernah masuk kelas pemurnian aqidah kat Hulu Selangor tue kot...  dan dah dapat sijil tauliah penceramah agama Islam.... hahahaha

Atau... sebenarnya JAKIM nih satu agensi yang takder telor.... hahahahaha..... gempak jer lebih macam Majlis Fatwa Kebangsaan.... umumkan Fatwa... tapi tak berani nak kuatkuasakan fatwa,.... dan kalu nak kuatkuasakan Fatwa... hanya berpilih-pilih.... hahahaha....

Hancuss.... nak harapkan Ketua Agama Islam amik pot.... lupakan sajer la.... hahahaha... Ketua Agama Islam tue skarang tengah menyelam... baek punya menyelam kot.... hahahaha

02 August 2013

Surat Terbuka Kepada Zaharudin Muhammad

Bhai Zaharudin Muhammad...


Gua takmo nak citer banyak pasai pertelingkahan antara lu dengan Khalid Samad dan lain-lain orang.... Pada gua itu masalah lu.... Itu masalah peribadi lu..... Itu masalah dalaman lu.... gua takmo campur itu cerita....  dan jugak gua takmo nak panggil lu dengan nama glamer lu ... pasai gua dari dulu lagi tak memanggil sesaper dengan nama binatang..... sebab pada gua binatang tue lebih mulia (memanglah manusia nih lebih mulia lagi Allah Taala jadikan)... pasai binatang nih bertasbih dan berzikir kepada Allah Taala sentiasa....walhal kiter manusia nih... 5 minit lepas solat pon belum tentu dapat buat dengan okehnyer....

Tapi... Tapi aper yang menyebabkan gua berminat nak tulis surat terbuka kepada Zaharudin Muhammad (iaitu lu nih) aderlah disebabkan hanya satu perkara sajer.... yeah... satu perkara jer.... dan lu tak payah la nak kona-kona sana sini dalam jawapan lu nanti.... Kasi jawapan straight jer okeh......... Sori... penulisan gua nih secara santai... mungkin kot tulisan macam nih lu tarak pandang... dan mungkin jugak lu takmo layan.... gua takder hal... at least 5000 lebih pengunjung laman blog gua nih setiap hari ader yang membacanyer....

Dan kalu di multiply 5000 orang tue dengan dier ceritakan kepada 5 orang kawan dier... maknanyer ader 25 ribu orang yang dapat maklumat pasai surat terbuka nih.... hahaha... dan inilah matlamat gua... samer ader lu nak jawab atau tidak... itu gua tak tau.... samer ader lu ader jawapan untuk menjawap persoalan nih pon gua tak tau....

So.... inilah persoalan yang gua mau tanya ... sebab lu nih adelah Ahli Majlis Syura Ulama PAS.... jadi kalu ikut statut (betul.. gua eja statut bukan status okeh).... lu nih boleh la diklasifikasikan sebagai Ulama ... samer macam bapak mertua lu tue......... tak gitue...

Persoalannya berbunyi begini....

"Aderkah sebagai seorang yang alim dalam bidang agama Islam dibenarkan membuat fitnah tanpa sandaran aper-aper bukti dan fakta terhadap orang lain"

dan

"Aderkah hukum haram membuat fitnah itu hanya jatuh kepada orang yang bukan alim ulama sajer"

So ..... kasi jawap ini soalan dulu.... dan kalu lu malu nak jawap.... suruh bapak mertua lu jawab sendiri kat media.... jangan plak lu dok nak bekap dan defend..... kalu segan dan malu nak jawab secara lisan.... boleh antar jawapan secara bertulis kat mana-mana media...

Sebab... sampai ke hari ini... sudah masuk 3 bulan.... Hadi Awang (bapak mertua lu) masih lagi tidak berjaya membawak bukti atau fakta atas pertuduhan fitnah yang dilemparkan oleh dier pada masa kempen PRU13 tengah hangat berjalan itu hari....  takkan nak tunggu 3 tahun kot baru nak dapat jawapan bukti atau fakta atas fitnah nih.... Kalu betul tersilap cakap... aper salahnyer bapak mertua lu tue memintak maap dan tarik balik kata-kata dier tue...

Ader paham ka???? Errk... Ini bukan cadangan tapi ini soalan... Dan ini sememangnya aderlah cabaran......

C++
CipanTapirTenuk.Blogspot

01 August 2013

Apa Gunanya Parlimen Dan Dewan Rakyat

Bhai/DeeDee sekalian...

Apa gunanya kita ada Parlimen dan Dewan Rakyat jika ...
  1. Perjanjian TPP tidak langsung dibahaskan didalam Parlimen dan Dewan Rakyat
  2. Jika kerahsiaan yang ada pada perjanjian TPP tidak langsung boleh didedahkan didalam Parlimen (Dewan Rakyat)
  3. Jika ader urusan yang langsung tidak boleh dicapai dan digapai maklumatnya oleh Parlimen dan Dewan Rakyat
  4. Jika MITI tidak boleh disoalsiasat oleh PAC (Parliamentary Audit Committee) atas urusan perjanjian TPP ini
Baik tutup jer la Parlimen dan Dewan Rakyat tue.... buang masa dan buang duit.... mengarut..... sebab Parlimen dan Dewan Rakyat tidak mampu dan tidak ader kuasa keatas MITI....  Bodoh aaa biler ader satu agensi yang lagi besar kuasanya daripada Parlimen dan Dewan Rakyat....

Aper besar sangat ker jawatan dan kuasa yang ader pada Mustapha Mohamed tue.. sampaikan Parlimen dan Dewan Rakyat tabley nak campur tangan dan amik tahu pasai perjanjian TPP nih yang bersangkutan dengan keseluruhan rakyat Malaysia...

Whoa.... Punya la teruk Parlimen dan Dewan Rakyat di Malaysia nih sampaikan takder kuasa untuk mengarahkan agensi dalam negara ini untuk pendengaran awam dan debat (public hearing and debate)..... Punya la cap ayam Parlimen dan Dewan Rakyat Malaysia...

Buat malu betul lar.... Patut la Parlimen Malaysia nih dilabelkan sebagai Parlimen Kanggaru pasai bukan sajer MITI.... malah PETRONAS pon Parlimen Malaysia takder kuasa..... hahaha.... even SPR pon Parlimen Malaysia takder kuasa...... cap ayam betul lar.... hahahaha.... Memalukan sungguh la...

Gua rasa.... terbaek kalu kiter semua rakyat Malaysia pakat ramai-ramai mendesak bahawa Parlimen dan Dewan Rakyat ditutup ajer... pasai buat apa menyimpan gajah putih yang takder makna... buat apa simpan harimau yang takder taring.... 



Jom Pakat Beli Benda Nih

Bhai/DeeDee sekalian...

Jom la pakat beli benda nih.... terbaek...  support NIJ Level IIIA tue.. setakat peluru pistol .38 ker.. .22 ker... 9mm ker...boleh belaka ditahan... tapi bukan peluru .44 atau 7.62mm ... hahaha... yang itu rasanyer boleh tembus kalu close range... hehehe..

So... Aper lagi... jom pakat beli benda nih.... Hahaha.. at least boleh la selamat skit.... hahaha ... untung la saper yang berniaga benda macam nih.... Hahaha... gua pon nak cari supply lar... nak try jual kat Mudah.My ... hahahaha .... mesti laku punyer.... hahaha

Engarde Malaysia
Tapi itu kalu kena tembak tang body lar... kalu kena tang kapla ka... memang kiok terkojol sat tue jugak... takder tunggu-tunggu punya.... hahahaha.... kojol tetap kojol.... ataupun boleh guna cara kat bawah nih... belajar ilmu kebal... hahaha



Dan jangan pulak lupa untuk bawak senjata nih dalam poket selalu.... jangan guna guli... cari ball bearing jenama SKF sebagai peluru dier... hahaha


Selamat Tinggal Semua

Bhai/DeeDee sekalian...

Inilah penamatnyer.... selamat tinggal semua dari Salamfone kepada semua pengguna dan pelanggannya....  talian hayat telah habis digunakan... moga akan bangkit dimasa depan satu lagi solusi terbaek untuk umat Islam...


SALAMFONE Sdn Bhd (Salamfone), perkhidmatan mudah alih berasaskan syariah pertama di dunia yang memulakan perkhidmatan pada April 2011 mengumumkan syarikat itu telah menghentikan perkhidmatan secara rasmi, semalam, beberapa hari selepas melaporkan gangguan taliannya.

Dalam satu kenyataan melalui laman web dan laman Facebook, Salamfone memaklumkan syarikat itu gagal mengaktifkan kembali perkhidmatan walaupun pelbagai usaha telah dilakukan selepas gangguan terhadap talian Salamfone dilaporkan mula berlaku pada 27 Ogos lalu.

"Kami ingin memohon maaf kerana telah mengecewakan semua rakan-rakan kami yang selama ini telah menaruh sepenuh kepercayaan dengan perkhidmatan yang kami sediakan," menurut kenyataan di laman web Salamfone.

Usaha untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut berhubung punca penamatan perkhidmatan itu tidak berjaya dan wakil syarikat itu hanya memaklumkan akan mengadakan sidang media bagi memperjelaskan isu itu dalam masa terdekat.

Syarikat itu turut menasihati penggunanya supaya berhijrah ke perkhidmatan lain dengan segera.

Salamfone yang menerima pensijilan syariah pada Disember 2010 adalah anak syarikat Reach Telecom, iaitu sebuah syarikat teknologi berpusat di Kuwait yang menyediakan penyelesaian mudah alih.

Salamfone diperkenalkan sebagai perkhidmatan mudah alih pertama berasaskan syariah dari segi operasi, proses dan prosedur syarikat, produk dan servis yang ditawarkan, dari segi kontrak hingga ke transaksi jualan dan dalam segala aktiviti dikendalikan oleh pengurusan syarikat itu.

Selain perkhidmatan biasa seperti panggilan suara dan internet, Salamfone turut membuat aktiviti seperti infak, di mana 1 sen daripada setiap panggilan melebihi 60 saat untuk rangkaian Salamfone akan dimasukkan ke dalam tabung infak yang kemudian didermakan kepada orang memerlukan.

Salamfone sebelum ini turut menyediakan khidmat rujukan agama Talian Hidayah secara percuma serta menghantar beberapa penggunanya untuk mengerjakan umrah dan haji sebagai hadiah istimewa.

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1