Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...
Get Your FREE Helium Hotspot

30 April 2012

BERSIH 3.0 : Sahih Bukan Unit Amal

Bhai.... bagi sesiapa yang biasa deal ngan unit amal nih... cuba perhatikan gambar dari Akhbar MStar yang memaparkan foto "kononnya" anggota unit Amal PAS yang menyerbu kearah POLIS yang berkawal di KLCC..

Gua berani jamin... kalu lu orang biasa deal ngan Unit Amal nih... lu mesti ader nampak kelainannya... hahaha

1. Unit Amal mana pernah guna kain merah lilit kepala.... Unit Amal original mesti pakai beret merah
2. Unit Amal mana pernah pakai seluar celoreng masa bertugas... semua mesti pakai seluar warna gelap atau hitam.
3. Unit Amal mana pernah pakai ikat pergelangan tangan walau aper warna sekalipon ...
4. Unit Amal mana pernah memandai-mandai membuat keputusan sendiri tanpa arahan...

Jadi... lu orang semak balik gambar-gambar yang gua rasa boleh tengok kat MStar atau di SINI 

BERSIH 3.0 : Nak Tipu Pun Berpadalah

Hahahaha... kalu berita macam nih dibaca oleh orang yang takder kat tempat kejadian... mungkinlah orang akan anggukkan sahaja cerita nih...

Baca Sini : Pengsan Direjam

Tapi... bhai... gua dan beberapa rakan media lain ader kat sini.. dan kami tau dan kami kenal siapa yang drive kereta WAJA PDRM tue...  kalu nak kata tak sedar diri masa kejadian.... macam mana pulak dier boleh bagi penumbuk dan penerajang kat orang ramai yang menyerbu ke kereta tue.. hahaha... oh yer... mana dier helmet "Apollo" dier... hahaha

Untuk pengetahuan.. gua dah tengok gambar dua orang nih yang dipaparkan oleh Media Pencacai UMNO/BN .. dan seperti yang gua sangkakan... bukan orang yang sama ditempat kejadian... hahaha...

Muka pon tarak sama boleh cerita yang dier kena belasah... hahaha... nak tipu pun berpadalah wei...

Anggota PDRM Warga Asing?

Pergh.. biar betul.... yang ini gua tak tahan nak gelak tiga empat kali... mana taknyer...


Mamat nih muka macam hero hindustan... plak tue cakap ngan anggota lain PDRM yang berpakaian seragam siap "speaking" lagi.. kawan dier yang kat belakang tue... muka macam mamat Indon ... cakap pon slang ader macam pendatang asing... takder bunyi dan style orang Malaysia..

Yang kawan dier tue ader malu-malu skit.. dier gulungkan baju hijau flourecent PDRM dier dalam tuala warna coklat... hahaha....

Gua ader tanya geng-geng India sebelah gua masa tue... ini mana punya orang nih... Diorang kata.. takder gaya pon orang Malaysia... diorang kata ...orang Malaysia.. walaupun India ker Cina ker.. style dier kiter mesti boleh baca ... stendet orang Malaysia dah biasa kiter kenal...

Kalu warga asing jer yang style dan stendet dier lain skit... hahaha ...

So.. kalu ader sesapa yang kenal mamat nih.. tau nombor anggota dier.. dan tau kat mana dier bertugas... sila pass kat gua information tue... hahaha...

BERSIH 3.0 : Siri Bergambar 3

Bhai... sila gunakan akal yang waras aaa...

Ini gambar sejurus selepas sebuah SUV PDRM merempuh kawasan depan SOGO ... dan gambar ini diambil sebelum sebuah lagi PROTON WAJA milik PDRM yang dipandu oleh "Setan PDRM" yang pakai helmet dan berseluar pendek yang rempuh orang awam kat depan SOGO...


Kalu la orang ramai (pendemo) marah kan Polis... sure empat lima orang anggota Polis Trafik PDRM nih dah kena belasah dek orang ramai... hahaha.. kenapa plak anggota Trafik PDRM nih boleh santai jer takder kena aper-aper belasah oleh orang ramai... Lu orang tak pelik ker...

Gua berani jamin yang mulakan provokasi baling botol air mineral kat SUV PDRM dan WAJA PDRM tue mesti dari agen provokasi PDRM sendiri... sebab nak createkan senario...  kalu peserta Bersih 3.0 yang buat havoc tue... mesti habis anggota-anggota Trafik PDRM yang sedang lepak tue kena belasah....

Hahaha.... yang ini gua berani jamin blogger pencacai UMNO/BN macam RBF, ParpuKari dan PapaGomo mesti tak tau nak kasi hujah balas.... hahahaha....

BERSIH 3.0 : Siri Bergambar 2

Bhai... lu tengok nih...  Ini gambar satu SUV milik PDRM yang merempuh kawasan orang ramai berkumpul Berhampiran SOGO sejurus sebelum kejadian kereta WAJA milik PDRM merempit dan melanggar orang awam dikawasan SOGO tersebut...


Untuk pengetahuan lu orang sumer... Kawasan nih telah diblock oleh "barrier plastik merah dan putih" yang biasa lu orang lihat kat kawasan pembinaan tue... dan block ini dipasang oleh PDRM seawal pukul 10 pagi lagi... jadi... atas alasan aper kah yang SUV PDRM nih meluru dan merempit dikawasan ini....

Ianya juga nyaris terbabas dan melanggar orang awam semasa ianya membuat belokan tajam menuju Jalan Bunus .... Yang lagi pelik... kenapa dier memecut ikut jalan Bunus.. sedangkan ianya boleh jalan terus menuju kearah Jalan TAR.


So... stakat provokasi dari orang awam guna botol air mineral pon boleh buat stunt macam nih ker.... Bahaya wei... Dari aper yang gua dapat baca.. gua berani kata bahawa ianya adalah ujian provokasi sebelum provokasi yang utama menjelma selepas itu sekitar 3 atau 4 minit berselang....

BERSIH 3.0 : Siri Bergambar 1

Bhai... gua nak tanya pada sesapa yang tau aper kesudahannya tentang makcik nih...


Makcik nih pengsan dan sesak nafas (pandangan gua ianya agak serius) sebab terkena gas pemedih mata/penyesak dada yang ditembak oleh anggota FRU/LSF berhampiran dengan simpang empat berlampu trafik Dataran Merdeka berhampiran dengan Bangunan Mahkamah.


Yang gua ingat.. Suami dier berkata yang dier akan menuntut balas jika berlaku apa-apa yang tak elok keatas isterinya... Masa tue gua tengah amik gambar bersama dengan sorang jurugambar dari Russia... lupa plak nak ingat nama dier.... kitorang dua orang jer jurufoto masa tue kalu tak silap ... sebelum ramai lagi jurugambar meluru ke situ untuk amik gambar.

BERSIH Kan PDRM

Bhai.... Selepas 28 April 2012 yang menjadi satu sejarah baru bagi negara Malaysia tercinta... Kita akan dapati bahawa perlunya satu transformasi menyeluruh dilakukan terhadap PDRM...

Ujian psikotropik secara menyeluruh wajar dilakukan terhadap semua anggota PDRM tanpa mengira pankat mahupun umur...

Ini kerana, dari pemerhatian gua... Gua dapati ramai anggota PDRM seperti kerasukan hantu dan bertindak melampaui batas-batas normal dan professionalisma...

Bukan setakat para demonstran yang menjadi mangsa serangan rakus tidak berperikemanusiaan yang dilakukan oleh anggota PDRM, tetapi pekerja kedai, peniaga, kakitangan restoran malah warga tua dan kanak-kanak pun menjadi mangsa belasahan anggota PDRM...

Ini tidak terkecuali kepada pengamal media dimana terlalu ramai jurugambar dan wartawan yang telah dikasari oleh anggota PDRM yang kelihatan seperi sedang mabuk darah..

Itulah sebabnya pada pandangan gua, perlulah diperlakukan sesuatu kepada PDRM... Kita perlu bersihkan PDRM ini untuk masa depan Malaysia yang lebih gemilang...

29 April 2012

Post Mortem BERSIH 3.0

Penganjur BERSIH 3.0 khabarnya sedang membuat post mortem berkenaan acara tersebut...

Namun sebelum habis post mortem tersebut dibuat... Polis dan media pencacai telah terlebih dahulu mengeluarkan kajian mereka...

Yang lebih lawaknya... Komen-komen dari orang-orang yang tidak berada di lokasi telah terlebih "sudu dari kuahnya" ....

Terutama sekali berkenaan insiden kereta polis melanggar orang awam....

Gua dan sorang lagi rakan media (hocy) memang bernasib baik berada pada masa dan lokasi kejadian... Dan kami tahu apa sebenarnya yang berlaku...

Persoalan yang bermain di minda gua adalah;

1. Kenapa pihak polis tidak memaparkan gambar anggota polis yang cedera di belasah orang awam tersebut. Polis tersebut berbaju preman berseluar pendek. Mengapa tiada gambar anggota tersebut mendapatkan rawatan?

2. Kenapa anggota polis yang dibelasah tersebut menggunakan helmet jenama "Apollo" seperti mana yang biasa dipakai oleh mat rempit atau despatch rider. Untuk pengetahuan semua, helmet tersebut tidak mendapat pengesahan piawaian SIRIM.

3. Sejak bila anggota polis berpakaian preman yang sedang bertugas dibenarkan memakai seluar pendek... Adakah tujuan dibenarkan anggota berpakaian sedemikian kerana semata-mata untuk menyamar menjadi pendemonstran? Atau sememangnya anggota tersebut diarahkan untuk menjadi agen provokatur?

4. Kenapakah seorang lagi polis yang menjadi penumpang kereta polis tersebut boleh pula berpakaian seragam tanpa helmet sedangkan pemandu kenderaan tersebut adalah anggota polis berpakaian preman berseluar pendek dan bertopi kelesar. Ini menunjukkan ada sesuatu yang tidak kena telah berlaku.

5. Lagi satu yang gua musykil adalah kehadiran ambulan yang sampai pada tempat kejadian di hadapan SOGO sekitar selang 1 atau 2 minit selepas kenderaan polis tersebut melanggar orang awam? Begitu pantas respon yang diberi semacam sudah ada perancangan yang dibuat....

Jadi gua tinggalkan ini semua untuk dikaji dengan lebih mendalam... InsyaAllah esok gua akan publishksn gambar-gambar dari sudut pandangan gua... Hahaha

Kecut Perut

Bhai... Gua sampai di Dataran Merdeka semalam agak awal... Takder tempat nak duduk pon... Terpaksa la berdiri... Hahaha

Semalam gua terserempak ngan MSO ... Lama gak berborak ngan dier...

Gua semalam bergerak sebagai photographer... Ngan press tag yang dibekalkan kepada gua... Gua mudah skit nak gerak... Walaupun gitue... Polis kali nih tak berapa suka ngan media.... Ramai anggota media yang kena ngan Polis... Termasuklah gua yang kena tarik baju oleh Polis pasai cuba amik gambar Polis tangkap peserta Bersih 3.0

Hahaha.... Penat memang lah penst... Tapi berbaloi untuk melihat dari dekat solidariti rakyat Malaysia yang majmuk dan hormat satu sama lain tanpa prejudis dan batasan perkauman... Cina, Melayu, India dan lain-lain boleh saling bantu-membantu tatkala masing-masing dikerjakan oleh gas pemedih/penyesak mata/dada...

Sikap tolong menolong ini yang terbaek gua lihat... Dan ini lebih realistik dari jelmaan plastik 1Malaysia yang dicanangkan oleh Najib Razak...

Dengan ramainya yang turun dan hadir di Dataran Merdeka... Yang kalu ikut bacaan gua ader lebih dari 150 ribu peserta....gua berani jamin yang ianya telah menyebabkan Najib Razak kecut perut ...

Mana taknyer... Yang hadir semalam mostly aderlah golongan hardcore dalam siri-siri demo yang lain dicampur dengan beberapa newbies... Itu yang dapat datang... Kalu yang dapat datang dah banyak tue... Korang multiply la 10 kali ganda penyokongnya...

Dan ... Itulah momentum yang ada... Hahaha...

*** gua masih tak berpeluang nak update blog nih guna laptop sebab masih lagi ngan mode travel... tulisan disini dipostkan menggunakan telepon cap ayam milik gua.... jadi banyak gambar terbaik tak dapat dipublishkan.... sabor yer.... Hahaha

Oh yer... Mamat polis berhelmet yang kena belasah pasai langgar orang awam tue gua kenal... Sebelum tue di Dataran Merdeka mamat tue amik video bagi pihak polis... Dier masa tue amik gambar sebelah gua... Dier memang sentiasa pakai helmet walaupun masa amik gambar... Giler... Macam sudah planned jer dier nih....

28 April 2012

Bersih 4.0

Bhai... Kalu 8 tuntutan tue masih gak diorang tak amik pot... Dan kalu PRU13 diorang lewatkan sampai tahun depan.... Ader chan la... Hahaha

Ader chan la kiter buat BERSIH 4.0 .... Hahaha

Bagi sesapa yang terlepas peluang rasa tear gas tue... Jangan riso... Peluang akan ader lagi... Hahaha...

Jom BERSIH 4.0

Siapa Yang Mulakan Provokasi Bersih 3.0

Bhai... Gua ader kat Dataran Merdeka tadi.... Dari aper yang gua perhatikan...
Memang dua-dua pihak ader buat provokasi...

Cuma kalu PDRM tak lepaskan tear gas kat kawasan "confined area" kekecohan takkan jadi...

Masalahnyer kawasan confined area dekat Masjid Jamek tue ramai orang tua, perempuan dan kanak-kanak berlindung....

Lepas tue ader plak anggota Polis yang jenis yang cepat baran....

Kasualti tadi.... Sorang makcik agak nazak sebab kena tear gas... Dantiga orang pemuda cina dan melayu cedera pasai kena langgar dengan kereta pegawai penyiasat polis....

Polis yang langgar tue teruk gak kena belasah dengan orang ramai yang marah....

Polis tue terbabas pasai kereta dier kena baling ngan botol air mineral.... Hahaha... Buat malu betul la... Macam itu punya provokasi boleh terbabas driving.... Mana dier amik lesen aaa...

Gambar semua esok la gua publish.... Hahaha

KL Semakin Bersih 3.0

Warga Malaysia dari kaum Melayu, Cina, India, Sikh, Iban, Kadazan dan lain-lain lagi sedang masuk ke KL sekarang ini....

Cuma warna jer belum bertukar jadi kuning dan hijau....

Hahaha... Masak la gerombolan...

27 April 2012

Go Go Bersih 3.0

Gua dah dapat tembusi KL .... Rasanyer ramai lagi yang dapat tembusi KL nampaknyer....

Hahaha.... Masak la DBKL yang dah dapat dinaiktaraf penguatkuasanya kepada Polis Bantuan...

So esok petang kita jumpa di Dataran Tahrir Malaysia... Dataran Merdeka....

Roadblock Bercambah

Pergh.... hebat dan mantap.... ntah saper punya arahan gua tak tau la... sapa yang bypass saper ntah la nih... yang pasti ... dari sms dan call yang gua dapat dari informer yang ader merata lokasi... hehehe... roadblock bercambah merata la skarang nih bhai ooi..

Semua jalan masuk ke Lembah Kelang sudah digerakkan anggota PDRM untuk menyekat laluan... hahaha

Sesapa yang ader "RUPA" aktivis BERSIH 3.0 rasanyer susah skit nak jalan masuk KL.... mesti keter kena cek... semak satu-satu.. Bagi yang bawak banner tue.. gua rasa payah gak nak lepas nih...

Kalu lu ader bawah baju BERSIH 3.0 ... jangan pakai dulu.... pakai biler lu orang dah dapat masuk KL....

Confirm Dataran Merdeka tabley masuk... jadi lepak la merata... tunggu arahan.....

Jangan cetuskan provokasi..... relaks ... kasi masa skit... aper-aper... kiter tengok sejauh mana benda nih nak pegi.... jaga diri korang... kita buat DUDUK BANTAH warna kuning satu KL... tak kira kat mana pon.. Sentul... Damansara.. Wangsa Maju.. Ampang,... Kg Baru... Chow Kit... Jalan Raja Laut... PWTC ...Cheras... semua tempat kiter kasi kuning... hahaha

P/S : Perjalanan gua pagi nih InsyaAllah akan berjaya dengan tuntasnya masuk KL.... jumpa disana bagi yang kenal ngan gua....

26 April 2012

DBKL Dinaik Taraf Jadi Polis Bantuan

Dalam tindakan tergesa-gesa pihak tertentu... Nampaknyer ader usaha sedang dan akan dilaksanakan untuk memberikan kuasa kepada DBKL menjadi Polis Bantuan...

Dengan status Polis Bantuan nih, barulah DBKL akan mempunyai kuasa yang diperlukan untuk mengekang Bersih 3.0 ....

Dan ianya dikhabarkan akan mendapat kelulusan dari KDN selewat-lewatnya esok petang selepas Mesyuarat Kabinet...

So kita tunggu dan lihat apa episod seterusnya... Yang pasti sejak petang semalam dah kelihatan beberapa konvoi trak FRU dilihat menuju KL dengan muatan yang ditutup rapi...

Nampak gayanyer kali ini ... Diorang akan mendapat bantuan taktikal dari RELA, JPAM dan DBKL...

Jom BERSIH 3.0

P/S : Gua akan gerak pagi esok....

25 April 2012

Konvoi PDRM Sudah Digerakkan

Gua jumpa 3 konvoi trak FRU kat atas highway Gambang baru kejap nih.... On the way to KL nampaknyer... Semua bertutup rapi.... Hebat persiapan PDRM

Dataran Yang Tidak Merdeka ???

Hahaha... Dulu Dataran Merdeka adalah tempat dimana kemerdekaan diwarwarkan.... La nih... Dataran Merdeka sudah tidak merdeka lagi.... Sudah diambil alih...

Gua nak tanya nih... berapa aaa duit yang dibayar oleh UMNO/BN untuk membeli Dataran Merdeka nih...

Kenapa la nih hanya satu pihak jer yang boleh nak gunakan Dataran Merdeka... Bukankah Dataran Merdeka tidak dimiliki oleh sesiapa pon... Ianya tanah rezab Kerajaan Malaysia... DBKL cuma menguruskannya sahaja... Dataran Merdeka bukan milik DBKL...

Kalu Dataran Merdeka tidak boleh digunakan untuk buat agenda rakyat... aper ke jadahnyer nama dier masih dikekalkan sebagai Dataran Merdeka... Baik tukar nama dier jadi Dataran UMNO/BN ker... atau Dataran Rosmah ker... hahaha

Sebenarnya... senang jer cara nak jasi DBKL jangan berlagak sangat.... senang jer... boikot jangan guna semua tempat parking milik DBKL... kalu semua orang takmo guna tempat parking DBKL... mana DBKL nak cari duit collection... Gua berani jamin kutipan harian dari parking DBKL jer sekitar RM200 ribu sehari paling cikai ,,,,, kalu sebulan... berapa DBKL rugi...

Kalu setahun takder saper nak guna parking DBKL... mampuih DBKL nak cari dana.... ini yang paling senang... boikot jer... banyak lagi yang swasta punya... cuma jangan guna aper-aper servis yang bagi duit kat DBKL... kasi ajar skit...

DBKL paling banayk buat duit buta-buta dari lesen perniagaan dan papan iklan... cukai taksiran tue memang la banyak.. tapi itu korang terpaksa bayar... aper kata jangan guna papan iklan milik DBKL... guna yang bukan milik DBKL... tak pengsan DBKL... hahahaha

24 April 2012

10 Syarikat PNB Dan Khazanah DIlupuskan ?

Hahaha... Najib Razak kata perlupusan nih akan bagi peluang kepada syarikat Bumiputera untuk ambilalih syarikat PNB dan Khazanah nih... hehehe

Gua nak tanya balik... boleh ker gua dapat syarikat nih kalu modal gua ader cukup... katalah gua ader modal yang mencukupi... amacam... boleh gua dapat dak syarikat nih.... hehehe

Hahaha.... jangan mimpi la bhai... perlupusan nih sebenarnya pasai nak kasi benda yang dah jalan elok dan untung  kepada syarikat kroni UMNO/BN la bhai.... semua skali... tapi biler dah terbongkang nanti pasai salah tadbir urus... semua syarikat nih akan dibeli balik oleh PNB dan Khazanah dengan harga yang melambung tinggi...

Benda macam nih dah banyak kali tengok... contoh paling nyata aderlah MAS ... semua dapat atas angin. .. masa untung makan sorang-sorang... biler rugi suruh rakyat tanggung beban....

SYABAS pun macam tue gak...

Nih skarang nih... masa tengah untung PROTON diambil alih oleh DRB-HICOM .... yang dipunyai oleh bekas penyeludup beras tue.... tapi... cuba masa tengah rugi nanti... hahahaha... sure jual balik kat Kerajaan supaya rakyat yang tanggung dengan duit cukai.... Macam sial jer...

Cilakak betul la...

Baca Sini : 10 Syarikat PNB dan Khazanah Akan Dilupuskan

23 April 2012

NGO ?

Hahahaha.... banyak betul la NGO-NGO yang baru tumbuh macam cendawan lepas hujan... hahaha... tak sangka... makin dekat dengan PRU13 .. makin banyak la NGO-NGO dilancarkan.. terbaru aderlah NGO TIBAI... hahaha...

TIBAI nih aper matlamat perjuangannyer aaa... Takkan setakat nak tibai Anwar Ibrahim jer... kalu Anwar Ibrahim dah takder... maknanyer bungkus la NGO TIBAI nih yer tak... hahaha... Macam mana Pendaftar Pertubuhan boleh luluskan pendaftaran NGO nih... nampak sangat NGO nih berunsur hasutan.... Awat... Pendaftar Pertubuhan nih buta mata dan buta hati ker... hahaha...

Sepatutnya Pendaftar Pertubuhan mesti takkan luluskan pendaftaran NGO TIBAI nih pasai ianya berasaskan kepada hasutan (sedition) ... macam mana aaaa....

Kalu diorang boleh tubuhkan NGO TIBAI... gua cadang nak tubuhkan satu NGO la... kasi lawan sama PERKASA, JATI dan TIBAI...

Gua nak namakan NGO baru nih dengan akronim LANCHAU .... amacam....  LANCHAU gua amik atas sebab LaNyak Chukong yg Ampu Umno .... hahahaha... amacam... okeh tak akronim nih.... hahaha

Saper nak join ... hahaha... ader LANCHAU ka... hahahaha

Tamaddun Islam, Subjek IPTA/IPTS Atau Ruang Dakwah?

Bhai.... gua takkan amik sebijik-sebijik tulisan orang lain... tapi yang ini terkecuali... baca dan pahamkan...

Warkah buat pensyarah TITAS dan pelajarnya (Zahiruddin Zabidi @ Malaysiakini)

Apabila subjek Tamadun Islam Tamadun Asia (TITAS) diwajibkan bagi semua IPTA/IPTS seluruh negara sebagai satu daripada subjek teras, ia merupakan suatu rahmat khususnya kepada para pensyarah yang berposisi sebagai pendakwah.


Meskipun hanya satu subjek sahaja sepanjang pengajian berlangsung sama ada bagi program diploma atau sarjana muda selain daripada pengajian Islam, andai peluang ini digunakan dengan seoptimum yang mungkin, pasti banyak kebaikan yang mampu dijana dari sana.

Meskipun Malaysia sudah merdeka selama 55 tahun dan agama rasmi persekutuan sebagaimana yang termaktub dalam perlembagaan adalah Islam, namun ramai daripada rakyat bukan Islam di negara ini masih tidak faham malah tidak tahu langsung mengenai Islam secara tuntas.

Kebanyakan mereka apabila ditanya mengenai Islam mungkin akan mengungkapkan yang negatif berdasarkan maklumat yang mereka perolehi daripada media massa seperti isu hukum hudud yang dijenamakan sebagai hukuman potong tangan jadi sup bagi pencuri dan lain-lain.

Berdakwah bagi mengajak bukan Islam kepada Islam adalah suatu tuntutan dalam Islam, namun menjadikan ia sebagai suatu lapangan dan jurusan khusus menjadikan Islam tiada beza dengan gerakan misionari Kristian yang sememangnya didanai dengan dana yang besar.

Mereka malah dibayar gaji yang lumayan bagi setiap pendakyah mereka malah mampu pula membiayai mereka yang masuk ke dalam agama Kristian. Ternyata inisiatif sebegitu bukan manhaj yang utama dalam dakwah Islam.

Sebenarnya Islam tidak perlu kepada sebuah gerakan khas dan label bagi menjadi pendakwah kepada bukan Islam.

Ini kerana semua daripada orang Islam diwajibkan berdakwah, ulama kemudian juga banyak mengarang mengenai cabang-cabang dakwah yang diwajarkan berdasarkan kepada kemampuan dan posisi kesesuaian seseorang Muslim itu.

Islam tidak pernah membebankan manusia sehingga tertanggal norma manusiawi mereka bagi menjadi seorang pendakwah.

Pensyarah sebagai pendakwah efektif

Posisi pensyarah sebagai pengantara antara ilmu, akhlak dan pemikiran pelapis masyarakat yang terpilih adalah yang terbaik bagi melakukan proses penerangan dan pemahaman kepada bukan Islam terhadap Islam. Ini bertepatan dengan tujuan TITAS diwajibkan kepada seluruh warganya.

Justeru, menjadi peranan pensyarah tersebut bagi menerangkan, memahamkan dan paling tidak membetulkan persepsi bukan Islam kepada Islam secara keseluruhan dan bukan hanya dalam konteks di Malaysia.

Pastinya, jika seorang pensyarah itu mempunya tekad bagi mengislamkan seramai mungkin pelajarnya itu adalah suatu perkara yang baik, namun perlu diingatkan akan pesan Allah kepada Rasulullah SAW sendiri tatkala bapa saudara baginda, Abu Talib meninggal dunia bahawa hidayah adalah urusan dan hak Allah taala dan Dia berhak menentukan siapa yang mendapat dan siapa yang terhalang daripadanya.

Apa yang lebih penting adalah memberi kefahaman yang sebenar mengenai Islam kepada mereka semua dengan sasaran paling tidak persepsi mereka terhadap Islam yang selama ini negatif akan berubah, cukup sekadar mencetuskan mahu mereka dalam memahami dan mendalami dariapada sumber dan perspektif yang sewajarnya.

Dalam isu ini ulasan dan penjelasan Prof Dr Wan Mohd Nor Wan Daud dalam buku berjudul Rihlah Ilmiah Wan Mohd Nor Wan Daud; Dari Neomodernisme kepada Islamisasi Ilmu (2012) di bawah tajuk "Peranan Institusi Pengajian Tinggi: Kursus Tamadun Islam" (hlm 381-404) sangat baik bagi dirujuk dan dipanjangkan perbincangan khususnya oleh pihak IPTA/IPTS.

Keutamaan mendalami sejarah Rasulullah

Biasanya skema pembelajaran berdasarkan buku teks sudah ada, si pensyarah cuma perlu ikut sahaja. Komposisi markah contohnya - peperiksaan pertengahan semester 20 peratus (atau ditukar kepada dua kuiz dengan 10 peratus tiap kertas), tugasan 20 peratus, kehadiran 10 peratus dan peperiksaan akhir 50peratus.

Semuanya 100 peratus. Ia tetap bergantung kepada pensyarah bagaimana mereka mahu membahagikan pemberian markah tersebut.

Apa yang menarik perhatian adalah bagaimana ruang tersebut, paling tidak pada bahagian tugasan mampu dieksploitasikan secara kreatif bagi mendedahkan pelajar kepada sesuatu isu khusus yang memungkinkan mereka kenal siapakah sebenarnya Nabi Muhammad SAW sekali gus Islam itu sendiri.

Dalam hal ini, penulis pernah mengeposkan satu status seperti berikut di laman sosial Facebook bagi mendapatkan maklum balas dan pandangan daripada sahabat maya yang kebanyakannya mereka yang mempunyai daya wacana yang tinggi. Status itu berbunyi seperti berikut:

"Sebagai seorang pensyarah subjek Tamadun Islam & Tamadun Asia (TITAS), mana lebih utama antara memahamkan pelajar (khususnya bukan Islam) kepada asas fundamental Islam (Islam, iman dan ihsan) atau memperkenalkan Nabi Muhammad SAW setuntasnya? Mohon pandangan tuan puan yang budiman...."

Ternyata status itu mendapat respon yang pelbagai daripada pengomen dari pelbagai latar belakang. Ada wartawan, ada aktivis yang mempunyai jawatan tertinggi dalam organisasi dakwah dan parti Islam, ada bekas setiausaha sulit seorang menteri besar dipanggil tuan guru.

Respons hampir setara antara yang memilih perlu fahamkan pengetahuan fundamental namun dalam masa yang sama lebih ramai yang memilih perlu difokuskan kepada pengenalan akan kemuliaan Nabi Muhammad SAW kerana dengan mengenali baginda mereka akan lebih memahami dan mengetahui apa yang dibawa olehnya.

Ada juga yang agak keras dan menyatakan mustahil pisahkan antara keduanya dan mesti bijak menyesuaikan antara kedua. Dalam erti kata perlu ‘kahwinkan' keduanya.

Dalam isu ini, penulis melihat tiada isu memisahkan antara kedua unsur penting ini namun isunya adalah yang mana perlu difokuskan dan memastikan ia mencapai matlamat yang ditetapkan. Secara peribadi, andai penulis adalah pensyarah tersebut matlamat penulis paling tidak di akhir semester siapakah sebenarnya Nabi Muhammad SAW?

Dan apakah pula sifatnya dan juga apakah itu agama Islam dan apakah pula ajarannya. Yang mana perlu diutamakan apatah lagi jika kelas tersebut ramai bukan Islam dan mungkin universiti yang tidak ramai pelajar Islam seperti Universiti Tun Abdul Razak (UTAR).

Penulis cuba bayangkan diri sendiri sebagai pensyarah TITAS dan mengajar pula di universiti seperti UTAR. Antara kedua fokus tersebut yang mana perlu ditekankan?

Dalam hal ini, memandang kepada suasana, masa dan tempat, perkara pertama yang penulis pilih untuk memahamkan dan memperkenalkan mereka kepada Nabi Muhammad SAW.

Sebelum memberitahu apakah itu Islam sedalamnya, sementelahan pula ia subjek tamadun Islam dan tamadun Asia, penulis fikir dengan membuat perbandingan sumbangan tokoh-tokoh hebat dalam agama lain dan sumbangan mereka terhadap ketamadunan mereka sendiri, menonjolkan nilai dan pujian daripada sumber-sumber Orientalis dan tokoh bukan Islam lain.

Malah membuat perbandingan dan penilaian kritis terhadap penulisan yang mengkritik baginda Rasulullah SAW daripada para penulis Barat pasti menelurkan sesuatu yang positif terhadap persepsi mereka.

Itu bagi proses pembelajaran yang boleh dinamakan "meluahkan kebenaran di sebalik persepsi". Kemuncak bagi mendedahkan siapa Nabi Muhammad SAW selepas menggunakan data-data daripada Barat seperti 100 Most Influential Person in History karya Michael H Hart, pendapat Adam Pearson seorang sejarahwan Inggeris, mungkin para Orientalis yang kemudian masuk Islam seperti Martin Lings, Maryam Jameelah, JR. Arbery, Karen Amstrong, Leopold Weis dan ramai lagi sebagai pembuka wacana kepada siapakah Muhammad dan apakah pandangan cendekiawan Barat terhadapnya, dari sisi positif dan negatif.

Pendek kata, para pensyarah sememangnya perlu menguasai dan membuat ulang kaji dan persediaan yang rapi bagi misi ini kerana peluang keemasan seperti ini tidak didapati secara mudah.

Apakah ini berkaitan dengan pengajian tamadun Islam, penulis katakan ya. Ini adalah kerana ketamadunan Islam yang gemilang selama hampir 13 abad kemudiannya adalah kerana sosok ini dan beliau berjaya mentranformasikan (islah) masyarakat Arab jahiliah yang pagan dan hidup dalam keadaan yang hina pada pandangan tamadun lain kepada tamadun yang paling berpengaruh dalam dunia dalam masa hanya 23 tahun sahaja.

Persoalannya, tamadun mana yang mampu terbina dengan usaha hanya dalam masa yang sedemikian? Ini yang perlu ditekankan, bagaimana Nabi Muhammad SAW berjaya melakukannya.


Kemudian, kemuncak kepada wacana siapakah Muhammad ini dengan mendedahkan kepada para pelajar kepada buku dan sumber mengenai Nabi Muhammad SAW melalui sumber Islam itu sendiri.

Malah penulis memikirkan bentuk tugasan mereka adalah ulasan, penilaian dan kritikan mereka terhadap sebuah buku mengenai Nabi Muhammad dan penulis akan syorkan buku Biografi Muhammad bin Abdullah (2011, PTS Islamika Sdn Bhd) atau Muhmammad karya Karen Amstrong sebagai bahan asasnya.

Ulasan paling minimum 10 muka surat yang membawa markah 10 peratus untuk kertas kerja ulasan dan 10 peratus lagi adalah untuk persembahan kemudiannya.

Kenapa kedua naskhah itu yang dijadikan rujukan sedangkan banyak buku lain yang ditulis mengenai Nabi Muhammad SAW? Ini kerana kedua buah buku itu ditulis dan dipersembahkan bukan dalam bahasa khusus orang Islam yang tinggi pengetahuan agamanya (jangan lupa fokus kita adalah bukan Islam di Malaysia) yang sangat sesuai untuk sesiapa sahaja yang boleh membaca dalam bahasa Melayu dan Inggeris.

Malah penulis mengimpikan bagi membukukan kertas kerja mereka dengan tema pandangan bukan Islam terhadap Nabi Muhammad SAW berdasarkan buku-buku yang mereka baca serta cetusan kefahaman daripada pensyarah mereka.

Mungkin ia agak idealis, namun pengalaman dalam dunia penerbitan menyatakan, tidak mustahil idea itu boleh menjadi kenyataan.

Diktator akademik musuh kebenaran

Subjek TITAS adalah ruang dan peluang yang sangat penting bagi menentukan persepsi terhadap Islam bagi golongan menengah ke atas dan mungkin profesional pada kemudian hari.

Dengan kefahaman yang tuntas mengenai siapakah Muhammad dan apakah Islam yang dibawanya, penulis yakin masyarakat masa depan akan lebih memahami hakikat Islam sebenarnya dan akan berasa bersyukur berada dalam sebuah negara umat Islam.

Pensyarah adalah pusat penyelarasan dalam usaha ini, persediaan modul dan perancangan isi perbincangan, matlamat yang jelas dengan data-data ilmiah perlu dirangka dan dijadikan bahan perbincangan agar pencerahan itu datang dalam keadaan fitrah kemanusiaan yang tercetus melalui hati nurani apabila didedahkan kepada kebenaran.

Salah andai memaksa mereka menelan kebenaran dengan ugutan nilai markah dan sebagainya. Diktator akademik tetap merupakan musuh kepada kebenaran, ini kerana kebenaran tidak boleh dipaksa dan ia perlu dirasai sendiri oleh kelompok sasaran.

Matlamat utama yang jelas iaitu memperkenalkan, memahamkan dan bukan memaksa apatah lagi memaksa mereka masuk Islam kerana tugas pensyarah selaku murabbi, muallim, muaddib dan mufassir adalah melorongkan taufik melalui ilmu dan kefahaman yang benar dan jelas.

Manakala bagi mendapatkan hidayah ia ketentuan mutlak Allah berpunca daripada usaha mereka sendiri. Firman Allah yang bermaksud:

"Jika mereka tetap berpaling, maka sesungguhnya kewajiban yang dibebankan atasmu (Muhammad) hanyalah menyampaikan (amanat Allah) dengan terang." (Surah an-Nahl, ayat 82)

Isunya, jika dibandingkan antara orang bukan Islam yang mempunyai ilmu pengetahuan jelas mengenai Islam mencari hidayah dengan yang tidak mempunyai ilmu dan pengetahuan yang jelas, yang manakah akan lebih berkualiti?

Apatah pula kefahaman mereka terhadap Islam adalah kerana pernah menduduki kelas TITAS yang dikendalikan oleh kita sebagai pensyarahnya. Semoga ia menjadi al-ilmu yuntafiubih.


22 April 2012

Siapa Sabotaj Najib Razak?

Bhai... gua nak tanya lu nih ....

Siapa sebenarnya yang sabotaj Najib Razak nih.... pelik aaa gua... Najib Razak dok promo giler-giler 1Malaysia dan toleransi antara kaum... tapi dalam pada tue... ramai yang dalam BN yang dok bercanggah idea dengan Najib Razak nih.... diorang nih nak sabotaj Najib Razak ker?

Siapa dalang sabotaj Najib Razak nih aaa.... Takkan la Muhyiddin Yassin... berani ker Muhyiddin Yassin nih... karang tak pasai-pasai tak merasa duduk kat kerusi PM ... hahaha

Atau ader kumpulan lain yang memang plan kan untuk melaga-lagakan Najib Razak dengan Muhyiddin Yassin... hehehe... takkan Zahid Hamidi yang punya angkara.... takkan la Shafie Apdal yang punya agenda nih.. hehehe

Atau ..... maybe la Hassan Ali yang punya agenda nih... Hassan Ali kan ker ketua geng tiga line (tiga line putih kat dahi.. hahaha) ... Hassan Ali kan ker lebih Melayu dari orang Melayu..

Hassan Ali kan ker anti Cina dan India... hahaha... gua tak tau la macam mana kalu semua orang Cina dan India (peniaga) boikot takmo jual @ supply barang ngan Hassan Ali... hahaha... mau terbongkang mati  ibrahim ali  katak lah Hassan Ali nih... hahaha

Kalu semua taknak mengaku depa sabotaj Najib Razak... sure dalangnya tak lain tak bukan ratu sanggul Rosmah Mansor ... hahaha

UMNO Dan KARI

Hahaha... UMNO dan kari mana boleh pisah la bhai..... UMNO itu Kari .... Dan.... Kari itu UMNO...

Hahahaha

Pasai tue la geng-geng kari ader banyak dalam UMNO.... Sampaikan orang Melayu takder tempat dalam UMNO...

Tapi... Last-last... Geng sepet plak dilantik jadi ketua kepada geng kai di Penang.... Aper sudah jadi ngan geng kari kat Penang tue... Sudah jadi kari basi ker... Sudah jadi kari berbuih.... Hahahaha

Ada Apa Dengan Dewa-Dewa ?

Pergh.... tak sangka gua... dalam zaman millenium nih pon orang ramai masih percaya kepada tahyul... masih percaya kepada keajaiban.. masih percaya kepada dewa-dewa.... hahaha.... lawak la bhai... Ada apa dengan dewa-dewa ?

Mana taknyer... sampaikan sanggup melutut dan menyembah para dewa-dewa semata-mata kerana takut akan kuasa magik dan paranormal yang kononnya dikuasai dan ada pada para dewa-dewa nih... wei... sedar la wei... dewa-dewa nih takder beza pon dengan lu orang sumer... dewa-dewa nih pon kentut berbau busuk gak... kencing pon hancing gak.... berak pon melantung baunyer.... biler tidur, meleleh gak air liur dier...

Yang lu orang sumer nih dok puja dan puji para dewa-dewa nih pasai aper wei.... buang masa jer... dewa-dewa nih bukan ader mukjizat... dewa-dewa nih bukan ader magik... dewa-dewa nih bukan ader karamah.... karut jer sumer dewa-dewa nih.... Gua nak nasihatkan lu orang termasuk la para bijak pandai agama tue.... rentikanler dok sembah dan puja dewa-dewa nih.... khurafat jer... sesat dan boleh syirik...

Bukannyer dewa-dewa nih boleh kasi syafaat ker kat akhirat kelak nanti... bukannyer dewa-dewa nih boleh bagi perlindungan dari azab kubur dan seksa neraka jahanam pon... ntah-ntah dewa-dewa nih plak lagi teruk kena dari kiter sumer...

Yang lu orang takut sangat pada para dewa-dewa nih kenapa..... dier boleh ambik nyawa korang ker... dier boleh belasah korang ker.... wei.... Ingat... nyawa tue Allah Taala yang amik... kalu dewa-dewa nih belasah lu orang... aper ader hal... belasah jer balik.... aper ingat dewa-dewa nih maksum ker... aper ingat dewa-dewa nih tabley berdarah pecah kapla ker biler kena belasah balik...

Wei... dewa-dewa nih pon samer darahnyer warna merah ... samer macam lu... so aper ader hal... ingat dewa-dewa nih ader berdarah putih macam Mahsuri ker... darah putih tue leukimia la bhai... hahaha

Selagi masih ader orang yang dok nak menyembah para dewa-dewa nih... selagi itulah para dewa-dewa nih merasa besar diri.. merasa hebat... merasa takjub...

Kepada para agamawan yang dok suruh orang ramai puja dan puji para dewa-dewa... gua nasihatkan lu orang nih... baik la bertaubat nasuha.... syirik nih bhai... syirik...

Jadi... jangan la lu orang menyembah para dewa-dewa... syirik tue... Sesat lagi menyesatkan....

21 April 2012

Langau ?

Langau macam nih pon PDRM tabley nak kesan, tangkap dan siasat.... Aper daaaa... Buat malu jer la...

Rasuah?

Rasuah penyebab Malaysia akan bangkrap

20 April 2012

Siapa Lantik Dewa-Dewa?

Hahaha... sori bhai.. lama tak update blog nih... bukan aper... sibuk melampau... namun itu semua tak menyebabkan gua terlepas dari tengok dan lihat insiden dan isu-isu yang berlaku dalam Malaysia nih... hahaha..

Aper-aper pon... gua rasa hari nih gua nak citer pasai Dewa-Dewa... hahahaha...

Wei bhai.. lu tau dak.... dulu... satu masa dulu... orang Yunani @ Greek percaya bahawa manusia ini dibuat oleh Dewa-Dewa .... Malah depa percaya bahawa Dewa-Dewa ini bersemayam kat Gunung Olympus... hahaha... ketua bagi Dewa-Dewa nih aderlah Zeus...

Dewa-Dewa kepercayaan Yunani nih ader 12... (Aphrodite, Apollo, Ares, Arthemis, Athena, Demeter, Dionysus, Hades, Hephaestus, Hera, Hermes, Poseidon dan Zeus) .....

Jadi... masyarakat Yunani cukup mendewa-dewakan dan menyembah Dewa-Dewa nih.. pada diorang... Dewa-Dewa nih semua maksum... takder bersalah... malah sebagai manusia.. diorang wajib berkorban jiwa raga kepada Dewa-Dewa nih... malah semua arahan Dewa-Dewa ini yang disampaikan oleh para paderi-paderi @ pendita-pendita Yunani nih diterima sebulat suara tanpa ader yang nak menyanggah ... walaupun arahan tue memang paling bodoh dan bangang... hahaha

Maka itulah yang berlaku pada zaman tue... sehinggalah bila datang Nabi Isa A.S (yang membawa syariat) mengikut Hukum Allah Taala... masih ramai lagi yang lebih mempercayai Dewa-Dewa nih malah sanggup menggangkat paderi-paderi @ pendita-pendita yang sememangnya ader agenda peribadi mereka sendiri.

Aper yang berlaku pada zaman itu... rupa-rupanya masih lagi berlaku sekarang ini... walaupun Nabi Muhammad S.A.W telahpun membawa syariat yang mengikut Hukum Allah Taala... tapi masih ader manusia yang masih lagi menyembah Dewa-Dewa .. malah dalam banyak kes... mereka sanggup menyamakan Dewa-Dewa ini dengan Allah Taala... Dewa-Dewa ini pada mereka-mereka ini teramatlah maksumnya... dan tidak boleh sama sekali menyanggah arahannya walaupun arahan itu teramat bodoh dan bangang...

Mereka-mereka yang masih taksub dengan Dewa-Dewa ini amat marah bila orang lain tidak mahu mengikut amal ibadat mereka ini... Pada gua .... mereka ini memanglah menyembah Dewa-Dewa dalam segala peribadatan mereka.. dan pada gua jugak... ini adalah syirik dalam menyekutukan Allah AzzaWajalla.

Dewa-Dewa yang ader sekarang ini hanyalah manusia biasa.. yang kentutnya juga berbau busuk... kencingnya juga hancing... tidurnya juga meleleh air liur... tapi... oleh kerana ader puak-puak yang kononnya hebat dalam ilmu agama dok masih nak puja-puji para Dewa-Dewa nih... maka secara tidak langsung Dewa-Dewa nih terasa hebat dan maksum....

Bukan setakat melantak (mentekedarah) harta awam (jadi milik diorang dengan senang hati)... malah Dewa-Dewa ini yang hidup atas ihsan masyarakat juga terlibat dalam bisnes dan selalu pangkah (bypass) projek bisnes orang lain... semuanya dengan menggunakan pengaruh mentaliti Dewa-Dewa... malah dalam banyak kes... Dewa-Dewa ini semuanya enjoy guna duit manusia lain... sambut hari lahir Dewa-Dewa pun guna duit manusia lain... hadiah pon pakai duit manusia lain... aper punya Dewa-Dewa la nih.... cheit...

Dewa-Dewa nih pada gua... buang masa jer simpan... tarak guna sesen pon... lagi kita mendewa-dewakan mereka... makin syirik kita kepada Allah Taala... dosa syirik adalah dosa yang tidak terampun... Gua berdoa agar gua dan keluarga gua terselamat dari biadaah dan syirik mendewa-dewakan Dewa ini....

So.... Siapa sebenarnya yang lantik Dewa-Dewa nih.... senang-senang jer depa dapat title Dewa... senang-senang jer depa dapat segala kemudahan dan pelbagai lagi.... senang-senang jer depa nak paksa kita (manusia) supaya hormat kat Dewa-Dewa ini dan ikut semua arahan Dewa-Dewa ini...

Sori... gua bersyariatkan Islam dan hanya percaya Allah Taala sahaja sebagai Tuhan ... dalam Islam tak ader Dewa-Dewa... Nabi Muhammad dan lain-lain Nabi dan Rasul juga bukan Dewa... walaupun dia maksum ... Nabi Muhammad dan lain-lain Nabi dan Rasul juga tidak mahu orang menyembah mereka... malah para Wali-Wali Allah juga bukan Dewa-Dewa dan mereka tidak mahupun orang menyembah mereka... Para Khalifah Kerajaan Islamiah dulu pon (yang kuat beragama) tak mahu orang menyembah mereka kerana mereka bukanlah Dewa-Dewa....

Sembahan dan sujud hanya kepada Allah Taala... Tuhan Sekalian Alam... So... tak perlu lah nak memyembah Dewa-Dewa nih.... mengarut jer... syirik pulak tue...

Kalo lu orang mengaku lu orang Islam... sila jangan sembah-sembah lagi Dewa-Dewa nih... boleh syirik nih.. skrang nih terpulang kepada lu orang... lu orang nih Islam atau tidak... tak payah la nak cari hadith ker ayat Al Quran ker semata-mata untuk menjustifikasikan keperluan adernya sembahan kepada Dewa-Dewa nih.... sembahan kepada Dewa-Dewa aderlah SYIRIK... ini muktamad....

16 April 2012

Mentaliti Bangang Orang UMNO

Semalam gua lepak ngan puak-puak UMNO.... Sajer jer nak tau aper agenda puak-puak UMNO nih..

Ader sorang tue dok kutuk PAS bekerjasama ngan DAP... Dier kata PAS dah cukup kuat dah.. Jadi sepatutnya dah boleh bergerak sendiri... Tak perlu pon bergabung ngan DAP....

Gua gelak jer kat dier...

Pastue gua amik peluang tibai dier plak... Gua kata yer betul.. PAS memang dah kuat dah... Memang patut PAS gerak sendirik.... Yang tak kuat cuma UMNO jer... Pasai tue la UMNO perlukan sokongan MCA, MIC, PPP dan lain-lain ....

Sebab UMNO tak kuat sebab banyak sangat geng kari dalam UMNO... Hahaha... Gua gelak besar kat mamat tue... Geng- geng dier semua tak terkata aper... Hahaha ... Kantoi...

So.... Sohih la UMNO memang tak kuat... Pasai tue la terpaksa menumpang bawah ketiak MCA dan MIC... Hahaha

DBKL Nak Jatuhkan BN

Hahaha... Tindakan yang sedang DBKL buat la nih nampaknyer macam nak suruh BN mampuih cepat.... tambah lagi dengan cara yang DBKL amik untuk kasi clear para demonstran di Dataran Merdeka...

Lagi kuat dan banyak tindakan bodo yang DBKL buat lagi menjadi seperti minyak petrol yang dicurahkan kat atas api.... Hahaha...

Pasai nak jaga sangat kepentingan BN dan RajahGopal.... Gua berani jamin yang DBKL akan menjadi mangsa... buatnyer nanti warga KL boikot tak mo bayar cukai taksiran baru DBKL ader akai...

Apee-aper pun cara buat la nih macan nak kasj DBKL nak jatuhkan BN jer .... hahaha

13 April 2012

Persediaan Perang 13

Modal dah siap terkumpul ... Tenaga kerja jugak dah siap... Media pencacai dah sedia... So.... Apa lagi mau tunggu? Bila mau Perang nih? Hahaha...

10 April 2012

Terkini Lagi Sensasi Tentang BERSIH 3.0 (update)

Hehehehe... seperti yang gua dimaklumkan oleh informer gua beberapa hari yang sudah... hehehe... makanyer... BERSIH 3.0 akan berjalan dengan lancar dan takder sekatan apa-apa.. permit untuk berhimpun pon rasanyer takder masalah nak dapat... hahaha

Samer macam kat demo Anti Lynas di Kuantan hari tue... hahaha..

Artikel Terdahulu : Terkini lagi sensasi tentang Bersih 3.0

Baca aper kata Hishamuddin Hussein : Kerajaaan benarkan perhimpunan Bersih 3.0

Hahaha... mantap la info yang gua dapat dari informer gua.. hahaha... seperti biasa... hanya info mantap jer yang pasti akan gua kuarkan... hahaha... Lepas nih.. gua akan cuba rembat maklumat tentang jangkaan peratusan kemenangan dalam PRU13 yang khabarnya telah selesai dibuat analisisnyer oleh kengkawan kat satu agensi nih... hehehe..

Tunggu pendedahan selanjutnyer... hahaha...

Elok Sangat Lah Tu...

Baca sini : 3 tak mengaku terima rasuah SKMM

Ini ker SKMM yang dok galak siasat dan dakwa blogger, facebooker dan twitterian nih.... hahaha.... nak buat makmal digital forensik pon mau rasuah jugak ka.... hahaha... lawak la SKMM nih... hahaha

Aper-aper pon... selagi mana urusan mahkamah tak selesai... mereka hanyalah tertuduh jer... dituduh tak bermaksud bersalah...

05 April 2012

Pak Samad: Ini Bersih Tiga Kosong

FAM Cari Nahas...

Hahaha... walaupun gua bukan penyokong Kelantan (gua orang Perak)... walaupun gua bukan penyokong Annuar Musa .... walaupun gua kureng minat bola dan apa-apa sukan melainkan Wrestling... tapi... cara dan sikap FAM yang dipimpin oleh sekumpulan manusia yang hebat memang gua tak stuju..

FAM cari nahas... FAM tabley nak dikritik... hahaha... macam bagoosh sangat FAM nih... hahaha... kalu bagoosh sangat FAM nih... dah lama dah kiter dapat masuk Piala Dunia... paling cikai pon kiter dapat anjurkan Piala Dunia (World Cup) kat Malaysia nih.... hahaha... baru la ader can kiter dapat free entry..

Tapi... masalahnyer... FAM memang mangkuk ayun.... dari kepimpinan atas sampailah kepimpinan bawah... semua lemau... bengap..

Biler orang kritik takmo terima... biler penyokong kritik marah... biler peminat bolasepak Malaysia komen... mengamuk.... bodoh betul la..

Patutlah FAM nih jadi bahan lawak jer kat luar negara.... Kepada pimpinan yang dah tua (panggilan kubur rasanyer dah dekat dah tue)... sila la kasi orang lain yang lebih berwibawa... hahaha... cukup la... takkan nak sampai menongkat langit...

Cukup la.... cukup la....

04 April 2012

Ahli MCA Dapat Wang POS RM100?

Biar betul nih.... gua hari nih terserempak ngan ramai ahli MCA kat Pejabat POS Gambang.. tetiap sorang bawak satu sampul surat warna Peach... ader tertera surat berlogo MCA dalam tulisan Cina... haram gua tak reti nak baca.... hahaha...

Yang best tue.. terselit samer dalam surat tue Wang POS bernilai RM100 ... pergh...

Aper citer sebenar nih... Takkan join Parti MCA pon ader dividen... macam MLM la pulak ader overriding dan upline passive income... hehehe.. Biar betul MCA nih...

Ini duit aper sebenarnya aaa.... sori.. tabley nak upload gambor... henpon gua cap ayam... kalu sempat esok ka malam nih ka gua try transferkan gambor tue... okeh.. tunggu sambungannyer yer...

Kalu lu ader kengkawan MCA .. cuba try tanya skit.. duit aper RM100 dalam bentuk Wang POS tue... hehehehe... yang lagi best tue.. semua yang dapat tue aderlah orang tua...

Mmmm.... saper yang sponsor aaa duit tue... hehehe

Terkini Lagi Sensasi Tentang BERSIH 3.0

Bhai... dah lama gua tak dapat info dari sorang informer nih... Biasanyer maklumat yang datang dari dier... kira macam top class la... mesti baek punya... hahaha... yer la.. sebab dier kerja dekat dengan sumber tue.. hehehe.. jadi boleh la dier dapat info terbaek... hehehe

Tapi tadi... dalam gua cadang nak melelapkan mata depan komputer... ader contact masuk.... maklumat sampai kat gua dari informer nih... hahaha... gua pon semak la ngan sorang lagi informer yang jugak hampir dengan sumber.. dua-dua kasi point yang samer... dua-dua kasi jawapan yang samer... hahaha... yang lagi best tue... dua-dua informer nih tak kenal satu sama lain.. dan depa pon tak tau yang diorang nih informer... hahaha

Maknanyer.. gua dah tak perlu nak cek ngan sorang lagi informer... hahaha... Takper.. takper...

Oh yer... itu citer bab informer... nih gua nak citer bab isi kandungan info yang gua dapat dari dua-dua informer tue... hehehe...

Baca betul-betul bawah nih...

"Arahan dari pihak pengurusan. Urusan pada 28 April 2012 akan berjalan seperti biasa. Tiada sekatan akan dibuat. Tiada tangkapan akan dibuat. Semua unit diletakkan dalam keadaan berjaga-jaga. Sila maklumkan pihak pengurusan jika ada permohonan permit. Taklimat lanjut akan diberikan."

..... err... apa macam nih...

Serupa macam ader orang nak kasi imej depa baik menjelang PRU13 nampaknyer... hehehe

BERSIH 3.0

Ayoh..

Jom kiter bersama gerakkan BERSIH 3.0 ... Apa tunggu lagie.. Jangan biarkan anda ditipu oleh SPR dan BN untuk 5 tahun lagi.

Ayoh kiter gegarkan semuanya dengan BERSIH 3.0

Mari semua...

BERSIH 3.0

(kalu tak berkesan lagi.. kiter buat BERSIH 4.0 lepas tue)

RON95 Lagi Mahal dari RON97? Gila...

Bhai... lu tau kan... harga petrol RON97 la nih aderlah ikut harga pasaran.. takder subsidi.. jadi harga pasarannya aderlah RM2.90 .. naik RM0.10 mulai tengah malam semalam kan...

Pandai... lu orang pandai... harga RON97 dipasaran (apungan setiap bulan) aderlah pada RM2.90

Tapi.... hehehe..... itu harga pasaran terbuka RON97 kat Malaysia...

Aper ker jadahnyer harga pasaran bagi RON95 aderlah RM3.41 ... setelah disubsidikan jadi RM1.90 .... jadi... macam mana harga RON95 lebih mahal dari harga RON97?

RON97 = RM2.90 (harga pasaran)
RON95 = RM3.41 (harga pasaran sebelum subsidi)


pergh.... pandai benar orang Malaysia nih buat kiraan aaa... itu la... ajar lagi Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) ... sampaikan tabley nak buat kiraan matematik asas macam nih...

Giler ker aper harga minyak yang kualiti rendah lagi mahal dari harga minyak kualiti tinggi... Nak tipu pon berpada-pada la woi mangkuk....

Hahahaha

Respek Perlu Diberi Walaupun Kepada Musuh

Bhai... gua tau .. kiter nih kalu dah bermusuh... semua yang elok pon pada musuh kiter tue kiter kata tak elok... betul dak... tapi pada gua la... walaupun kiter bermusuh ka.. aper ka... benda betul.. perangai baik... dan sebagainya yang musuh buat kiter kena gak puji dan respek...

Sebab itu la... ader benda yang okeh dalam sesetengah ahli UMNO tue gua respek... bukan semua barua dan cilabai... tak gitue..

Sebagai contoh... dalam negeri Terengganu nih... Kerajaan Negeri dibawah pimpinan Ahmad Said bagi setiap budak sekolah (ikut step la) komputer yang dikeluarkan oleh TOP IT Sdn Bhd... Benda nih pada gua benda baik.. baik untuk bebudak sekolah... benda bagoosh... jadi kalu kata la PR plak lepas nih pegang Terengganu.. harapan gua... sila jangan tamatkan projek dan kerja baik nih... Jangan jadi bodoh macam masa dulu... Jangan buat perangai macam chilakak masa dulu... okey...

La nih.. gua nak bagi sikit respek pada Syed Sobri Syed Hashim (ADUN Kuala Nerang Kedah).. dier dah diisytiharkan muflis oleh Mahkamah... dan dier pon mengakulah semalam yang dier muflis... bangkrap...

Jadi dengan kebangkrapan Syed Sobri Syed Hashim tue... dier rasa (dier tau) yang dier tak layak hadir dalam menyuarat Dewan Undangan Negeri pada 17 April nih... dan dier buat press statement bagitau yang dier memang tak layak... dier mintak maaf ngan penyokong dier...

Ini macam punya ADUN gua respek... tak kisah la sebelah mana dier duduk... dier tau dier ader problem... dier undur diri... bagoosh... semoga jadi contoh kat orang lain samer... tak kisah la dalam BN ka... dalam PR ka... hahaha

JOM BERSIH 3.0

03 April 2012

Parlimen Itu Adil? Boleh Percaya Ka?

Bhai.. lu percaya ker Parlimen tue adil... hahaha... kalu lu masih lagi percaya Parlimen tue adil... memang la memang... memang la lu ni naif betul lar.... hahaha...

Wei... setahu gua la... maner ader Parlimen yang adil... kalu adil mestilah Speaker (Hakim dalam Parlimen) tue mesti dilantik dari orang-orang yang takder kepentingan mana-mana.. mesti amik orang yang neutral... mesti amik orang yang tak bias... hahaha..

Tapi Parlimen Malaysia mana boleh buat camtue... Sebab tue la Amin Mulia yang jadi Speaker di Parlimen Malaysia (Dewan Rakyat) boleh buat macam-macam benda yang tidak adil.. yang condong pada sebelah pihak jer... yang nampak sangat biasnnyer...

Sebab Amin Mulia tue dah sohih orang kuat BN... sampai kiamat la dier takkan sebelah kepada PR... hahaha... nak mampus ker dier kalu dier sokong PR... hahaha.. mampus tak dapat dah jadi Speaker... hahaha...

Samer la jugak kat Dewan Undangan Negeri ... sebijik sebuntat.. kalu negeri tue PR yang kuasai.. semua speaker dier (macam kat Selangor tue) ... ader jugak tidak berlaku adil.. ader sikit bias.... hahaha..

Selagi mana sistem tak berubah... selagi itu la.... Parlimen atau Dewan Undangan Negeri tidak akan bebas sepenuhnya... tidak akan adil sepenuhnya... semuanya akan tetap bias... semuanya akan tetap berpihak....

Macam sial jer kan... kan... kan...

Bodoh Nak Mampus

1. Hassan Ali (JATI) publish dier punya video.. Katernyer ader video orang mengaku murtad... tapi tak kasi orang semua sahkan ketulenan video tue.. sampaikan orang sumer tak tau bijik butirnyer... Kalu alasan keselamatan... err... kan ker Polis boleh bagi jaminan... dulu.. pasai isu keselamatan... ader wartawan yang ditahan ISA.. untuk keselamatan dier... jadi tentu takder masalah kalu Polis Malaysia nak buat benda yang samer... hahaha... Sebenornyer... video tue takder asas... kalu sohihler seperti yang ader member gua kasitau.... yang depa tue semua berlakon... habis la... habis la akidah depa.... sayonara... Hahaha... JATI... JATI...

2. Najib kata jangan tukar pemandu ditengah-tengah jalan... Hahaha... ini ayat mintak oksigen nih.. ini ayat mintak nyawa... ini ayat mintak selamat... hahaha... Nih nak bagitau kat Najib Razak... kalu pemandu bas tue giler babi ker... sawan babi ker... psiko ker... wajib la ditukar pemandu tue walaupun kat tengah hutan rimba sekalipon... macam citer Rombongan Cik Kiah Ke Sukan Komanwel dulu tue... kan dapat pemandu giler... sampai tercabut tayar bas dibuatnyer... hahahaha

3. Dolah kok Lanas buat lawak... betul-betul buat lawak... penat jer Muhyiddin Yassin buat kerja kotor pagi petang siang malam untuk tibai dan jatuhkan Najib Razak... satu pon dier tak iktiraf... yang lawaknyer.. dier iktiraf Khairy Jamaluddin dan Mukhriz Mahathir la pulak... Kesian kat Muhyiddin Yassin... orang UMNO pon tak pandang kerja buat dier... hahaha... merana meragan la Muhyiddin... macam mana nak jadi PM nih... hahaha... takkan kena buat harakiri kot... hahaha

4. Nazri Aziz yang punya anak botak tue nak sound SPRM ... hahaha lawak la... gua saspek dier sound SPRM pasai dier takmo SPRM kasi kacau kes anak botak dier yang belasah pengawal keselamatan itu hari... dier takmo SPRM siasat camana anak botak dier boleh ader kereta Porshe... Dier takmo SPRM ader kuasa siasat dan dakwa tanpa perlukan Peguam Negara... Ala.. Peguam Negara tue boleh dibeli... tak mahal pon... bagi sekupang dua pon Peguam Negara boleh amik... Inikan pulak Hakim... hahaha... Hakim pon dengor citernyer kecut telur biler kena sergak dengan Nazri Aziz ... hahaha

5. Wei... kat Pulau Pinang tue... masih ader ker Melayu... hahaha... apersal pulak yang bukan Melayu yang dok kecoh pasai nak selamatkan Melayu... Wei... bagi Melayu la sendirik yang hendel dier puinya masalah... Mamak-mamak semua jangan dok kacau daun... Jaga jer kedai emas dan kedai dalca lu orang sumer... Mamak-mamak sampai kiamat mana boleh jadi Melayu... Udah Mamak.... jadi Keling mungkin boleh la... tapi jadi Melayu... susah skit... Sebab Melayu nih kalu kat rumah ker kat mana-mana ker.. dier akan cakap Melayu... tapi Mamak... memang la kat luar lu dapat tengok depa cakap Melayu tapi telo India... tapi kalu kat rumah... sohih dan nyata... semua akan cakap Tamil... hahaha... wei... kalu dah kat rumah cakap Tamil... camana nak jadi Melayu wei... hahaha...

01 April 2012

Blogger Tersohor Telah Menyerahkan Borang Keahlian UMNO

10 April aderlah tarikh akhir perbicaraan blogger Aduka Taruna berkenaan dengan artikel pada blognya yang "kononnya" menghina Sultan Johor. Nampak gayanya ader chan macam dah boleh baca jer keputusan perbicaraan tue...

Hahaha... aper pon keputusannya... ianya masih lagi boleh dicabar di Mahkamah Rayuan dan juga boleh dibawa sehingga ke Mahkamah Persekutuan.

Dengar khabar... kalu pun Aduka Taruna akan dikenakan denda... ianya tidak akan melebihi dari nilai RM25 ... itulah sepatutnya paling "Mahal" yang blogger Aduka Taruna patut bayar.. ha ha ha..

Oh yer.. berkenaan tajuk diatas iaitu "Blogger tersohor telah menyerahkan borang keahlian UMNO" ... hehehe... gua rasa lu orang pon tahu saper yang gua maksudkan... hahaha...

YouTube CipanTapirTenuk

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1