Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

28 December 2018

Kempen Boikot Kedai Cina

Bhai/DeeDee semua...

Benda ni lawak... sungguh... kempen boikot kedai cina... Hahahaha... pasaipa gua kata lawak... lu orang baca jer la kat bawah ni...

Yang dok sungguh-sungguh promo kempen boikot beli dari kedai Cina ni dalam sosmed.. gua tengok...

Depa pakai kereta Toyota dan Nissan. Wei itu semua jualan adalah untuk Tan Chong Motor... itu kedai cina tu... so pi buang ja la kereta lu orang tu dan amik Proton .. Opps .. Proton pun Cina gak.... hahahaha... pakai kereta lembu la lepas ni...

Depa kempen boikot beli kat kedai Cina.. tapi tak sedar depa beli henpon kat kedai Cina.. dan beli pulak tepon Huawei, Xiomi... Pakai iPhone la bagoosh... opps... iPhone tu produk Yahudi... buat kat China.... hahahaha

Depa kempen macam nak giler... tapi biler nak pi opis, pi kerja, pi jenjalan masih lagi order Grab... Wei Grab tu milik cucu Tan Chong Motor la... adoilah... Naik Mycar atau Gabir takmo...

Depa sembang kencang kempen boikot kedai Cina... tapi beli kasut sekolah anak brand BATA... BATA tu milik Cina la.... aper daaa..

Paling lawak sekali..... dok bising kempen boikot kedai Cina... sikit-sikit sabitkan dengan DAP... walhal pakai hygenic pad pun milik kilang cina.... hahaha ...

Pastu buat demo sana sini kempen boikot Cina.... walhal seluar pakai jeans Levi's ... itu Yahudi tu... lagi teruk...   hahaha... takpa... ader satu lagi... depa pakai sejadah waktu semayang pon... kilang cina yang buat.... Hahahaha

Lawak siot....

27 December 2018

Teruskanlah Buat Fitnah

Bhai/DeeDee semua...

Kalu orang Melayu buat fitnah terhadap orang Cina atau India... apa pandangan lu orang???

Pada gua.... sekarang ni Malaysia dah jadi macam celaka sebab fitnah dan adu domba... Tak abis-abis... dari budak-budak sampailah orang dewasa... daripada orang biasa-biasa sampai kepada ostad dan ulamak... adoilah...

Dah tak takut ka buat fitnah???

Dari isu kuil sampailah isu belasah driver bas ekspress Sani.... semua bermula sebab fitnah... itu tak ternasuk kes Band Seventeen yang terkorban tsunami...

Adoilah... apa nak jadi ...

Takpa... teruskanlah nak buat fitnah bagai... bagi yang dok asik fitnah orang kafir itu ini tue... teruskanlah buat fitnah... nanti sampai masa boleh la lu orang lepak sama dengan orang kafir tu dalam neraka...

Teruskanlah.....

Ayam Lior Mat Budu

Bhai/DeeDee semua...

Mat Budu sekarang dah berjaya jinakkan Ayam Lior... ini bukan spesis ayam hutan atau ayam katik... bukan juga ayam denak...

Tapi mungkin spesis sama dengan ayam daging...

Cumanya... ayam lior milik Mat Budu ni susah demer kata nak dibela bawah serkup... terpaksa la Mat Budu lepaskan ayam lior ni merayap sana sini...

Nak buat camana... dah lama ayam lior ni cenggini... nak ubah dan ajor amik masa la sikit... tapi takper.. Mat Budu ni banyak masa free... bukan Mat Budu perlu keluar pagi balik malam bawak Grab atau MyCar untuk cari rejeki...

10 keturunan pon tak abis reta mak bapak Mat Budu kalu nak taji pon... lagi pon Mat Budu ni dah biasa makan tanggung berak cangkung... huhuhuhu... so takder masalah la Mat Budu nak bela 1 ayam lior ker atau lebih ayam lior...

Huhuhu...

Komer kalu nak tengok gambor ayam lior milik Mat Budu... cer la tanya lebai gugel... hahaha... guna arahan "Boolean" waktu nak gugel tue yer...

22 December 2018

Patut Kerusi Dia Ni Juga Perlu Dikosongkan.

Bhai/DeeDee semua...

Dalam keputusan penhakiman Mahkamah Pilihanraya, kerusi Parlimen Cameron Highland dikosongkan sebab penyandang kerusi tersebut iaitu C Sivarraajh terlibat dalam rasuah piliharaya dengan memberikan wang bagi menggalakkan pengundian keatasnya... dan C Sivarraajh tidak membuat kerja ini secara berseorangan.... Fakta dalam keputusan Mahkamah Pilihanraya ini mengatakan bahawa C Sivarraajh buat kerja ini bersama dengan Wan Rosdy (kini menjadi MB Pahang)..



Jadi....

Bila C Sivarraajh terpaksa mengosongkan kerusi Parlimen Cameron Highland ... Sepatutnya rakan subahat dia iaitu Wan Rosdy pun sewajarnya mengosongkan kerusi Dewan Undangan Negeri  (DUN Jelai) selaras dengan fakta kes Mahkamah Pilihanraya Cameron Highland...

Tapi... Disebabkan Hakim berpandangan, kes ini hanya untuk Cameron Highland sahaja, maka ianya tidak berlaku. Untuk membolehkan kerusi DUN Jelai boleh dikosongkan, perlu ada satu perbicaraan kes dibawah Mahkamah Pilihanraya yang baru bagi kes rasuah yang dibuat oleh Wan Rosdy... akan tetapi disebabkan oleh tarikh yang sudah terlewat, maka Mahkamah Pilihanraya baru tidak boleh diadakan...

Itulah satu kekurangan dalam sistem perundangan melibatkan pilihanraya... Untuk itu sewajarnya undang-undang berkaitan pilihanraya perlu dirombak dimana pada bila-bila masa apa bila terdapat bukti kukuh maka bolehlah diadakan perbicaraan kes di Mahkamah Pilihanraya... Dan ianya tidak sepatutnya dihadkan pada tempoh-tempoh yang tertentu sahaja...

Writ saman dan perbicaraan bagi Mahkamah Pilihanraya sepatutnya boleh dilaksanakan sepanjang masa tanpa terikat dengan peruntukan had masa bagi mencabar kesahihan mana-mana pilihanraya... Amacam ... Adakah lu orang setuju dengan reformasi struktur?

Tapi jangan harap la orang macam Anwar Ibrahim mahukan benda ni.... Sebab dia sure tahu bahawa dia juga akan terpaksa mengosongkan kerusi Parlimen Port Dickson .... Kerana ada buktt terbaharu salahlaku yang dibuatnya semasa proses kempen Pilihanraya tersebut.... Tapi pasai dah terlepas tarikh untuk buat saman pemula..... Maka Anwar Ibrahim terselamat lah pula.... 

Hahahaha

21 December 2018

Bila Kena Geng Sendiri

Bhai/DeeDee semua...

Hahaha... gua baca komen-komen semua kat sini... gua gelak besar jer... hahahaha

Mana taknyer gua gelak besar... yer la... biler kena geng sendiri... semua jadi okeh... semua betul... semua tak salah... semua kira ngam.... Hahaha.... tak kisah la mengarut, kroni, salahlaku atau nepotisma....

Hahaha... Tapi biler geng orang lain buat... semua tak betul... semua salah... semua tak ngam...  lawak siot....

1. Lompat parti.... dulu kata salah.., la nih biler jadi kerajaan... dier tak kisah pon orang lompat masuk parti dier... janji dier kuat dan tak goyah...

2. Surat Sokongan.... dulu kalu orang lain buat.... semua salah.. sebab itu sebahagian salahlaku dan rasuah.... tapi... biler sendiri buat ... macam orang TPM buat... okeh... itu sekadar surat biasa jer.... Gampang betul kan... Hahaha

3. Susun kroni dan sanak sedara.... Hahaha... dulu biler orang lain buat... terus kata rasuah... terus kata kronisma... terus kata nepotisma.... Hahaha... la nih siap susun anak beranak laki bini... kalau boleh datuk nenek dan cucu cicit pon takpa... semua okeh... pasai konon janji boleh buat kerja..... hahahaa... kalu dah spesis bangsat tue tetap spesis bangsat... hahaha

4, Statement bangang.... Dulu kata Hassan Malek, Ahmad Maslan semua suka bagi statement bangang.... semua tu hancuss..... Tapi la ni Khalid Samad, Mujahid YusuF Rawa, Maszlee Malik, Salahuddin Ayub dan beberapa lagi dok bagi statemet bangang... oleh la pulak.... hahahaha... Tak ker gampang namanya....

5. Orang beli rumah pada harga murah dari pasaran salah.... Sendiri beli rumah harga bawah pasaran takpa.... hahaha... ini satu lagi gampang....

Banyak lagi gua nak tulis..... PKR, AMANAH, BERSATU, DAP, WARISAN dah nampak makin mengarut dan bangang.. Parti yang lain yang membangkang sekarang ni memang dah sah bangang sejak azali.... Hahahaha...

Kesian rakyat Malaysia.... Tapi takpa... parti-parti tue semua ader ramai macai, walaun, balachi yang akan bekap secara berjemaah.... Hahaha.... Bebal wal babun betul lar.... Hahaha

Salute Buat DAP

Bhai/DeeDee ...

Gua setuju ngan apa yang Lim Kit Siang katakan ni... Kalu nak jadi Malaysia Baru ... semua kena berubah... pemikiran dan reaksi serta tindakan ... Semua kena baru...  Idea lama macam UMNO atau BN .... Tak sesuai untuk Malaysia Baru....



Tapi ....

Tapi nampaknya BERSATU dah memang nampak macam UMNO .... PKR bukan dah jadi parti reformasi.. Tapi dah jadi macam parti basi... Semua nak susun sanak sedara anak beranak mak bapak... Kalo boleh atuk nenek dan cucu pon nak letak sekali susun semua... AMANAH pulak dengan pimpinan yang kecelaruan punca... Dah nampak lagi teruk dari PAS ....

Adoilah... Apa nak jadi la ngan parti-parti Melayu ni..... 

Macam ni ka rupanya mau jadi Malaysia Baru.... Huhuhu... Memang la hampeh...



PSS ... team X-Force (Anuar Tiger) jangan marah aaaa.... Macam tak puas hati ja ngan gua... Hahaha

20 December 2018

Muhammad Sajjad Bin Kamaruzzaman

Bhai/DeeDee semua...

Will the real Muhammad Sajjad Bin Kamaruzzaman .... please stand up.... please stand up....
We had a problem here.... 

Hahahaha.... Tak puas hati Sajat ooi... Kasik antar saman la sama gua... Hahahaha


Pemuda AMANAH Bingai Juga?

Bhai/DeeDee semua...

Sori la... Benda kalu bingai dan bangang... Gua tetap akan kata bingai dan bangang... gua takder pilih kasih punya... gua bukan saja tibai musuh.. Tapi kalu geng sendiri pon bodoh bebal... Terpaksa lah gua tibai gak...



Nih apa bangang dan bingainya Pemuda AMANAH ni.... Bodoh ker aper? Macam dah takder orang lain lar dalam Malaysia ni... Suku sakat kaum keluarga ni gak nak kena dianggat jadi pimpinan? Aper ker bangang???

Cadangan Pemuda AMANAH ni membuktikan bahawa dalam Parti AMANAH takder calon yang lebih layak untuk diangkat menggantikan tempat Waytha... Sampai terpaksa bagi cadangan supaya orang PKR yang diangkat.... Kalu gitue baik bubar jer AMANAH ... Semua tutup kedai.. Semua masuk PKR ja... Bodoh la saper yang bagi cadangan ni... Buat malu parti ja...

Patut ahli-ahli AMANAH humban jer orang yang bagi cadangan bangang wal bingai ni... Tangkap, ikat kaki tangan.. Dan campak dier dalam kandang UMNO.... Bodoh semacam Lokman Adam.... lobak betul lar...

18 December 2018

Parti Penyamun?

Bhai/DeeDee semua...

Sebelum PRU14 : UMNO adalah Parti Penyamun kata PH
Selepas PRU14 : PH mengalu-alukan tangan atas kemasukan ahli UMNO ke PH

Adoilah... macam mana lah orang nak respek PH... yang bukak tangan tu BERSATU, PKR, AMANAH... Nasib baik DAP tak sebangang tu nak terima najis dan sampah serta penyamun...

Bangang tak abis-abis depa semua ni... Dah tau penipu dok layan lagi penipu tu... Siap puji dan puja lah pulak penyamun-penyamun tu... Malah suspek perogolan macam Rahim Thamby Chik pon boleb terima ... adoilah... cukuplah bekas Menteri Perogol Amah yang masuk... takkan lah perogol pedofilia pon nak amik sama... adoilah....

Bangang bertingkek-tingkek... Omega oh Omega.... pon sama bangang...

17 December 2018

Anwar Ibrahim Umpama Dewa

Bhai/DeeDee semua...

Macai PKR memang macai tahap paling hina.. Bukan pasa apa... pasai macai PKR menganggap Anwar Ibrahim seumpama dewa... tiada kecacatan sana sini buat Anwar Ibrahim...

Semua yang Anwar Ibrahim buat takder salah dan silap... Pergh... dah nak sama level dah Anwar Ibrahim ngan Ayah Pin... nasib baik la belum ada macai yang sanggup minum air basuh kaki Anwar Ibrahim...

Tapi tak tahu lah kalu ader yang buat perangai macam tue.... Hahahaa... Siap lantik anak dier jadi Pengerusi PKR Negeri Pulau Pinang... adoilah... dulu kata Mahathir Mohamed amalkan nepotisma... la ni died yang buat... Kronisma dan Nepotisma dah jadi makanan harian Anwar Ibrahim...

Giler aaa...

Aper nak jadi la.... Parti Bersatu dah jadi sebijik Alam Flora.... Parti Amanah Negara pulak dah jadi macam cacamarba... Si Khalid Samad tu ... adoi... bukan sekali bagi statement macam bangang... adoyailah...

Gua tau mesti ramai yang bengang dan marah gua kali ni... Tapi nak buat macam mana ... PH dah jadi serupa bangang macam BN ... DAP pon dah serupa macam MCA dah gua tengok... Apa la nak jadi ngan Malaysia...

Semua parti dah macam lahanat....  Nak harap PAS ...lagilah kelaut.... huhuhu

Harap PSM dan PRM ja yang masih okeh lagi....  tolonglah .... tolong la kekal okeh.... Adoyailah...

12 December 2018

Senario Keselamatan Di Selatan Tanahair

Bhai/DeeDee semua...

Kita semua sedia maklum bahawa kelengkapan pertahanan udara Malaysia adalah agak sedikit lemah... terutama aset-aset yang uzur dan sedang dibaikpulih serta dipertingkatkan.

Ader kawan call tadi tanya macam mana kita nak defense Malaysia kalu Singapura melancarkan "pre emptive strike" pada waktu awal pagi ...

Gua cakap kat dier... Kita tahu kalu Singapura nak buat pre-emptive strike... ianya akan hanya dibuat pada selepas tengah malam atau awal pagi... Singapura tidak akan buat pada waktu siang...

Dan antara tumpuan utama serangan udara dari Singapura adalah aset-aset aturgerak yang berada di Kuantan, Gong Kedak dan Butterworth.... dengan kepantasan pesawat F15 Eagle dan F18 Hornet serta F16 milik Singapura... mereka mampu untuk menyerang sasaran ini dengan mudah...

Walaupun kita ada sistem radar keluaran Thales, atau sistem Jernas milik Grup Artileri Pertahanan Udara (GAPU) atau meriam 35mm Oerlikon ... namun sudah pasti kita tidak mampu untuk menandingi sistem peluru berpandu layang dari jenis AGM JSOW milik Tentera Udara Singapura....

Kita tahu semua itu... namun begitu Malaysia tidaklah naif sangat sehinggakan mudah benar kita diserang secara tiba-tiba tanpa dapat mempertahankan diri...

Jadi... semenjak 1970 lagi kita telah tempatkan beberapa aset strategik kita tidak jauh dari Changi, Paya Lebar dan Seletar serta beberapa pangkalan Tentera Laut Singapura... Dan aset-aset strategik ini akan diaturgerak dengan cepat untuk bertindak balas melumpuhkan operasi pangkalan-pangkalan ini...  (maaf sebab tak boleh menceritakan bagaimana aset ini akan digerakkan dan apa jenis aset yang ada)

Yang pasti .. dalam tempoh kurang 15 minit Malaysia diserang oleh Singapura dalam pre-emptive strike, maka pangkalan-pangkalan utama dan lokasi strategik Singapura akan dilumpuhkan secara serentak. Dan ini secara tidak langsung akan menyebabkan pesawat yang membuat pre-emptive strike tersebut tidak akan mampu melakukan pendaratan... sampailah kehabisan minyak.

Unit-unit kecil dan strategik milik Malaysia ini sebenarnya telah mendapat latihan yang secukupnya sama ada di Balkan dahulu atau di Lubnan serta di beberapa konflik close quarter battle (CQB) diserata dunia...

Jadi... jangan ingat kita lemah... dan jangan ingat Singapura hebat dan boleh mengalahkan Malaysia dalam jangkamasa setengah jam seperti yang selalu digembar gemburkan oleh para Jeneral dan Menteri Singapura...

Just nak bagitau satu la.. dengan peluru .50 BMG atau 7.62x54mmR ... boleh melumpuhkan sebuah jet pejuang tercanggih sehingga ianya tidak akan mampu membuat penerbangan.... proven tested lar... pernah gua  buat di Slovenia dan Bosnia dulu... hehehe... pada jarak lebih 1000 ela... pada altitud lebih 300 meter dari paras laut...

11 December 2018

Hilang Bayang Mat Budu

Bhai/DeeDee semua...

Seluruh kampung sedang kecoh... macam-macam isu... sampaikan orang kampung seberang belah selatan menceroboh masuk kampung pun dah takder sapa nak amik tahu...

Dulu masa ader Mat Budu... boleh la stabil sikit kampung.. Nak harap tok ketua... dan tua sangat dah dia.. dah dekat 100 tahun menongkat dunia... yer la... Mat Budu ka ker terkenal gedebenyer... itu hari masa Tok Ketua naik jawatan... Mat Budu dok asik pegang dan ramas-ramas janggutnya saja...  sekadar nak tunjuk gedebe...

La ni semenjak Mat Budu dok menggila melayan Ayam Liornya hari-hari... langsung dier tak amik peduli apa nak jadi kat kampung dier.. Pada Mat Budu selagi romah cat kuning dier tersergam indah dalam.kampung... jangan ader sesiapa carik pasai ngan dier...

Dulu Mat Budu pernah bergaduh ngan adiknya pasai merebut rumah cat warna kuning tu la... rumah pusaka tue.. warisan berzaman... siap bapak dier belum mati pon rumah dah dipindah hak milik... tapi itu dulu la.... lepas tue Mat Budu rajin berjalan sana sini berpakai Arab.... nak bagi orang lihat Mat Budu lebih alimnya...

Lakonannya menjadi... Lakonan Mat Budu boleh menang anugerah... orang kampung terpecaya... yang ada anak perempuan... teringin nak bermenantukan Mat Budu... sebab Mat Budu nampak alim... zuhud...

Tapi dalam pada itu rupanya... Mat Budu tak pandang pon anak Mak Timah atau Wan Esah... sebab citarasa Mat Budu adalah citarasa Bidadari Bermata Jeli...

Anak Mak Timah atau Wan Esah bukan tak cantik dan menarik... tapi pasai dah terlebih kelubung hijabnyer sampai tak nampak bunting padi betisnya... susah Mat Budu nak pastikan sama ada penuh atau tidak sopak panau kurap pada peha dan betis...

Sebab itu Mat Budu suka yang kalau bole nampak semua telus... waima bulu ari-ari pun kalu boleh nampak kerinting atau lurus... Hahaha.. Mat Budu pakai ketayap sebab nak cover tanduk dia.. jangan sampai orang kampung tahu...

Tapi Mat Budu bukan nak cari benda baru... Mat Budu suka barang sekenhen... Dan Itulah pilihan Mat Budu.... dengar citer Mat Budu dah dapat apa yang diidamkan...

Oh yer... bayang Mat Budu orang kampung kata "dah tak mandang"... sebab Mat Budu dah lama tak balik kampung... Mungkin Mat Budu tengah berjalan-jalan bercuti sambil melayan Ayam.Lior perliharaan barunya...

Selamat bercuti aaaa Mat Budu... jangan lupa balik kampung kat New Castle aaa...

10 December 2018

Ada Klasifikasi Lain

Bhai/DeeDee semua...

Semasa melepak sama dengan orang-orang yang berhimpun ..... gua ader tanya beberapa soalan....  Kenapa tak suka sama DAP ...

Walaun kata DAP ni Cina.... Cina agak kurang ajar ... Cina DAP ni tolak RUU355... Cina DAP ni tak suka Undang-Undang Syariah dan Islam.... Cina memang tak boleh percaya.. Cina ni nak amik alik Malaysia .... Cina nak buang Raja dan Sultan.... Jadi patut Cina DAP ni hantar ja balik ke China Komunis...

Gua tanya geng walaun nie... Abis tue macam mana pulak dengan Cina MCA....Kan sama jer Cina MCA .... sama spesis... tolak RUU355 dan Islam jugak...

Walaun kata ... Cina MCA baik... Cina MCA bagoosh... Cina MCA tak tolak Sultan... Cina MCA tak sama macam Cina DAP....

Hahahaha.... terkentut-kentut gua dengar walaun punya komen dan alasan.... Hahahahaha..... Giler taksub siot... mampuih lar.... Walhal Cina MCA pon sama kedarat gak malah lagi teruk dari Cina DAP..... ada pulak klasifikasi lain walaun nih........ Hahaha....

Hahahaha .....  Bangang... Bangang..... agaknya walaun nih semua sudah kena mandrem ka?? Bodoh melantun-lantun.... Bebal bertingkek-tingkek.... Hahahaha

06 December 2018

Mat Budu Balik Kampung?

Bhai/DeeDee semua...

Satu kampung dah heboh... kecoh... tok imam, tok kadi, tok ketua, tok penghulu, tok penggawa, tok pawang, tok mudim, tok chai, tok kong dan macam-macam tok semua dah kepoh... semua ber tik tok..

Mana taknyer...

Ater komer ader orang kampung tetiba jadi glamer... ala siapa la lagi... Mat Budu la....

Habih la bersoseh makcik, opahcik, abangcik, tokcik semua membawang dari malam ke pagi... Semua dok membawang... bawang kecik lar... bawang merah lar . bawang shallot lar... bawang putih lar....

Membawang sana sini.... kendurinya ntah biler.... Huhuhu... Khabornya Mat Budu dah dapat Ayam Lior.... tapi idok dibawaknyer lagi Mat Budu balik ke kampung... Ntah apa yang ditunggu dek Mat Budu orang kampung idak ler tahu...

Dengor kata Mat Budu demam rasa badan udah libang libu nunggu nak tahu Ayam Lior. ni spesis boleh bertelor ker idak.... terpaksa la amik bawang ketegor dari Bidan Leha.... Bidan Leha memang ajer pandai demer kata buat jampi ketegor ni.... Hahaha

Romah Mat Budu yang cat warna kuning tu pon masih tutup pintu tingkapnyer... tue sebab sepatah haram pon orang kampung tak tau biler Mat Budu nak balik kampung bawak Ayam Lior belaan baru nyer tu...

Wei Mat Budu... kabor le cepat apa citernyer... Jangan bior kumer semua libang libu nunggu Mat Budu balik kampung bersoreh bagai nanti... nak gak tengok romah cat kuning Mat Budu meriah... Tak la Mat Budu dok sengsorang... kucin pon takde Mat Budu bela... jadi la bela Ayam Lior...

Ayam.Lior tu dulu satu reban dengan tupai ker???

Hahahahahaha

05 December 2018

Mat Budu

Bhai/DeeDee semua...

Dulu ader sorang Mat Budu suka Ayam Penyet...

La ni...

Sorang lagi Mat Budu suka Ayam Liar ....

Hahahaha.... Syabuuuu ... habba habba ... spesis suka ayam betul lar....

**** biasa spesis mat-mat budu memang terkenal suka layan baju bundle... baju sekenhen.... hahaha

04 December 2018

Bila Lagi???

Bhai/DeeDee semua...

Artikel ni pendek ja...

Bila aaa Kerajaan Malaysia Baru nak bukak balik kertas siasatan kes Menteri yang rogol amah tue?

Bila aaaa....  hahaha

03 December 2018

Ini Bukan Jawa Ponorogo

Bhai/DeeDee semua...

Cakap berbelit ni bukan budaya Jawa Ponorogo... malah bukan jugak budaya orang Banjar, Karinchi atau Talu... bukan jugak budaya orang Mandailing... Jadi kalau bukan budaya Orang Jawa Ponorogo... Abis tu mamat Zahid Hamidi ni orang apa sebenarnya aaaa? Maybe Zahid Hamidi ni asalnya orang dari Pariaman (barat Pulau Sumatera) tak jauh dari Bangkinang (ibu negeri Wilayah Kerajaan Islam Kampar)

Hanga bangsa Kalingga ja yang ader ramai di Pariaman tue... Depa cakap ader berbelit sikit... Hahaha... Sama la gaya macam Zahid Hamidi ni.... Hahahaha


Tetiba boleh belit lain pulak cakapnya... Hahahaha



Relakslah Liew Chin Tong

Bhai/DeeDee semua...

Hahahaha... Tak semua benda perlu lalu Kabinet... Terutamanya kalu melibatkan Ops Hitam ... Hahaha.. Ader sesetengah jer Ops yang dapat lampu hijau dari Kabinet... Itupun Ops asas-asas jer macam Ops Daulat di Lahad Datu tu.... Hahahah... Walhalnya disebalik Ops Daulat tu ader 3 Ops lain yang berjalan serentak ... Yang takder dapat pon kelulusan kabinet... Siap menyusup masuk dua negara lain lagi masa tue... Beroperasi sampai ke lubuk... Hahaha



Jadinya... Relakslah Liew Chin Tong ooi... Biasa la ader benda yang Kabinet tak perlu tahu... Sama macam Ops Yaman 1 dan 2... Kabinet hanya perlu tahu yang asas jer.. Soal keterlibatan negara kita dibelakang tabir dalam banyak konflik di merata dunia tu perkara biasa...

Gua tak kata gua sokong semua tindakan ni... Tapi seperti biasalah.. Ada rasional tertentu atas duduk perkara ni... Tak semua nampak senang dan aman ja... Ader banyak yang bertugas mengawal senang dan aman tu... Tak gitue... Aper pon.. Gua respek dengan beberapa puluh cabang keselamatan negara yang beroperasi sama ada didalam ataupun diluar negara... Disebabkan diorang ... Lu orang boleh rasa aman sentosa di Malaysia ni...

Jadi... Walau di negara mana pon lu orang berada... Anggota keselamatan kita sentiasa ada tak jauh dari lu orang.... Hahahaha.... So jangan susah hati aaaa.....

Pernah sekali tu gua nampak kengkawan Jabatan E yang beropasi di Eropah Timur ... Mula-mula pelik pon ader... Lepas buat soal selidik sikit... Baru gua tau kenapa sampai kesana mereka... hahahaha

02 December 2018

Blogger Perak

Bhai/DeeDee semua...

Ader yang tanya pasai apa kebelakangan ni ramai Blogger asal Perak yang dah lay low ... atau mungkin retire..

Ini jawapan gua...

Gua memang rapat ngan ramai blogger yang asal Perak... satu negeri ngan gua.... macam Blogger ManjungMari, Yong Suka Kuning, Chor Sniper, Albanjari, Alhussyen, Libang Libu, OtaiManjung, MatSamanKati, Ronasina dan beberapa orang lagi yang kalu gua nak tulis cukup panjang senarainya...

Tapi gua tahu mostly ramai dikalangan Blogger asal Perak ni sama ada kerjaya tetapnya adalah ahli perniagaan, ahli akademik, penternak, penulis, kartunis, konsultan, jurutera, saintis dan ramai yang menjadikan bidang penulisan blog ini hanya sekadar peluang untuk mengeluarkan pandangan peribadi mereka.

Oleh itu dalam kekangan masa mungkin ada yang tidak sempat atau sudah kurang memanfaatkan blog sebab lebih menumpukan pandangan mereka di Facebook, Twitter dan Instagram. Sama macam gua jugak... gua pon lebih kerap di Twitter dan Instagram berbanding di Blog...

By the way... satu kelebihan yang ada pada blog adalah setiap penulisan itu akan kekal boleh di cari melalui mana-mana enjin carian seperti Google Search... tidak seperti FB, Twitter atau Instagram.

Pada gua penggunaan FB, Twitter dan InstaGram ini tidak menguntungkan dari segi jangkamasa panjang kerana cetusan idea dan pandangan yang kita buat tidak dapat dijejak oleh enjin pencarian... itu yang tak bagooshnya...

So.. sebab itu gua masih kekal menulis di blog (beberapa blog) untuk terus memberikan pandangan, pencerahan dan idea-idea kritis gua... Sebab pada gua apa yang gua tulis adalah satu pandangan dari sudut pandang yang berbeza... pandangan seorang teknologist yang pernah terlibat dalam kerja-kerja sebalik tabir bagi pihak Kerajaan Malaysia untuk golongan marhaen mustad'afin.

Kepada blogger yang lain... yer betul... periuk nasik kena la didahulukan... bukan Parti atau Kerajaan yang dok suap kita walaupun dah menang.... Hahaha.... kita tetap kita... tak daoat sekupang pon atas kemenangan ini.... Hahaha... Dedak bukan untuk kami....

P/S : Kumer tak balik Perak la Yong cuti sekolah ni... Hahaha.. anak kumer ader periksa..

01 December 2018

Larikkkkkk ....

Bhai/DeeDee semua...

Sekor-sekor dah larik....cabut lari ... Letak jawatan... Bersara awal ... Dan macam-macam lagi alasan yang diberi.... Hahaha... Bukan aper... Ramai yang sudah cuak.., ramai yang sudah kucut tulur ... Ramai yang sudah libang libu.... Hahaha... Malah ramai yang dah terkincit terkucil....

Semua yang dulu sembang besar... Yang dulu cukup mudah nak menghina orang lain yang datang antar proposal atau bagi presentation... Sekarang semua sudah kucut... Hahaha.. Sudah cuak... Semua mahu larikkkkk... 

Hahaha... Padan muka.... Sekor-sekor sudah takut dengan bayang-bayang... Sudah risau kalau SPrM datang menjengah..... Hahahaha... Gua tengah tunggu nak tengok macam mana reaksi Tajuddin Abd Rahman time SPRM panggil suruh mengadap..... Hahahaha.... Felcra masa zaman dier memang banyak cekadak... Memang hancorr... Kuat sangat politiknya... Kuat sangat salahguna kuasa....



Siapa pulak lah lepas nih... Hahahaha.... Gua tengah tunggu satu nama ni naik.... Hahahaha.... Sapa nama tu... Lain artikel gua citer la.... Hahahaha

Lembaga Hitam Dijadikan Kambing Hitam?

Bhai/DeeDee semua...

Inilah masalahnya bila letakkan orang bukan pada tempatnya... Adoilah.... Benda nih gua dah ulas lama dah... Sejak 1997 lagie... Bilamana pengurusan LUTH (nama lama) lebih menjurus kepada orang politik... Siap ada kuota jemaah haji atas nama politik lagie... Boleh potong queue... Adoilah...



Pada tahun 2000 .... Orang Politik dalam TH pulak buat keputusan bangang terlibat dengan urusan perladangan kelapa sawit di Indonesia.... Bangang kena tipu buta-buta bodoh ja sama macam Khalid Ibrahim bos Guthrie masa buat pelaburan di Indonesia... Gua masa tu tengah berkhidmat dibawah Guthrie di Indonesia... Dan team kami lah yang buktikan tindakan Khalid Ibrahim bos Guthrie tu salah di Indonesia.... Bodoh dan double bodoh...

Nih... Bila lembaga hitam menguasai TH... Benda politik la yang dibuat... Jangan kata yang lembaga hitam ni adalah kambing hitam.... Dier bukan kambing hitam.... Dier memang kambing.. Mengambil peluang untuk kepentingan politik ja... Adoilah...

Pasai itulah TH tak boleh nak bagi dividen lebih dari 8% setahun sejak dari dulu walaupun dana cukuplah besar.., sedangkan entiti lain macam Bank Rakyat, Bank Persatuan atau Lembaga Tabung Angkatan Tentera boleh bagi dividen banyak ... Sampai 15% pun ader... Adoilah.... 



Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1