Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

28 December 2018

Kempen Boikot Kedai Cina

Bhai/DeeDee semua...

Benda ni lawak... sungguh... kempen boikot kedai cina... Hahahaha... pasaipa gua kata lawak... lu orang baca jer la kat bawah ni...

Yang dok sungguh-sungguh promo kempen boikot beli dari kedai Cina ni dalam sosmed.. gua tengok...

Depa pakai kereta Toyota dan Nissan. Wei itu semua jualan adalah untuk Tan Chong Motor... itu kedai cina tu... so pi buang ja la kereta lu orang tu dan amik Proton .. Opps .. Proton pun Cina gak.... hahahaha... pakai kereta lembu la lepas ni...

Depa kempen boikot beli kat kedai Cina.. tapi tak sedar depa beli henpon kat kedai Cina.. dan beli pulak tepon Huawei, Xiomi... Pakai iPhone la bagoosh... opps... iPhone tu produk Yahudi... buat kat China.... hahahaha

Depa kempen macam nak giler... tapi biler nak pi opis, pi kerja, pi jenjalan masih lagi order Grab... Wei Grab tu milik cucu Tan Chong Motor la... adoilah... Naik Mycar atau Gabir takmo...

Depa sembang kencang kempen boikot kedai Cina... tapi beli kasut sekolah anak brand BATA... BATA tu milik Cina la.... aper daaa..

Paling lawak sekali..... dok bising kempen boikot kedai Cina... sikit-sikit sabitkan dengan DAP... walhal pakai hygenic pad pun milik kilang cina.... hahaha ...

Pastu buat demo sana sini kempen boikot Cina.... walhal seluar pakai jeans Levi's ... itu Yahudi tu... lagi teruk...   hahaha... takpa... ader satu lagi... depa pakai sejadah waktu semayang pon... kilang cina yang buat.... Hahahaha

Lawak siot....

27 December 2018

Teruskanlah Buat Fitnah

Bhai/DeeDee semua...

Kalu orang Melayu buat fitnah terhadap orang Cina atau India... apa pandangan lu orang???

Pada gua.... sekarang ni Malaysia dah jadi macam celaka sebab fitnah dan adu domba... Tak abis-abis... dari budak-budak sampailah orang dewasa... daripada orang biasa-biasa sampai kepada ostad dan ulamak... adoilah...

Dah tak takut ka buat fitnah???

Dari isu kuil sampailah isu belasah driver bas ekspress Sani.... semua bermula sebab fitnah... itu tak ternasuk kes Band Seventeen yang terkorban tsunami...

Adoilah... apa nak jadi ...

Takpa... teruskanlah nak buat fitnah bagai... bagi yang dok asik fitnah orang kafir itu ini tue... teruskanlah buat fitnah... nanti sampai masa boleh la lu orang lepak sama dengan orang kafir tu dalam neraka...

Teruskanlah.....

Ayam Lior Mat Budu

Bhai/DeeDee semua...

Mat Budu sekarang dah berjaya jinakkan Ayam Lior... ini bukan spesis ayam hutan atau ayam katik... bukan juga ayam denak...

Tapi mungkin spesis sama dengan ayam daging...

Cumanya... ayam lior milik Mat Budu ni susah demer kata nak dibela bawah serkup... terpaksa la Mat Budu lepaskan ayam lior ni merayap sana sini...

Nak buat camana... dah lama ayam lior ni cenggini... nak ubah dan ajor amik masa la sikit... tapi takper.. Mat Budu ni banyak masa free... bukan Mat Budu perlu keluar pagi balik malam bawak Grab atau MyCar untuk cari rejeki...

10 keturunan pon tak abis reta mak bapak Mat Budu kalu nak taji pon... lagi pon Mat Budu ni dah biasa makan tanggung berak cangkung... huhuhuhu... so takder masalah la Mat Budu nak bela 1 ayam lior ker atau lebih ayam lior...

Huhuhu...

Komer kalu nak tengok gambor ayam lior milik Mat Budu... cer la tanya lebai gugel... hahaha... guna arahan "Boolean" waktu nak gugel tue yer...

22 December 2018

Patut Kerusi Dia Ni Juga Perlu Dikosongkan.

Bhai/DeeDee semua...

Dalam keputusan penhakiman Mahkamah Pilihanraya, kerusi Parlimen Cameron Highland dikosongkan sebab penyandang kerusi tersebut iaitu C Sivarraajh terlibat dalam rasuah piliharaya dengan memberikan wang bagi menggalakkan pengundian keatasnya... dan C Sivarraajh tidak membuat kerja ini secara berseorangan.... Fakta dalam keputusan Mahkamah Pilihanraya ini mengatakan bahawa C Sivarraajh buat kerja ini bersama dengan Wan Rosdy (kini menjadi MB Pahang)..



Jadi....

Bila C Sivarraajh terpaksa mengosongkan kerusi Parlimen Cameron Highland ... Sepatutnya rakan subahat dia iaitu Wan Rosdy pun sewajarnya mengosongkan kerusi Dewan Undangan Negeri  (DUN Jelai) selaras dengan fakta kes Mahkamah Pilihanraya Cameron Highland...

Tapi... Disebabkan Hakim berpandangan, kes ini hanya untuk Cameron Highland sahaja, maka ianya tidak berlaku. Untuk membolehkan kerusi DUN Jelai boleh dikosongkan, perlu ada satu perbicaraan kes dibawah Mahkamah Pilihanraya yang baru bagi kes rasuah yang dibuat oleh Wan Rosdy... akan tetapi disebabkan oleh tarikh yang sudah terlewat, maka Mahkamah Pilihanraya baru tidak boleh diadakan...

Itulah satu kekurangan dalam sistem perundangan melibatkan pilihanraya... Untuk itu sewajarnya undang-undang berkaitan pilihanraya perlu dirombak dimana pada bila-bila masa apa bila terdapat bukti kukuh maka bolehlah diadakan perbicaraan kes di Mahkamah Pilihanraya... Dan ianya tidak sepatutnya dihadkan pada tempoh-tempoh yang tertentu sahaja...

Writ saman dan perbicaraan bagi Mahkamah Pilihanraya sepatutnya boleh dilaksanakan sepanjang masa tanpa terikat dengan peruntukan had masa bagi mencabar kesahihan mana-mana pilihanraya... Amacam ... Adakah lu orang setuju dengan reformasi struktur?

Tapi jangan harap la orang macam Anwar Ibrahim mahukan benda ni.... Sebab dia sure tahu bahawa dia juga akan terpaksa mengosongkan kerusi Parlimen Port Dickson .... Kerana ada buktt terbaharu salahlaku yang dibuatnya semasa proses kempen Pilihanraya tersebut.... Tapi pasai dah terlepas tarikh untuk buat saman pemula..... Maka Anwar Ibrahim terselamat lah pula.... 

Hahahaha

21 December 2018

Bila Kena Geng Sendiri

Bhai/DeeDee semua...

Hahaha... gua baca komen-komen semua kat sini... gua gelak besar jer... hahahaha

Mana taknyer gua gelak besar... yer la... biler kena geng sendiri... semua jadi okeh... semua betul... semua tak salah... semua kira ngam.... Hahaha.... tak kisah la mengarut, kroni, salahlaku atau nepotisma....

Hahaha... Tapi biler geng orang lain buat... semua tak betul... semua salah... semua tak ngam...  lawak siot....

1. Lompat parti.... dulu kata salah.., la nih biler jadi kerajaan... dier tak kisah pon orang lompat masuk parti dier... janji dier kuat dan tak goyah...

2. Surat Sokongan.... dulu kalu orang lain buat.... semua salah.. sebab itu sebahagian salahlaku dan rasuah.... tapi... biler sendiri buat ... macam orang TPM buat... okeh... itu sekadar surat biasa jer.... Gampang betul kan... Hahaha

3. Susun kroni dan sanak sedara.... Hahaha... dulu biler orang lain buat... terus kata rasuah... terus kata kronisma... terus kata nepotisma.... Hahaha... la nih siap susun anak beranak laki bini... kalau boleh datuk nenek dan cucu cicit pon takpa... semua okeh... pasai konon janji boleh buat kerja..... hahahaa... kalu dah spesis bangsat tue tetap spesis bangsat... hahaha

4, Statement bangang.... Dulu kata Hassan Malek, Ahmad Maslan semua suka bagi statement bangang.... semua tu hancuss..... Tapi la ni Khalid Samad, Mujahid YusuF Rawa, Maszlee Malik, Salahuddin Ayub dan beberapa lagi dok bagi statemet bangang... oleh la pulak.... hahahaha... Tak ker gampang namanya....

5. Orang beli rumah pada harga murah dari pasaran salah.... Sendiri beli rumah harga bawah pasaran takpa.... hahaha... ini satu lagi gampang....

Banyak lagi gua nak tulis..... PKR, AMANAH, BERSATU, DAP, WARISAN dah nampak makin mengarut dan bangang.. Parti yang lain yang membangkang sekarang ni memang dah sah bangang sejak azali.... Hahahaha...

Kesian rakyat Malaysia.... Tapi takpa... parti-parti tue semua ader ramai macai, walaun, balachi yang akan bekap secara berjemaah.... Hahaha.... Bebal wal babun betul lar.... Hahaha

Salute Buat DAP

Bhai/DeeDee ...

Gua setuju ngan apa yang Lim Kit Siang katakan ni... Kalu nak jadi Malaysia Baru ... semua kena berubah... pemikiran dan reaksi serta tindakan ... Semua kena baru...  Idea lama macam UMNO atau BN .... Tak sesuai untuk Malaysia Baru....



Tapi ....

Tapi nampaknya BERSATU dah memang nampak macam UMNO .... PKR bukan dah jadi parti reformasi.. Tapi dah jadi macam parti basi... Semua nak susun sanak sedara anak beranak mak bapak... Kalo boleh atuk nenek dan cucu pon nak letak sekali susun semua... AMANAH pulak dengan pimpinan yang kecelaruan punca... Dah nampak lagi teruk dari PAS ....

Adoilah... Apa nak jadi la ngan parti-parti Melayu ni..... 

Macam ni ka rupanya mau jadi Malaysia Baru.... Huhuhu... Memang la hampeh...



PSS ... team X-Force (Anuar Tiger) jangan marah aaaa.... Macam tak puas hati ja ngan gua... Hahaha

20 December 2018

Muhammad Sajjad Bin Kamaruzzaman

Bhai/DeeDee semua...

Will the real Muhammad Sajjad Bin Kamaruzzaman .... please stand up.... please stand up....
We had a problem here.... 

Hahahaha.... Tak puas hati Sajat ooi... Kasik antar saman la sama gua... Hahahaha


Pemuda AMANAH Bingai Juga?

Bhai/DeeDee semua...

Sori la... Benda kalu bingai dan bangang... Gua tetap akan kata bingai dan bangang... gua takder pilih kasih punya... gua bukan saja tibai musuh.. Tapi kalu geng sendiri pon bodoh bebal... Terpaksa lah gua tibai gak...



Nih apa bangang dan bingainya Pemuda AMANAH ni.... Bodoh ker aper? Macam dah takder orang lain lar dalam Malaysia ni... Suku sakat kaum keluarga ni gak nak kena dianggat jadi pimpinan? Aper ker bangang???

Cadangan Pemuda AMANAH ni membuktikan bahawa dalam Parti AMANAH takder calon yang lebih layak untuk diangkat menggantikan tempat Waytha... Sampai terpaksa bagi cadangan supaya orang PKR yang diangkat.... Kalu gitue baik bubar jer AMANAH ... Semua tutup kedai.. Semua masuk PKR ja... Bodoh la saper yang bagi cadangan ni... Buat malu parti ja...

Patut ahli-ahli AMANAH humban jer orang yang bagi cadangan bangang wal bingai ni... Tangkap, ikat kaki tangan.. Dan campak dier dalam kandang UMNO.... Bodoh semacam Lokman Adam.... lobak betul lar...

18 December 2018

Parti Penyamun?

Bhai/DeeDee semua...

Sebelum PRU14 : UMNO adalah Parti Penyamun kata PH
Selepas PRU14 : PH mengalu-alukan tangan atas kemasukan ahli UMNO ke PH

Adoilah... macam mana lah orang nak respek PH... yang bukak tangan tu BERSATU, PKR, AMANAH... Nasib baik DAP tak sebangang tu nak terima najis dan sampah serta penyamun...

Bangang tak abis-abis depa semua ni... Dah tau penipu dok layan lagi penipu tu... Siap puji dan puja lah pulak penyamun-penyamun tu... Malah suspek perogolan macam Rahim Thamby Chik pon boleb terima ... adoilah... cukuplah bekas Menteri Perogol Amah yang masuk... takkan lah perogol pedofilia pon nak amik sama... adoilah....

Bangang bertingkek-tingkek... Omega oh Omega.... pon sama bangang...

17 December 2018

Anwar Ibrahim Umpama Dewa

Bhai/DeeDee semua...

Macai PKR memang macai tahap paling hina.. Bukan pasa apa... pasai macai PKR menganggap Anwar Ibrahim seumpama dewa... tiada kecacatan sana sini buat Anwar Ibrahim...

Semua yang Anwar Ibrahim buat takder salah dan silap... Pergh... dah nak sama level dah Anwar Ibrahim ngan Ayah Pin... nasib baik la belum ada macai yang sanggup minum air basuh kaki Anwar Ibrahim...

Tapi tak tahu lah kalu ader yang buat perangai macam tue.... Hahahaa... Siap lantik anak dier jadi Pengerusi PKR Negeri Pulau Pinang... adoilah... dulu kata Mahathir Mohamed amalkan nepotisma... la ni died yang buat... Kronisma dan Nepotisma dah jadi makanan harian Anwar Ibrahim...

Giler aaa...

Aper nak jadi la.... Parti Bersatu dah jadi sebijik Alam Flora.... Parti Amanah Negara pulak dah jadi macam cacamarba... Si Khalid Samad tu ... adoi... bukan sekali bagi statement macam bangang... adoyailah...

Gua tau mesti ramai yang bengang dan marah gua kali ni... Tapi nak buat macam mana ... PH dah jadi serupa bangang macam BN ... DAP pon dah serupa macam MCA dah gua tengok... Apa la nak jadi ngan Malaysia...

Semua parti dah macam lahanat....  Nak harap PAS ...lagilah kelaut.... huhuhu

Harap PSM dan PRM ja yang masih okeh lagi....  tolonglah .... tolong la kekal okeh.... Adoyailah...

12 December 2018

Senario Keselamatan Di Selatan Tanahair

Bhai/DeeDee semua...

Kita semua sedia maklum bahawa kelengkapan pertahanan udara Malaysia adalah agak sedikit lemah... terutama aset-aset yang uzur dan sedang dibaikpulih serta dipertingkatkan.

Ader kawan call tadi tanya macam mana kita nak defense Malaysia kalu Singapura melancarkan "pre emptive strike" pada waktu awal pagi ...

Gua cakap kat dier... Kita tahu kalu Singapura nak buat pre-emptive strike... ianya akan hanya dibuat pada selepas tengah malam atau awal pagi... Singapura tidak akan buat pada waktu siang...

Dan antara tumpuan utama serangan udara dari Singapura adalah aset-aset aturgerak yang berada di Kuantan, Gong Kedak dan Butterworth.... dengan kepantasan pesawat F15 Eagle dan F18 Hornet serta F16 milik Singapura... mereka mampu untuk menyerang sasaran ini dengan mudah...

Walaupun kita ada sistem radar keluaran Thales, atau sistem Jernas milik Grup Artileri Pertahanan Udara (GAPU) atau meriam 35mm Oerlikon ... namun sudah pasti kita tidak mampu untuk menandingi sistem peluru berpandu layang dari jenis AGM JSOW milik Tentera Udara Singapura....

Kita tahu semua itu... namun begitu Malaysia tidaklah naif sangat sehinggakan mudah benar kita diserang secara tiba-tiba tanpa dapat mempertahankan diri...

Jadi... semenjak 1970 lagi kita telah tempatkan beberapa aset strategik kita tidak jauh dari Changi, Paya Lebar dan Seletar serta beberapa pangkalan Tentera Laut Singapura... Dan aset-aset strategik ini akan diaturgerak dengan cepat untuk bertindak balas melumpuhkan operasi pangkalan-pangkalan ini...  (maaf sebab tak boleh menceritakan bagaimana aset ini akan digerakkan dan apa jenis aset yang ada)

Yang pasti .. dalam tempoh kurang 15 minit Malaysia diserang oleh Singapura dalam pre-emptive strike, maka pangkalan-pangkalan utama dan lokasi strategik Singapura akan dilumpuhkan secara serentak. Dan ini secara tidak langsung akan menyebabkan pesawat yang membuat pre-emptive strike tersebut tidak akan mampu melakukan pendaratan... sampailah kehabisan minyak.

Unit-unit kecil dan strategik milik Malaysia ini sebenarnya telah mendapat latihan yang secukupnya sama ada di Balkan dahulu atau di Lubnan serta di beberapa konflik close quarter battle (CQB) diserata dunia...

Jadi... jangan ingat kita lemah... dan jangan ingat Singapura hebat dan boleh mengalahkan Malaysia dalam jangkamasa setengah jam seperti yang selalu digembar gemburkan oleh para Jeneral dan Menteri Singapura...

Just nak bagitau satu la.. dengan peluru .50 BMG atau 7.62x54mmR ... boleh melumpuhkan sebuah jet pejuang tercanggih sehingga ianya tidak akan mampu membuat penerbangan.... proven tested lar... pernah gua  buat di Slovenia dan Bosnia dulu... hehehe... pada jarak lebih 1000 ela... pada altitud lebih 300 meter dari paras laut...

11 December 2018

Hilang Bayang Mat Budu

Bhai/DeeDee semua...

Seluruh kampung sedang kecoh... macam-macam isu... sampaikan orang kampung seberang belah selatan menceroboh masuk kampung pun dah takder sapa nak amik tahu...

Dulu masa ader Mat Budu... boleh la stabil sikit kampung.. Nak harap tok ketua... dan tua sangat dah dia.. dah dekat 100 tahun menongkat dunia... yer la... Mat Budu ka ker terkenal gedebenyer... itu hari masa Tok Ketua naik jawatan... Mat Budu dok asik pegang dan ramas-ramas janggutnya saja...  sekadar nak tunjuk gedebe...

La ni semenjak Mat Budu dok menggila melayan Ayam Liornya hari-hari... langsung dier tak amik peduli apa nak jadi kat kampung dier.. Pada Mat Budu selagi romah cat kuning dier tersergam indah dalam.kampung... jangan ader sesiapa carik pasai ngan dier...

Dulu Mat Budu pernah bergaduh ngan adiknya pasai merebut rumah cat warna kuning tu la... rumah pusaka tue.. warisan berzaman... siap bapak dier belum mati pon rumah dah dipindah hak milik... tapi itu dulu la.... lepas tue Mat Budu rajin berjalan sana sini berpakai Arab.... nak bagi orang lihat Mat Budu lebih alimnya...

Lakonannya menjadi... Lakonan Mat Budu boleh menang anugerah... orang kampung terpecaya... yang ada anak perempuan... teringin nak bermenantukan Mat Budu... sebab Mat Budu nampak alim... zuhud...

Tapi dalam pada itu rupanya... Mat Budu tak pandang pon anak Mak Timah atau Wan Esah... sebab citarasa Mat Budu adalah citarasa Bidadari Bermata Jeli...

Anak Mak Timah atau Wan Esah bukan tak cantik dan menarik... tapi pasai dah terlebih kelubung hijabnyer sampai tak nampak bunting padi betisnya... susah Mat Budu nak pastikan sama ada penuh atau tidak sopak panau kurap pada peha dan betis...

Sebab itu Mat Budu suka yang kalau bole nampak semua telus... waima bulu ari-ari pun kalu boleh nampak kerinting atau lurus... Hahaha.. Mat Budu pakai ketayap sebab nak cover tanduk dia.. jangan sampai orang kampung tahu...

Tapi Mat Budu bukan nak cari benda baru... Mat Budu suka barang sekenhen... Dan Itulah pilihan Mat Budu.... dengar citer Mat Budu dah dapat apa yang diidamkan...

Oh yer... bayang Mat Budu orang kampung kata "dah tak mandang"... sebab Mat Budu dah lama tak balik kampung... Mungkin Mat Budu tengah berjalan-jalan bercuti sambil melayan Ayam.Lior perliharaan barunya...

Selamat bercuti aaaa Mat Budu... jangan lupa balik kampung kat New Castle aaa...

10 December 2018

Ada Klasifikasi Lain

Bhai/DeeDee semua...

Semasa melepak sama dengan orang-orang yang berhimpun ..... gua ader tanya beberapa soalan....  Kenapa tak suka sama DAP ...

Walaun kata DAP ni Cina.... Cina agak kurang ajar ... Cina DAP ni tolak RUU355... Cina DAP ni tak suka Undang-Undang Syariah dan Islam.... Cina memang tak boleh percaya.. Cina ni nak amik alik Malaysia .... Cina nak buang Raja dan Sultan.... Jadi patut Cina DAP ni hantar ja balik ke China Komunis...

Gua tanya geng walaun nie... Abis tue macam mana pulak dengan Cina MCA....Kan sama jer Cina MCA .... sama spesis... tolak RUU355 dan Islam jugak...

Walaun kata ... Cina MCA baik... Cina MCA bagoosh... Cina MCA tak tolak Sultan... Cina MCA tak sama macam Cina DAP....

Hahahaha.... terkentut-kentut gua dengar walaun punya komen dan alasan.... Hahahahaha..... Giler taksub siot... mampuih lar.... Walhal Cina MCA pon sama kedarat gak malah lagi teruk dari Cina DAP..... ada pulak klasifikasi lain walaun nih........ Hahaha....

Hahahaha .....  Bangang... Bangang..... agaknya walaun nih semua sudah kena mandrem ka?? Bodoh melantun-lantun.... Bebal bertingkek-tingkek.... Hahahaha

06 December 2018

Mat Budu Balik Kampung?

Bhai/DeeDee semua...

Satu kampung dah heboh... kecoh... tok imam, tok kadi, tok ketua, tok penghulu, tok penggawa, tok pawang, tok mudim, tok chai, tok kong dan macam-macam tok semua dah kepoh... semua ber tik tok..

Mana taknyer...

Ater komer ader orang kampung tetiba jadi glamer... ala siapa la lagi... Mat Budu la....

Habih la bersoseh makcik, opahcik, abangcik, tokcik semua membawang dari malam ke pagi... Semua dok membawang... bawang kecik lar... bawang merah lar . bawang shallot lar... bawang putih lar....

Membawang sana sini.... kendurinya ntah biler.... Huhuhu... Khabornya Mat Budu dah dapat Ayam Lior.... tapi idok dibawaknyer lagi Mat Budu balik ke kampung... Ntah apa yang ditunggu dek Mat Budu orang kampung idak ler tahu...

Dengor kata Mat Budu demam rasa badan udah libang libu nunggu nak tahu Ayam Lior. ni spesis boleh bertelor ker idak.... terpaksa la amik bawang ketegor dari Bidan Leha.... Bidan Leha memang ajer pandai demer kata buat jampi ketegor ni.... Hahaha

Romah Mat Budu yang cat warna kuning tu pon masih tutup pintu tingkapnyer... tue sebab sepatah haram pon orang kampung tak tau biler Mat Budu nak balik kampung bawak Ayam Lior belaan baru nyer tu...

Wei Mat Budu... kabor le cepat apa citernyer... Jangan bior kumer semua libang libu nunggu Mat Budu balik kampung bersoreh bagai nanti... nak gak tengok romah cat kuning Mat Budu meriah... Tak la Mat Budu dok sengsorang... kucin pon takde Mat Budu bela... jadi la bela Ayam Lior...

Ayam.Lior tu dulu satu reban dengan tupai ker???

Hahahahahaha

05 December 2018

Mat Budu

Bhai/DeeDee semua...

Dulu ader sorang Mat Budu suka Ayam Penyet...

La ni...

Sorang lagi Mat Budu suka Ayam Liar ....

Hahahaha.... Syabuuuu ... habba habba ... spesis suka ayam betul lar....

**** biasa spesis mat-mat budu memang terkenal suka layan baju bundle... baju sekenhen.... hahaha

04 December 2018

Bila Lagi???

Bhai/DeeDee semua...

Artikel ni pendek ja...

Bila aaa Kerajaan Malaysia Baru nak bukak balik kertas siasatan kes Menteri yang rogol amah tue?

Bila aaaa....  hahaha

03 December 2018

Ini Bukan Jawa Ponorogo

Bhai/DeeDee semua...

Cakap berbelit ni bukan budaya Jawa Ponorogo... malah bukan jugak budaya orang Banjar, Karinchi atau Talu... bukan jugak budaya orang Mandailing... Jadi kalau bukan budaya Orang Jawa Ponorogo... Abis tu mamat Zahid Hamidi ni orang apa sebenarnya aaaa? Maybe Zahid Hamidi ni asalnya orang dari Pariaman (barat Pulau Sumatera) tak jauh dari Bangkinang (ibu negeri Wilayah Kerajaan Islam Kampar)

Hanga bangsa Kalingga ja yang ader ramai di Pariaman tue... Depa cakap ader berbelit sikit... Hahaha... Sama la gaya macam Zahid Hamidi ni.... Hahahaha


Tetiba boleh belit lain pulak cakapnya... Hahahaha



Relakslah Liew Chin Tong

Bhai/DeeDee semua...

Hahahaha... Tak semua benda perlu lalu Kabinet... Terutamanya kalu melibatkan Ops Hitam ... Hahaha.. Ader sesetengah jer Ops yang dapat lampu hijau dari Kabinet... Itupun Ops asas-asas jer macam Ops Daulat di Lahad Datu tu.... Hahahah... Walhalnya disebalik Ops Daulat tu ader 3 Ops lain yang berjalan serentak ... Yang takder dapat pon kelulusan kabinet... Siap menyusup masuk dua negara lain lagi masa tue... Beroperasi sampai ke lubuk... Hahaha



Jadinya... Relakslah Liew Chin Tong ooi... Biasa la ader benda yang Kabinet tak perlu tahu... Sama macam Ops Yaman 1 dan 2... Kabinet hanya perlu tahu yang asas jer.. Soal keterlibatan negara kita dibelakang tabir dalam banyak konflik di merata dunia tu perkara biasa...

Gua tak kata gua sokong semua tindakan ni... Tapi seperti biasalah.. Ada rasional tertentu atas duduk perkara ni... Tak semua nampak senang dan aman ja... Ader banyak yang bertugas mengawal senang dan aman tu... Tak gitue... Aper pon.. Gua respek dengan beberapa puluh cabang keselamatan negara yang beroperasi sama ada didalam ataupun diluar negara... Disebabkan diorang ... Lu orang boleh rasa aman sentosa di Malaysia ni...

Jadi... Walau di negara mana pon lu orang berada... Anggota keselamatan kita sentiasa ada tak jauh dari lu orang.... Hahahaha.... So jangan susah hati aaaa.....

Pernah sekali tu gua nampak kengkawan Jabatan E yang beropasi di Eropah Timur ... Mula-mula pelik pon ader... Lepas buat soal selidik sikit... Baru gua tau kenapa sampai kesana mereka... hahahaha

02 December 2018

Blogger Perak

Bhai/DeeDee semua...

Ader yang tanya pasai apa kebelakangan ni ramai Blogger asal Perak yang dah lay low ... atau mungkin retire..

Ini jawapan gua...

Gua memang rapat ngan ramai blogger yang asal Perak... satu negeri ngan gua.... macam Blogger ManjungMari, Yong Suka Kuning, Chor Sniper, Albanjari, Alhussyen, Libang Libu, OtaiManjung, MatSamanKati, Ronasina dan beberapa orang lagi yang kalu gua nak tulis cukup panjang senarainya...

Tapi gua tahu mostly ramai dikalangan Blogger asal Perak ni sama ada kerjaya tetapnya adalah ahli perniagaan, ahli akademik, penternak, penulis, kartunis, konsultan, jurutera, saintis dan ramai yang menjadikan bidang penulisan blog ini hanya sekadar peluang untuk mengeluarkan pandangan peribadi mereka.

Oleh itu dalam kekangan masa mungkin ada yang tidak sempat atau sudah kurang memanfaatkan blog sebab lebih menumpukan pandangan mereka di Facebook, Twitter dan Instagram. Sama macam gua jugak... gua pon lebih kerap di Twitter dan Instagram berbanding di Blog...

By the way... satu kelebihan yang ada pada blog adalah setiap penulisan itu akan kekal boleh di cari melalui mana-mana enjin carian seperti Google Search... tidak seperti FB, Twitter atau Instagram.

Pada gua penggunaan FB, Twitter dan InstaGram ini tidak menguntungkan dari segi jangkamasa panjang kerana cetusan idea dan pandangan yang kita buat tidak dapat dijejak oleh enjin pencarian... itu yang tak bagooshnya...

So.. sebab itu gua masih kekal menulis di blog (beberapa blog) untuk terus memberikan pandangan, pencerahan dan idea-idea kritis gua... Sebab pada gua apa yang gua tulis adalah satu pandangan dari sudut pandang yang berbeza... pandangan seorang teknologist yang pernah terlibat dalam kerja-kerja sebalik tabir bagi pihak Kerajaan Malaysia untuk golongan marhaen mustad'afin.

Kepada blogger yang lain... yer betul... periuk nasik kena la didahulukan... bukan Parti atau Kerajaan yang dok suap kita walaupun dah menang.... Hahaha.... kita tetap kita... tak daoat sekupang pon atas kemenangan ini.... Hahaha... Dedak bukan untuk kami....

P/S : Kumer tak balik Perak la Yong cuti sekolah ni... Hahaha.. anak kumer ader periksa..

01 December 2018

Larikkkkkk ....

Bhai/DeeDee semua...

Sekor-sekor dah larik....cabut lari ... Letak jawatan... Bersara awal ... Dan macam-macam lagi alasan yang diberi.... Hahaha... Bukan aper... Ramai yang sudah cuak.., ramai yang sudah kucut tulur ... Ramai yang sudah libang libu.... Hahaha... Malah ramai yang dah terkincit terkucil....

Semua yang dulu sembang besar... Yang dulu cukup mudah nak menghina orang lain yang datang antar proposal atau bagi presentation... Sekarang semua sudah kucut... Hahaha.. Sudah cuak... Semua mahu larikkkkk... 

Hahaha... Padan muka.... Sekor-sekor sudah takut dengan bayang-bayang... Sudah risau kalau SPrM datang menjengah..... Hahahaha... Gua tengah tunggu nak tengok macam mana reaksi Tajuddin Abd Rahman time SPRM panggil suruh mengadap..... Hahahaha.... Felcra masa zaman dier memang banyak cekadak... Memang hancorr... Kuat sangat politiknya... Kuat sangat salahguna kuasa....



Siapa pulak lah lepas nih... Hahahaha.... Gua tengah tunggu satu nama ni naik.... Hahahaha.... Sapa nama tu... Lain artikel gua citer la.... Hahahaha

Lembaga Hitam Dijadikan Kambing Hitam?

Bhai/DeeDee semua...

Inilah masalahnya bila letakkan orang bukan pada tempatnya... Adoilah.... Benda nih gua dah ulas lama dah... Sejak 1997 lagie... Bilamana pengurusan LUTH (nama lama) lebih menjurus kepada orang politik... Siap ada kuota jemaah haji atas nama politik lagie... Boleh potong queue... Adoilah...



Pada tahun 2000 .... Orang Politik dalam TH pulak buat keputusan bangang terlibat dengan urusan perladangan kelapa sawit di Indonesia.... Bangang kena tipu buta-buta bodoh ja sama macam Khalid Ibrahim bos Guthrie masa buat pelaburan di Indonesia... Gua masa tu tengah berkhidmat dibawah Guthrie di Indonesia... Dan team kami lah yang buktikan tindakan Khalid Ibrahim bos Guthrie tu salah di Indonesia.... Bodoh dan double bodoh...

Nih... Bila lembaga hitam menguasai TH... Benda politik la yang dibuat... Jangan kata yang lembaga hitam ni adalah kambing hitam.... Dier bukan kambing hitam.... Dier memang kambing.. Mengambil peluang untuk kepentingan politik ja... Adoilah...

Pasai itulah TH tak boleh nak bagi dividen lebih dari 8% setahun sejak dari dulu walaupun dana cukuplah besar.., sedangkan entiti lain macam Bank Rakyat, Bank Persatuan atau Lembaga Tabung Angkatan Tentera boleh bagi dividen banyak ... Sampai 15% pun ader... Adoilah.... 



30 November 2018

Lebai Takkan Minta Maaf

Bhai/DeeDee semua...

Lebai biasanya perasan Mak Som ... Apa diorang buat, apa tutur kata diorang semua adalah terbaek... Walaupun fitnah dan maki hamun yang kekuar dari mulut diorang... pada walaun... Lebai adalah contoh teladan yang terbaek... Sebab itu apa saja tindakan tahap bangang yang lebai buat akan disokong sepenuhnya oleh walaun..



Hahaha... Apa lar Husam Musa ni.... Dah lama berkawan dengan geng Lebai... Takkan la tak tau perangai lebai.... Kalau Abdul Hadi Awang pun tak pernah nak mintak maaf pasai fitnah yang dier buat isu Pil Kuda.... Inikan pulak level bawah Abdul Hadi Awang tu..... Hahaha....

Lu bayangkan la... Perkataan maaf paling berat nak keluar dari mulut para Lebai.... Ader pernah lu dengar ka Lebai mohon maaf secara terbuka... Yang Lebai siap doa laknat sesama Islam itu pon takder cakap maaf pon biler kantoi... Inikan pulak Lebai yang sorang ni.... adoilah....

Lupakan saja lah kalu nak tengok Lebai minta maaf..... Lupakanlah.... Hahaha .... Pantang seorang Lebai memohon kemaafan.... Memohon maaf itu akan menjatuhkan imej seorang Lebai yang Mak Som.. Lebai mana pernah buat dosa atau khianat orang.... Hahaha....

Lebai Mak Som la... Sebab ada nombor keahlian PAS ... Nanti nak masuk syurga macam mana kalau takder nombor ahli.... Kan ader sorang Ustazah itu hari cakap macam tu.... Adoilah... Malaikat nak semak nombor ahli la bhai... Husam Musa dah takder nombor ahli.... Tak macam gua... Masih ader lagi nombor ahli.... Hehehe.... So gua insyaAllah ahli syurga nanti...

Adoilah... Macam ini ka ajaran Islam...

29 November 2018

Degil

Bhai/DeeDee semua...

Pihak Kuil Seafield siap buat dua tuntutan penghakiman baru (injunksi sementara) untuk Kuil itu kekal di lokasi itu.. Memang banyak cekadak betul la diorang ni...

Persoalan yang gua nak bawak... simple je...

Kalu betul Kuil itu tetap nak kekal dilokasi itu atas alasan sudah lama dia disitu.... so lebih baik kumpulkan semua duit yang ada dan beli la geran tanah tu dari pemiliknya pada harga pasaran...

Takkan tak mampu kot? Dok bising dan sampai jadi kacau ganggu semua ni pasai apa... Patut inilah masanya solidariti dari penganut agama Hindu untuk berkorban kewangan dengan membeli tanah itu para harga pasaran...

Gua jamin pemilik tanah tersebut akan menjualkannya kalu kena harga yang menarik dan menguntungkan... simple bisnes jer ni...

Melainkan ader udang disebalik char kue tiaw ..... hahahaha... agenda politik perkauman.... huhhu...

Ader paham ka???

p/s : mana ader lupa... huhuhu

28 November 2018

Boikotlah Sangat ... RM10 Juta Tue Boh!!! Hahahaha

Bhai/DeeDee semua...

Hahahaha.... Sori aaa.. Terpaksa gua gelakkan Pemuda PAS .... Terpaksa sangat-sangat lah.... Sebab diorang kata nak boikot... sampai kesudah tak nampak batang hidung boikotnya.... Hahahaha.... Lawak siot... Sebijik macam ayam berak kapur ja Pemuda PAS ni...

Err.... Apa komen Ridhuan Md Nor aaaa.... Hahahaha... Tak nak bagi komen lagi ka??? hahahaha... Bagilah komen sikit.... Tolong la gerakkan Pemuda PAS yang lemau nih.... Hahaha... Kalu filem yang nak diboikot pon macam tak berapa menjadi ja... Macam mana nak boikot ICERD ... Hahaha

Kenapa aaa semenjak dua menjak ni.... Pemuda PAS jadi lemau.... Hahaha... Slow bangat tindakbalasnya... Adakah sebab sekarang yang tinggal dalam PAS cuma kaki ampu, bodek dan sekadar pak turut bengap ja kot??? Hahahaha.. Lemau ... Lemau...


27 November 2018

Terpaksa Sanggah Kenyataan KPN

Bhai/DeeDee semua...

Biler baca kenyataan Ketua Polis Negara dalam bab teknik penyuraian rusuhan dengan tear gas dan water cannon.... gua terpaksa sanggah kenyataan KPN ni...



Sebab...

Sebab bukan tak pernah PDRM simbah air asid water cannon dan asap tear gas masuk kedalam rumah ibadat .... Pernah... Dan gua adalah saksi kejadian masa tu.... bulan March 1998 di Masjid Kampung Rawa, Jelutong Pulau Pinang.... Kes kejadian adalah insiden kacau ganggu antara orang india dan orang Melayu di sana... Kuil Hindu ader bersebelahan dengan Masjid Kampung Rawa....

Tear gas canister dan air asid water cannon siap terimbah masuk dalam kawasan Masjid ... Sampai jemaah Masjid jadi havoc.... kalu lu orang tak percaya ... Sila tanya Anwar Ibrahim yang datang ke Masjid tu suruh kita orang Melayu Islam beralah.....  Walhal yang mulakan insiden adalah puak India dari Kuil sebelah tu...

Okeh... Gua bukan nak hasut ka aper ka... Gua sekadar nak citer bahawa insiden macam ni pernah berlaku.... Dan orang Melayu biasanya beralah... Bagi chan dan bagi muka... Dan tear gas serta air asid water cannon pernah hinggap dalam Masjid... Dalam rumah Ibadat...



So... Dalam kes penyuraian kat Kuil Seafield tue... Bukan tak boleh tembak air asid water cannon dan tear gas pada perusuh kat atas jalan raya dan kawasan luar Kuil Tue... Sebab lebar jalan tue adalah 3 lorong... Cukup berjarak dari rumah ibadat tu.... Takder masalah kalu nak buat.... Itu kalu nak buat lar.... Tambah pada kes kedua rusuhan tu... Tindakan FRU dan LSF terlalu lembut tak macam masa handle demo pro-pembangkang satu masa dulu dalam Bersih 3... Atau demo Jalan Kebun...

Maaflah Tuan KPN... Gua memang respek lu... Tapi bab ini dan taktik serta teknik yang PDRM gunakan pada gua agak lemau... Too lemau.... Sori aaaa.. Terutama sekali bila PDRM cuma boleh tangkap 21 prang perusuh jer walhal kalau ikut beratus orang yang boleh ditangkap... Terutama yang mengingkari arahan bersurai.... Takkan lupa bawak gari atau cable tie kot???? 

Aper daa... Should be sepatutnya ratusan orang dah boleh ditangkap, dikutip dan diborong antar pi Pulapol untuk tahanan sementara siasatan. Gambar ader... Video ader... Boleh angkut dan kutip bila-bila masa... So buktikanlah kepada kami rakyat ni yang PDRM akan bertegas...

P/S : Oh yer... Tear gas pernah gak melayang masuk kawasan Masjid Negara pada 1998.... Gua tak lupa tue.... Hahaha

Perintah Berkurung

Bhai/DeeDee semua...

Kes rusuhan melibatkan banyak pihak di Seafield (Kuil Hindu) patutnya boleh dikawal... cumanya PDRM mengambil sikap terlalu berlembut dalam menangani kes ini.... amat lembut... Menteri KDN pun lambat keluarkan arahan...

Pada gua... IGP perlu mengeluarkan arahan tegas dengan mengadakan perintah dibawah Akta Polis... tindakan tegas boleh diambil kepada mana-mana pihak yang berkumpul lebih dari 5 orang... Tangkap dan lokap mana-mana pihak yang berkeras masih nak berhimpun dikawasan kejadian... Akta Polis masih ada untuk digunakan.

Tear gas dan water cannon patut digunakan dengan aktifnya dalam menyuraikan puak-puak yang melakukan provokasi dan berkumpul dikawasan kejadian.... Ini teknik menyuraikan yang lebih berkesan.. Mobilasikan unit LSF dan FRU.... Kalau perlu untuk diadakan perintah berkurung setempat pon baiklah dibuat dengan segera...

Dalam banyak video yang gua dapat... dilihat kurangnya anggota PDRM berbangsa India yang diarahkan terlibat menyuraikan rusuhan ini... Dan ini menyebabkan pihak perusuh tidak menghormati anggota PDRM yang rata-rata berbangsa Melayu...

Dalam kes ini, kepala-kepala agen provokasi kena dikenalpasti dengan cepat... Tindakan tegas perlu diambil... dan pihak Kuil wajar juga dipersalahkan kerana mengapi-apikan situasi ini walaupun wang pampasan sebanyak RM1.5 juta telah diterima oleh pihak Kuil dan tanah yang baharu telah diterima.

Pandangan gua.... Ops Padam kena dibuat dengan cepat... taktik dan teknik macam biasa patut diambil ... Kutip saja kepala-kepala agen provokasi ini walau dimana diorang berada... gunakan gambar dan video yang diambil untuk mengenalpasti kepala-kepala ini.... ada banyak bahan bukti yang ada berlegar dalam Internet...

Kutip dan simpan.... jalankan Ops Padam secepat mungkin.

25 November 2018

Demo ICERD

Bhai/DeeDee semua...

Bagi chan la kat UMNO nak anjurkan demonstrasi jalanan... biarkanlah... dulu masa UMNO di puncak kuasa... UMNO kata tak perlu pon demo... buat sesak jalan ja... buat rugi bisnes ja...

Lagi pun sejak berteman sejati dengan PAS ni... UMNO nak jugak belajar macam mana nak kendalikan demo jalanan... Unit Amal PAS kan ader .. boleh bagi tunjuk ajar...

Yer la... UMNO teringin gak nak rasa macam mana sedapnya gas pemedih mata (tear gas) masuk dalam paru-paru... rasa lemaknya.. rasa nikmatnya menyedut asap pemedih mata tue...

Hahaha... itu belum masuk rasa sedapnya air asid dari water cannon yang ada iras-iras rasa Coke ... hahaha ... baru la sedap dapat rasa basahnya air tue kena badan... at least takder la panas sangat...

Aper pon... kesian la skit kat FRU... dah lama diorang berlatih... tapi sejak dua tahun ni takder peluang FRU nak aplikasikan teknik membantai para peserta demo jalanan dengan cota dan rotan.... kesian la kat FRU kita... Bila lagi nak dapat peluang...

Aper pon... mungkin kita ada peluang nak amik gambar yang cun sikit .. masa Bersih 3 itu hari ader keter PDRM terbalik pasai driver dier nak tunjuk eksyen sangat... kali ni nak tengok pulak apa demo ICERD boleh buat...

Takkan tak boleh lagi hebat... Kan Lokman Adam dan Elli ader... Hahaha.... kali ni kita adee chan la nak tengok PapaGomo berdemo sebelah menyebelah ngan Nasruddin Hassan Tantawi... Hahaha...  . PapaGomo tu bhai.... hahaha

Paling gua nak tengok... adakah Nik Abduh akan lead Pemuda PAS... nak harapkan anak Abdul Hadi Awang si Khalil tu lead... lupakan sajer la... mamat tue dari dulu lagi takder telor.... Hahahaha

Hahaha.... jangan riso... gua akan hadir demo tue sekadar untuk amik gambor... hahaha... sebab nak buat bahan bukti dan sejarah.... Hahaha... betapa lemaunya demo UMNO dan PAS ni....

Hahahahahaha.... banzai...

24 November 2018

Isu PTPTN

Bhai/DeeDee semua...

Tadi ada sekelompok pihak-pihak yang mengaku Mahasiswa buat demo kat Jalan Yap Kwan Seng dimana pejabat PTPTN berada... By the way... ada satu safe house Agensi kat area Yap Kwan Seng tu.. hahaha

Okeh...

Gua setuju Mahasiswa berdemo mintak isu PTPTN nih diselesaikan selaras dengan apa yang ader dalam Manifesto PH.... sebab memang patut pun di mintak...

Cuma...

Harap Mahasiswa nih paham apa isu yang menyebabkan dana PTPTN sangkut teruk... Patut golongan ini dikira golongan berilmu... so boleh la tau dan faham isu ini... Tapi gua paham .. yang kecoh bagai nih sebenarnya bukan yang rajin belajar masa kat IPTA/IPTS tu...

Geng ini adalah geng yang main-main masa belajar... yang pointer CGPA tak cecah pon 3 pointer... yang biler dapat duit PTPTN terus guna beli motor, beli henpon, shopping dan lain-lain...

Yang mana jenis belajar bagoosh tu.. yang dapat CGPA 3.5 pointer keatas tue semua ... tak kisah pon nak bayar balik PTPTN... sebab depa dapat rebat kerana pointer bagoosh... dan dapat diskaun ... malah ada yang tak perlu bayar pon....

So.... yang bising-bising ni semua .. jenis pemalas... semua nak kena suap... semua nak gaji besar... kereta besar... tapi jenis memilih kerja....

Hahaha.... puak GAMIS yang lead demo ni .... apa kursus yang depa amik kat IPTA/IPTS tue?? Kursus yang takder market value ka??? Hahaha....

23 Nov

Bhai/DeeDee semua ...

Semalam 23 Nov ... Ada banyak benda yang berlaku pada tarikh itu... Gembira ader, sedih ader dan macam-macam lagi...

Tapi Jumaat semalam (23 Nov 2018) ader isu yang menarik perhatian seluruh warga Malaysia...

Semalam PM telah menegaskan bahawa ICERD tidak akan dilaksanakan di Malaysia... Finite .... Tapi masih ader suara-suara sumbang dari orang-orang yang beragenda untuk kekal menghasut rakyat Malaysia bab perkauman dan sentimen agama...

Dua benda ni... Perkauman dan sentimen agama sebenarnya boleh menjadi punca pergaduhan kaum dan pemberontakan... Malah apa yang pernah berlaku di Balkan sekitar tahun 90'an antara Serbia, Bosnia-Herzegovina, Slovenia, Croatia, Montenegro dan Mecedona ... Semua ni dulunya bawah Yugoslavia .... Ethnic Cleansing ... Semua tu sebab isu perkauman dan sentimen agama...

Sampaikan gua dan beberapa rakan lagi dari AGENSI serta anggota ATM dan PDRM Malaysia pernah berkhidmat disana untuk membantu mengawal suasana... tapi tugas kami dari AGENSI tak sama dengan tugasan ATM dan PDRM.

So bayangkanlah.... Berapa ramai yang maut dan terkorban masa tu... Yang mencetuskan isu perkauman dan sentimen agama... Semua kaya raya dan pegang jawatan besar di sana... celaka bangsat betul la... Terutama Rodovan Karadzic dan Slobodan Milosevic ..

Memang tarikh 23 Nov memang tak best... Itu ja nak bagitau... 

22 November 2018

Polis Evo 2 : Kata Nak Boikot Tapi Batang Hidung Pun Tak Nampak

Bhai/DeeDee semua...

Pemuda PAS... Riduan Mat Nor .... Mana semua pergi aaaa... Takder telor ke nak buat demo dan boikot.... Wei.. hari ni Polis Evo 2 dah ditayangkan la kat pawagam.... hahahaha... Nih takder sekor pon walaun atau malaun atau macai yang hadir kat Mesra Mall ni.... 

Ini dalam Terengganu ni bhai... negeri yang dipimpin oleh PAS .... Takkan kot semua Pemuda PAS takder telor... Hahahaha... Lawak lar... Kain rentang boikot pon takdak... Takder duit ka nak buat?

Buat malu ja bising sembang kepoh nak boikot bagai.... Tapi takder satu demo pon.... Hahahah... Sesi pagi punya wayang hari ni 60% full ... Hari ni takdak sesi petang sampailah lepas Jumaat esok... Pawagam biasa tutup petang Khamis sampai petang Jumaat....

Takpa... Gua kasik can depa buat demo lepas Jumaat esok... Itu pon kalo PAS ader telor la.... Hahahaha.....










21 November 2018

Bodoh Juga Muka-Muka Ni

Bhai/DeeDee semua....

Hahahaha .... Tetiba je ader NGO ni....macam mana pendaftarannya? Dah diluluskan ROS ka? Atau haram? 

Gua malas nak komen panjang geng-geng muka selebet bodoh macam Raggie Jessy (dia ni Melayu ke? Muka macam paria jer), Azwanddin dan Amran Ahmad Nor ..... Kalo tak silap Asshima pon ada kat belakang tu.... hahahaha... Geng bebal ni memang sohih bebal... Mana taknyer bebal...

Waytha Moorthy tu orang Hindraf..... apa kena mengena Hindraf ngan DAP .... Lawak siot.... Tak tahu nak baca ka.... Atau membabi buta je menyondol tanpa semak fakta,... Hahaha ... Adoilah....ini mesti baru lepas layan fill kudha dapat dari Abdul Hadi Awang ..... Hahaha

Bangang... bangang..... Hahahaha


Bukan Sebab Apa Pun

Bhai/DeeDee semua...

Siapa yang makan cili Bhut Jolokia, dia lah yang terasa pedasnya sampai nilai 1 juta Scoville Heat Unit.... Hahaha... Peribahasa baru tu bhai..... Itu kalu Bhut Jolokia... Kalu amik California Reaper sure sampai 2 juta nilai unit kepedasan berasaskan Scoville Heat Unit tue.... Hahaha

Eh... Gua bukan nak citer pasai cili... Terutamanya cili burung (bird eye chilies) yang Scoville Heat Unit dier cuma 50 ribu ja.... Atau Cili Merah Cameron yang tak cecah 5000 Scoville Heat Unit..... Tapi gua nak citer pasai Polis Evo 2 .....

Hahaha... Gua memang kaki layan movie.. Cuma kureng sangat la layan citer Melayu.... Baru-baru ni gua layan One Two Jaga dan Paskal .... Dua-dua terbaek... Terbaek dari kategori masing-masing... Sori la pasai gua terlayan citer Munafik 2 kat torrent ... Hahahah.... Sori aaaa.... Bukan taknak support yang ori.. Tapi pasai dah ader kat torrent layan jer la.... Sori aaaa

By the way ....

Kalu ikut trailer filem Polis Evo 2 tu... Gua paham kenapa PAS terasa sangat la konon citer tu menghina Islam.... Sebenarnya filem tu tak menghina pon.. Cuma cara pembawakan watak, pakaian dan roman muka Hasnul Rahmat yang membawak watak Hafsyam Jauhari tu yang resembles seiras Abdul Hadi Awang.... Itu ja... Terutama gaya yang ditanpilkan dalam foto promosi dibawah ini... Gua percaya lu orang boleh cari gambar Abdul Hadi Awang yang lebih kurang sama dari segi angle photoshootnya, roman muka dan gaya pakaian serta serban.



Itu ja sebabnya..... Hahaha... Takda lain takda bukan.... Sori aaa... Ini realiti lar wei...

Betul lah jugak... Patutnya Polis Evo 2 selitkan citer Mappadulung sebagai watak pengganas yang menyonglap duit rakyat... Tapi terlajak cucuk geng Lebai.... Nasib la.... Tapi okeh gak dapat promosi percuma.... Hahaha... Bukan senang bhai nak dapat promosi percuma hari-hari sampai terselit dalam ceramah dan kuliah Maghrib baru-baru ni kat area gua.... Hahaha

22 hb ni..... Agak-agak lu orang lar... Ader tak geng-geng PAS akan berdemo boikot bagai kat depan panggung wayang TGV di MesraMall Kerteh tu... Atau ramai geng PAS yang akan layan citer Polis Evo 2 tue senyap-senyap ja dalam panggung...

Nak bagitau ni... Di Terengganu ni cuma ader 2 ja panggung wayang... Satu di Kerteh... Satu di Kuala Terengganu... kat Kelantan langsung takder.... Maka gua rasa aaa.. Mesti jualan tiket kat dua lokasi ni mencorot sebab ramai orang boikot... Harap pihak pemilik pawagam ni boleh keluarkan laporan berapa banyak jualan tiket di kedua-dua lokasi pawagam yang ader ni... Nak gak kita tau berapa teruknya kuasa boikot PAS ni....

Hahahahaha

20 November 2018

Mahathir Mohamed Pecah Lobang

Bhai/DeeDee semua....

Adoyailah Mahathir Mohamed... awat la awal sangat pecah lobang ni.... Kita pon dah lama tau sejak malam keputusan PRU14 tu lagi... Sajer ja kita takmo pecah lobang... Cuma kita ader hint ja pasai "body language" YDP Agong ja masa malam angkat sumpah tue...

Huhuhu.... Mahathir.... Lu kasik spoil la agenda ni.... Adoilah.... Kesian la kat mat dan minah songel.... Huhuhu...




Ingat Orang Kampung Je Yang Susah?

Bhai/DeeDee semua...

Muhyiddin Yassin ni patut la orang kata dier Mat Sembab ... Huhuhu... Adoyailah... Aper.. Ingat orang kampung je yang susah... Orang banda tak susah ker?? Wei... Semua orang jugak susah la.... Tak kisah la ceruk mana pun... Adoilah...



Gua tak kisah pon kerajaan nak buat paspot pada harga murah.... Yang gua risaukan adalah penyelewengan dan salah laku yang akan berkaitan dengan paspot harga rendah ni... Yang patut layak dapat nanti sebenarnya berapa kerat orang ja... Tapi ramai yang tak sepatutnya dapat akan mengambil peluang menyamar jadi orang susah semata-mata nak dapat kemudahan harga rendah ni...

Takut nanti yang dapat paspot harga rendah ni adalah jenis yang kerap pi melancong ke luar negara.... Gua ingat lagi kes BR1M.... Walaupun kena melalui LHDN... Itu pon ramai orang mengelat dalam pendaftaran... Siap yang ader pakai kereta Honda Accord baru pon boleh dapat BR1M ....  Gua sendiri tengok depan mata... Depa parking jauh-jauh masa nak amik BR1M tu ... Gua kenal plak tu orang tue... Bukan sorang dua... Malah beribu yang gua dengar perangai macam tu...

Jadi kes paspot murah untuk orang kampung ni pada gua akan mengarut ja jadinya...

Hampeh aaaa..

19 November 2018

Bila Pensabotaj Al Maunah Berkata-Kata

Bhai/DeeDee semua...

Bila mangkuk ayun pensabotaj dan pengkhianat Al Maunah ni berkata-kata ... Tiada apa yang dapat diperkatakan melainkan gelak semata-mata jer la.... Hahahaha.....

Satu ja sekadar nak tanya mangkuk ayun ni..... Tak rasa bersalah dan berdosa ka fitnah sama Muhammad Amin sampai dia dihukum mati??

P/S : Kalau SB pun boleh jadi Mufti Perak ..... Takkan lah SB tak boleh jadi orang besar dalam PAS .... Kan.. Kan.. Kan .... Semua ahli Al Maunah kena siasat, dakwa dan hukum (penjara atau mati) tapi mamat mangkuk ayun sorang ni ja tak kena apa-apa ..... Hahahaha 

Oh yer.... Lu orang ader pernah dengar ka Abdul Hadi Awang kena tahan atau siasat atas Akta Hasutan bagi kes Amanat Hadi???


18 November 2018

Kaduk Naik Junjung

Bhai/DeeDee semua...

Nih nak bagitau semua... bila dah dapat kuasa tu... dah dapat jawatan tue... jangan sombong dan berlagak... jangan riak, ujub mahupun takbur...

Sebab...

Kalu nak jatuh tu... kalu nak terbongkang tu... kalu nak tertumuih... semua tu sekejap ja... hilang jawatan dan kuasa tue split second ja... sekelip mata ja...

So....

Jangan ingat Harapan menang menewaskan BN tu kira dah hebat dah... kira dah otai... wei... yang naikkan lu tu adalah orang ramai... mengkalu diorang dah tak nak support... tunggu masa ja la... sedar la skit diri tue

Nih dok berangan rasa hebat... so tunggu masa la.... tak lama pon....

Babai... ngantuk dah ni...

Sebab Seorang Atuk

Bhai/DeeDee semua...

Semalam sepatutnya gua pi Kampung Gajah selepas selesai gua hadir satu mesyuarat di Petaling Jaya... Tapi disebabkan kenderaan gua rosak... Maka terbantut agenda gua... Gua cadang nak hadir dalam himpunan UMNO-PAS di Kampung Gajah tu...

Tapi takpa... Cut the stories short...



Gua quote " Bekas timbalan perdana menteri itu bagaimanapun menyalahkan seorang "atok" atas permusuhan itu.

"Selama 61 tahun Umno memerintah, 22 tahun adalah di bawah kepimpinan beliau.

"Dia ajar kami membenci PAS, dia ajar kami membenci DAP tapi sekarang mereka sedang bercium mulut sesama sendiri," katanya yang jelas merujuk kepada Dr Mahathir Mohamad."

Hahahaha....

Gua gelak jer baca citer nih.... Sebab sebenarnya ada satu lagi Atuk yang patut dipersalahkan...

Kalo ikut catatan sejarah.... Sebulan sebelum Atuk yang Zahid Hamidi katakan tu naik jawatan jadi PM pertama kali.... Ader sorang lagi Atuk yang dok berceramah dan keluarkan kenyataannya yang dijadikan Amanat di Banggol Peradong....

Atuk yang berucap di Banggol Peradong tu kata UMNO Kapir, jadi segala-gala yang beekaitan dengan UMNO adalah kapir.... Dan menentang UMNO adalah jihad .... Dan siapa yang berjihad menentang UMNO ni kalu mati dikira mati syahid.... Makanya selang berapa bulan selepas kenyataan Atuk yang sorang ni... Maka berlakulah insiden Memali.... Bilamana Ibrahim Libya berkeras tidak mahu ditahan oleh PDRM... Yang menyebabkan ramai yang mati masa kejadian Memali...

Kini .... Atuk yang keluarkan Amanat itu pula sedang bercium mulut dengan UMNO ... Hahaha....

Kalau lah Ibrahim Libya dan pengikutnya boleh hidup balik... Rasanya mau kena penendang, terajang dan segala flying kick atau lastik akan dibuat oleh mereka kepada Atuk yang keluaekan Amanat di Banggol Peradong tu... Sebab Atut tu sekarang sedang bercium mulut ngan UMNO....

Bila la Atuk yang sorang ini nak sedar dan mengaku kesilapan dier yang menyebabkan ramai yang mati... adoyailah...

Bagero punya Atuk...

15 November 2018

Dua Kali Mati

Bhai/DeeDee semua...

Seorang demi seorang kena angkut dan dakwa.... Sama ada sabit kesalahan kita belum tahu... tapi kalu ikutkan kes yang kita tau... dan kes yang kita tak tahu... mahu lebih ramai lagi yang akan sangkut...

Semua kes ni .. kalu BN masih lagi tak tumbang... maka sampai kiamat la belum tentu akan timbul... malah kalu boleh sorok ... maka akan disorok lar... waima dengan sehelai daun pisang sekalipon...

Cuma gua amat berharap.... kes kematian Almarhum Mustakizah dan Noritta Shamsuddin dapat kita ketahui penyudahnya... dan yang terbabit dapat dihukum... itu belum lagi dalang beberapa kes salahguna kuasa, rasuah dan "khianat" serta songlap membabitkan Maminco, Perwaja, Scorpene dan macam-macam lagi...

Malah yang paling best kalu dapat akhirnya kita tau apa sebenarnya yang menyebabkan Lorraine Esme Osman membawa sampai ke mati maklumat dalang sebenar yang terlibat dalam kes BMF dan Carrian sehingga menyebabkan Bank Bumiputera jahanam...

Jugak beberapa skandal lain macam kes PKFZ dan lain-lain yang diselindungi siapa dalang yang terlibat.... banyak sangat lar ketirisan dana rakyat... sampaikan yang melibatkan geng kuning pon banyak yang masuk bawah karpet....

Aper lu ingat geng kuning yang perasan dewa dewi ni suci sangat ka??? Pigidah... dah cukup lama dah depa songlap sana sini.... tapi tak kena apa-apa tindakan pasai kebal ... ader imuniti....

Bagero....

Dua kali mati pon belum tentu abis semua ni kalu nak kena siasat dan dakwa serta hukum....

13 November 2018

SPM 2019

Bhai/DeeDee semua....

Hari ni bermulanya Peperiksaan SPM 2019 ..... so gua dengan ini mengucapkan selamat maju jaya buat semua yang terlibat sama ada pelajar-pelajar, guru-guru, tenaga pusat tuisyen dan para ibu bapa...

Kita doakan yang terbaik untuk anak-anak kita yang mengambil peperiksaan ini....

Bismillahirahmanirrahim....

12 November 2018

Rock Kapak : Edisi Layann

Bhai/DeeDee semua...

Stay tune ... lepas ni setiap minggu akan ader segmen Edisi Layann Rock Kapak.... Hahahaha

Ada cerita disebalik lagu ni.... Dulu... ader member mintak tolong siapkan sedikit cebisan lirik .... itulah pengalaman ketiga buat cebisan lirik... Hahaha ... 1 lirik nasyid... 1 lirik balada ... 1 lirik rock kapak... Hahahaha

La ni ader dalam 5 lirik baru dan rare (langka) dah siap... tapi nota lagu takdak... Hahaha... saper nak bekalkan lagu aaa..... tapi nota lagu mesti rock kapak la.... hahaha...




So ... layan jer la....

Lobak Merah Atau Lobak Putih

Bhai/DeeDee semua...

Semenjak dua menjak ni... komen berbaur sarkastik agak berleluasa digunakan sama ada oleh golongan Marhaen mustad'afin atau golongan Elit... cuma golongan kuning ja yang terasing dalam dunia angan-angan dewa dewi....

Antara istilah yang makin kerap digunakan adalah Lobak... gua tak pasti ianya disabitkan dengan Lobak Merak atau Lobak Putih.... istilah yang dikaitkan dengan kurangnya (tiada) fungsi otak ... hahaha

Tetapi kalu Lobak digunakan untuk mentakrifkan betapa lemaunya pemikiran sesetengah orang... iaitu orang biasa... maka Kangkung pula memang cukup sesuai digunakan bagi mentakrifkan betapa lemaunya pemikiran golong akademik...

Abis tue aper plak yang sesuai untuk golongan kuning yang perasan dewa-dewi nih??? Hahaha... kesian depa takder sesuai nak guna lobak atau kangkung.... even kalu nak ditakrifkan sebagai daun kuchai pun tak layak....

Gua cadangkan kita bagi takrifan kepada golongan kuning yang perasan dewa dewi ni dengan "Daun Kari".... diguna untuk sedapkan bau kari ja... lepas tu orang letak tepi dan dibuang.....

Hahahaha.... itu ja selayaknya...

11 November 2018

Is The Because

Bhai/DeeDee semua...

Orang politik semua sama.... Kalu tak menipu rakyat ... Tak sah hidup mereka..., huhuhu.... bab kilang Lynas di Gebeng ni... Pening nak bagi jawapan tuntas.... Kalu dulu masa jadi pembangkang bukan main serang dan tembak Lynas ni siap sampai buat demo di Kuantan.... Tapi.... Bila dah menguasai kerajaan... Senyap menikus dan pusing belit bagi cerita...



Gampang kan.... Memang gampang...

Susah sangat ke nak bagi jawapan yang jelas lagi tepat... Straight to the point.... Orang nak tahu Lynas ni selamat atau tidak.... Cuma perlu jawab Selamat atau Tidak ... Itu pon susah ker??? Sampai berbelit-belit bagi ucapan politik dan sembang meleret-leret.... Adoilah...

Sama macam Anwar Ibrahim la masa kena tanya dengan wartawan BFM ... Wartawan tu tanya... "Are you gay or bisexual" .... Itu pon tak boleh nak jawab... Siap bagi ulasan pusing-pusing Is The Because .... Hahaha.... Susah ke nak jawab soalan ni...

Kalau bukan gay ...  Tapi biseksual ... Jawablah ya saya biseksual
Kalau bukan biseksual .. tapi Gay ... Jawablah ya saya gay ....

Takkan itu pon susah sangat.... Adoilah...... Payah betul lar....

Atau cakaplah.... Dua-dua pon saya tidak lakukan.... Kan senang... Tak payah la citer Is The Because.... Hahaha

10 November 2018

Makin Mengarut PKR Ni

Bhai/DeeDee semua...

PKR terkenal dengan episod berbalah... tak kisah lah berbalah dengan penumbuk atau penyepak... malah sampai berbalah siap baling kerusi dan suar (flare) lagie...

Adoyailah...

La nih... pemilihan dalam PKR dah jadi macam perang besar... dua-dua pihak saling melondehkan sesama sendiri... malah siap sailang, sabotaj dan khianat guna teknologi lagi.... Hahaha

Peralatan GSM/GPRS/WIFI jammer yang kantoi itu hari dekat satu kawasan pengundian tu memang melawakkan... Harga benda tu cecah gak ribuan RM... coverage jammer boleh cover dalam 100 hingga 300 kaki radius.... Hahaha..

Benda macam ni gua dah bawak masuk untuk digunakan oleh beberapa Agensi Kerajaan sejak tahun 2000 lagi.... sekarang dah jadi macam cendawan orang bawak masuk... tapi tak macam yang gua bawak masuk tu... yang itu Military Grade... radius boleh cover sampai 1km ++ .... dan siap pernah MKN pakai masa Bersih 3 dulu,... pasang pada kenderaan  Land Rover...

Okeh... terlajak la plak... gua bukan nak citer pasai beberapa peralatan Military Grade yang gua jual dan pasang kat dalam Malaysia ni... tapi gua nak citer pasai PKR...

Mama songel yang dulu lead PKR dah buat derk ja ngan kekecohan dalam PKR.. siap pusing-pusing sembang ja... fakta kelaut... Yang Pak Songel yang dok lead sekarang ni... lagi tak nampak boleh koolkan keadaan... yer la... sebab Mat Songel dalam team depa....

Hahaha... takpa... takpa... Mat Songel ni rasanya takkan lama... akan blah gak nanti macam Mat Kotak.... Hahaha.... sebab banyak sangat konspirasi belakang tabir... Hahaha...

Kita tengok.jer la drama PKR ni sambil makan popcorn dan air kola .. hahaha

**** Antara equipment yang gua pernah bekalkan untuk agensi keselamatan negara adalah.... alat yang dipasang kat Exchange Telefon Malaysia di Subang Hitech .... hehehe..... jangan salah sebut perkataan "keyword" aaaaa... jeng jeng jeng... Bang Non pernah kantoi... Mat Sabutramine pon pernah kantoi...

Hahahaha

Noritta Samsuddin Diharap Dapat Pembelaan

Bhai/DeeDee semua...

Siapa dan bagaimana kehidupan Noritta Samsuddin bukan jadi persoalan gua...Dan gua tak berminat nak ungkit dosa pahala orang... sebab bukan urusan kita bab dosa pahala ni...

Cuma...

Cuma gua harap persoalan siapa yang bunuh Noritta Samsuddin ni dapat kita selesaikan... dan dia dapat pembelaan sewajarnya...

Kalu dulu DNA Mr X (dari air mani) yang katanya dari seorang VVIP tidak diberikan nama dan tidak dibuktikan di Mahkamah... semua di backup dan disenyapkan.... sebab VVIP itu adalah orang yang sedang dipuncak kuasa... kini... dalam Malaysia Baru... kita patut siasat dan dedahkan siapa dia itu...

VVIP tu tak payah la pi berlakon baik dan alim dengan pi Negara Pasir Berdengung untuk cium batu itam... kalo stakat nak tunjuk tak bersalah... tak payah lar...

Tak kantoi di dunia, kantoi gak kat akhirat nanti....

08 November 2018

Program Susu Sekolah Tidak Realistik

Bhai/DeeDee semua...



Program Susu 1Malaysia ada diletakkan dalam Rancangan MakananTambahan (RMT) bagi pelajar sekolah rendah.... Program ini pada dasarnya bagus untuk memberikan zat seimbang kepada pelajar... Terutamanya kepada pelajar miskin....

Tapi...

Sebenarnya program susu ini tidak realistik.... Isu utama yang membelenggu dan menyebabkan program susu ini tidak realistik adalah dua perkara.... Dan kedua-duanya adalah melibatkan kos yang agak besar...

Pertama.... Urusan logistik.... Susu kotak yang dibekalkan mestilah sampai kepada pengguna (pelajar sekolah) dalam tempoh masa yang cukup terhad bagi mengekalkan kualiti susu kotak tersebut... Lewat dari tarikh penghantaran akan menyebabkan kerosakan kepada susu kotak tersebut... Bagi kawasan bandar dan sub-bandar... Ianya tidak terlalu memberikan masalah... Tapi bagi luar bandar yang agak jauh dari pusat pengedaran akan menyebabkan kos penghantaran menjadi beelipat kali ganda dan masa yang agak kritikal... 

Kedua .... Urusan penyimpanan .... Bagi mengelakkan susu kotak ini rosak... Urusan penyimpanan sama ada di pusat pengedaran mahupun di sekolah-sekokah mestilah dikawal suhunya... Tidak boleh meletakkan stok susu kotak ini didalam bilik stor tanpa pendingin hawa... Tanpa peti sejuk atau pendingin hawa, pastinya susu kotak ini akan lebih cepat rosaknya... Kos untuk menyediakan stok berpendingin hawa di sekolah adalah tinggi dan tiada sekolah yang ada stor sebegini...

Kesimpulannya....



Dari kita sibuk menyediakan dan melengkapkan program susu 1Malaysia ni... yang agak kritikal berkaitan dengan masa dan suhu.... Apa kata kita bekalkan murid-murid dengan program bekalan "power bar" kepada mereka.... Sudah pasti "power bar" tidak ada kesan teruk dengan suhu dan masa.... Dan kita secara relatifnya dapat membekalkan murid-murid dengan zat dan gizi serta kalori yang mencukupi.... Pada kadar kos yang jauh lebih murah...

06 November 2018

Sumbang Untuk Negara?

Bhai/DeeDee semua....

Najib Razak ni dah pekena fill kudha ka? Amik stok ngan sapa? Siapa tokan dia? Abdul Hadi Awang ka? Hahaha.... Lawak siot lar...... Memang lawak bila Najib Razak mintak sedikit ruang untuk menyumbang buat negara Malaysia....



Hahaha.... Nak menyumbang kalu senang jer.... Dedahkan semua maklumat tentang Jho Low... Dan dapatkan balik semua duit 1MDB yang dah kena songlap tu... Dan jugak jangan lupa dedahkan jugak maklumat semuarakan subahat rasuah yang lu dah buat... Termasuk kes Scorpene...

Aper pon... Sumbangan paling bermakna yang patut Najib Razak buat adalah dengan menyerahkan maklumat salahlaku rasuah dan penyalahgunaan kuasa Rosmah Mansor... Tak kisah la kes berkaitan Altantuya ka... Atau kes lain.... 

Hahahahaha....

05 November 2018

Boikot Utusan Malaysia?

Bhai/DeeDee semua...

Satu ja gua nak bagitau kepada ahli UMNO.... Hahahaha

Tak payah la ikut cadangan Puad Zarkashi tue yang kepoh nak bekap Najib Razak sampai suruh boikot Utusan Malaysia... Sebab kalu lu orang boikot Utusan Malaysia.... UMNO jugak yang akan rugi... Sebab saham UMNO banyak kat situe...

Lagippn... Lu orang ahli UMNO bukan semua beli dan baca Utusan Malaysia pon... Hahaha.... So tak payah la nak boikot bagai.... Hahaha

Samer la macam HARAKAH .... Ahli PAS yang ramai tu pon bukan semua beli pon setiap kali keluaran edisi baru... Hahahaha.... So tak payah la nak pertahankan.... Aper lu ingat SUARA KEADILAN tu habis semua orang beli ka setiap keluaran.... Takdernyer la wei...

Yang gua tau... Hanya ROKET ja yang selalu abis kena beli setiap edisi cetakan..... Yang lain kelaut ja....

Tak lama lagi melingkup la.....  Hahahahaha

Sebelum Dan Sesudah

Bhai/DeeDee semua...

Orang politik... Kalu tak bercakap nada populis memang tak sah lar... Sebelum dapat kuasa... Bukan main lah sembang sana sini konon prihatin masalah yang dihadapi oleh golongan marhaen mustad'afin .... Sanggup makan bersila sama dengan rakyat... Sanggup berpanas berhujan bersama dengan rakyat... Malah sanggup berlakon lebih susah dari rakyat.... Yang tak pernah pegang pisau toreh getah... Siap boleh berlakon menoreh... Sentiasa mengiyakan kata-kata dan kritikan rakyat...

Tapi....

Biler dah menang dan diangkat jadi pemimpin.. Diberikan pangkat dan jawatan.... Diberikan elaun dan gaji... Diberikan segala kemudahan selayaknya dengan jawatan yang ada.... Sudah mula lupa dunia.. Malah ada yang sanggup menghina dakyat... Kononnya malas berusaha.... Kononnya rakyat bermentaliti subsidi... Kononnya rakyat hina... Kononnya rakyat bodoh..... 

Malah yang dah jadi Menteri lagi terserlah kejengkelan sikap dan perangai mereka.... Cakap-cakap pun dah meninggi diri... Yang dapat peluang terpijak calon tangkap muat macam MP Titiwangsa pun dah sembang tahap riak dan gempak.... MP Bagan Serai pon dah tak tahu yang mana satu prioriti....cakap pon dah lain beza... MP Simpang Renggam pon dah ketahuan jalannya... Cakap-cakap macam tak berpijak dibumi nyata... MP Kota Raja.... Hahaha... Pon sama gak... Tengah seronok orang salute dier hari-hari.... Tetap tak ketahuan punca gak.... hancorrrrr....

MP Langkawi memang dah perangainya macam tue... Cuma dah tua sikit ja.... Tapi pelak masih sama.... MP Bagan pon sama..., dah tak nampak keprihatinan terhadap golongan marhaen mustad'afin.... Pening aaaa... Beza sangat sebelum dapat kuasa dengan dah dapat kuasa... MP Port Dickson.... Yang ini lagi dah lama tau memang spesis tak boleh pakai sekupang pon.... Sama ada sebelum dapat kuasa mahupun dah dapat kuasa.... Hahaha..... Setakat sembang boleh la... Dia memang patut masuk penjara dulu pasai kalo dier tak masuk penjara sure susah sikit nak gerakkan rakyat untuk menjatuhkan BN.... Sebab itu lagi lama dier dalam penjara lagi bagus.... Gua pernah cakap benda ni ngan Blogger AdukaTaruna dulu....

Oh yer ... Ader satu lagi mangkuk kita jangan lupa....

MP Marang..... Hahaha.... Dier dah tak relevan dalam konteks Parlimen Malaysia.... Sebab kalo ikut peribahasa Melayu... MP Marang ni umpama "malukut di tepi gantang, ada tak melebih, tiada tak mengurang" .... Hahaha... Seduit pon takder guna.... Pembentangan Belanjawan pon boleh ngelat pi luar negara... Walhal patut yang dalam negara la didahulukan.... Orang macam ni ka nak dilantik jadi PM.... Jangan la wei... Nanti lagi ngarut dari MP Pekan yang dok keliling dunia naik jet kerajaan sana sini lagi banyak dari dok kat pejabat PM.... Elok rasanya dier tak payah balik terus ke Marang tu.... Terus duduk kat luar negara lagi bagus.... Hahaha

Cukup-cukup la tu percaya ngan Poli Tikus ..... Semua macam gampang jer..... Yang jadi mangsa... Rakyat la apa lagi.....

04 November 2018

Belanjawan Setakat Sembang Jer

Bhai/DeeDee semua...

Pada gua... Belanjawan 2019 yang dibentangkan oleh Lim Guan Eng selaku Menteri Kewangan agak kelaut lar... Tiada dasar yang boleh menarik minat pelaburan asing... Tiada inisiatif untuk FDI ... Tiada hala tuju yang jelas untuk memacu ekonomi negara agak kembali menjadi Harimau Asia.

Malah tiada pengemblengan modal dalam membentuk dan memacu sumber-sumber K-Economy yang mampan dan berdaya saing... Malah penambahbaikan jalur lebar fiber optik yang disediakan peruntukannya dalam Bajet 2019 nampaknya hanya akan dimanfaatkan oleh satu pihak sahaja yang memonopoli prasarana infrastruktur.... Tiada jaminan yang menyakkinkan bahawa Revolusi Industri 4.0 tidak akan tersangkut oleh kemandoman Telekom Malaysia (TM)..

Setakat yang gua nampak... Tiada usaha kukuh untuk memacu Cyberjaya dan MSC yang ditampilkan dalam Belanjawan @ Bajet 2019... Malah usaha-usaha melestarikan sumber tenaga boleh diperbaharui pun tidak mendapat spkongan padu dan diterjemahkan dalam Belanjawan 2019.... Impak negatif daripada penggunaan bahanapi fosil pun tidak ada dalam perkiraan Bajet 2019.

Setuju dengan peruntukan yang disediakan kepada bidang Pendidikan... Tapi agak merisaukan kerana selama ini Kementerian Pendidikan dikuasai oleh pemain yang tidak kompeten dan kroni yang mengaut untung membekalkan peralatan dan perkhidmatan yang sub standard pada harga berlipat kali ganda... Contoh nyata dalam dalam proses pembekalan buku teks yang mengarut dan tidak relevan dalam konteks budaya pendidikan negara.

Malah kita semua memang mengetahui banyak kontraktor lahanat yang menguasai industri pembinaan bangunan dan infrastruktur yang berkaitan Kementerian Pendidikan... Contoh nyata adalah syarijat yang mendapat konsesi membekalkan minyak diesel dan sistem solar hybrid di sekolah-sekolah luar bandar di Sarawak.... Mengarut dan penuh lahanat...

Jadi... Bajet 2019 pada gua memang mengarut dan akan membiakkan lagi amalan rasuah disegenap perinkat disamping tidak akan menjana FDI dengan lebih berkesan bagi mendepani cabaran Revolusi Industri 4.0

Sepenggal Sahaja

Bhai/DeeDee semua...

Dari apa yang gua lihat dan perhatikan... Rasanya tak lama pemerintahan Pakatan Harapan menguasai kerajaan Malaysia..... Dengan apa yang berlaku... Dengan apa yang dibuat... Dengan apa yang dilaksanakan... Rasanya memang tak lama...

Itupun kalu boleh bertahan sepenggal.... silap-silap tak sampai sepenggal penuh...

Tindak tanduk serta polisi Kerajaan Pakatan Harapan tidak memungkinkan mereka akan dapat mengekalkan kuasa diperingkat pusat bagi satu jangkamasa yang lama... Rakyat pula sudah konfiden untuk menukar kerajaan yang memerintah tanpa memberikan masalah...

Persoalannya... Rakyat memang dah tak percaya kepada UMNO.... Tapi.... Nak harapkan kepada PAS rasanya pun payah.... Dalam keadaan jadi Ahli Parlimen pun Abdul Hadi Awang selaku pemimpin utama PAS tak tahu nak membezakan tugas dia sebagai wakil rakyat sampaikan tak hadir Pembentangan Belanjawan 2019 di Parlimen sebab nak handle kuliah dhuha dan solat Jumaat di Rusila dan naik flight ke Luar Negara sebelah malamnya... Sure nanti kalu jadi PM ... Lagi tak ketahuan dia punya planning...

So... Siapa kita nak harapkan??? 

Korang jangan ingat Anwar ibrahim akan mementingkan rakyat... Sebab belum apa-apa dier dah tunduk kepada Raja-Raja Melayu dan Cukong Cina di Hongkong..... Nampak sangat la..... Kes Abrar dulu pon kelaut jadinya...

Hahahaha....

Rakyat Malaysia perlu satu parti baru... Dan pemimpin yang boleh lead Malaysia untuk keberjayaan.... Setakat ni tak ada dan jumpa lagi..... Mampuih...


03 November 2018

Subsidi Bersasar

Bhai/DeeDee semua ...

Semalam Kerajaan Malaysia telah membentangkan belanjawan untuk tahun  2019. Gua layan semua sesi pembentangan ni... Dari aper yang gua lihat.... ader banyak kepincangan dalam belanjawan tersebut terutamanya tentang inisiatif subsidi bersasar....

Disini gua nak bagi cadangan gua bagi menyelesaikan isu subsidi bersasar ini..

TOL :

Masalahnya : Gua paham kalu nak hapuskan tol sepertimana yang ramai mintak, satu perkara yang agak membebankan... Boleh kita hapuskan... tapi penggunaan tandas dan kemudahan di setiap Hentian Sebelah atau RnR akan dikenakan caj. Amacam? Ader berani ka mau bayar semua ni? Gua jamin takder sorang pon akan bayar... Sebab dah biasa dapat percuma... Wei... takder benda yang percuma la bhai... semua tu dibayar oleh kos tol yang dikutip....

Penyelesaiannya : Gua cadangkan dibuka 2 lorong khas tol hanya untuk kereta tempatan (Proton / Perodua / Naza) dimana hanya kenderaan jenama ini sahaja dibenarkan guna lorong ini untuk membayar tol... Dan bayaran tol bagi semua kenderaan buatan tempatan adalah 50% dari bayaran tol yang biasa....  Ini bagi menggalakkan rakyat Malaysia menggunakan kenderaan nasional.

Manakala bagi kenderaan biasa yang lain hendaklah melalui satu lorong khas supaya bayaran tol biasa dapat dikenakan....

Bagi kenderaan mewah (kereta 2.3 cc keatas) pula.... ada satu lorong yang khas untuk mereka supaya kadar tol tinggi dapat dikenakan kepada mereka-mereka ini (yang sememangnya mampu membayar) dimana bayaran tol adalah satu setengah kali ganda dari bayaran biasa.

Untuk kenderaan asing (Singapura / Thailand), mereka kena melalui satu lagi lorong khas dimana mereka dikehendaki membayar harga tol 2 kali ganda dari harga biasa. Dan lebihan daripada nilai tol ini (pada kadar biasa) hendaklah dimasukkan kedalam Tabungan Khas Infrastruktur Awam (TKIA) yang akan dipantau dan diaudit oleh Kementeria Kewangan, LHDN dan Jabatan Audit Negara.

Kesimpulan : Dengan cara ini subsidi bersasar bagi tol dapat dimanfaatkan sebaiknya oleh rakyat Malaysia yang berpendapatan rendah.


MINYAK :

Masalahnya : Cukup banyak ketirisan dan penyalahgunaan minyak yang berlaku selama ini yang menyebabkan subsidi Bahan Api tidak mencapai matlamatnya.

Penyelesaiannya : Semua pihak yang ingin mendapatkan subsidi bersasar bagi bahanapi Petrol dan Diesel perlulah mendapatkan satu kad khas daripada Kementerian dimana saya cadangkan ianya boleh dibekalkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara (JPN). Dimana setiap permohonan kad khas ini (iBahanApi) akan disemak dan disahkan terlebih dahulu oleh LHDN. Dan kad ini akan memberikan akses kepada pembelian bahanapi Petrol atau Diesel bersubsidi sekitar 100 hingga 150 liter sahaja sebulan bagi satu kad untuk kereta. Bagi pemilik kad iBahanApi untuk motorsikal, kita boleh hadkan penggunaan minyak petrol sebanyak 50 liter sebulan.

Kenderaan asing (Singapura atau Thailand / Brunei) pula hanya dibenarkan membeli bahanapi Diesel Euro5 keatas atau RON97 keatas pada kapasiti 30 liter bagi sekali isi sahaja (bukan full tank) bagi mengelakkan penyeludupan bahanapi.

Kesimpulannya : Untuk melakukan pembelian, perlulah disertakan sekali Kad iBahanApi ini dengan MyKAD untuk tujuan pengesahan dan penyemakan. Ini bagi mengelakkan salahguna dah ketirisan. Secara mudahnya, setiap pemilik kad iBahanApi ini akan dipertanggungjawabkan atas penggunaan kad tersebut. Denda dan hukuman sewajarnya perlu diatur bagi kesalahan menyalahgunakan kad iBahanApi ini. Sasaran pengguna kad iBahanApi ini adalah B40.


PEMANTAUAN

Bagi tujuan aduan dan pemantauan pula, Kerajaan perlulah menyediakan satu aplikasi khas yang membolehkan pengguna apps tersebut membuat laporan dan mengambil gambar photo atau video bagi pembuktian mana-mana salahlaku subsidi bersasar ini. Gua berani jamin ramai rakyat Malaysia akan menjadi sukarelawan pemantauan ini atas dasar patriotik.

15 October 2018

Misteri Lagu Satu Kesan Abadi - Saleem Iklim

Innalillahi Wainnailaihi Raajiuun

 

Bhai/DeeDee semua...

Disini gua nak sertakan apa tafsiran gua mengenai lirik lagu Satu Kesan Abadi, nyanyian Saleem IKLIM ... Semoga ianya menjadi penguat iman kita dan seterusnya doa-doa kita yang baik-baik buat Saleem.... Moga rahmat dan ehsan Allah Taala sentiada dilimpahkan kepada Saleem dan kita semua...

Al Fatihah


SATU KESAN ABADI - SALEEM (IKLIM)

Jalan terang
"titian sirat'al mustaqim"

Luas menanti aku
"lebar dan selesa untuk dilalui"

Dengan dendang
"zikrullah dengan hati yang gembira"

Irama hidup baru
"di alam akhirat"

Dibelai cintamu
"dalam redha Allah Taala"


Hilang dendam
"tiada lagi perasaan manusiawi"

Lenyap ia sendiri
"kekal lenyap tanpa tanda"

Datang tenang
"Alam yang memberikan ketenangan"

Makin aku hayati
"kenal diri kenal Illahi"

Makin lapang dadaku
"perasaan yang makin tenteram"

Ku rasa sentosa
"yang kekal lagi bahagia"


Sendiri meminta
"doa-doa yang dipanjatkan kepadaNYA"

Dicantum padanya
"doa yang ikhlas tentunya sampai kepadaNYA"

Tak gelisah lara
"redha Allah Taala menjadikan hilang rasa gundah"

Cerita yang punah
"dunia yang ditinggalkan"

Biarpun meronta
"walaupun sebagai manusia kita pastinya akan ada berdosa"

Tidak menjadi ngeri
"tapi keampunan dari Allah Taala, menyebabkan rasa selamat"



Ku yakin disana
"Alam akhirat yang kekal abadi"

Gelap yang tiada
"tiada ruangan untuk kegelapan menimpa"

Kesan satu cinta
"kerana cinta dari Allah Taala"

Terpancar cahaya
"satu cahaya yang memayungi kita"

Jelas segalanya
"Memperjelaskan kekuasaan Allah Taala"

Hanya sinarmu
"Hanya kekuasaan dan keredhaan dari Allah Taala sahaja"

Yang mampu
"sesungguhnya yang paling mampu"

Memberi cinta itu
"memberikan keampunan, rahmat dan ehsan"


Dengan aman
"Iman itu sesuatu yang nyata"

Senyumlah sepuasnya
"beruntunglah bagi orang-orang yang beriman dan beramal soleh"

Jauh berbeza
"cukup lah perbezaan"

Bagai yang dirasakan
"perbezaan duniawi (dunia)"

Rasa yang disini
"perbezaan diakhirat (syurga)"


Itu satu rahsia
"syurga itu satu rahsia Allah Taala"

Hanya tersendiri
"hanya yang merasainya akan dapat mengetahuinya"

Itu satu iringan
"berdoa supaya dapat bersama-sama"

Nyanyian mimpi
"mencapai impian yang perlu diusahakan"


Saleem IKLIM : Satu Kesan Abadi (1990)

22 September 2018

SPRM Buat Lawak

Bhai/DeeDee semua...

SPRM memang lawak.... Boleh pulak kata Najib Razak tak berpotensi lari... Kita tau lah Najib Razak tu mat kepit..... Hahahaha ... Aper pon SPRM sendiri kamtoi ngan SOP diorang sendiri... SOP terpilih.... Orang kecik semua kena pakai baju oren... Kena gari ....Kalu ikat jamin kena bayar masa tu jugak semua sekali... Bila bab Najib Razak.... Boleh pakai baju sendiri... Boleh tak kena gari... Boleh bayar ikat jamin secara berperingkat...

Adoi lah.... Hujah SPRM memang klise... Nampak sangat la SPRM takder telor... Hahaha... Terpilih... Sided.... Tak professional... Hahahaha

Shafie Apdal, Isa Samad, Anwar Ibrahim, Rafizi Rami dan ramai lagi semua kena pakai baju lokap... Semua kena gari.... Semua kena bayar full kalu nak ikat jamin.... hahahaha....

Maknanya.... Najib Razak lain kasta la... Kasta Brahmin.... Hahaha


15 September 2018

One Two Jaga

Bhai/DeeDee semua...

Gua nasihatkan lu orang tengok filem ni... Filem One Two Jaga yang diarahkan oleh Namron... Diterbitkan oleh Bront Palarae...

Best ooo citer dier.. ader banyak moral of story dalam citer tue...

Sokonglah filem tempatan yang bermutu... dan janganlah layan filem yang bertajuk Langkah PD yang kecelaruan jalan cerita...

Hahaha... Ader paham ka?....Langkah PD sama macam Langkah Kajang... garapan naratif lakonan memang kelaut... hahaha

Cukup Kontradik

Bhai/DeeDee semua...

Kepada Macai-Macai Anwar Ibrahim.... nih gua nak suruh lu orang open sikit kapla otak tue... Hahaha...

Sebelum Anwar dibebaskan... katanya dier akan bersara dari politik... Selepas dibebaskan... dier kata nak jadi Fellow kat IPT di Turkey ... Malah katanya juga nak relaks layan cucu...

Tapi... tak sampai 6 bulan dah mengelejat nak suruh orang kosongkan kerusi Parlimen untuk dier bertanding...  Kalu lu orang kata ini bukan idea Anwar Ibrahim tapi ini idea Rafizi Ramli... jadi kenapa Anwar Ibrahim tak bantah pon... Hahaha... nampak sangat kemaruk nak cepat amik alih jadi PM...

Alasan kata nanti kalu Mahathir Mohamed kojol kiok... pasai umur dier dah masuk masa kecederaan lebih 90 minit kalu dalam bola.... abis tue aper guna Wan Azizah yang sekarang jadi TPM... takkan tak boleh handel memangku jawatan TPM?? Takkan tak boleh nak tadbir dan urus... Takkan la sekadar jadi kipas lipas ja????

Kalu Wan Azizah memangku jawatan PM... macam la Anwar Ibrahim tak boleh nak remote control dier... Hahaha ..  Adoi.... kalu bini pon tak boleh nak remote kontrol.... masak la ... hahaha

Bab gelojoh... hahaha.... memang gelojoh tak nyempat-nyempat... nampak sangat la kebuloq jawatan... dan cuak... hahaha....

Lagi satu... soalan yang Anwar Ibrahim dan keluarga dier takkan berani nak jawab terus terang sampai bila-biler aderlah kenapa Wan Azizah atau Nurul Izzah taknak kosongkan kerusi mereka kepada Anwar Ibrahim.... yabg itu ramai orang persoalkan...

Kalu ader yang kata... anak beranak Karpal Singh dan Lim Kit Siang pon ader dalam Parlimen.... satu ja gua nak tanya... ader tak diorang ni suruh mana-mana Ahli Parlimen yang takder kena mengena ngan keluarga diorang lepaskan dan kosongkan kerusi.... macam yang Anwar Ibrahim dan keluarga dier buat di Kajang dan Port Dickson.... hahaha

Aper-aper pon.... Anwar Ibrahim sudah tempah nahas sendiri... sebab dier sudah createkan persepsi kepada orang ramai... bahawa dier kelihatan kebuloq jawatan, pangkat dan kerusi...... yang persepsi ini sure susah orang nak lupakan dan maafkan.... dan ini semua sebab Anwar Ibrahim percaya sangat kat orang sekelilingnya terutama si Rafizi Ramli....

Hahaha.... padan muka Anwar Ibrahim.. ini jalan yang dier pilih sendiri... cakap tak serupa bikin... dah banyak kali dah buat camni... dulu okeh la lagi orang boleh tak kisah... tapi sori la kali ni...

Tolong bagitau Anwar Ibrahim... ini bukan citer Hindustan atau Tamil.... Ini bukan filem... dan ini bukan kat India.... cukup-cukup lah berlakon.... Hahahaha....

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1