Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

28 April 2020

Maaflah Ya...

Bhai/DeeDee semua...

Petang nih gua terkesan sikit bila dapat berita yang mengatakan bahawa Duta Khas Malaysia ke Timur Tengah telah mengeluarkan cadangan agar Anggota Tentera Malaysia di hantar ke Myanmar untuk misi Rohingya...

Pada gua... Duta Khas Malaysia ke Timur Tengah nih nampaknya tidak tahu apa itu fungsi Duta... Adoilah...

Dia ingat untuk mengaturgerak ATM ke Myanmar itu adalah satu perkara mudah... Atas alasan Menteri Pertahanan ada kuasa untuk berbuat sedemikian.

Tapi dia lupa bahawa ATM adalah dibawah kuasa YDP Agong.... dan setiap aturgerak ketenteraan perlulah mendapat perkenan (consent) dari YDP Agong.... dan perkara mengaturgerak ATM ini bukanlah satu perkara main-main... Menteri Pertahanan tidak boleh memandai-mandai dalam perkara ini...

Ianya adalah kerana setiap misi aturgerak ATM ke negara asing ini boleh dengan mudah ditakrifkan sebagai "Act Of War" oleh negara asing tersebut.... Dan ini mengundang risiko keselamatan tempatan dan serantau.... Konflik boleh ujud....

So nasihat gua kepada Duta Khas Malaysia ke Timur Tengah nih... sila belajar dulu sebelum membuat kenyataan bodoh macam ni... Harap maklum... Patut banyak makan makanan laut tu boleh jadi bijak.... rupanya makin bodoh.

26 April 2020

Shortcut Ke Syurga Melalui Anjing.

Shortcut ke syurga Melalui Anjing.

Antara beribu2 kisah ttg pahala dan tips ke syurga, tiada kisah yg lebih hebat bagi saya dari kisah pelacur beri minuman kat anjing yg lekat dalam hati saya..Malah bangsa2 lain dan agama lain pun hampir semua mengetahui dan mengagumi kisah hebat ni..Kisah ni dihadiskan melalui 2 hadis sahih yg kita wajib hayati dlm beribu2 hadis yg diceritakan untuk kita..Bagi saya 1 hadis ni mampu merungkai rahsia dan keagungan Islam itu sendiri tuk seluruh dunia..

HR Bukhari no 2363 dan Muslim no 2244

Ye ramai mungkin tidak sedar kenapa dan apa logiknya pelacur yg hina ini dikurniakan darjat tertinggi di syurga dgn pahala sekelumit ini..Juga jangan anda jahil jika ingat leh masuk syurga semudah itu..

Jgn pula ada yg  lepas puas selingkuh ngan gf atau bf , terus gi cari anjing kurap tuk dijamukan air dan makanan bagi merebut pass express ke syurga..🤣🤣🤣..Tidak bukan begitu ye..

Begini saudara saudari, pahala pelacur itu bukan diletakkan atas perbuatannya..
Ye benar....Bukan dgn hilangkan dahaga anjing ,ada terus ke syurga..Itu pemikiran org bodo yg agak dangkal..

Rahsia sebenar pahala pelacur ini terletak pada 1 pekara asas yg pelacur tu lakukan sebelum jamu anjing tu ngan air...Ya, pekara asas yg dia sendiri tidak sedari ketika membantu anjing itu...Nak tau apa rahsianya?

Pahala sebenar yg bawanya ke syurga sebenarnya  timbul dari

" Niat pelacur ini untuk membantu anjing itu tanpa menghiraukan pahala"..Dengan kata lain..Pahala yg muncul tanpa mengharapkan pahala...

Ini yg saya sedang cuba disampaikan kepada anda hari ini  melalui kisah yg saya sedang coretkan ini..

Pahala..

Masih tak paham bukan???Saudara saudari, Pahala sebenarnya bukan 1 komiditi yg boleh anda ukur atau sukat..Saya tidak setuju dgn ayat saham ke syurga dan sebagainya kerana anda sudah mengukur pahala ada disaat anda berfikiran sebegini...Saya sering melihat kita menunggu saat munculnya ramadan hanya tuk bersedekah..Dgn mengharap pahala dari sedekah anda akan berlipat kali ganda ketika itu..Dalam Islam, kita tidak hidup dgn mengira tarikh dan masa untuk bantu sesama manusia yg kesusahan didepan mata kita..Tidak sama sekali..

Pahala ramadan??

Ya, saya paham..Ramai mungkin tertanya, kenapa disediakan pahala 700x jika derma dibulan ramadan..Masalahnya kita tidak mungkin memahami tujuannya kerana diri kita sudah mula menyukat pahala2 bagi kepentingan kita sebenarnya..

Saudara saudari, pahala berkali2 ganda tuk hari tertentu lebih2 di bulan ramadan ialah satu dorongan bagi kita menyuburkan apa yg kita lalui disiang hari dgn berpuasa..Dibulan ini kita telah belajar berlapar, berdahaga dan memahami kepayahan fakir miskin..Maka dorongan sedemikian membantu kita memahami lagi maksud mengharungi kepayahan itu dimana kelaparan itu membuat anda lebih menjiwai setiap butir beras yg anda sedekahkan kepada si miskin yg kelaparan sepanjang tahun..Inilah yg ramadan sedang mengajar kamu saudara..Agar bila kamu sudah benar2 memahami nilai bantuan menghilangkan kelaparan fakir miskin ini, maka nescaya kamu akan meneruskannya tuk sepanjang tahun..Ya untuk sepanjang tahun..

Bagi saya Ramadan bukan dorongan kepada kita tuk mengejar pahala namun bagi saya ia merupakan 1 ujian yg maha besar tuk kita..
UJIAN dari Allah tuk kita belajar semula membentuk diri kita agar mampu meneruskan amalan yg baik dan mengekalkannya didalam jiwa kita.

Disini Allah bukan menguji dgn mengajar kamu untuk menyukat pahala anda dengan caculator tetapi sedang menguji "keikhlasan" hati anda dgn ganjaran yg agak lumayan...

Apakah itu keikhlasan???

Keikhlasan adalah satu pekara yg tidak mampu anda sukat..Ia harus dan wajib terbit sendiri dari sikap perikemanusiaan yg lahir bersama kamu..Sama spt pelacur yg berikan minuman kpd anjing itu..

Pelacur itu Ikhlas, Kasihan,Menjiwai dahaga anjing itu, tak memilih mahkluk mana yg dibantu, tak harapkan syurga tuk bantuan yg dihulurkan, tak mengharapkan pujian org lain dan tak memikirkan apa2 ganjaran yg bakal diterimanya dari Allah atau org lain kecuali hanya ikhlas bantu anjing itu diketika itu...

Ya..inilah yg diuji yg saya maksudkan saudara..Mampukah kamu sebagai seorg manusia biasa , mampu bersedekah dgn semua nilai2 ini???Jika kamu derma dengan memilih hari dan menyukat jumlah pahala kamu, maka yakinkah kamu, wujudnya keikhlasan sebenar dlm bantuan dan sedekah kamu itu??Jika kamu harapkan dunia memujimu dan Allah sediakan syurga tuk bantuanmu,wujudkan lagi keikhlasan dlm pertolonganmu itu???

Jelas bagi saya, jika kamu jenis yg menahan dari sedekah hanya tuk mengumpul pahala sedekah berkali ganda  di bulan ramadan ini, maka tiada ayat yg lebih sesuai untuk mengambarkan diri anda sebagai seorg yg hanya mementingkan diri  dan tamak..Apa2 bantuan yg dibuat dgn harapkan ganjaran tidak kira di duniawi atau akhirat sama saja sifatnya....

Sama spt ahli agama yg curi2 melanggar PKP hanya tuk rebut pahala solat jemaah beramai2 sebanyak 20x tuk dirinya , walaupun dia sedar perbuatannya bakal menyebabkan ramai kehilangan nyawa dan kerja..Jika pahala solat jemaah sebanyak 20x itu yg kamu kejar melebihi keselamatan dan nyawa org disekeliling kamu,  bukankah anda seorg yg amat mementingan diri disaat ini??Inikah yg anda ingin capai dgn kejar pahala 20x itu??

Bagi saya, sedekah bukan 1 pekara yg saya harus lakukan untuk kesyurga..Sedekah bukan 1 perniagaan tuk memburu ganjaran...Menyedekah adalah 1 sifat yg lahir secara semulajadi  disaat anda mula merasai dan menjiwai kepayahan org diketika itu..Bukannya 1 pekara yg perlu dibuat dgn memikirkan ganjaran syurga semata mata..

Saya dari dulu,  hanya berusaha untuk hidup tanpa menyusahkan diri saya, org sekeliling saya dan cuba kurangkan beban org lain disekeliling saya agar tiada yg merana dihadapan saya..Ini sahaja..Doa yg saya sering titipkan pun hanya sekadar bantu memohon Allah Taala untuk membantu saya mengekalkan sifat kemanusian ini di dlm diri saya..Tidak pernah sekali pun , saya berdoa agar dikurniakan kemewahan, kebahagian, kesenangan hidup kerana saya percaya kesemua itu mampu dicapai dgn usaha halal dan benar dijalan Allah Taala...Tidak pernah saya berzikir beribu kali setelah belajar tips atau petua kayakan diri saudara..😄

Kisah benar dari pengalaman saya.

Biar saya ceritakan 1 peristiwa benar yg berlaku 3 bulan lalu..Di selekoh Menara Maybank di Jalan bangsar.Lebih kurang 1 pagi selepas selesai meeting, saya menghala ke KL dan terserempak wanita india yg kurus berkain pelikat,baju T lusuh  dgn beg sekolah dibahunya sedang jln seorg diri mendukung anaknya..Kelihatan sedikit lebam dimukanya dan jelas spt menangis semasa saya pelahankan kereta tuk melihatnya dgn jelas.

Saya telah melepasinya  jauh kedepan namun  pandangan sedetik yg saya lalui ketika itu, semacam terus menggangu saya...Tanpa fikir panjang, saya terus patah balik tuk mencari wanita  itu..

Dia kelihatan terkejut melihat saya menghampirinya namun tidak takut..Saya tidak menanyakan banyak..Hanya menanya,awk ada duit atau tidak..Dia mengangguk lemah dan tidak berkata2..Bagi saya air mata ,anak yg dipangkunya dan anggukan lemah sudah cukup tuk menjelaskan keadaannya yg dlm kecemasan dan tidak berupaya itu..Saya hanya menanya jika perlu panggil sesiapa atau polis dimana dia tidak menjawab dan hanya biarkan air matanya terus mengalir

Tanpa memikirkan atau mencongak sekelumit pahala disaat itu, atau tanpa memimpikan habuan syurga diketika itu,saya terus menghulurkan 200 ringgit yg ada ditangan saya...Yg difikirkan hanya harapan agar wanita malang ini mampu belanjakan duit itu tuk beli sedikit makanan tuknya dan anaknya bagi mengalas perut yg merintih kelaparan ketika itu..

Tak disoal, tak diperiksa ,tak memikir..Hanya kemanusiaan dan belas kasihan yg lahir dari akal fitrah ini terhadap makhluk hidup lain yg sedang derita didepan mata saya..

Dibulan mulia ini, harap apa yg saya sampaikan ini mampu diterima oleh anda sebagai satu nasihat ikhlas dari rakan anda..Harap kita mampu menjiwai keikhlasan sebenar dan menterjemahkan sifat kemanusian yg seringkali menghilangkan diri diketika kita amat memerlukannya..Sekian..

25 April 2020

Derma, Agama Dan Bisnes Di Zaman PKP..

Derma, agama dan bisnes dizaman PKP..

Ramai hairan tajuk rencana saya kali ini..Kita digegarkan kontrovesi baru2 ni berkenaan kebebasan tuk derma dan kebebasan tuk langgar undang2 ketat tuk gerak merentas negeri oleh 1 "INSAN MULIA"..Perlu ingat ia, tanpa apa2 kekebalan,kuasa politik atau jawatan kerajaan, Insan mulia ni mampu mendapatkan kuasa luarbiasa tuk bergerak setiap pelusuk negara malah ke balai polis tanpa apa2 sekatan atau amaran..

Semua elok....Ya niatnya baik..Tapi sedarkah anda bagaimana alasan semudah derma boleh digunakan tuk gerak negeri demi negeri....Ingat tak berita ahli parlimen Cheras terpaksa merunggut tak mampu edarkan makanan di kawasannya sendiri kerana sekatan MKN dan tunggu arahan dari pihak berkuasa..Maka bagaimanakah Insan Mulia ni begitu kebal sehingga jelajah 1 Malaysia???

Ya,siap masuk rumah demi rumah..lawat balai polis demi balai..Hospital demi hospital..Seolah2 lesen derma diperolehi bersama lesen bergerak tanpa sekatan dikala pergerakan ahli politik pun disoal..

Ingat ye ,ini arahan MKN..Kuasa terkuat negara ni dikala bencana..Arahan MKN sudah digazet di parlimen..Apa2 arahan MKN tidak boleh dilanggar sama sekali  kecuali arahan khas yg darurat..Namun disini alasan derma dgn mudah patahkan arahan MKN ni tanpa sekatan..Ironinya dipahamkan melalui jemputan terakhir insan mulia ni ke bukit aman  2 3 hari lepas, maka jelas insan mulia ni takde kebenaran secara bertulis dari MKN..Ini logik krn jika ada ,maka buat apa dipanggil tuk siasat?

Sekarang kita pergi ke dalam lagi dan menyingkap apa yg telah berlaku..Untuk saya niat derma baik..Tak kira apa motif dibaliknya..Malah saya alu alukan dan puji..Tapi saya tergerak tuk kongsikan rahsia disebaliknya tuk kita semua paham..Kerana saya suka jika derma berasaskan perniagaan dijalankan tanpa libatkan agama..Sebabnya mudah..Saya cukup benci penunggang agama..Agama bermakna ikhlas..Urusan kita dan pencipta..Jgn sesekali gunakan tuk perniagaan..Jika nak derma, hanya derma..Its simple as that..Itu sebabnya saya menulis rencana ni sekarang..

E-Commerce

Baiklah  apa kaitan e-commerce dgn derma dan topic ini..Jika kita kaji derma ada 2 jenis..1 dgn duit sendiri dan 1 dgn duit sumbangan.Disini kita lihat duit sendiri digunakan..Hebat bukan..Bila duit sendiri digunakan,pasti ada 2 sebab..1 tuk kepuasan diri dan 1 tuk keuntungan dan kepuasan diri..

Apa yg terjadi disini ialah perniagaan dan kepuasan diri..Kaji dimana Insan Mulia ni dapatkan duit dulu..Ye..Baru ramai sedar disebalik kontrovesi iaitu duit tu dari poket dia..Baru org sedar dia ada restauran..Baru org sedar dia tulis buku..Baru juga org sedar Youtube menjana berjuta2 tuk dia..Tunggu ye..Kenapa baru org sedar semua ni hanya selepas kontrovesi muncul??Kenapa tak sedar awal2??Ikuti terus rencana ni ye.

Bila saya sentuh Youtube dan cafe serta penerbitan bukunya, anda harus paham bahawa semua ni memerlukan iklan..Semua ini memerlukan sokongan org ramai..Lebih ramai sokong, lebih untung dia dapat jana..Kurang sokong maka tiada untung..Disini kita lihat bagaimana E Commerce digunakan sebaik mungkin insan mulia ni ye..

Untuk tarik perhatian org kearah kekayaan yg dijana dari E Commerce dari social media spt Youtube ,syarat utama ialah anda perlu famous, kedua perlu disayangi ramai..Ketiga perlu menjana simpati  dan keempat perlu nampak berjaya..Nampak tak bagaimana ke4 faktor ni berjaya dicapai dlm sebulan ini?

Disini ke4 faktor ni berjaya dicapai secara berperingkat..

Peringkat 1
Bina profolio dan tahap keterimaan dikalangan pegawai dan penguatkuasa agar Insan Mulia ni mampu gerak bebas melanggar arahan MKN..Untuk capainya dia mulakan derma ke hospital dan kemudiaan ke pegawai2 yg jaga sekatan2 jalanraya dan terakhir di balai polis sendiri..Lihat bagaimana Insan Mulia ni dgn bangga menunjuk 1 malaysia dia kebal melawat balai polis sehingga pegawai2 menunggunya spt VIP..Bila video ni tersebar, adakah anggota2 yg bermandikan peluh di sekatan2 jalanraya tergerak tuk menahan dan menyoal insan mulia ini???Namun tuk capai kekebalan ni dia perlu memulakan derma diantara pegawai2 dan kerajaan dulu dan ini fasa pertama..

Peringkat ke 2
Disini perlu tarik perhatian 1 Malaysia dgn wujudkan kelainan..Derma ke tahfiz atau madrasah atau org Islam derma ke Islam adalah pekara normal sesama Islam..Malah di bulan Ramadan biasa je permandangan ini..Ini bukan berita atau iklan..Yg jadi berita dan iklan ialah apabila Insan Mulia wujudkan sensasi lawat Sami Hindu di Kuil tuk derma makanan dan lawat perkampungan Cina tuk derma makanan dan wang sekali..Lihat ye..Derma wang dan makanan sekali biasa saya nampak bila jumpa Cina saja..Jarang saya nampak bila jumpa bangsa lain..Ini tuk menawan hati kaum cina yg amat hargai dan sambut derma2 yg disertai wang ringgit atau ang pau..Bagi kaum lain yg lain sekadar beras sudah memadai seolah2 amat besar tuk mereka.

Peringkat 3
Disinilah kontrovesi bermula..Lihat ye..Dlm mana2 filem pun kena ada seorg penjahat dan perlu ada plot dan klimaks..Baru filem tu laku..Baru lengkap..Disini seorg villain muncul soalkan dermanya..Villain ni sebenarnya tak berjaya..Bukan kaya..Vilain berkopiah ni dah cuba tapi gagal dlm usahanya menarik perhatian org dlm aktiviti perniagaan agamanr.....Maka disini villain muncul kembali tanpa kena mengena..agak pelik kerana masakan dia tak sedar tindakan dia bakal mengundang kebencian dan bakal hancurkan masa depan dia dlm bisnes jual agamanya???Ya..dia sedar tapi dia buat juga..Kenapa?Yes he is part of this e-commerce..Dlm filem villain tak muncul tanpa sebab dan tanpa habuan..Maka perlukan saya jelaskan lagi???

Maka diwujudkan 1 keadaan yg unik untuk villain ini masuk iaitu kembali hanya ketika Insan Mulia ni  mula derma kepada org Melayu Islam...Dicari  penerima derma paling daif dan dia jumpa saat terbaik..

Kemudian villain ni masuk dan berjaya meletupkan nama Insan mulia ni dgn mulut busuknya..Simpati bercurah2 dan kali ni dari cina dan india tuk Insan Mulia Islam sekali dikala jarang situasi ini berlaku..Juga lihat ye,masa letusan konflik  ni berlaku, kita dijelaskan punca kekayaannya sekali dan didedahkan channel youtube,facebook dan juga cafenya sekali..Complete kan???

Simpati org ramai seluruh malaysia dah ada..Sayang dah ada..Nama perniagaan cafe yg perlu disokong org ramai pun dah diiklankan..Tontonan dan sbscribe Youtube pun meletup..Melebihi pula subscriber youtube gamer terkaya di Malaysia..Nampak???Kali ni subcriber dia bukan lebai2 atau dikalangan org islam saja..Malah yg tak caya agama,hindu, christian dan cina juga turut sub channelnya..Lepas PKP pasti semua akan lawat cafenya malah beli buku2nya sekali.

So lepas capai segala target perlu ada exit atau jalan keluar...Takan nak derma sampai kiamat??So tetiba adalah org report polis kononnya langgar MKN..Dia dia jemput pula ke Bukit aman dan seterusnya dia berjaya cipta klimaks dan keluar secara aman damai dan dengan alasan kukuh..Maka disini dia keluar dgn kasih sayang dan simpati membuak2...Pelik kan..Kenapa ada laporan polis dan polis jemput hanya selepas villain masuk, jadi konflik dan last2 klimaks berakhir di bukit aman..🤣🤣🤣..Derma leh je buat dari tempat dia...Contact jabatan kebajikan dan pass je apa2 yg nak pass..Negara ni baling batu je jumpa org miskin..betul tak??Takan hanya nak derma klu leh pass ikut tangan sendiri dan masuk youtube???

Bisnes kapitalis moden??

YES, its a classic bussiness..Saya paham kerana saya pun berniaga dan saya pun seorg kapitalis..Saya pernah menjadi sales director syarikat multinasional mewakili lebih 20 negara di Asia dan saya memahami undang2 kapitalis dgn jelas..Mungkin ramai tak paham ilmu ini dan saya tergerak tuk jelaskan..Sebabnya 1..Saya cukup benci libatkan agama tuk menjana apa2 keuntungan..Just keep religion away..Tu saja..

Trust me..Kat sini tiada ahli perniagaan berlumba2 tuk mencari pahala apabila dia sudah gunakan  agama tuk jana keuntungan....This world is about making money..Nothing happen kalau takde pulangan.

Saya puji perniaga yg berjaya malah saya puji creativiti dia menjana keuntungan diketika ramai peniaga menderita..Namun jgn sesekali libatkan agama ketika anda kejar keuntungan kerana bila agama digunakan tuk tujuan ini,kita telah sendakan Pencipta kita dan kesucian roh dan tujuan agama itu dicipta dan diturunkan kepada manusia di dunia ni..Sekian


***Cerita ini hanya khayalan semata2..Tak libatkan nama atau mana2 mahkluk..Jika ada persamaan maka ia hanya kebetulan..

24 April 2020

Selamat Menjalani PKP

Bhai/DeeDee semua...

PKP dah ditambah dan dilanjutkan lagi... Panjang lagi rupanya kita terkurung... Dari hujung Rejab, Syaaban kepada Ramadhan.... pergh... memang panjang...

Sabor je la... maybe PKP nih akan sampai ke Syawal... wallahuaklam....

Aper pon... PKP tetap jalan.... Puasa Kena Penuh yer... hahahaha


19 April 2020

Habis Semua Dia Borong

Bhai/DeeDee semua...

Orang kata... waktu kerja tue... jangan hisap ganja... jangan hisap gam basikal.... jangan minum ketum .... nanti lalok... nanti high... nanti otak jadi mereng... nanti otak jadi tak center ...

Tapi itu lah... nasihat orang tua-tua tak reti nak ikut.... jenis tak makan nasihat.... tu yang nampak kelihatan sewel dan mereng... maybe la tengah syok lalok.... Hahaha... Hari-hari lalok tu nampaknya...

Hahaha .... lebong lah Adham Baba ooi... selagi boleh lebong... Hahahaha


18 April 2020

Nampaknya Perang Tak Tunggu PRU15

Bhai/DeeDee semua...

Kita semua tau yang ramai pimpinan utama UMNO tak dilantik menjawat apa-apa jawatan penting dalam Kerajaan Perikatan Nasional... Antara yang tak dilantik adalah Naib Presiden UMNO ,,, malah Presiden UMNO pun tidak dilantik...

Anggota Majlis Tertinggi UMNO pon tidak mendapat tempat dalam Kerajaan Perikatan Nasional...

Apa yang Muhyiddin Yassin buat adalah dengan memberikan banyak tempat kepada PAS ..... PAS nampaknya berjaya meletakkan orang-orang nya dalam beberapa tempat strategik... malah Presiden PAS pun juga mendapat laba atas kebersamaan mereka dengan Muhyiddin Yassin... sehingga dilantik menjadi Duta Khas ke Timur Tengah yang nampaknya beribu-pejabat di Putrajaya sahaja...

Hahaha...

Semalam Zahid Hamidi telah bising... telah suarakan ketidakpuasan hatinya .... ini semua disebabkan desakan dari kepimpinan UMNO Sabah yang juga tidak mendapat apa-apa tempat dalam Kerajaan Perikatan Nasional....

Jadi... nampaknya perang memang tak tunggu PRU15.... hehehe... bila-bila masa jer akan pecah perang nih... dan gua nampak pecah perang nih adalah pada 18 Mei 2020 ... bilamana dijadualkan ada sesi sidang Parlimen ....

Masa tu memang akan ader yang kena sailang dan tibai.... Hahahaha

Kita nantikan jer la.... hahahaha

14 April 2020

Selagi Boleh Sakau...

Bhai/DeeDee semua....

Akhirnya kita dah boleh lihat perangai sebenar pimpinan PAS.... dulu bila kita bagitau... orang PAS siap maki hamun tuduh macam-macam.... walhal kita dah tau perangai depa nih semua... cuma yer la ... Walaun tu memang tugasnya wala' tak tentu arah... takder akal dan otak.... Hahaha

So... kini terserlah.... Hahaha


13 April 2020

Makin Celaru Makin Keliru

Bhai/DeeDee semua..

Gua gelak jer biler gua perhatikan beberapa tindakan para Menteri Kabinet Malaysia semasa wabak Covid-19 nih menyerang Malaysia...

Tindakan para Menteri Kabinet Malaysia nampak macam tenggelam punca... makin celaru.. makin keliru... semua yang dipegang dan diambil tahu macam tak kena je... Buat itu salah... buat ini salah... ini semua bukan sebab apa... bukan sebab mereka tiada skill atau apa-apa...

Tapi ini semua adalah ujian dari Allah Taala kepada mereka... atas sebab pecah amanah terhadap kepercayaan rakyat.... dan sikap mereka yang melacurkan demokrasi berperlembagaan di Malaysia...

Mereka ingat hanya suara mereka sahaja yang patut didengari... walhal sepatutnya .. suara para pengundi adalah yang sepatutnya.... sebab mereka diundi oleh masyarakat ..

Itulah ujian yang maha besar yang Allah Taala berikan kepada mereka...

so... patutnya mereka mengambil iktibar....

09 April 2020

Stay@Home Lah

Bhai/DeeDee semua...

Tolong aaa... tolong pendekkan masa PKP nih... dah tak larat dah... banyak benda dan kerja sangkut... jangan la pasai ader yang bangang... kita semua akan sangkut lagi sebulan kena PKP.... hampeh aaa..


04 April 2020

PKP ... Tak Semua Orang Sama

Bhai/DeeDee semua...

Gua sekadar menceritakan apa yang ada dalam masyarakat... Jangan pandang hanya dari sudut pandangan anda sahaja... sesekali lihat dari pandangan bawah..... Lihat dan rasailah denyut nadi orang B40 dan kebawah...

Sedarlah....

Bahawa ujian dari Allah Taala itu nyata..


03 April 2020

MEWA

Bhai/DeeDee semua...

Kementerian Alam Sekitar semalam mengumumkan bahawa Kabinet telah bersetuju bahawa nama Kementerian Alam Sekitar ditukarkan kepada Kementerian Alam Sekitar dan Sumber Air...atau dalam Bahasa Inggerisnya adalah Ministry of Environment and Water ....

Mereka mengambil nama singkatan sebagai MEWA ....

Jadi....pada gua... langkah ini tidak bertepatan pada masa dan ketika ini.... Ini kerana ada dua perkara...


  1. Ianya melibatkan kos yang agak besar .. untuk menukar logo... papantanda Kementerian... segala macam kepala surat serta alatulis yang berlogo serta segala chop getah kakitangan dan sebagainya...
  2. Ianya menggunakan Bahasa Inggeris ... satu tindakan yang tidak memartabatkan penggunaan Bahasa Melayu diperingkat Persekutuan.... Malah ini adalah tindakan yang paling memalukan dikala mana Bahasa Melayu nampaknya semakin dipinggirkan...
Tindakan tidak proaktif ini memperlihatkan bahawa Menteri Alam Sekitar (Tuan Ibrahim Tuan Man) sebenarnya tidak tahu memilih kepentingan dalam keadaaan ekonomi dan Negara yang agak sukar ini...

Apakah rasionalnya serta pentingnya penukaran nama Kementerian ini dikala Alam Sekitar dan Sumber Air bersih masih menjadi bahan lelucon oleh rakyat... dimana Alam Sekitar dan Sumber Air dilacurkan oleh pihak tertentu demi kepentingan poket para kapitalis dan kepimpinan...

Apakah tidak ada inisiatif yang lebih berkesan untuk menunjukkan bahawa Kementerian Alam Sekitar dan Sumber Air mempunyai taring dalam menjuarai isu berkepentingan ini....

02 April 2020

Banyak Syarikat Bakal Bankrap

Bhai/DeeDee semua...

Berdasarkan sentimen dan keadaan semasa... banyak syarikat bakal bankrap .... bilamana pemilik syarikat dah tak tahu bagaimana nak cover kos-kos semua dalam keadaan PKP yang berlanjutan...

Gaji pekerja kena dibayar... sewa dan pinjaman tetap kena bayar... bil utiliti semua kena bayar... pembekal perlu dibayar....

Tapi income baru tiada.... produksi terhenti... semua kena keluar kos...

Last-last... baik bakar je kilang atau pejabat... boleh gak claim Insuran...

Huhuhu

01 April 2020

Satu Malaysia Kena April Fool

Bhai/DeeDee semua...

Hari nih 1 April 2020 ...

Biasa hari ni digelar hari April Fool..... dan nampaknya satu Malaysia dah kena April Fool ..... bilamana Muhyiddin Yassin selaku PM Malaysia telah mengumumkan pengeluaran wang dari Akaun 2 KWSP boleh dikeluarkan pada 1 April 2020

Hahaha...

Pejabat KWSP semua tutup sempena #PKP .... Akses online jadi jem ... langsung tak dapat masuk...  bukan semua orang pulak tue ader i-Akaun i-Lestari...

Pening....

Yang kesian adalah yang takder komputer dan telefon selular... diorang dapat info dalam akhbar dan tv serta radio.... bila datang pejabat KWSP.... tutup...

Kalau Bank Komersial pun masih boleh buka kaunter.....takkan lah KWSP tak boleh nak buka???

Pelik....

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1