Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

13 April 2021

Sampai Ke Turki Ceritanya Tersebar

Bhai/DeeDee semua...

Hahaha.... sori la... sekadar nak tergelak jer... umur baru 47 tahun... tapi sampai ke Turki ceritanya tersebar... Hahaha



Cakap Tak Pandang Kiri Kanan

Bhai/DeeDee semua...

Gua gelak jer biler Rais Yatim bawak isu "Kenapa wakil rakyat tidak digantung tugas jika ada kes Mahkamah" ..... hahahaha.... sebab bukan aper.... persoalan yang dier bawak nih rasanya dier cakap tak pandang kiri kanan...

Bukankah satu masa dulu Rais Yatim nih ader kes Mahkamah ... kes Rogol Amah .... yang mana tertuduh adalah dirinya sendiri.... Masa tu bukan setakat tidak digantung tugas dier sebagai wakil rakyat... tapi tugas dier sebagai Menteri pun masih berjalan tanpa digantung...

Semua orang tahu... sebagai Menteri... ader banyak benda yang boleh dibuat dibelakang tabir... dari segi kuasa dan arahan.... Rais Yatim tak payah nak sembang la bab integriti dan tadbir urus..... sebab dier sendiri pon pernah salahgunakan benda-benda nih....

So.... kalu masa diri sendiri dulu ader kes Mahkamah pun masih berpeluk ngan kuasa... tak payah sembang la nak suruh orang lain ikut prosidur bagai.... Ini semua macam celaka jer... Serupa haramzadah jer...

Ader paham ka???



12 April 2021

Kalau Semua Negeri Buat Macam Ini Memang Bagoosh

Bhai/DeeDee semua...

Gua setuju dengan apa yang dicadangkan oleh PKR Negeri Pahang... Payah kalu tetap ader kerjasama dengan Mahathir Mohamed dan PEJUANG....  dari dulu lagi gua berpandangan yang sama... walaupun ramai rakan blogger lain bencikan gua dan singkirkan gua... bilamana gua kata ngarut ja buat kerjasama dengan Mahathir Mohamed...

Akhirnya apa yang gua katakan itu terbukti benar belaka...

Malah gua disingkirkan dari JEBONESTA pon sebab benda yang sama... sebab gua terang-terang tulis masa tue artikel yang menentang Mahathir Mohamed.... Hahaha.. walaupun perkataan JEBONESTA tue gua yang cadangkan pada awalnya.... Hahahaha... tapi pasai ramai yang bangang dalam JEBONESTA yang dok puja Mahathir Mohamed.... gua blah jer la..

Aper pun... benda dah proven tested... even Hishamuddin Rais (Tukar Tiub) pon boleh sokong Mahathir Mohamed... dan kena gelak dan maki la ngan gua... Hahaha

Takpa... jadi tindakan PKR Negeri Pahang yang menolak sepenuhnya Mahathir Mohamed dan Parti PEJUANG memang gua alu-alukan... patut semua negeri lain pon sama...

Jangan membodohkan diri berkali-kali...

Hahaha



Parti Pejuang Perasan Bagoosh

Bhai/DeeDee semua...

Satu benda dengan Parti Pejuang adalah ianya cuma sekadar parti picisan... parti serpihan... parti cap ayam...  Parti yang akar umbi cuma ader secotet jer... lagi mau sembang besar... perasan bagoosh... Hahhaa

Pada pandangan gua... Parti Pejuang nih sebenarnya hanya level Parti Putra jer...

Kalu masuk bertanding pun ... nak dapat menang undi memang payah... tambah lagi kalu bertanding secara sendirian... Berapa sangat lah akan dapat pengundi atas pagar...  penyokong dan pengundi PAS atau UMNO atau PH sohih takkan beri undi kat Pejuang..

So... berapa agaknya yang PEJUANG boleh dapat???? 100 undi?? 200 undi?? 500 undi...

Hahaha



11 April 2021

Azmin Ali : Audio Anwar Dan Zahid Sahih

Bhai/DeeDee semua...

Hahaha.... Gua bab nih memang nak gelak besar.... Hahaha... tatau nak kat macam mana la... Sebab biler Azmin Ali kata dier percaya audio Anwar Ibrahim dan Ahmad Zahid Hamidi tue sahih.... itu memang satu pengakuan yang boleh menyebabkan kita semua gelak...

Audio yang takder gambar Anwar Ibrahim atau Ahmad Zahid Hamidi..... Azmin Ali kata sahih... tapi video Semburit Sandakan yang terpapar gambar muka Azmin Ali tue terang-terangan dier kata tak sahih...

Hahahaha...

Lawak bhai... lawak...



Sekali Sekala Ahmad Maslan Ni Bijak Juga

Bhai/DeeDee semua..

Sekali-sekala Ahmad Maslan ni bijak juga rupanya... hahaha... bilamana dier smash PAS direct terang-terang.... Hahahaha


“Inilah antara sebab Umno dan Bersatu tak boleh nak ngam (serasi)."

“Kalau PAS kata, apa benda ni? (bergaduh). Saya nak bagitahu kepada PAS, wahai PAS yang ada 18 kerusi, bayangkan kalau daripada 18 kerusi itu, katalah 15 kerusi melompat kepada Amanah."

“Lepas itu kita nak paksa PAS yang tinggal beberapa kerusi itu baik dengan Amanah. Boleh ke,”

Hahaha.... kan dah kena setepek... Hahaha... Hadan Huker... Bodoh betul lar PAS nih... Hahaha ... benda simple macam nih pon tabley nak pikir... adoilah... Hahaha.... macam mana nak lead Malaysia nih... hahaha... bodoh tegar.... hahaha



10 April 2021

Melompat Puak-Puak Tu

Bhai/DeeDee semua...

Hahaha... bab audio bukan main melompat puak-puak tue... audio yang amik sembang dua orang... yang mana isi kandungan audio tu pon tak salah... setakat sembang-sembang jer... macam la korang tak pernah sembang sesama kengkawan lain parti...

Lawak siot... macam Zuraida cakap la... dier dulu 20 tahun dalam PKR... dier kenal suara tue... dier pasti... hahaha... tapi kalu dier dah 20 tahun dalam PKR... patut dier kenal la muka Azmin Ali dalam video semburit Sandakan tue... Hahaha...

Bab Abdul Hadi Awang... tak payah nak sembang la.... dier semua tahu... tapi kalu wartawan push sikit tanya lebih... sure ntah apa-apa dier akan jawab... lain tanya lain jawab... itu stail Abdul Hadi Awang... Hahahaha

Yang lain macam puak-puak pengkhianat dalam UMNO... biasa la carik peluang nak taji Ahmad Zahid Hamidi.... semua macam berpakat... KJ, Tun Faisal, Papagomo, Ismail Sabri, Annuar Musa, Hishamuddin Hussein.... ini semua puak celaka.... patut ahli UMNO akar umbi perhatikan jer la opportunis nih semua... Hahaha... kasik cantas...

Personally... pada gua.... audio tue tak la berat mana... setakat sembang-sembang ja... macam omputih cakap la... your enemy is also my enemy... so common ground... aper ader hal...

Hahaha



09 April 2021

Satu Strategi PM9

Bhai/DeeDee semua...

Gua lihat ada satu kesepakatan dalam Pakatan Harapan bilamana semua ahli gabungan Pakatan Harapan (PH) telah bersetuju untuk menamakan Anwar Ibrahim sebagai calon Perdana Menteri bagi PRU15...

Ini sebenarnya satu strategi... untuk cuba upkan Anwar Ibrahim jadi PM9

Kita dah pernah test Najib Razak jadi PM, pernah Mahathir Mohamed jadi PM, pernah Muhyiddin Yasin (Mahiaddin Md Yasin) jadi PM....  kita tau macam mana jadinya Malaysia... macam mana jadinya politik dan ekonomi Malaysia..

Jadi kalu Malaysia nak cuba Anwar Ibrahim sebagai PM ... kita berpeluang tengok dan lihat bagaimana hasilnya... mungkin lebih baik... mungkin juga lebih teruk...

Takder masalahnya nak mencuba... sebab kita boleh tukar jika tak bagoosh... tak perlu cukup penggal pon kita boleh tukar... dah dibuktikan pon dalam Langkah Sheraton.... hahaha so aper ader hal....

Mungkin kalu Anwar Ibrahim tak okeh... kita boleh naikkan Mohamad Hasan (Tok Mat) sebagai PM ... kita kat Malaysia nih tak ketandusan pemimpin... Tapi Azmin Ali memang tak layak langsung jadi PM mahupun TPM.... Abdul Hadi Awang bukan tak boleh... tapi payah... orang tanya lain dier jawab lain...

Hahaha



Kalaulah Semuanya Boleh Selesai Dengan Bersumpah

Bhai/DeeDee semua...

Kalaulah semuanya boleh selesai dengan bersumpah... pastinya tiada proses perbicaraan.... pastinya tidak perlu ader Mahkamah... pastinya tidak perlu ader pembuktian fakta, alibi dan sebagainya.. Mudah kerja kan... tak perlu ader Hakim, Peguam, Pendakwaraya... semua boleh selesai...

Hahaha...

Kadang-kadang biler gua pikir benda nih... dah rasa macam lawak ja.... sikit-sikit angkat sumpah... sikit-sikit ja sumpah lahanat... sikit-sikit ja cakap nak bersumpah junjung Al Quran...

Deyy... itu bukan caranya la...  Islam pon tak ajar tue untuk semua benda...




08 April 2021

MBSA Sudah Gila

Bhai/DeeDee semua...

MBSA nih pelik... Buat sesi pendengaran awam draf rancangan tempatan MBSA 2035 .... tapi orang awam tabley sertai sesi pendengaran awam... malah media pun tabley... depa kata sesi pendengaran awam ini adalah tertutup...

Wei.... bodoh ker apa... dah nama sesi pendengaran awam... mesti la orang awam berhak untuk sertai... dan mesti media awam boleh jugak sertai...

Kalu nak buat sesi tertutup.... bagitau la awal-awal yang ini adalah sesi pendengaran tertutup....

Bahasa Malaysia korang berapa dapat dulu??? Takkan 8 kot... sekadar lulus ajer ka??? Adeh la.... bodoh nak mampos... Ingatkan dah Kerajaan PH yang handle ader la bijak sikit... tapi rupanya sama bodoh MBSA nih macam masa dalam Kerajaan BN.... adoilah...



Laju Je Papagomo

Bhai/DeeDee semua...

Gua perhatikan satu benda nih... tatau la korang perasan atau tidak... Hahaha... tapi gua perasan... Papagomo nih... semenjak dapat pingat dari YDP Agong sempena Hari Wilayah baru-baru nih... laju je papagomo nih punya reaksi...

Papagomo nih sekarang bawah paycheck saper??? Yang pasti dier bukan bawah paycheck Ahmad Zahid Hamidi.... sebab sekarang nih laju je Papagomo hantam dan serang Ahmad Zahid Hamidi... Hehehe

Maybe la Papagomo sudah dibeli oleh Annuar Musa... yer la.. sebagai Menteri Wilayah Persekutuan... sapa lagi yang boleh bagi cadangan agar Papagomo dapat pingat sempena Hari Wilayah... tak gitue... Hahaha

Itu sebab tak berhenti serangan Papagomo terhadap Ahmad Zahid Hamidi... hahaha... nampak ketara la wei... Tak payah la nak berlakon... kita tau sapa yang sedang taja lu.... Hahaha



07 April 2021

Celaka Punya Bank

Bhai/DeeDee semua...

Gua tatau nak kata apa... menyirap darah nih biler baca berita nih... Memang dari dulu lagi gua cukup anti ngan Bank... Dulu gua terkena ngan CIMB Bank ... Bank lain semua dah revise car loan... hanya CIMB jer takmo nak revised.... gua tetap kena bayar 7% loan kereta.... bangsat punya bank..

Nih dalam kes P. Letchumy .... hanya kerana tunggakan bernilai RM975 ... habis rumah dier kena lelong tanpa pemberitahuan kepada pemilik asal... semua gara-gara bank menaikkan kadar bulanan tanpa memaklumkan pemilik rumah..

Dan lelongan berlaku pada masa moratorium dilaksanakan...

Memang celaka bank nih... Gua cuma tatau nama bank jer... kalu tidak memang dah maki habis dah nih... Tapi rasanya boleh agak bank mana yang buat perangai macam celaka nih... dah boleh agak... ader 3 nama bank yang perangai macam lahanat nih...

Betul-betul celaka...



Bila Kerajaan Pun Tidak Berakal

Bhai/DeeDee semua...

Kita sedia maklum bahawa Kerajaan berhak untuk mengambil alih tanah untuk pembangunan dan kemudahan awam termasuk infrastruktur awam. Tapi dalam keadaan apa pun biarlah tindakan itu dilihat berhemah dan bertimbang rasa.

Sepatutnya sebelum sesuatu perobohan struktur kekal dilakukan, perlulah ader perbincangan dan jugak perlulah mereka-mereka yang terlibat diberikan pilihan untuk berpindah sama ada secara diberi pampasan atau tidak.

Jangan main runtuh jer... Kalu pun telah disediakan tempat untuk berpindah... berikanlah sedikit masa... Namun kalu masa yang diberikan tidak mencukupi... maka satu mediasi perlu dibuat.

Dalam kes dibawah ini... katanya ader tempat yang bersesuaian dalam jarak 50 meter. Adakah yang terlibat dah diarahkan berpindah ke sini atau tidak ada apa-apa perundingan? Gua tatau tue... tapi satu ja gua paham... kekadang nih peniaga pon sama kepala angin bila mana ader yang menyucuk jarum menghasut.

Aper pon ... sebagai Kerajaan Negeri... perlukan buat tindakan dengan cara berhemah dan budi bicara... Benda boleh bincang buat apa tunjuk keras kepala... Cukup-cukup la perangai Kerajaan BN dulu macam ni... takkan la Kerajaan PH pon sama nak tunjuk keras kepala macam BN??



Kerja Gila Potong Kemaluan

Bhai/DeeDee semua..

Satu part yang gua terkejut bila baca cerita ini di media adalah bagaimana kejamnya manusia yang buat kerja gila potong kemaluan orang lain... Ini memang gila.... Kejam sangat... sebab ianya akan menyebabkan orang tersebut cacat...

Jadi... apa kaitan yang gua nak kutip dari citer nih??

Camnie.... Ko bayangkan la betapa tersiksanya orang ini... walaupun nafsunya ada... tapi disebabkan tiada kemampuan akibat dari kecacatan ini.. maka terpaksalah disimpan dipendam perasaan itu... huhuhu... 

Samer la macam Abdul Hadi Awang....  walaupun nafsunya ader untuk jadi Perdana Menteri Malaysia... tapi disebabkan tiada kemampuan untuk menguasai majoriti undi di Parlimen... maka terpaksalah disimpan dipendam perasaan itu...

PAS ... walau pun membawa label Partai Islam... pada gua tetap takkan mampu menguasai politik Malaysia selagi mana mereka membawa kejumudan yang ekstrem dalam berpolitik dan beragama... Sebab walaupun 100% rakyat Malaysia nih terdiri dari orang Melayu Islam.... tetap takkan PAS dapat berkuasa...

Sebab rakyat Malaysia yang rasional pastinya akan menolak kejumudan dan tindakan ekstrem... Itu sudah pasti... Confirm... Jadi tak payah la berangan... jangan jadi macam kes dibawah nih... dah tak mampu dah... huhuhu



06 April 2021

Ini Sudah Bagoosh

Bhai/DeeDee semua...

Sebenarnya berita macam ni la yang gua suka... sebab berita macam nih memang amat ditunggu-tunggu.... Ini sudah bagoosh... Hahaha

Pas akan mengekalkan kerusi tradisi parti itu yang dimenangi dalam pilihan raya umum (PRU) lepas bagi menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) nanti. Kenyataan Ketua Dewan Ulama Pas Pusat, Datuk Dr. Nik Muhammad Zawawi Salleh itu sekali gus memberi gambaran Pas tidak akan sewenang-wenangnya memberikan kerusi tersebut kepada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dan Gerakan atau parti komponen Perikatan Nasional yang lain.

Hahaha....

Berita macam nih la yang memang sepatutnya keluar dari mulut PAS... baru jelas dan nyata... Hahaha... tak berselindung lagi... Tak perlu pon PAS hipokrit.... Jadi pastinya ini memang tujuan PAS untuk PRU15 nanti...

Bagooshlah...



Bukan Main Sombong Sekarang Ni

Bhai/DeeDee semua...

Gua perhatikan sekarang nih MCA dan MIC sedang naik tocang.... Sama naik gak macam Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) ... Masing-masing tunjuk samseng dalam Barisan Nasional... Diorang tahu yang kalu diorang keluar dari Barisan Nasional... tentunya Muhyiddin Yasin (Mahiaddin Md Yasin) akan amik diorang dan kutip diorang bawak masuk Perikatan Nasional... dan last-last akan terkontang kanting la UMNO sendirian dalam Barisan Nasional...

Semua ini adalah parti opportunis... parti parasit.. parti dedalu...

Masa pokok kuat... diorang menumpang.... sekarang diorang nak cabut dulu... Hampeh... Patutnya UMNO dah lama nampak perangai diorang nih... MCA dan MIC mana pernah menang dikawasan kaum diorang ramai... takdernyer...

Diorang akan memang dikawasan yang ramai pengundi Melayu... pengundi UMNO yang akan bekap diorang selama ini bagi menang... sekarang diorang rasa besar... rasa hebat... diorang tahu yang Perikatan Nasional ader banyak duit... boleh sponsor diorang... tapi diorang lupa... jenama Barisan Nasional memang kuat... logo Barisan Nasional memang hebat.... pastinya Perikatan Nasional susah nak tembusi kawasan akar umbi Barisan Nasional...

Jadi sebenarnya selepas PRU14... UMNO ader peluang yang besar untuk singkirkan parasit nih... tapi UMNO nih baik sangat... tue yang dua ekor parti cikai nih buat perangai... Disitulah silapnya...

Aper pon... benda nih kena buat clarification awal... supaya tak pening.... Nih nak panggil meeting pon macam-macam cekadak.... adoilah.... kasik cantas la...



05 April 2021

MIC Parti Tak Tahu Malu

Bhai/DeeDee semua...

Selepas PRU14... MIC adalah satu parti yang kalu tak ader pon tak beri masalah...  sebab selama nih kaum India bukan dijaga oleh MIC pon.... tapi oleh UMNO.... jadi kalu MIC takder pon tak berikan efek...

Kerusi yang MIC dapat selama nih pon bukan kawasan ramai pengundi kaum India... tapi kawasan ramai pengundi Melayu... so aper ke jadahnya MIC nak tunjuk sombong bagai... MIC nih serupa "malukut di tepi gantang" .... tak beri efek pon..

Hahaha...

Jadi biler veteran UMNO pon dah start bising pasai MIC nih... gua setuju sangat la... sama macam MCA ... bising lebih kalu UMNO kasi putus ja...

So ... PRU15 nih... gua tetap kata UMNO patut jalan solo... sebab UMNO sebenarnya kuat dari segi akar umbi... UMNO boleh pi jauh,... yang ader kes mahkamah... itu belum habis urusan bicara... ader banyak peringkat lagi.... Mahkamah Rayuan pun belum sampai lagi... aper ader hal...

So... tak payah la UMNO nak layan sangat MIC dan MCA punya kerenah dan perangai....  cakap kat depa bertanding la kat kawasan kaum depa ramai... buktikan yang depa kuat.... UMNO takkan kasik kawasan Majoriti Melayu dah kat MIC dan MCA.... sori... PRU15 UMNO tabley bagi kawasan Melayu kat depa..

Sendiri mau ingat lar..



Dasar Kabotaj

Bhai/DeeDee semua...

Korang tanyalah pada orang teknologi.. orang IT... pastinya semua tahu sebab kenapa Facebook, Google dan Amazon takmo pasang kabel fiber optic dasar laut melintasi kawasan Malaysia malah tidak menyambungkan MyIX kepadanya...

Jangan ko tanya Wee Ka Siong dan geng dier... Aper diorang tau...

Semuanya sebab dasar kabotaj yang dikenakan oleh Malaysia yang sebenarnya memang menyebabkan kelewatan dalam proses pembaikan kabel dasar laut.... yang boleh membuat kelewatan sehingga 45 hari...

Ini kerja gila... Sebab Vietnam hanya memerlukan 12 hari jer untuk proses pembaikan kabel dasar laut...

Kalo orang kata kabel fiber optics dasar laut Bifrost dan Echo dilaykan seperti dalam gambarajah ini... for sure ini kerja orang yang tak faham rupabentuk dan kedalaman dasar laut dikawasan itu...


Malah.. ader beberapa "deep trench" yang berada dilaluan itu yang kedalamannya lebih dari ketinggian Gunung Everest..... Laluan terbaek kabel dasar laut tetap lalu kawasan yang sama seperti sebelum ini..... itu menjimatkan dan mudah dilakukan pembaikan... laut tidak terlalu bergelora dan risiko dapat dikurangkan....

Untuk makluman semua... untuk membaiki kabel dasar laut... kapal yang digunakan mestilah mampu untuk memgekalkan posisi di kedudukan tersebut pada setiap masa.... jika tidak ... proses membaik pulih kabel fiber optic dasar laut memang akan menghadapi masalah... Ini memerlukan kapal berspesifikasi DP2 (Dynamic Positioning 2) untuk kerja-kerja berkaitan...

Masalahnya,.. Malaysia memang takder kapal spec DP2 ini ataupun mana-mana kapal berspec DGPS


04 April 2021

Kalaulah Sultan Dan Raja Melayu Kita Prihatin Sebegini

Bhai/DeeDee semua...

Kita semua tahu... ader orang lain tindakannya... ader orang lain caranya... dan kita taklah nak minta sesuatu tanpa sebab... tapi kita sebenarnya nak rasa sedikit personal touch...

Kita mengundi pada setiap pilihanraya... kita nak lantik wakil rakyat.... dan mungkin bukan calon yang kita pilih yang menang... tapi bagi yang menang itulah sewajarnya menjadi wakil kepada rakyat dikawasannya tanpa mengira yang menyokong, yang membangkang malah yang berkecuali.... sebagai wakil rakyat... sewajarnya tiada seorang rakyat dalam kawasan yang diwakilinya terabai dna dilupakan.

Itu gunanya pejabat wakil rakyat.. Itu gunanya setiap wakil rakyat diberikan dana oleh Kerajaan... supaya ada peruntukan untuk menggajikan pegawai-pegawai pembantu kepada wakil rakyat... bukan sahaja pembantu ini hanya tunggu dipejabat wakil rakyat tapi mestilah turun ke padang dan mendapatkan input dari rakyat pada setiap masa.

Dan wakil rakyat... bila dah berstatus itu maka tumpuan mestilah kepada amanah yang telah diberikan... 100% tumpuan perlu dilaksanakan... Jika sebelumnya dia ada perniagaan, dia perlu lantik orang menguruskan perniagaannya... dan bukannya semasa dia jadi wakil rakyat masanya habis dalam urusan peribadi dan bisnesnya.... 

Tapi yang rakyat nampak.... menang sahaja jadi wakil rakyat... mula sibuk dengan bisnes, tender dan kontrak.... tugasan wakil rakyat diserahkan 100% kepada pegawai pembantu.... wakil rakyat akan hanya turun padang berjumpa rakyat hanya bila masa nak berkempen pilihanraya je...


Gua cukup teruja dengan cara Saudara Steven Sim (Ahli Parlimen Bukit Mertajam) yang begitu cakna dengan rakyat yang diwakilinya di Parlimen Bukit Mertajam. Masalah rakyat dari macam-macam segi sampailah kepada pendidikan memang diutamakan.... Walaupun ramai pegawai pembantunya macam Saudara Rosly Yusuf yang sentiasa berada di lapangan ... tapi YB Steven Sim sendiri memang setiap hari akan turun padang sambil berkhidmat. Inilah personal touch seorang wakil rakyat...

Dan gua respek sesangat. Sungguh... Gua doakan YB Steven Sim terus sihat sejahtera dan dapat terus berkhidmat kepada rakyat yang diwakilinya.

Kalaulah semua wakil rakyat semacam YB Steven Sim... gua percaya Malaysia punyai sistem yang terbaik.... tapi... ini semua mimpi disiang hari jer.... susah nak jumpa wakil rakyat yang macam ni... Wakil rakyat yang berlabel agama lagilah payah lu orang nak tengok jadi camnie... Kalu ader pon sikit sangat atau dah mati...

Tajuk artikel ini memang gua sengajakan.... sendiri mau faham la.... benda nampak jelas depan mata....

Sekian.

Imigresen Patut Batalkan Kerakyatan Hishamuddin Hussein

Bhai/DeeDee semua...

Malaysia adalah sebuah negara yang merdeka dan berdaulat. Walaupun kita dimerdekakan oleh British, tapi tak pernah dalam dasar politik mahupun kenegaraan kita menganggap kita ini kecil atau adik kepada mana-mana negara besar terutamanya sekali dari British.

Kita adalah setara dengan negara lain dari segi kedaulatan. Kita tidak memandang negara lain sebagai ketua kita... tak kisah lah negara kuat atau negara lemah... negara kaya atau negara miskin.

Malaysia tanah berdaulat... tanah tumpah darah orang Melayu, Cina, India, Punjabi, Iban, Dayak, Murut, Kadazan, Dusun, Orang Ulu, Penan, Senoi, Semai, Jakun, Negrito dan apa sahaja puak yang ada yang lahir dan berkerakyatan Malaysia...

Jadi... pada kita tindakan yang dibuat oleh Menteri Luar Malaysia iaitu Hishamuddin Hussein yang menggelar Negara China sebagai "Abang Besar" adalah satu tindakan yang tidak boleh diterima. Ini adalah sesuatu yang menghina kedaulatan (sovereign) Malaysia.

Kalu mengikut undang-undang, tindakan Hishamuddin Hussein ini adalah satu kesalahan besar yang dikira penderhakaan. Ianya serupa dengan mengisytiharkan perang dengan YDP Agong. Kesalahan sebegini sama ada boleh menyebabkan status kerakyatan Hishamuddin Hussein boleh dibatalkan atau dikenakan hukuman mati mandatori.

Ianya satu kesalahan yang tidak sepatutnya dibuat dan tidak boleh dimaafkan begitu sahaja.

Gua selaku rakyat menuntut satu kebertanggungjawaban dari Hishamuddin Hussein untuk meminta maaf secara terbuka kepada seluruh warganegara dan juga meletakkan jawatannya sertamerta. Gua nasihatkan Jabatan Imigresen untuk menggantung kerakyatan Hishamuddin Hussein jika tidak membatalkannya.






03 April 2021

Betapa Bebalnya Seorang Perdana Menteri Malaysia

Bhai/DeeDee semua...

Cukupkan grafik ini menjadi satu kenyataan bahawa dalam sejarah penubuhan Malaysia selama ini.... Perdana Menteri yang ke 8 inilah yang memang memalukan. PM yang bebal... PM yang tak tahu prosidur undang-undang... PM yang buat undang-undang macam mainan dan lelucon.

Gila betul la... Ingat main-main ja ka buat tandatangan dokumen undang-undang guna nama glamer dan bukan nama sebenar... Ingat dokumen terkait undang-undang tu bahan lawak ka? Bodoh la kalu jadi Menteri punya la lama... dari jadi Menteri Besar sampailah ke Perdana Menteri pun tatau nak guna nama betul? Giler aaa..

Agak-agak lu orang la... berapa banyak la dokumen yang boleh diklasifikasikan sebagai "Null and Void" sejak zaman dier jadi Menteri Besar Johor lagi nih??? Adoilah...

Ingat media asing tak pick-up ka ini cerita... Adoilah,,,, memalukan lar..


Ini kita panggil DUNGU ....


02 April 2021

Tak Payah Nak Sombong La MIC

Bhai/DeeDee semua...

Artikel nih pendek jer... MIC khabarnya tak puas hati bilamana UMNO dibawah kapasiti Puteri UMNO telah meminta kerusi Parlimen Sg Siput Perak diberikan kepada UMNO... Walhal MIC kata ini kerusi tradisi mereka...

Pada gua... kalu ikut bilangan pengundi Melayu lebih banyak berbanding pengundi India... manakala pengundi Cina adalah lebih berganda banyaknya... Ini kerusi campuran... dan selama ini memang ini kerusi yang dipegang oleh Ahli Parlimen berbangsa India...

So.... walaupun begitu... ini bukanlah alasan yang kuat untuk MIC jadi sombong...

Sebab.. pasca millenium... MIC sudah jadi parti yang paling tak releven dalam Malaysia... MIC sudah jadi parti sampah... MIC sudah jadi parti terbuang... akar umbi pon dah makin takder... jadi tak payah nak sombong la MIC ooi...

MIC tu memang agak susah nak menang pilihanraya lepas tahun 2000 ... memang susah... jadi baik bagi ja kerusi Parlimen Sg Siput kepada  UMNO.... at least UMNO ader peluang untuk menang disitu... MIC dah takder peluang nak menang pun...

Hahaha



PAS Sudah Membuka Topengnya

Bhai/DeeDee semua...

Seperti dijangka... PAS sudah mula membuka topeng politiknya.... hehehe... Dan kita boleh tengok cara permainan PAS macam mana...

PAS dengan UMNO mengusahakan Muafakat Nasional... tapi sekarang nih... PAS nampaknya lebih berminat dengan Perikatan Nasional... Yer la... dengan Muafakat Nasional PAS dapat aper la sangat... bukan dapat laba atau jawatan... baik lagi ngan Perikatan Nasional... laba untung dapat... jawatan pon dapat... Aper nak lagi... Hahaha

Jadi.... sebab itu kita tak terkejut bilamana PAS pulak sound UMNO pasai Muafakat Nasional nih... Hahaha... sebab PAS dah rasa konfiden dengan kuasa dan jawatan yang mereka sedang pegang.. mereka kekal yakin bahawa pada PRU15 mereka akan terus berkuasa dan berjawatan...

Hahahaha...

Kita lihat permainan PAS selepas ini... hahaha



Bermulalah Program Memaksa

Bhai/DeeDee semua...

Satu part dah nampak jelas... Kerajaan Malaysia nampaknya seakan memaksa rakyat untuk mengambil vaksin... Sebelum ni Kerajaan Malaysia tidak mewajibkannya.. namun kini timbul isu hanya yang telah mengambil vaksin sahaja akan dibenarkan merentas negeri dan negara...

Persoalannya... bukan kepada isu anti-vaksin...

Persoalannya ialah kenapa memaksa dan menyekat perjalanan seseorang... Bagaimana pula dengan bekas pesakit Covid-19 yang telah sembuh dengan sendirinya... yang telah "imun" dengan virus Covid-19 ... Berapa ramai rakyat Malaysia yang sebenarnya telah sembuh dengan sendirinya...

Cukup ramai...

Malah mengikut satu dapatan mengatakan bahawa ramai orang yang jenis darahnya adalah O atau O Positive didapati imun dengan jangkitan Covid-19...

Bagaimana dengan mereka yang "kalis" Covid-19 ini... adakah mereka perlu juga untuk mendapatkan suntikan vaksin sebanyak 2 dos untuk mereka merentas negeri dan negara... Dimana mereka nak dapatkan kad bebas Covid-19 ni??

Bagaimana pula dengan VIP yang sebelum ini kerap merentas negeri dan negara walaupun tiada suntikan vaksin? 



01 April 2021

Bab Ini Gua Setuju

Bhai/DeeDee semua...

Bab ini gua setuju... bilamana Mahathir Mohamed bertegas mengatakan kerosakan di Malaysia nih disebabkan oleh frasa "Cash Is King" @ "Tunai Itu Raja" ...

Sebab benda ini amat tepat kalu nak menggambarkan Malaysia... Betapa rosaknya Malaysia dengan budaya rasuah, korupsi, tumbuk rusuh dan makan suap....

Semua boleh dibeli... janji wangnya cukup... janji tebal sampul duitnya...  dari serendah RM10 untuk kawtim lesen memandu mati ... sampailah ker nilai berbilion RM... Hahaha... aper ader hal... duit semua boleh dicari... peduli apa integriti dan maruah diri...

Yang penting ader duit kopi... semua jalan...

Ko nak bagi cepat urusan kat Pejabat Tanah? Hulur saja..
Ko nak bagi cepat urusan kat Pejabat Agama? Hulur saja..
Ko nak bagi cepat urusan ngan Ketua Kampung? Hulur saja..

semua cabang boleh dirasuah... boleh dibeli... boleh disuap... aper ader hal... Kalu sangkut masuk lokap pon boleh selesa dalam lokap makan minum... janji bayar... tak bayar kalu makan la nasik bungkus semacam nak bagi kucing makan.....  

Itu dalam lokap.... Dalam penjara pon boleh keluar sekejap untuk hadir meeting syarikat atau pi sambut birthday.... bukan tak pernah terjadi.... malah nak lolos pon boleh... janji kena dengan harga yang dipersetujui....  Penguatkuasa undang-undang dan keselamatan pon boleh dibeli... Lu bagi satu nama agensi penguatkuasa undang-undang dan keselamatan dalam Malaysia nih yang bersih dari rasuah?? SPRM pon ader gak yang terlibat.... tak payah nak sembang dan cover la... hahaha

Bawak masuk duit haram pun boleh kawtim tak sampai BNM perasan.... malah kalu BNM perasan pon... benda boleh dikawtim... benda boleh bawak bincang... janji kena dengan harga... payment kena cantik.... Ala... jangan ingat yang pakai Serban dan Jubah tue bersih sangat... itu pon sama jugak kaki makan suap... hahaha.... bukan fitnah tapi benda betul.... Hahaha... cuma cara depa kaver line memang mantop...

Itu pakai duit.... yang pakai body pon ader gak... berapa ramai student IPTA dan IPTS yang sanggup bagi body kat pensyarah ... janji lulus exam... janji CGPA mantop.... hahaha.... bukan takder kes.. sampai pensyarah kena bunuh pon ader.... Hahaha.... jangan ingat pelajar perempuan ja buat.... yang lelaki pon ader la.... Hahaha..

Malaysia nih macam-macam ader..... Orang politik toksah kira la... itu semua mainan depa... orang dalam bidang perundangan pon sama... malah yang handle Parlimen dan Dewan Undangan Negeri pon boleh dikawtim....

Kaler Luna?? Kayangan?? Dewata Raya??? .... Hahaha... itu lagi awal boleh dibeli dengan harga yang ngam... hahaha... ko ingat camana konsesi balak boleh dapat kat ramai orang... Hahaha... Depa pon nak gak makan sikit kek Malaysia nih...  nanti senang la time birthday ... boleh la bagi hadiah...  Hahahaha

Malaysia Darul Rasuah.....



Awalnya Annuar Musa Berkempen?

Bhai/DeeDee semua...

Maaf cakap la... Ahli Parti UMNO memang bodoh... itu memang kenyataan... Bayangkan punya la depa cuba angkat pengkhianat parti untuk kekal jadi pemimpin utama UMNO... pengkhianat yang pentingkan diri sendiri dan bukannya kepentingan parti...

Giler aaa... Annuar Musa sudah takder jati diri UMNO... lagi mau sembang kononnya dier bakal pembesar baru UMNO.... memang patut la dier nih disingkirkan awal...

Tapi aderkah ahli UMNO bersedia untuk betulkan kembali otak depa?? Gua rasa tak... UMNO dengan duit mana boleh berpisah... Sure Annuar Musa akan tabur wang banyak pada masa pemilihan nanti... Apa susah... Muhyiddin Yasin sure akan bantu Annuar Musa memang jawatan Presiden UMNO.... duit takder hal... small matter...

Yang penting darurat mesti sampai Ogos paling kurang.... supaya nak cekau duit jadi senang...

Muhyiddin Yasin aper dier kira... janji dier kekal pegang jawatan... dan seterusnya memperkukuhkan kedudukan politiknya.... Azmin Ali pun sama... sure akan bekap Annuar Musa....

Gua harap ahli UMNO boleh guna otak depa dan lihat apa benda yang berlaku...



Akhirnya ... Saya Tak Cukup Nombor

Bhai/DeeDee semua...

Akhirnya... sudah berhenti sudah nampaknya kata-kata "Saya Ada Nombor" ... Setelah dilihat bahawa tidak ada gunanya berterusan membawa naratif ini...

"Kita harus menumpu perhatian terus ke hadapan, mempersiapkan jentera kita untuk membawa idea-idea benas ke tengah rakyat, dan medan pertempuran di kalangan rakyat itu adalah medan PRU.

"Dan inilah yang menjadi, bagi kita fokus PH,"

"Tapi saya rasa kita manfaatkan untuk melihat ke depan, dan ke depan itu ialah untuk menjadikan idealisme ini, kukuh dan mantap untuk kita menterjemahkan dalam bentuk undi rakyat pada PRU akan datang,"

Hahaha.... itulah ... gua dah cakap lama... tak guna buat serangan konon ader nombor... Itu semua merendahkan mentaliti rakyat jer.., Aper ingat rakyat bodoh ka?? Rakyat tak bodoh la... rakyat tau apa yang berlaku... rakyat memang tahu yang benda macam nih takkan berlakunya... sebab kaki sailang ader dalam senarai nombor itu...

Patut awal lagi teruskan dengan agenda PRU15 ....  jangan toleh belakang... ini dah stuck baru nak amik jalur naratif ini... Pening...

Aper pun... jangan lagi letak nama-nama celaka yang ader dalam parti tu sebagai calon PRU15... kalu letak jugak... memang sah la bodoh... memang sah la takmo jadi Kerajaan... memang sah nak kekal jadi Pembangkang... jadi pembangang...

Hahaha

April Fools



Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1