Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...
Get Your FREE Helium Hotspot

31 January 2022

Kenapa Perlu Ada Air Minuman?

Bhai/DeeDee semua...

Satu persoalan yang gua nak bangkitkan adalah kenapa perlu ada air minuman dalam Majlis Pengislaman saudara baru? Adakah ini prosidur? Atau macam mana?

Pelik pun ada.

Sekadar pertanyaan jer nih.


30 January 2022

Pondanlah

Bhai/DeeDee semua...

Satu part yang gua paling gelak ngan Abdul Hadi Awang.... Setiap kali dier nak maki hamun orang... dier tabrani nak sebut nama... Tapi dier akan kaitkan dengan nama binatang... Hahaha... Betapa pondannya Abdul Hadi Awang...

Segala jenis binatang pun kena kutip nama.... Tak kira la binatang kecik mahupun binatang besar... Hahaha

Bukan sahaja binatang yang ader di Malaysia... binatang yang takder di Malaysia pun kalu boleh dier akan sebut nama.... Hahaha... tabrani dier nak sebut nama orang yang dier nak maki tue...

Tapi... pandai pulak dier marah biler orang maki dier balik ngan guna nama binatang... Hahahaha... lawak kan.... hahahaha



29 January 2022

Talkin Buat Muafakat Nasional

Bhai/DeeDee semua..

Rasanya dah tak perlu nak ulas lebih lanjut... PAS memang peel dier gedebe tak tentu arah... bukan sekali PAS berperangai perasan abang besar... Tapi kali ini PAS sendiri yang membunuh dirinya sendiri... sombongnya PAS sampaikan mereka rasa mereka boleh bunuh UMNO begitu jer... Hahaha...

UMNO pon satu bodoh... dah tau PAS perangai macam lahanat... lagi mau bekerjasama... Macam la UMNO tak pernah dikapirkan oleh PAS...  huhuhu

Macam la orang selalu kata... PAS nih jahanam sebab mulut celupar Abdul Hadi Awang...

Hahahaha... padan muka la Muafakat Nasional... Hahaha



Perang Dah Start

Bhai/DeeDee semua...

Hehehe.... macam tak biasa la pulak.. Adoilah ... PAS dan UMNO nih macam kucing ngan anjing... memang ader time boleh relaks cam takder aper.. tapi dalam banyak keadaan... asik nak bertelagah berperang bagai...

La nih... nampak macam perang dah start balik antara PAS dan UMNO...

Gara-gara pasai kerusi dan pembahagian kawasan dalam PRN Johor... Hahaha.... seperti biasa semuanaya akan dimulakan dengan mulut-mulut pemimpin PAS yang celaka... mulut tak berinsuran... mulut celupar... dan seperti biasa... Abdul Hadi Awang adalah punca segala masalah nih...

Sejak sekian lama pun memang Abdul Hadi Awang la yang memulakan semua perang nih... mulut dier memang takder insuran... celupar sangat... apa sahaja yang tak dikatakan oleh Abdul Hadi Awang kepada orang lain... semua busuk dan buruk ja pada orang lain...

Dari segala nama binatang yang digunakan... sampailah kepada label munafik, murtad dan kafir... laju ja mulut dier bercakap... macam tak selari ngan otak... Hahaha... dan sebab itulah PAS dilihat sebagai parti paling bohsia paling pelacur dalam sejarah Malaysia... parti yang menunggang agama... parti yang menunggang assabiyah dan sebagainya...

Adoilah...






Berapa Berjayanya Bergerak Secara Solo

Bhai/DeeDee semua...

Kita sedia maklum bahawa bahang politik di Malaysia ini diwarnai dengan sentimen dan persepsi yang dicanangkan dan dibakar dalam media ... tanpa mengira media elektronik, media konvensional, media cetak mahupun media sosial....

Dan dari kesan inilah biasanya percaturan politik diterjemah menjadi sesuatu yang dilihat memberikan harapan atau garapan buat rakyat.

Betul .... memang betul ada rakyat yang buta politik. Ada rakyat yang seakan memilih sokongan politiknya mengikut apa yang leluhurnya telah gagaskan... tetapi ramai juga yang melihat peri kelaku ahli-ahli politik yang membawa bendera politik mereka...

Sebab ramai ahli politik yang lebih mementingkan perut dan bawah perut mereka....yang mementingkan apa yang akan dapat kepada mereka, juak mereka dan kroni mereka... Dan ramai ahli politik ini yang terlalu rasis dan berpuak... sampai meninggalkan apa yang sepatutnya mereka buat.

Malah dalam keadaan sekarang ini dimana Pilihanraya Negeri (PRN) Johor dan Pilihanraya Umum (PRU) yang bakal menjelma tidak berapa lama lagi... ader beberapa Parti yang seakan bergerak solo... yang tidak mahu bergabung atas pelbagai alasan.. 

Persoalan yang boleh ditanya... berapa berjayanya jika mereka bergerak secara solo? Adakah mereka akan mendapat bilangan kerusi yang mencukupi untuk menjadi pemerintah? Itu persoalannya... Jika dalam keadaan biasa pun susah nak berpakat... bagaimana pula nanti bila berlakunya ketidakcukupan kerusi .. dimana semua parti terpaksa bergabung.

Apakah strategi yang mereka buat ini memberikan keuntungan kepada rakyat dan pengundi? Adakah ianya dapat memberikan satu bentuk baharu dalam pentadbiran Malaysia? 

Kita sekadar mampu melihat dan memerhatikan sahaja...



28 January 2022

Itik Lah Pulak

Bhai/DeeDee semua...

Setakat yang disemak selama ini... sudah banyak binatang yang menjadi analogi dalam setiap percakapan Abdul Hadi Awang...

Biawak, Anjing, Serigala, Babi, Monyet, Harimau, Nyamuk, Lalat, Langau semua dah kena... Kali ini giliran Itik pulak... Hahaha... Nasib la ko itik... kena petik nama dengan Abdul Hadi Awang,... huhuhu... Err... kalu Persatuan Itik-Itik SeMalaysia nak saman Abdul Hadi Awang... dipersilakan... 

Adoilah.... Agaknya dahulu Abdul Hadi Awang nih berminat nak kerja sebagai Doktor Veterinar kot... atau kerja di Zoo ... maybe la... tapi sebab tak layak dari segi akademik... tue yang cuma amik subject hafalan jer.... huhu... masuk sekolah arab ... dan last mengaji bab Agama jer...

Patut Abdul Hadi Awang sambung pelajaran la dalam bidang Fauna nih... bidang alam haiwan dan serangga... kan lebih afdhol... Hahahaha

Adoilah...



Terbongkar : Siapa CEO Bank Masa Genting HK Buat Pinjaman

Bhai/DeeDee semua...

Genting HK sudah bankrap. Hutangnya sudah default USD600juta.. Dan semua hutang nih adalah datangnya dari pinjaman tanpa cagaran... dan tiga bank utama di Malaysia terlibat... CIMB, Maybank dan RHB.

Yang menariknya... semua bank ini adalah dalam mode pelaburan oleh KWSP dan KWAP.

Persoalan yang perlu ditanya....

1. Siapa Menteri Kewangan Malaysia pada tahun itu (2012)
2. Siapa CEO Bank pada tahun itu (2012)

Sebab merekalah yang meluluskan pinjaman sebesar itu tanpa apa-apa cagaran.

Huhuhu



27 January 2022

Hanya Placebo Sebenarnya?

Bhai/DeeDee semua...

Gua tatau ujudnya video yang tular mengenai ujian terhadap vaksik Covid-19 yang mendapati ianya adalah sekadar placebo semata-mata... Sungguh... gua masih belum dapat video tersebut...

Tapi gua tak terkejut kalu ader vial (bekas) Vaksin Covid-19 yang sebenarnya hanyalah placebo .... sebab dalam banyak kes... pengilangan vaksin pun sudah dilihat terlalu komersial...

Ianya bukan sesuatu yang mengejutkan... cumanya... perkara sebegini adalah sesuatu yang tak wajar... Memang tak wajar ianya berlaku. .... Bayangkan penerima vaksin mati-mati ingat mereka telah divaksinkan dengan secukupnya... tapi rupanya ianya adalah placebo semata-mata...

Giler aaa




26 January 2022

Pusing Selagi Boleh

Bhai/DeeDee semua...

Gunalah segala macam cara la untuk pastikan boleh selamat... pusing la selagi boleh... Apa nak buat... Nampaknya Najib Razak akan cuba untuk melengah-lengahkan lagi perbicaraan kes SRC International yang kini berada di peringkat Mahkamah Persekutuan..

Kita faham... dier akan gunakan segala macam cara untuk menyelamatkan diri.. Itu stendet...

Cuma satu ja.... taktik nih tetap takkan memudahkannya nak memusingkan cerita... kesalahan tetap kesalahan... tak kira la guna mana peguam la...

Aper pon... kita tengok permainan Najib Razak nih...



25 January 2022

Kalau Betul SPRM Telus...

Bhai/DeeDee semua...

Kalau betul SPRM telus... pastinya ramai pimpinan UMNO, MCA dan MIC yang dah lama masuk kedalam bukan setakat ditahan, disiasat,,, tapi berjaya didakwa dan disabitkan kesalahan sejak sekian lama... 

Tapi...

Tapi kita tahu yang SPRM ini digunakan sebagai senjata untuk mengugut... sama juga dengan LHDN... 

Dan yang kena ugut pula adalah puak-puak yang tidak selari dengan kerajaan sedia ada... tak kira la lain parti atau lain team... Ini dah lama kita perhatikan berlaku dalam SPRM...

Yang menariknya lagi... SPRM sendiri pun tercemar organisasinya sejak dahulu lagi.... ader pegawainya yang terlibat dengan jenayah... menjadi kepala rasuah... malah ader yang melindungi kejadian jenayah.... payah kalu bukan sahaja yang kakitangan bawahan... tapi sampai ke peringkat atasan...

Menariknya... majoriti pegawai SPRM adalah berbangsa Melayu.... yang tentunya beragama Islam...

Sama macam kes rasuah di Pejabat Tanah dan Galian la.... bagaimana majoritinya berbangsa Melayu dan tentunya juga beragama Islam... walhal... inilah lubuk utama rasuah dalam Malaysia...

Huhuhu...






19 January 2022

Makin Menyusahkan

Bhai/DeeDee semua...

Gua faham tindakan yang dibuat adalah untuk memastikan orang Islam menunaikan Solat Jumaat berjemaah... tapi... tindakan menutup pasaraya yang lebih lama ini gua rasa ianya tidak adil kepada masyarakat dan industri.

Kalu dulu... masa ditutup hanyalah dari pukul 1 petang sampai kepada pukul 2 petang...

Sekarang... ditambah dari 12.30 tengahari... sampai ke pukul 2.30 petang... 2 jam tu tutup... Bayangkan kalu orang yang sedang bermusafir... tetiba singgah atas sebab-sebab tertentu... tetap la kena tunggu sampai pukul 2.30 petang barulah boleh berurusan.

Adoilah...

Payah betul.... ehsankan la sikit dengan warga bukan Islam... cukuplah sekadar pekerja Islam diarahkan tidak bekerja dari pukul 12.30 tengahari sampai ke pukul 2.30 petang.... bukankah senang camnie... tapi tetap akan ader risiko... sebab nanti majikan takkan nak ambil pekerja Muslim dah lepas nih... rugi jer...

Itu lar..



SC, SPRM Dan Cerita Tersembunyi

Bhai/DeeDee semua...

Satu part yang paling lawak... paling pelik ... paling nampak ketara sangat aderlah kes SC dan SPRM nih...

Suruhanjaya Sekuriti dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia sama-sama ader masalah kepimpinan dan pengurusannya..

Dan sebab itu kes Azam Baki dengan cepat dibersihkan oleh SC... Sedangkan..


Tapi kes Azam Baki... walaupun sama... tapi tak bersalah... sebab SPRM sendiri sedang siasat SC.


Jadi... pastinya ader timbal balik kat sini... Hahaha




Rupanya Ada Kawtim...

Bhai/DeeDee semua...

Kita semua sedia maklum bahawa beberapa bulan nih ader isu antara Suruhanjaya Sekuriti (SC) dengan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM)... isu terkait siasatan antara beberapa nama penting dalam dua organisasi nih...

Quite interesting sungguh la... Ramai yang kena siasat... atas salahlaku terhadap integriti... Huhuhu...

Agaknya sebab itu la .... ada kawtim diantara dua Suruhanjaya nih... supaya masing-masing tutup buku ... you scratch my back, i scratch your back..... Hahahaha

Pasai itu la cepat sangat SC buat siasatan dan setelkan kes Azam Baki nih,... Hahahaha








18 January 2022

Suruhanjaya Sekuriti Yang Penakut

Bhai/DeeDee semua...

Petang nih terpapar berita lawak dari Suruhanjaya Sekuriti (SC) .... bilamana SC telah mengeluarkan satu kenyataan mengenai kes Azam Baki...

Makin hari makin pelik kes saham Azam Baki ini. Hari ini Suruhanjaya Sekuriti pula yang nyatakan mereka tidak dapat buat keputusan yang konklusif, yang final, yang jitu, yang muktamad sama ada berlaku atau tidak kesalahan berkaitan penggunaan akaun saham Azam Baki. Ini berdasarkan bukti dan keterangan yang dikumpulkan.

Pelik.... kalu ikut akta yang ada dalam SC ... sesiapa yang didapati akaunnya digunakan oleh pihak lain tanpa kebenaran SC ... maka orang itu boleh didenda RM3 juta dan dipenjarakan...

Tapi tiba-tiba SC boleh tak dapat nak sahkan kesalahan yang berlaku dalam kes Azam Baki nih... huhuhu ... Adoilah SC oooi..



Gangguan Seksual? Bagi La Polis Siasat Dulu

Bhai/DeeDee semua...

Lately.. ramai sangat terlibat dengan gangguan seksual... Dari orang biasa... orang politik.. sampailah ke orang agama... tak kira apa profession... tak kira apa kelas dan taraf hidup serta taraf pendidikan...

Payah nak kata dah... 

Cuma biler ader dakwaan... biler ader isu dan kes gangguan seksual.... bagi la polis siasat dulu... Tak payah la nak jumping into conclusion... dan para tertuduh pon tak perlu la keluar statement bagai... bagi polis lengkapkan siasatan...

Kalu ader kes... pendakwaan akan dibuat oleh Jabatan Peguam Negara melalui Pendakwaraya... Kalu takder kes... barulah boleh tertuduh keluarkan kenyataan (statement) kat media... Kalu nak buat saman malu pon masa ini lah...

Tak perlu bising-bising masa siasatan belum dan tengah dijalankan... Ader paham ka?? Tak payah nak buat drama bagai masa nih..



17 January 2022

PKPB - Pencuri Kecil Pencuri Besar

Bhai/DeeDee semua...

Nampak sangat kan... macam kena ja... istilah PKPB ...bukannya Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat .... tetapi PKPB adalah Pencuri Kecil Pencuri Besar....

Ader kasta... ader beza hukuman..

Yang kecil dihina dan dikeji dimaki...
Yang besar dipuja dan dipuji dicium tangannya

Giler aaa... Teruk Malaysia nih...



Betul Ke Arahan Pengurusan Tabung Haji Macam Ni?

Bhai/DeeDee semua..

Sekadar nak tanya jer nih... Betul ke arahan pengurusan Tabung Haji macam ni? Biar betul la... Takkan la pengurusan Tabung Haji (TH) nak buat arahan macam nih... Takkan la salah pakai kopiah dan ketayap atau songkok...

Takkan semua nak kena pakai serban?? Atau kepala togel??? Huhuhu


Update terkini : Arahan ditarik balik.





15 January 2022

Baru Sedar Ke?

Bhai/DeeDee semua...

Setelah 41 tahun... setelah macam-macam tohmahan, label dan kecaman ... pandai pulak PAS cakap pasai perpaduan sesama bangsa dan agama..... dulu bukan main letak label kafir dan haram dimakan sembelihan...

Hahaha...

PAS nih memang lawak... sebab semenjak dua menjak nih dah jadi lebih jinak dari kucing... terutamanya dalam bab bekerjasama dengan UMNO dan BERSATU.... bukan sebab nak penuhi elemen perpaduan sesama agama....

Tapi...

Tapi lebih kepada intipati politik, jawatan dan kuasa... Tak terkecuali dengan intipati wang... hehehe... biasa la PAS nih... huhuhu...


Eh.... mamat nih bukan ker dah kena pecat dari jawatan AJK PAS Pusat??? Hehehehe... sebab katanya melawan dengan Olamak El-Marangi?? Hahaha ... Nasib la labu... hahaha...


14 January 2022

Manipulasi Duit Tabung Masjid

Bhai/DeeDee semua....

Banyak Masjid yang collection setiap kali hari Jumaat memcecah RM2000. Masjid kecik pon boleh cecah RM1500. … sebulan paling cikai dapat collect RM6000.

Kalau lah setiap Masjid menyediakan satu tabung khas dimana ahli kariah atau sesiapa sahaja boleh mengambil duit dalam tabung itu jika berkeperluam… tentulah lebih afdhal.... Gua tak kata la letak banyak..

Letak la dalam tabung khas nih wang kertas RM10 sebanyak 5 keping pada setiap hari.. Kalo orang ber keperluan, dia boleh ambil sekeping RM10 atau lebih.

Bukannya ada masalah pun. RM50 x 30 hari… baru RM1500.

Tak luak punya la collection Masjid… Insyaallah lagi barakah… insyaAllah Masjid boleh dapat infak dari jemaah lagi banyak.

Kalu orang curi duit RM50 dari tabung khas tue… redhokan ajer la… sebab bukan duit Masjid pon… itu duit infaq dari kariah… biarlah urusan curi tu diadili sendiri oleh Allah Taala…

Bil letrik dan air Masjid biasanya dah ader orang sponsor… jangan la riso… Elaun Imam, Siak dan Noja Masjid pon Jabatan Agama Islam Negeri yang bayar… bukan amik dari duit collection tabung Masjid.

Program Masjid biasanya ada orang sponsor… Gua tau biasa Ostad Sampul dapat banyak dari duit Tabung Masjid tue… banyak Masjid buat macam nie… nak amik Ostad tersohor la… beribu-ribu Ostad Sampul nih dapat … cash by hand nih mana ader LHDN kacau… Sebab itu Ostad Sampul jenis Selebriti nih hidup mewah… payment sampul takdernyer nipis… mesti tebal punya..

Tapi kalu Ostad tempatan… Masjid hulur duit merah jer dua tiga keping… cukup lah buat duit minyak katanyq… walhal cukup banyak ilmu yang Ostad tempatan ni sampaikan… Tapi pasai Ostad tempatan nih bukan level Ostad Selebriti yang kaki lawak atau kaki jerkah… maka sampul envelope pon takder… setakat hulur sekeping dua kertas warna merah atau hijau…

Patut duit tabung masjid digunakan untuk bantu ahli kariah yang kesempitan wang atau bahan makanan… tapi tak… banyak yang habis buat bayar envelope pada Ostad Sampul…

Ader jugak jenis AJK Masjid yang suka tengok simpanan duit tabung Masjid meningkat digitnya dalam akaun bank… sayang nak keluar… bila nak panggil Ostad Sampul … depa pi henjut mintak sponsor sana sini… duit tabung dalam akaun bank tak digunakan..

Malam program Ostad Sampul… AJK Masjid pusing tolak tabung infak… collection banyak… yer la… pasai yang datang aderlah Ostad Sampul kaki lawak, kaki jerkah, kaki nyanyi… sure collection malam tu banyak…

Apa-apa collection malam tue bahagi 3… Satu bahagian dapat kat Ostad Sampul, satu bahagian lagi dapat kat pengurusan Masjid… satu bahagian dimasukkan dalam akaun bank Masjid..

Udah la dijanjikan satu harga ngan Ostad Sampul selebriti nih sebelum statt progrem… dah abis program dapat pulan bonus tambahan 1/3 dari collection masa ceramah…

Masyuk….

Ahli kariah yang susah tue… pergi mati lah… korang bukan penting pun dalam Institusi Masjid nih… menyusahkan…

Tu pon lagi… ader banyak Masjid yang caj urusan janazah dan pengebumian mayyit pada kadar harga Yahudi Bani Qainuqa’… sampaikan sumbangan orang ramai untuk set kelengkapan mayyit pun ader Masjid caj kat ahli keluarga mayyit. Giler aaa amik keuntungan dari sumbangan infaq rakyat prihatin.

Gua citer nih tak semua Masjid buat… tapi cukup banyak lar

Tambah lagi kalu Masjid tu dikuasai oleh puak-puak tertentu… lagi ghapla perangai AJK Masjid… sampai ader yang rasa lebih beriman dari orang lain… dan dah rasa macam confirm dapat syurga….

Siot ja kan….. huhuhu.

*** PROVE ME THAT I’M WRONG.



13 January 2022

Tarif Elektrik : Tak Bebankan Rakyat?

Bhai/DeeDee semua...

Ini ayat klise ... ayat kata kenaikan tariff elektrik tidak membebankan rakyat... Hahaha.... Giler aper harga bekalan elektrik naik tapi tak bebankan rakyat?? Hahaha... Jangan tengok pada tariff 200 unit yang pertama tue... yang itu memang takkan ubah banyak...

Bodoh ker aper pimpinan Kerajaan Malaysia nih... dari UMNO sampai ke PAS ... bodoh melampau-lampau...

Kena paham satu benda....  Tariff Elektrik nih dier ikut unit lar...

200 unit pertama ... yang ini gua berani jamin TNB takkan naikkan sampai RM0.25.. sekarang RM0.218
100 unit kedua .. yang ini pon gua berani jamin TNB takkan naikkan sampai RM0.40 .. sekarang RM0.334
300 unit ketiga ... yang ini kompom naik banyak giler... sekarang pon dah RM0.516
300 unit keempat ... yang ini sure akan naik giler banyak dan skyrocket... sekarang pon dah RM0.546
> 900 unit dan seterusnya .... yang ini memang paling giler naiknya ... sekarang pon dah RM0.571

So... memang la kalu 200 unit pertama tu.... yang akan dijadikan sembang lebat oleh pimpinan Kerajaan Pusat dan TNB.... sebab memang takkan naik lebih dari RM0.25 seunit.... kalu sampai RM0.25 pon baru cecah RM50 sebulan....  itu depa la kata...

Dengan segala peralatan internet, wifi, router, modem, printer, peti ais, kipas angin, rice cooker, blender, induction cooker, microwave oven, mesin basuh, mesin coway, tv, radio, pengecas telefon, komputer dan laptop serta tablet bagai.... maunya  tak cecah tariff unit block kedua dan ketiga??

Gua tak terkezut kali rate TNB kali ni macam ni...

200 unit  (Block Prorate/KWh) : RM0.220
100 unit (Block Prorate/KWh) : RM.0.340
300 unit (Block Prorate/KWh) : RM0.530
300 unit (Block Prorate/KWh) : RM0.560
> 900 unit (Block Prorate/KWh) : RM0.600

Tetap Pimpinan Kerajaan dan TNB akan kata kenaikan masih tak membebankan rakyat sebab naik cuma RM0.002 jer.... tak banyak.... sebab selalu pon mereka cuma akan cerita pada 200 unit pertama jer.... hahaha... nak bagi nampak ianya rendah... tak membebankan rakyat...

Pigidah..

Jangan tanya Walaun, Macai dan Lobai ..... depa apa pon tatau.... hahaha







Takkan Orang Agama Main Konspirasi Gak?

Bhai/DeeDee semua...

Takkan la orang agama bermain dengan konspirasi gak? Agak-agak la... Takkan la kot..  Takkan la orang agama nih tatau hukum hakam... tatau dosa pahala... tatau syurga neraka???

Takkan la kot...

Tapikan...

La nih bukan boleh kira orang agama ka orang tak dak agama ka... sama spesen jer... sama sebijik sebuntat... Hahaha... semua sapu... semua sekongkol.. semua taram... apa kira pun...

Nanti dah tua... pi la buat Umrah dan Haji.... lepas tue bersih la macam bayi baru dilahirkan... Hahaha... senang kan... Hahaha



12 January 2022

Intimidasi Dari PDRM

Bhai/DeeDee semua...

Satu benda yang sepatutnya membezakan Malaysia dengan negara lain adalah betapa telusnya kita dalam menguruskan dan mentadbir negara berpandukan kepada Islam sebagai tunjak utama Malaysia. Patutnya sebagai sebuah negara yang menjulang syiar Islam, Malaysia wajar menjadi contoh...

Tapi...

Nampaknya Malaysia sudah menjadi lebih Apartheid dari Afrika Selatan, lebih rasis dari Amerika Syarikat dan China, lebih Zionis dari Israel... malah lebih jumud dari Arab Saudi dan Brunei.

Adoilah..

Dengan adanya intimidasi dari PDRM nih... gua tak nampak ader kebaikan darinya... bilamana ahli Parlimen pun boleh dikacau ganggu atas pos kritiknya bagi pentadbiran Kerajaan Malaysia... Bayangkan... level Ahli Parlimen pon boleh kena... takkan orang biasa macam lu dan gua takkan kena...

Payah la dapat pentadbir negara yang berhati tisu... tak kisah la dilevel mana diorang berada... langsung tak boleh ditegur dan dinasihati atau dikritik...




Betapa Strategiknya Ibunegara Indonesia (Penajam) Yang Baharu.

Bhai/DeeDee semua...

Presiden Indonesia, Joko Widodo, telah mengumumkan bahawa negara terbesar di Asia Tenggara itu akan memindahkan ibu kotanya dari Jakarta ke sebuah lokasi di wilayah Kalimantan Timur, berhampiran Samarinda dan Balikpapan. Lokasi ini adalah di Penajam. Ini bertujuan untuk mengurangkan beban terhadap Jakarta yang sudah pun terlalu sesak kerana populasi yang terlalu tinggi dan mempunyai ancaman tenggelam dibawah paras laut.

Jadi... Berdasarkan kepada strategiknya kawasan ini... gua dapati ianya akan dijadikan sandaran untuk mengikat kekuasaan China di Laut China Selatan dimana Indonesia pastinya akan memperkukuhkan kekuatan militer lautnya di kepulauan Natuna. Malah kedudukan angkatan laut Indonesia di Kepulauan Sulawesi sendiri pastinya akan diangkat dengan lebih berjaya.

Kita tahu Borneo agak kurang impak kepada Gunung Berapi dan Gempa Bumi... malah sumber galian alam seperti emas, bijih besi, arang batu, minyak dan gas serta yang lainnya cukup banyak disini. Industri perlombongan akan boleh digiatkan dan diseliakan dengan jalinan infrastruktur awam seperti jalanraya, lebuhraya dan laluan keretapi yang lengkap dan teratur.

Dan pastinya akan ada sambungan akses ke Kuching, Kota Kinabalu dan Bandar Seri Begawan di Brunei

Ini akan menyebabkan peluang pekerjaan dan pembangunan di Borneo akan dapat dipertingkatkan dengan adanya modal insan seperti buruh mahir yang rendah kos pengendaliannya.

Hebat planning Indonesia dibawah kepimpinan Jokowi.

#Penajam #Indonesia #Borneo #IbunegaraBaharuIndonesia #Jokowi
#CipanTapirTenuk #SocialCritics

11 January 2022

Nak Tangkap Raja Dadah?

Bhai/DeeDee semua...

Kita semua sedia maklum yang PDRM memang berusaha keras untuk menahan dan menangkap semua kartel dadah di Malaysia nih...betul... setuju bab tue...

Cumanya ... apa yang tertangkap selama ini sekadar level balachi bawahan jer... walaupun PDRM mengklasifikasikan suspek dengan gelaran Raja Dadah dan sebagainya....  Itu semua still level balachi atau macai jer...

Sebab apa gua kata macam tue... Sebab rangkaian kartel dadah yang dah tumpas tu sekejap jer akan hidup balik.... dan beroperasi macam biasa macam takder masalah... Tumpas cuma awak-awak (balachi dan macai) jer... kepala paling besar semua tak kena...

Macam gua selalu cakap la... kalu disiasat betul-betul.... mesti akan sangkut sampai level kayangan dan kerabatnya... Hahaha...  cumanya yang level kayangan dan kerabat nih depa tak pegang langsung dadah dan sebagainya nih... 

Tapi...

Tapi depa pegang duit dan kunci kepada duit... dengan komisyen dan wang perlindungan bagai....  kabel politik pon depa pegang gak... huhuhu ... golongan ini la jugak yang punyai pusat maksiat dan kelab malam... dan macam-macam lagi...

Ini Open Secret la... takdernyer rahsia dan pelik.... kalu tidak macam mana puak-puak kayangan nih nak maintain lifestyle mereka.... nak enjoy bersukaria macam takder hari esok... 

Huhuhu



Keldai Akaun

Bhai/DeeDee semua...

Kalu orang biasa.... tetiba ader orang guna akaun bank dier untuk sesuatu yang menyalahi undang-undang.... tak tunggu malam... dah kena tahan sebab jadi keldai akaun...  terus diklasifikasikan sebagai subahat...

Tapi... 

Tapi kalu yang buat tue adalah Ketua Pengarah SPRM .... adik guna akaun abang ... dan menyalahi undang-undang kewangan (financial) .... boleh pulak dikatakan tak bersalah selagi belum dibuktikan....

Deyy... transaksi akaun pun dah jadi bukti... aper lagi mau cerita... Guna akaun orang lain aderlah satu kesalahan dibawah Bursa Malaysia yang boleh dikenakan tindakan denda sebanyak RM3 juta dan penjara....

Itu belum lagi kes boleh dirujuk dibawah Anti Money Laundering (AMLA) dan lain-lain lagi...

Adoilah...

Nak cover-up pun agak-agak la... nak backup pun pandang la kiri kanan ..

Kalu ikut tafsiran persatuan bekas pegawai SPRM nih... senang la lain kali... dah jadi precedent... 



07 January 2022

Mudahnya PAS Membuat Justifikasi

Bhai/DeeDee semua...

Dulu masa bermulanya kes 1MDB... PAS dengan mudah jer menerima sepenuhnya penjelasan dari Arul Kandasamy tentang perjalanan dan pengurusan 1MDB... dan PAS berpuas hati dengan semua apa yang dibentangkan dalam satu perjumpaan dan sesi penerangan..

Tanpa apa-apa penelitian terhadap dokumentasi dan aliran kewangan ... dengan mudahnya PAS terus memperakui apa yang diperkatakan... malah mengesahkan bahawa 1MDB dijalankan secara teratur...

Giler... 

Kini benda yang sama juga dibuat oleh PAS ... bilamana mereka menerima sahaja dengan mudah penjelasan Azam Baki terhadap isu terkait dengan Saham dan Kewangan peribadinya... Tanpa PAS ada membuat semak silang (cross check) dan audit kewangan serta "financial trail" yang menyeluruh.... hanya sekadar mendengar sahaja penjelasan sudah cukup...

Patutlah pun kewangan dalaman PAS sendiri pun banyak yang mengarut dalam bab audit... terutamanya dalam Pemuda PAS yang mengawal dana infak untuk Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) .... dan juga dana-dana infak mereka yang lain...

Adoilah...

Payah bila bermudah-mudah dengan audit kewangan nih... tak takutkah PAS dengan amaran Allah Taala bab amanah nih? Dalam kes Azam Baki nih... kita dapat lihat betapa tiada amanahnya Azam Baki untuk memastikan ketulusan pelaporan kewangannya kepada pihak berwajib. Bayangkan benda-benda macam ini tiada pemakluman... Dan tentunya yang lebih besar mungkin lagi teruk tiada permakluman.

Allahuakbar...



06 January 2022

Batik Pahang Tenun DiRaja

Bhai/DeeDee semua...

Mungkin ada yang tak tahu bahawa ujudnya satu perusahan Tenun DiRaja yang terletak di Pekan Pahang... Kalu tak silap gua tak jauh dari Kampung Mekasar di Pekan... Disini bukan sahaja mereka menenuh Songket... tapi juga ada yang membuat kraftangan Batik.

Industri ini telah ujud zaman berzaman dan dikekalkan secara ekslusif oleh beberapa individu yang membuatnya secara berkelompok.. Namun terdapat juga satu organisasi yang telah ditubuhkan untuk mengekalkan industri kreatif ini.

Industri Batik dan Songket ini telah dinaiktaraf dan disokong oleh Istana Pahang lalu diberikan gelaran Tenun DiRaja.

Semoga Batik dan Songket Tenun DiRaja akan kekal di warisi zaman berzaman...

Bukan macam yang kat bawah nih.... Hahaha







05 January 2022

Dua Cara Kitab Dihurai

Bhai/DeeDee semua..

Gua sebenarnya malas nak membabitkan diri dengan isu trending berkenaan perkahwinan Heliza Helmi dan Mahadi BZ... tapi gua terpaksa gua bercerita .. kerana ianya membabitkan golongan alim agama...

Contoh nyata.... Majlis resepsi perkahwinan Heliza Helmi dan Mahadi BZ telah dihadiri oleh ramai orang-orang yang dipandang alim dalam bidang agama... Semua ader... Kazim Elias ader... Wadi Anuar ader.. Asma Husin ader... Hazlin Bollywood ader.. dan ramai lagi...

Yang paling gua terkejut.. bilamana majlis resepsi itu dikatakan dilangsungkan secara sederhana. .... hahaha... tak payah la nak tipu dan kelentong orang ramai.... dan dalam majlis yang sama... satu program persandingan telah pun dibuat...

Dan Asma Husin telah mengulas mengenainya... dengan berkata... majlis yang barakah disertai ulama dan menepati elemen syariah...

Adoilah.... bukankah dahulu berapa ramai orang alim agama ini yang mengecam program persandingan atas alasan ianya bukan budaya Islam dan penuh elemen Hinduisme.... Kini puak yang sama pulak menyucikan program persandingan Heliza Helmi dan Mahadi BZ.... huhuhu

Kalu kena kat orang awam (marhen) ... laju ja puak-puak alim agama nih menjatuhkan hukum haram...
Kalu kema kat geng depa (pelakon / penunggang agama) ... mereka kata ianya halal...

Adoilah... makin karut dan sesat puak-puak alim agama nih... Islam tak ajar sistem kasta.. Islam tak ajar rasis ... Islam tak ajar semua nih.... jangan la memalukan Islam...

Nampak macam ada dua cara kitab dihurai... satu cara untuk orang awam... satu cara untuk kayangan / selebriti.



04 January 2022

Sembang Seorang Hassan Karim

Bhai/DeeDee semua...

Sembang boleh lar... kita tau la siapa Hassan Karim.... aper pekerjaan dier... bagaimana pendapatan dier.. macam mana keadaan rumah dier..  jadi tak payah la Hassan Karim nak pertikaikan apa keperluan orang-orang yang dah hilang pekerjaan, tiada pendapatan.. tiada kaya dan banyak simpanan serta aset macam dier... dan rumah pulak kena banjir sampaikan ader yang hilang 100% peralatan rumah...

Orang-orang marhaen mustad'afin yang tengah susah nih... sudah la pendapatan pun tak menentu @ tiada pendapatan... rumah pulak kena banjir lumpur sampai teruk sangat... dan anak-anak nak masuk sekolah balik...

Sure diorang nih buntu nak memikirkan semua benda... bukan setakat urusan makan minum pun terganggu... inikan pulak nak uruskan benda lain...

Agak-agak la nak sembang pun... Hak orang yang empunya KSWP la dier nak buat apa dengan duit dier sementara masih hidup.... belum tentu depa nih semua sempat sampai umur 55 tahun.... betul tentu diorang nih merasa nak guna duit KWSP tue... kalu ikut cara normal...

Nak harapkan Kerajaan punya bantuan?? Agak-agak la... macam siput dan ciput ja dana bantuan tue... giler ka apa...

So... Pada gua simple jer... kepada yang  bising pertikaikan kenapa orang lain nak sangat keluarkan duit KWSP tu dalam keadaan sekarang ... hanya selepas PKP yang lama... gua doakan bahawa yang pertikaikan tue kena lah musibah sampai tinggal sehelai sepinggang...  dan tabley nak claim insuran bagai... dan duit simpanan dalam bank pon takder atau hilang...

Baru diorang nih ader akai...  Semoga Hassan Karim nih pon jadi salah satu mangsa bencana ...

P/S. Gua walaupun tak kena bencana... tapi gua bersolidariti dengan yang kena bencana...



Bila Jabatan Kerajaan Tak Mesra Teknologi

Bhai/DeeDee semua...

Inilah masalahnya bila jabatan / agensi kerajaan tak mesra teknologi... Setahu gua teknologi Digital Document Management System (DRC) dah lama ader... dah lebih dari 20 tahun ujudnya teknologi macam nih...... Memang cukup lama... bukan benda baharu pun...

Di syarikat swasta... banyak syarikat yang implementasikan teknologi Digital Document Management System (DRC) ... ianya memanfaatkan teknologi PDF, Document Scanning, Database dan Cloud Services... Malah banyak syarikat kecil memanfaatkannya terutamanya menggunakan sistem Google Drive, Dropbox atau yang lainnya.

Dengan cara ini... semua dokumen yang ada dipindahkan dalam bentuk digital menggunakan mesin Document Scanner dan disimpan di server dalam bentuk PDF... Perisian untuk membangunkan teknologi Digital Document Management System (DRC) sebenarnya ada dalam bentuk Sumber Terbuka (Open Source) atau Sumber Proprietary (Proprietary Source)...

Kalu dulu kita menggunakan central server untuk simpan semua database digital ini... namun sekarang kita boleh memanfaatkan sistem Storage Attached Network (SAN) dan Network Attached Storage (NAS) ataupun terus kepada sistem Cloud Server ...

Mungkin juga boleh dimanfaatkan sistem Grid Computing dalam bentuk Cloud Grid .... Semuanya boleh dilaksanakan... Dengan sistem macam nih.. dokumen dalam bentuk kertas boleh di arkib (archive) kan secara digital, teratur dan berkesan.

Sistem juga akan kalis bencana disebabkan akan ada beberapa salinan serentak jika kita melaksanakan sistem automatic backup system dan dynamic disaster recovery center (DRC)

So... takdar la jadi macam kes dibawah ini.... adoilah... memalukan... benda nih semua dah ader dalam saranan MAMPU..  yang sepatutnya dibuat dan dilaksanakan oleh semua jabatan kerajaan... Takkan leka lagi?? Kos jadi masalah ka?? Kos pembangunannya tak sampai harga 1 buah kenderaan Mercedes S Class yang paling baharu. Atau kos nak uruskan 1 istana pun lagi berpuluh kali ganda mahal dari kos DRC dan DMS ni jika digabungkan

Bukan kerajaan tak mampu.... kecik ja kosnya... Beza nak buat atau tidak jer... 

Ader paham ka??



03 January 2022

Peguam Plaintif Pun Boleh Kena Saman?

Bhai/DeeDee semua...

Hang kalu tak puas hati dengan Plaintif... hang saman ja Peguam kepada Plaintif tue... setel masalah... Hahaha.... bagi ja alasan Peguam Plaintif memfitnah hang.... Itu yang Hilman Idham buat.... 

Hahaha... Huntung betul bhai jadi Defenden level kayangan nih...

Sebab senang-senang jer menyusahkan Peguam Plaintif dengan dua urusan Mahkamah serentak... dalam pada nak membantu Plaintif... peguam tue pulak nak kena menjawab kes dier sendiri plak... Ini semua cara nak bagi tekanan... nak menyusahkan dan menyulitkan keadaan...

Dan nak bagi push supaya Peguam Plaintif tarik diri dari kes... silap-silap sampai Plaintif pun tarik diri...

Semua sebab ader duit.. ader kuasa... ader pengaruh.... everything can be settled.... hahaha... everything can be buy.... janji kena dengan harga dan nilai....

Sebab dalam kes ini.... Hilman Idham dikatakan mabuk masa kejadian.... dan kalu ikut Undang-Undang Syariah... dier sendiri pon memang boleh didakwa..... hehehe

Ader paham ka??



Terengganu Setanding Bangladesh?

Bhai/DeeDee semua...

Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad nih tak beragak bagi komen... Hahaha... macam mana la Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad boleh samakan Terengganu dengan Bangladesh.. Boleh kata Terengganu setanding Bangladesh... bilamana Terengganu telah mengekspot tenaga pekerja mereka ke negeri lain.. seperti mana apa yang Bangladesh lakukan.

Kena ingat satu la.... Bila PAS Terengganu meletakkan tawaran peluang 20 ribu pekerjaan baru kepada rakyat Terengganu dalam Manifesto Pilihanraya mereka... sepatutnya ianya mestilah mencerminkan peluang pekerjaan di Negeri Terengganu... bukan kat tempat lain... tapi biasa la... kalu ikut cakap Mahathir Mohamed... Manifesto adalah bukan kitab suci... Hahaha... jadi itu yang PAS Terengganu ejast 20 ribu peluang pekerjaan itu ke Negeri lain... Hahaha...

Itulah caranya nak elakkan pengangguran... lambakkan kat Negeri lain... jadi nampak la negeri macam bagoosh... walhal tak naik apa pun pembangunan sumber manusia di negeri itu sendiri... Ini dah diamalkan oleh PAS Kelantan buat sekian lama... lebih 30 tahun.... bilamana tiada peluang pekerjaan di Kelantan... maka terpaksa la rakyat mencari rejeki di negeri lain... menyemak di negeri lain... sampai membawa budaya dan perangai buruk ke negeri lain...

Bukan tak biasa kita dengar kes-kes jenayah yang berlaku di negeri lain.. bila kita semak identiti pesalah... kita akan dapati pesalah ini datang dari Kelantan atau Terengganu.... Banyak sangat dah...

Patutnya .... semua pesalah dari negeri berbeza ini... once melakukan jenayah... kita hantar mereka balik menjalani hukuman dan mereput di negeri asal mereka... biar kos pengendalian jenayah mereka dikendalikan oleh negeri asal mereka... contohnya ... penjara adalah dibawah kos negeri.... jadi masa itu baru la boleh kita nampak dengan jelas negeri mana paling ramai penjenayah tegar... supaya ada akai sikit pemerintah negeri tersebut...

Amacam??

Jangan la ekspot masalah ke negeri lain... setelkan masalah ko dalam negeri ko sahaja...



02 January 2022

Mana Ada Pembalakan

Bhai/DeeDee semua...

Best biler dengar hujah dan laporan (report) daripada Jabatan Perhutanan.... berkenaan isu pembalakan yang menyebabkan banjir teruk dan banjir balak .....adoilah... sebab jawapan mereka agak kelakar dan lawak...

Aper pun... memang kelakar... Sabor jer la...

Nak bekap Kayangan pun takkan la sampai tak beragak bagi jawapan bodoh dan macam tak berotak... Huhuhu... Citer jer la yang benda betul... Huhuhu ... kita tau la sapa yang empunya lesen, permit dan compartment balak.... huhuhu... jahanam hutan .. jahanam forest kita nih...






Perang Dalaman UMNO Yang Memangsakan Rakyat

Bhai/DeeDee semua...

Kita semua tahu... tak payah nak pusingkan lah cerita.. yang UMNO sebenarnya sedang berpecah.. berpecah sebab perang dalaman UMNO yang memangsakan rakyat...

Rakyat dalam keadaan susah ala nih... tapi ader puak-puak yang dok pikir politik sahaja... tanpa memikirkan masalah rakyat yang sebenarnya...

Bayangkan sampai sanggup puak-puak nih pusingkan cerita kononnya isu kepala air yang menyebabkan banjir besar... sebab nak bekap kerja celaka para Kayangan yang punyai lesen dan permit serta compartment pembalakan.... bangsat betul la...


Yang jadi mangsa adalah rakyat...

Bangsat lar...





Kejamnya Tidak Berhati Perut

Bhai/DeeDee semua...

Golongan berpendapatan rendah di Kuala Lumpur tidak patut didedahkan dengan risiko menjadi mangsa banjir menerusi sebarang cadangan projek perumahan di kawasan yang pada asalnya ditandakan untuk menjadi kolam takungan banjir

Dua dari projek perumahan mampu milik ini adalah di kolam takungan banjir Batu dan Batu 4 ½ di Kuala Lumpur. Ianya merupakan dua daripada enam kawasan yang dikenal pasti dalam Laporan Ketua Audit Negara 2019 Siri 2 pada September lalu, yang diluluskan untuk tujuan pembangunan.

Golongan berpendapatan rendah ini yang tidak mampu memiliki rumah mewah sewajarnya tetap perlu diberi layanan yang “bermaruah”. Jangan jadikan mereka mangsa yang hanya diberikan RM1000 jika terkena bencana banjir. Tindakan ini dilihat seumpama sengaja mementingkan perut kapitalis.

Macam celaka semuanya... dari pentadbir tanah sampailah kepada para kapitalis, kroni dan proksi mereka. Jahanam betullah.

Bukan tak ada kawasan yang lebih baik untuk dibangunkan sebagai penempatan miskin bandar... tapi masih juga disediakan penempatan untuk miskin bandar dikawasan-kawasan yang mudah ditimpa bencana.. seakan sengaja menempah maut.

Adoilah..

Kapitalis Khianat




01 January 2022

Dengarlah Sembang Orang Kaya

Bhai/DeeDee semua...

Kalu ko dengarlah sembang orang kaya... orang yang pendapatan bulanannya tak terjejas... yang rumahnya tak kena banjir... yang hidup takder masalah kewangan... yang masa PKP langsung tak terjejas pendapatan dan imbuhan... memang la sedap...

Sampaikan orang kaya nih boleh sembang pasai niat lah pulak...

Walhal ... orang yang ditimpa bencana... udahlah hilang pekerjaan... hilang perniagaan... hutang berlambak... rumah jahanam kena banjir ... kereta jahanam semuanya.. dan segala isi dalam rumah dah hancuss..... memang suffer... memang tertekan...

Sebab orang-orang nih tahu lah yang Kerajaan takder duit nak bantu diorang... jadi diorang mintak la nak keluar duit sendiri dari Akaun 2 KWSP .... mintak sikit ja... dalam RM10 ribu... untuk meneruskan survival....  

Pun begitu... orang-orang susah inilah yang dimaki dan dihina malah dipertikai niatnya oleh orang kaya...

Macam sial jer kan.... Bangkai betul la Zafrul nih...

Sebab itu gua selalu kata.... spesis Kaler Luna nih memang "BANGKAI"



Boleh Percaya Ka?

Bhai/DeeDee semua...

Bila Perdana Menteri Ismail Sabri umumkan benda nih dalam TV ... gua ader sedikit sangsi...  bukan aper.... pada gua... bab berjanji memang laju... tapi bab nak menunaikan janji tue failed sikit lar....

Jadi... Boleh percaya ka??

Hahaha... Nak bagi keluarkan duit KWSP rakyat sendiri RM10 ribu pun tabley... lagi mau sembang kerajaan akan bantu RM60 ribu untuk mangsa banjir yang kerosakan rumah... Agaknya Ismail Sabri nih ingat RM10 ribu tu lagi banyak kot dari RM60 ribu.... 

Hahaha... bongok ke apa??

Nak bagi bayaran tunai sampai RM5 ribu pun sekadar sembang ja la... yang kes bayaran tunai RM1 ribu pun banyak cekadak dokumentasi bagai... kena ader report polis la... kena ada pengesahan duduk di PPS la... PPS kena berdaftar la...




Popular Posts

YouTube CipanTapirTenuk

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1