Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

31 July 2013

Alim Tak Kena Tempat

Bhai/DeeDee sekalian...

Sori... gua percaya ramai yang akan menyumpah seranah gua biler gua bangkitkan isu nih... terutama sekali puak-puak yang kononnya ilmu "agama"nyer lebih tinggi... pasai selalu dapat tazkirah dari tok guru diorang.... Hahahaha...

Camnie... isunyer aderlah isu berkaitan dengan anjing... yer betul... gua nak cerita pasai binatang anjing yang banyak kali disebut didalam Al Quran... binatang yang orang Melayu "Islam Baka" nih cukup tak suka.... Bercerita bab anjing nih... pastinyer tidak akan terkecuali jika gua terpaksa bercerita pasai Pak Mie dan Mak Intan yang ehsankan kepada anjing dan kucing terbiar nih...  dan juga pasai kes Maznah Yusuf yang membela dan menjaga serta melatih anjing...

Bhai/DeeDee sekalian....  gua percaya ramai diantara lu orang yang khatam baca Al Quran setiap kali Ramadhan sampai.... hebat... gua pon susah nak khatam baca Al Quran pada bulan Ramadhan..... satu jer gua nak tanya.... aper yang lu dapat.... banyak yang setakat baca Al Quran jer... tapi pemahaman isu cerita dan kandungan didalamnyer... haram tak amik pot pon... malah terjemahan pon takmo nak baca.... setakat baca....

Betul... kalu baca Al Quran dapat banyak pahala... tapi kalu setakat baca jer dan tak tau aper yang dibaca... serupa burung belatuk jer la... atau burung tiung jer la... yang setakat mengajuk-ngajuk aper yang didengarnya...

Dalam surah Al Kahfi ayat 18 dan 22 ader menceritakan tentang anjing yang setia dengan sekumpulan lelaki beriman yang ditidurkan oleh Allah Taala didalam gua selama beratus tahun...  Maha Suci Allah yang tidak menjadikan sesuatu itu sia-sia....

Persoalan yang gua nak bawak.... ialah... kenapa orang Melayu "Islam Baka" nih nampak macam hebat dalam beragama... kononnya la alim dalam agama.... kononnya cukup jaga halal haram dan najis..... tapi..... tapi "alim tak kena tempat" .... mulut cabul dan bahasa macam celaka.... malah orang Melayu "Islam Baka" nih la yang katanyer alim tapi ringan sangat mulut menghina orang lain dengan panggilan dan gelaran binatang.......

Tidakkah orang Melayu "Islam Baka" nih tahu bahawa anjing dan babi itu sentiasa berzikir kepada Allah Taala dalam segenap masa.... kiter sendiri tidak tahu dan sedar.... tapi orang Melayu "Islam Baka" nih habis kuat pon cuma mampu berzikir sekadar tak sampai pon 5 minit selepas solat... itupon kalu berzikir....  Aper nak jadi la orang Melayu "Islam Baka" yang alim tak kena tempat nih....

Tak caya kalu... cuba tengok 3 snapshot yang gua publishkan kat bawah nih...dan nilaikanlah sendiri tahap kealiman dan keislaman puak-puak Melayu "Islam Baka" jenis jumud tak tentu arah nih... kalu lu nak jumpa spesis puak-puak nih senang jer... gua boleh bawakkan lu orang pi lubuk diorang... tak jauh pon... kat Marang jer... hahahaha ..... bahasa yang dibawak oleh para alim Melayu Islam Baka nih memang celaka.... aper daaa....




Kalu nak bersamak lima kali sehari pon aper salahnyer,,, susah sangat ker.... aper yang berat sangat nak bersamak.... bukan susah pon nak simpan satu tong dram air tanah untuk kegunaan samak didalam bilik mandi....  Aper la Melayu "Islam Baka" nih.... sikit-sikit susah.. sikit-sikit susah....

Oh yer.... pegang anjing atau babi setakat najis jer... bukan haram pon... biler biler boleh disamak dan bersolat tanpa was-was... tak perlu bertaubat pon..... tapi kalu pegang bukan muhrim tue... ini memang haram....... mana boleh bersamak dan bersolat tanpa was-was.... kena bertaubat dulu... itupon kalu Allah Taala nak ampunkan....  aper daaa....

Ader paham ka??? ....

Jambatan Bukit Kuang Kemaman Dibuka Sekarang

Bhai/DeeDee sekalian...

Bagi menyambut Hari Raya Eid'ul Fitr yang akan menjelang tak lama lagi dan untuk memudahkan semua orang tidak tersangkut dalam kesesakan jalanraya di Bukit Kuang Kemaman... maka JKR telah berjaya mengarahkan pihak kontraktor supaya membuka satu laluan di Jambatan Bukit Kuang, Kemaman nih....

Semoga dengan ini semua aliran trafik akan berjalan dengan lancar... Untuk pengetahuan semua ... inilah jambatan darat kedua tertinggi di Malaysia.... pergh... hebat.... Cayalah... Skali skala kena la puji skit kan.. Tak rugi kita puji ...

Disini gua sertakan beberapa gambar yang gua amik tadi.... sori aaa.. tak sempat nak edit berbagai.. takder masa... cuma sempat letak watermark jer.... hahahaha...

Semua gambar diambil dengan menggunakan kamera DSLR Canon EOS 40D dengan lens SIGMA DC OS 18 - 200mm pada ISO 100 .... kamera model lama nih... hahaha... tapi banyak berjasa....

Zoom sikit kawasan Restoran Terapung Bakau Tinggi dan kawasan ternakan ikan sangkar

Memang lengang masa nih... hahaha

Jalan tengah lengang masa nih...

Sori... gambar nih gua terlupa nak control Horizon Line (HL) dier... hahaha

Jeti awam di Kampung Pengkalan Cicar

Sisi lain Kampung Pengkalan Cicar dan Kampung Bukit Kuang (menara Masjid Bukit Kuang kelihatan di kanan)

DBKL Cukup Laju Kalau Bab Kompaun

Bhai/DeeDee sekalian....

Satu benda yang gua paling menyampah tengok... apabila pihak berkuasa tempatan (PBT) macam DBKL ker... cukup cekap dan cukup laju kalau bab kompaun.... Tapi biler bab kena buat servis perkhidmatan kepada penduduk dalam kawasan dier... argh... paling lambat.... macam siput sedut...

Lu parking kereta tak sampai 5 minit... sudah kena kompaun... walhal lu tak nampak pon kakitangan penguatkuasa DBKL kat sekitar kawasan tue.... Kalu tambah awning kat tingkap yang selalu kena tempias air hujan... tak sampai sehari dah sampai pegawai DBKL untuk kompaun....

Cukup cekap diorang nih kalu bab kompaun.... tapi biler urusan yang lain... macam haram jer.... lambat nak mampus.... tambah lagi biler time nak kena bayar cukai taksiran.... sistem out la... komputer problem la.... biler dah terlepas tarikh bayaran... laju jer dapat surat tunggakan siap denda skali.... macam haram jer...

Aper daaa.... aper nak jadi lar... hahahaha


TELOK EMAS - Kereta miliknya sudah lapan tahun rosak dan tersadai di bengkel. Namun, agak mengejutkan apabila pemiliknya menerima notis kompaun dari Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) atas kesalahan lalu lintas.

Itulah situasai dihadapi Ismail Yahya, 64, dari Jalan Tambak Gelam, Bukit Meta, di sini apabila dia terkejut menerima notis berkenaan yang memintanya menjelaskan bayaran kompaun sebanyak RM250.

Menurutnya, notis berkenaan diposkan ke alamat rumahnya pada 19 Julai lalu dengan menyatakan kenderaan miliknya bernombor pendaftaran JAX6499 didapati melakukan kesalahan meletakkan kenderaan di atas garisan kuning pada 27 Januari 2011.

“Saya hairan bagaimana DBKL boleh mengenakan tindakan kompaun sedangkan kereta saya sudah tidak bergerak dan tersadai dibengkel sejak lapan tahun lalu. Bukan sekadar Kuala Lumpur, malah berjalan di sekitar kampung pun tidak pernah.

“Mustahil kereta saya ini boleh berjalan kerana cukai jalannya juga sudah lama mati pada 2005,” katanya sambil menunjukkan kenderaannya yang tersadai di rumahnya, semalam.

Ismail berkata, notis kompaun yang diterima juga tidak menyatakan jenis dan warna kenderaan, malah tidak tertera lokasi tepat kesalahan, selain dinyatakan hanya di Kuala Lumpur.

“Saya bimbang nombor pendaftaran kenderaan saya disalah guna pihak tidak bertanggungjawab. Saya telah mengadukan perkara ini kepada pihak DBKL untuk siasatan lanjut," katanya.

Ismail berkata, atasa dasar keselamatan, dia membuat laporan di Balai Polis Kandang lima hari selepas menerima kiriman notis berkenaan.

Hitman @ Pembunuh Upahan

Bhai/DeeDee sekalian...

Hitman @ Pembunuh Upahan juga aderlah manusia... dan sebagai manusia.. walaupun mempunyai hati batu (keras hati @ hati kering)... namun ianya tidak lari daripada kelemahan dan masalah peribadi.... Dulu... sekitar tahun 90'an... pihak Jabatan E di Bukit Aman ader dapat menahan seorang hitman @ pembunuh upahan...


Dier nih terkantoi biler mana dier tertinggal jejaknyer disebuah hotel cap ayam berhampiran dengan tempat kejadian pembunuhan dilakukan.... Sesi soalsiasat 72 secara berterusan dibuat disana.... Gua ingat lagi.... saspek nih dalam lingkungan umur 30'an jer... berbadan tak la besar mana.... takder tatoo pon... malah masa dier ditahan selepas dier buat kerja haram tue... dier hanya memakai pakaian pekerja pejabat jer... takder plak yang pelik..

Rambut tersisir rapi dengan minyak rambut yang tak la banyak mana... pakai cermin mata lagie.... Hahaha... kalu sekali imbas... lu mesti tarak sangka mamat tue kerjayanyer sebagai hitman @ pembunuh upahan... hahaha....

Masa kena soalsiasat selama 72 jam takder henti tue... masuk keluar ramai IO (Investigation Officer) samer ader yang jenis garang giler... samseng giler ... sampailah kepada yang jenis baik dan bersopan... sajer nak test mentaliti mamat nih... nak tau saper yang upah dier...dan nak tau siapa lagi sasaran dier selama nih...

Gua masa tue dalam proses belajar.....belajar menyoalsiasat.... errr... jadi agensi gua pi hantar kitorang (lima enam orang ke Jabatan E Bukit Aman) untuk belajar... hahaha

Hasilnyer... setelah 72 jam disoalsiasat dalam bilik berhawa dingin (paling sejuk) dengan air-cond dan kipas dipasang pada kelajuan tinggi... dan duduk atas kerusi besi panjang yang berat tue... dengan hanya berseluar dalam tanpa pakaian.... dengan kakinya direndam dalam bekas berisi air batu..... kepala otak saspek akhirnya "crack" jugak... akhirnya dier mengalah....  dan habis semua benda dier cerita.... siapa funder dier... siapa yang sponsor... siapa yang upah... macam mana dier terima duit.... siapa sasaran dier.... dimana dier dilatih.... dan macam-macam lagie... hahahah

Seingat gua masa tue saspek tak kena belasah pon... cuma dipsycokan secara mentaliti... hahaha.... tak dibagi tido walaupun sekejap... diberi air mimun dengan air ais yang sejuk.... diberi makan roti jer... itupon kalu dier nak bekerja sama memberikan maklumat.. kalo tidak lambat la dier dapat makan.... hahaha

Lepas dapat maklumat semua tue.... pergh... berterabur anggota Cawangan Kongsi Gelap dan Maksiat round satu KL... kumpul dan tahan ramai orang.... itu belum masuk lagi puak-puak Cawangan Khas yang keluar macam kelkatu cari saspek yang ader dalam senarai.... Hahaha....  Dengan kerjasama dari Agensi gua masa tue.... dapat la ditahan kepala besar disebalik semua tue... dan VVIP yang sponsor kes bunuh yang disiasat tue.... VVIP tue connection politik dier tahap tinggi ooo.... ader pangkat dan gelaran dari Sultan lagie....  siap pakai bodyguard.... tapi mencicit bodyguard dier lari biler diserbu oleh UTK.... hahahaha... lawak siot... walhal sekor-sekor bodyguard tue semua ader senjata api haram.....

Kesimpulannyer... once satu saspek hitmn @ pembunuh upahan dapat dikenalpasti.... hehehe... semuannya akan kena siasat.... jiran kampung dier... awek dier... mak bapak dier... even anak atau bini serta rakan sekolah.... hahahaha.....

Cuma dalam kes yang banyak sekarang nih.... hitman @ pembunuh upahan ramainya bukan warga Malaysia.... banyak datang dari negara asing... dari Thailand... Vietnam... Indonesia.... Philipines... malah ader hitman @ pembunuh upahan yang Kaukasian... dari Eropah.... pening aaa Malaysia nih.... Oh yer lupa... ader kes itu hari hitman @pembunuh upahan dari Arab dan Afrika.... pergh... majmuknya Malaysia nih..... Hahaha...

Berkaitan :

30 July 2013

Akhir Ramadhan

Bhai/DeeDee sekalian...

Aper yang kiter dapat sepanjang Ramadhan nih... aderkah kita mendapat berbanyak pahala... aderkah kita mendapat berbanyak barakah... aderkah kiter mendapat berbanyak makrifah... aderkah kiter dapat berbanyak ibadat....

Akhir Ramadhan nih aderkah kiter akan melipat gandakan amalan... aderkah kiter akan memohon keampunan ... aderkah kita akan berusaha memperbanyakkan sadaqah.... aderkah kiter akan berbuat kebajikan....

Atau.....

Kiter hanya sekadar lihat dan biarkan sajer masa berlalu... kiter sekadar buat derk jer... kiter sekadar leka dengan mercun, bunga api, shopping atau buat kuih raya...... mmmm......

Rugi bhai... rugi... jangan kiter lepaskan "Malam Seribu Bulan" .... Malam Al Qadr... malam mulia yang penuh rahmat, ihsan dan keampunan.... malam mulia yang mana Allah Taala nak bagi cash kat kiter keuntungan berlipat ganda.... satu perniagaan yang takkan rugi... untung selama-lamanyer...

Maha Suci Allah yang menghidupkan dan mematikan.... Maha Suci Allah yang menjalankan hambanya dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa dan naik terus ke Sidratul Muntaha...  Maha Suci Allah yang mengampunkan segala dosa para hambanya yang beriman dan beramal soleh....



Quote dari Bible :

""However God said to Moses: I shall forgive whom I forgive and have pity on whom I have pity." - Romans 9,15"



29 July 2013

Sudah Jadi Trend Sekarang

Bhai/DeeDee sekalian...

Semenjak dua menjak nih... sudah jadi trend sekarang biler mana ader sajer yang mati kena tembak.... macam-macam profession yang kena bunuh dengan senjata api nih... dari peniaga kecil... guru.. pegawai bank.... sampailah kepada tokoh korporat.....


Pelik kan.... cuma jarang sangat kiter dengar ahli politik yang kena tembak sampai mati dengan senjata api..... sungguh pelik.... walhal yang paling banyak celaka nih datang dari VVIP dan Ahli Politik..... Tolak tepi kes Taha (speaker DUN Negeri Sembilan ) yang kojol ditembak dengan menggunakan senjata api milik Mokhtar Hashim.... dan kes Joe Fernandez yang kojol ditembak di Kulim oleh penembak anonymous....  Tolak tepi jugak kes ader Ketua Bahagian UMNO yang tembak girlfriend dier (ahli Wanita UMNO) dalam kereta Caldina dulu tue dan akhirnya bunuh dirinya sendiri....

Sampai sekarang nih takder sekor pon ahli politik yang kojol kena tembak.... walhal... kalu ikut piawaian celakanyer yang boleh menjadi alasan mampus terkojol ditembak rasanyer ramai.... tak aci la gua nak kena sebutkan nama diorang,.... tapi takder pon sekor-sekor terkojol kena tembak...

Aderkah mereka semua nih kebal.... tak lut dengan peluru... tak sakit dengan santau.... tak giler dengan sihir..... pergh... hebat aaa...

Atau..... diorang nih sebenarnya la yang bersekongkol dengan pembunuh upahan nih demi untuk mengekalkan legasi, kuasa dan jawatan yang diorang dah pegang selama nih....

Bad Cop memang la ramai.... tambah lagi ramai yang tau dimana nak dapat senjata aftermarket.... senjata api haram.... yer la... sebab diorang yang rampas.... hahaha... jadi tak terkejut kalu ader senjata aftermarket dan haram nih yang beredar dalam pasaran dan akhirnya membunuh sasaran...

Persoalannyer sekarang.... berapa agaknyer kos paling murah untuk membunuh orang nih..... Last time gua dengar sekitar awal tahun 2000 dulu... kos paling murah aderlah RM500 dan umpan seorang awek untuk dikerjakan.... la nih gua rasa ader yang boleh amik sampai paling murah RM50 dengan umpan seorang awek untuk dikerjakan jugak..... pergh...

Aper nak jadi aaa....

Berkaitan : Anak terkejut pengasas Kumpulan Perbankan Arab Malaysian ditembak mati

Soalan Dan Jawapan

Bhai/DeeDee sekalian....

Nih gua nak publish entry yang simple dan ringkas....  Jangan mare ....

SOALAN : Kenapa lu tulis blog? Mau glamer ka? Atau mau duit?

JAWAPAN : 

(I) Suka hati gua la nak tulis blog ker... tulis resepi ker.. tulis novel ker... tulis surat cinta ker... tulis resume ker... tulis ancaman ker... tulis ugutan ker... tulis hasutan ker.... Hahahaha.... mak bapak gua pon tak marah..... aper ader hal.... bini dan anak-anak gua pon tak bising... cuma yang bising aderlah orang yang tak puas hati ngan gua jer....

(II) Gua tulis blog memang pasai gua nak glamer.... dan biasanyer kalu dah glamer... duit pon masyuk.... hahaha.... errr.... boleh ker glamer kalu tak letak gambar sendiri? Errr.... boleh tak banyak duit masyuk kalu orang takmo nak klik iklan.... Tolong aaaa klik iklan kat blog gua...

(III) Gua tulis blog nih pasai gua nak menghasut lu orang supaya menggunakan akal fikiran dan otak yang Allah Taala berikan.... Tapi kalu lu orang tak terhasut... itu masalah lu orang lar... Hahaha.... Kalo tak mau nak gunakan otak tue... buang jer la kasi khinzir makan.... hahaha

(IV) Gua ader banyak masa free... jadi daripada gua terjebak dengan gejala sosial yang tak berfaedah (so sial)... lebih baik gua menulis blog. Kot mana tau boleh jadi inspirasi kat orang lain ker....


A : I dan III
B : I,dan II
C : I, II dan III,
D : I, III dan IV
E : III dan IV

Media Di Malaysia Sama Macam Al Jazeera

Bhai/DeeDee sekalian...

Hahaha.... kalu bab spin info... Media Malaysia nih memang juara ... tapi juara kat sebelah sini la... juara kat sebelah Asia Tenggara nih .... Hahahaha..... sebab media di Malaysia sama macam Al Jazeera.... samer macam Al Arabiya.... samer macam CNN... kaki spin...... hahaha.....

Al Jazeera tue berpangkalan di Qatar.... dan Al Arabiya pon dari kawasan yang samer... funder dier saper... hahaha.... Funder Al Jazeera dan Al Arabiya nih aderlah puak-puak yang terlibat dalam memfunding dan membekap rampasan kuasa di Mesir... Malah puak-puak nih la yang sedang bergembira dengan aper yang berlaku di Mesir...

So..... media macam nih ka yang lu orang nak percaya bawak berita telus tentang Syria.... hahaha.... lawak la kalu lu orang percaya bulat-bulat kedua-dua media Al Jazeera dan Al Arabiya nih..... hahahaha.... samer lawak macam kalu lu orang percaya bulat-bulat aper yang dikatakan oleh CNN tue..... hahahaha

Lu orang tengok la kat Malaysia.... media maner yang dok jaja dan main citer Syiah nih.... hahaha,.... media yang difunding oleh puak-puak assobiyah dan puak-puak yang penuh dengan rasuah... media yang dikawal oleh orang Sunni Wal Rasuah...... Hahaha... media Utusan, Berita Harian dan TV3...... yang ini  ker yang lu orang nak percaya ... Hahaha... lawak siot....

Macam maner diorang spin citer tentang kes pembunuhan dan pembantaian orang Islam di Memali dulu.... tue lagi mau percaya ka.... macam maner diorang spin citer tentang kononnyer Al Maunah nak berperang dengan YDP Agong.... tue lagi mau percaya ka.... macam maner diorang spin citer tentang sesatnyer akidah Al Arqam tapi sebenarnya diorang nak bunuh semua bisnes yang berkait dengan orang Islam..... hahaha... tue lagi mau percaya ka..... 

Hahahaha ..... Macam mana puak-puak celaka bangsat nih bersekongkol dengan puak kafir dan kuffar semata-mana nak jahanamkan bisnes pengeluaran produk halal oleh orang Islam (yang dibangunkan oleh Al Arqam, Rufaqa dan GISB).... sampaikan la nih biler ader ekspo produk halal di Malaysia... majoriti production halal dikongker oleh orang kafir dan kuffar.... Halal Hub la konon.... hahahaha... Halal Malaysia la konon.... poodah aaa....

So.... kalu lu orang percaya bulat-bulat aper yang dimainkan oleh media camnie... tak kisah la Utusan ker... Berita Harian ker... TV3 ker... Al Jazeera ker... Al Arabiya ker.... CNN ker.... memang la lu orang punya pemikiran memang lawak.... hahaha.... mudah sangat kena main dan tipu.... hahahaha....



Akhbar yang kuat publish keputusan nombor ekor dan judi lumba kuda pon lu orang nak percaya..... hahahaha..... lawak siot.... hahahaha..... Pasai tue la Israel, Amerika Syarikat dan UMNO/BN berjaya mainkan lu orang selama nih.... berjaya maintain kekuasaan diorang..... pasai lu orang mudah sangat percaya.... pasai lu orang mudah sangat diperdaya.... pasai lu orang mudah sangat kena main..... Hahahaha.....

Isu Syiah la... Isu WMD la... Isu penghapusan etnik la.... hahahaha...   Lawak aaa lu orang nih.... hahahaha ...  lawak siot....

UPDATE 7.33am : Gua baru jer baca artikel MSO di sini... dan nampaknyer MSO pon dah terperasan samer macam aper yang gua storykan kat artikel gua nih.... hahahaha... sampaikan MSO tulis camnie...

"Isu Syiah ialah satu senjata yang ampuh buat masa ini. Perkembangan di Timur Tengah khasnya di Syria yang dikaitkan dengan fahaman Syiah digunakan kesempatan sebaik mungkin. Pakar-pakar strategi dan tektik perang Umno cukup berketrampilan di dalam hal ini. Kebetulan pula perang secara psikologi ini gagal difahami dan dimengerti sesetengah orang Pas. Orang Pas yang memahami politik secara literal mudah menelan joran yang dicampak musuh."

28 July 2013

Bekap, Jangan Tak Bekap

Bhai/DeeDee sekalian...

Hahaha.... artikel nih pendek jer... sekadar untuk waktu senggang nak tunggu waktu Imsak nih.... Hahaha.... gua baru jer abis baca sana sini dalam Internet nih... dan gua dapati episod bekap membekap sedang bermula disana sini ... Hahaha... best aaaa.....

Bekap bhai... bekap.. jangan tak bekap.... Hahahaha....

Sana sini puak-puak nih membekap bos besar diorang... Stendet la bekap nih.. hahaha... walhal... takder sekor pon yang bekap nih nak tanya pasai aper isu nih terjadi kat bos diorang.... pasai aper diorang terpaksa nak bekap bos diorang.... Hahaha....

Kalu yang bekap bos tue jenis bodoh takper la... ini jenis yang ngaku banyak ilmu tue bhai... hahaha... tapi pelik aaa.... takder sekor pon yang dok bekap kuat tue yang nak bertanya kat bos diorang aper pasai bawak citer fitnah.... aper pasai bos diorang bawak citer takder fakta dan bukti... Aper pasai bos diorang cari penyakit sampaikan diorang terpaksa  bekap bos la plak...

Tapi pasai nak bekap punya hal aaaa...  biarpon bos dier berak kat tengah jalan pon... tetap diorang akan bekap gak.... hahaha.... lawak siot.... hahahaha..... biarpon bos diorang tue kencing tengah jalan... tetap gak diorang akan bekap..... ini bangang namanyer....  dah bos tue berak dan kencing tengah jalan... kena la tegur dan nasihat... ini tidak.... siap bekap lagie....

Hahaha..... kesian..... hahahaha.... ader otak tapi tabley nak guna.... kesian.... ader ilmu tapi tabley nak pakai.... kesian....  bangang selamanyer.... hahaha..... patut la pon asik kena main dan kena buli jer dengan samseng.... Hahaha... sebab bangang selamanyer.... Hahahaha.... sebab tue la samseng boleh berlagak hebat... sebab dapat bahan buli dan main yang paling bangang tahap "dewa jalan duta" ....

Hahahahaha...... kesian..... hahahahaha

27 July 2013

Ugutan Bunuh Untuk GB SK Seri Pristina?

Bhai/DeeDee sekalian...

Hahaha... Biar betul aaaa.... Saper la yang bodoh sangat tue nak buat ugutan bunuh kepada GB SK Seri Pristina tue... Hahaha.... Buang masa jer... Hahaha... 

Sebab aper gua cakap camnie... Sebab buang masa dan buang tenaga jer nak ugut bunuh kepada Guru Besar SK Seri Pristina tue.... Hahaha.... Sebab Guru Besar tue skrang sudah dipandang lain macam oleh masyarakat..

Tak payah la nak create sensasi.... Nak create simpati... Semata-mata nak cover line isu nih... Hahaha...

Pada gua simple jer... Sebagai seorang ahli akademik... Sebelum sesuatu arahan dan tindakan nak dibuat patutnya difikirkan secara mendalam... Tengok semua segi... Amik kira sentimen dan persepsi... Tapi yer la... Bukan semua ahli akademik yang mau nak guna akai...

Tambah lagi sesetengah ahli akademik tue kekadang gua lihat lagi bangang tindakan dier dan tidak menggambarkan profesionalisma... Hahaha... Sori to say lar... 

Ader Guru Besar yang anjurkan sukan sekolah waktu hari belajar... Waktu persekolahan dan bukannya waktu cuti... So macam mana la ibu bapa dan penjaga nak hadir dan bagi sokongan..

Malah ader yang lagi bangang... Buat mesyuarat agung tahunan PIBG pada hari persekolahan... waktu kerja.... Tak ker bangang namanyer...

Ini macam dalam kes SK Seri Pristina... Agaknyer kalo benda nih tak kecoh dalam Internet... Mesti tahun depan pon Guru Besar tue akan buat kerja bangang camnie lagi... Hahaha... Alasan ubahsuai pintu kepada pintu kaca tue sebenarnya alasan kecik jer..

Hahaha... Punya la nak tarik simpati sampai buat citer ader orang ugut nak bunuh la plak... Hahahaha... Lawak aaa...  Hahaha... Terima kasih la pasai lawak nih.... Sori bhai Mohd Nasir... Gua tak dapat nak simpati aaa... Hahaha

26 July 2013

Post Mortem PRK Kuala Besut

Bhai/DeeDee sekalian...

Keputusan PRK N1 Kuala Besut kiter semua dah tahu... Dan PAS dari menang 3 UPU pada PRU13 kepada kalah disemua UPU pada PRK N1 Kuala Besut... Satu keputusan yang agak mengecewakan dan teruk... 

Persoalan yang bermain di minda gua aderlah... Apa agakyer yang akan dimasukkan oleh PAS Terenggani dalam Post Mortem PRK Kuala Besut nanti... Aderkah PAS akan buat satu post mortem? Aderkah PAKATAN RAKYAT (PR) juga akan buat post mortem... Aderlah hasil post mortem ini akan reflek kepada apa yang sebenarnya berlaku di PRK N1 Kuala Besut...

Bagaimana pula PAS boleh mendapat lagi kurang undi berbanding semasa PRU13... Dari aper yang gua nampak... PAS Terengganu pastinya akan memasukkan elemen pengundian pada waktu hari bekerja sebagai satu daripada aspek kekalahan mereka pada PRK tersebut... Kalu nak letak isu pengundi hantu nampak tak relevan... Tapi tak tau la.. PAS Terengganu banyak gak dier punya magiknya...

Mungkin jugak PAS Terengganu akan memasukkan elemen sogokan dan rasuah serta projek mee segera yang dibuat oleh BN sebagai antara salah satu elemen yang menyebabkan kekalahan PAS di PRK Kuala Besut... Mungkin juga nilai projek yang hampir setengah bilion yang dicanangkan oleh BN menjadi isu dalam post mortem PAS..

Mungkin jugak PAS Terengganu akan memasukkan elemen saman fitnah dari bekas calon PKR pada PRU13 terhadap Hadi Awang sebagai punca utama PAS kalah di PRK Kuala Besut.. Hahaha.. Yang ini gua konpiden diorang akan masukkan.... Hahaha

Ikut pandanan gua... Ader banyak sebab kenapa PAS kalah di PRK Kuala Besut dan hampir semua sebab tersebut berpunca dari isu dalaman PAS Terengganu... Sori aaa... Gua tak berminat nak kongsikan point gua pasai PAS Terengganu mana nak dengan nasihat dan pandangan orang lain... Hahaha.... Sebab pada diorang... PAS Terengganu aderlah yang terbaek... Bukankah diorang jugak yang berbangga kononnya diorang tak perlukan undi dari kaum dan parti lain ... Sebab orang Melayu katanyer pasti akan menyokong PAS.... Hahahaha.... Mabuk la korang.... Hahaha

Aper pon... Satu perkara yang jelas menyebabkan PAS kalah di PRK Kuala Besut aderlah disebabkan oleh kerana pengundi di Kuala Besut memang "bijak macam ikan" .... Dimana semua umpan diambil dengan baik... Makan semua umpan... Tapi mata kail bagi balik kat pemancing ... Sebijik macam metafora yang Hadi Awang cakapkan tue... Hahaha .... Umpan rasuah minyak motor diorang amik... Tapi undi kasik kat BN pasai BN boleh setelkan banyak benda yang PAS dok ungkit tapi takder jalan penyelesaiannyer...

PAS banyak menunjukkan kelemahan BN tapi BN bijak mengambil peluang atas kelemahan yang ditunjukkan tue untuk buat perubahan segera... PAS Terengganu orang tak nampak hala tuju pembangunan negeri.. Sebab takder langsung diterangkan kepada pengundi...   Sebab kempen PAS lebih kepada mencari salah BN tanpa boleh menunjukkan jalan penyelesaian...

Hahaha... Aper pon... Nak harapkan PAS Terengganu berubah atas kekalahan nih gua rasa jangan mimpilah... Puak perasan bagoosh nih tabley aaa nak berubah...  Kalo diorang boleh berubah.. Dah lama dah boleh menang pada PRU12 dan PRU13.... Hahaha...

Errr... Saman fitnah tue... Saman jer... Kasi ader ingat skit... Biar mahkamah tentukan... Sebab kalo tarik balik tindakan nak saman tue... Gua berani jamin pada PRU14 nanti pon Hadi Awang kalo ditakdirkan idup lagi... Pasti akan buat perangai yang sama...

Oh yer kalo ader yang kata pasai saman nih tak kena masa yang jadi penyebab kekalahan di Kuala Besut.. Gua rasa fitnah yang Hadi Awang buat dulu pada PRU13 la yang menyebabkan Pakatan Rakyat tak dapat menang besar dan kalahkan BN serta amik alih Putrajaya... Gua stuju dengan komen COBOL kat blog gua nih..

Kalu Shamsul tue buat spoil... Hadi Awang pon buat spoil jugak.... Hahahaha... 

Ader paham ka????

P/S : semakin hari semakin skema la plak penulisan gua nih.... Aper daa....

Persoalan yang ditanya oleh banyak pihak... Dimana calon PAS ketika pengumuman kemenangan calon BN diumumkan. Kenapa calon PAS tidak menghadirkan diri ke meja pengurus pilihanraya apabila namanya dipanggil??? Misteri nih.... Hehehe


25 July 2013

Belajar Teknik Membuat Senjata (Video)

Bhai/DeeDee sekalian...

Sekali sekala apa salahnya kita berfikir diluar kotak. Dalam keadaan keselamatan di Malaysia ini agak tergugat akibat dari ancaman jenayah rompak, rogol, bunuh dan sebagainya maka adalah lebih elok jika kita semua dapat belajar bagaimana teknik untuk membuat senjata.

Apa yang gua nak sarankan. Gunakan senjata yang lu buat dengan "extreme precaution" dan jangan halakan muncung senjata ada kepada sesiapa pun..... Cukup bahaya jika lu halakan muncung senjata kepada orang.... takut ada yang akan cedera...

Ok.... dibawah ini gua sertakan satu video senjata moden yang agak efektif penggunaannya. Lu boleh cuba untuk membuat senjata ini pada waktu senggang dengan peralatan yang ada dirumah... Mari belajar teknik membuat senjata.. Apa tunggu lagi... Jangan berlengah...

P/S : Aiyark... giler aper gua tulis skema camnie... hahahaha


senjata tembak cicak ..... hahahaha

Timbalan Pengerusi SPR Tidak Tahu Prosedur

Bhai/DeeDee sekalian...

Episod penahanan kenderaan yang dinaiki oleh Timbalan Pengerusi SPR pada PRK N1 Kuala Besut menggambarkan bahawa SPR sendiri pun tidak tahu prosedur. Sebagai orang yang sudah lama berkhidmat dalam Suruhanjaya Pilihanraya, sewajarnya beliau tahu segala selok belok prosedur dalam urusan Pilihanraya.

Tapi nampaknya kali ini, Timbalan Pengerusi SPR sendiri juga cuai. Disebabkan itulah maka gua tak terkejut bila mendengar berita kenderaan yang dinaiki oleh Timbalan Pengerusi SPR (Wan Ahmad Wan Omar) dikepung oleh orang ramai di pusat mengundi Sekolah Kebangsaan Kampung Baharu di Kuala Besut.

Sungguh gua tak terkejut. Sepatutnya mana-mana pegawai atau kakitangan SPR yang bertugas pada hari tersebut menggunakan kenderaan SPR sendiri ataupun menggunakan kenderaan lain yang mempunyai pelekat berdaftar dari SPR. Ini adalah prosedur asas dalam Pilihanraya.

Seperti mana wartawan, pihak media malah anggota kakitangan katering pun biasanya dibekalkan dengan kad nama serta pelekat khas jika mahu menggunakan kenderaan mereka keluar masuk dalam mana-mana pusat mengundi dan penjumlahan undi.

Sikap tidak prihatin terhadap prosedur asas inilah yang menyebabkan SPR sendiri dipandang sebagai satu agensi yang tidak telus, korup malah cacamarba. Janganlah marah kepada rakyat jika persepsi mereka agak teruk terhadap SPR. Ini semua berpunca dari tindakan SPR sendiri yang banyak kali tidak mengikut prosedur.

Ini bukan SPR ... hahaha
Pada PRU13, banyak kenderaan yang digunapakai oleh kakitangan SPR yang membawa dan memindahkan peti-peti undi tidak ditandakan (tidak mempunyai pelekat) yang menunjukkan ianya adalah kenderaan yang berkaitan dengan SPR. Gua faham memang banyak kes kakitangan SPR terpaksa menggunakan kenderaan peribadi, namun sewajarnya mereka mengikut prosedur dengan memasang pelekat atau insignia SPR pada badan kenderaan tersebut.

Jadi Wan Ahmad Wan Omar selaku Timbalan Pengerusi SPR patut dikenakan satu tindakan tatatertib kerana melanggar prosedur piawai SPR. Siapakah yang akan ambil tindakan ini? Adakah ianya Najib Razak? Hahaha... Maaflah...  tindakan tatatertib hanya layak untuk kakitangan awam yang menyokong Pakatan Rakyat sahaja...


P/S : Pergh... gua tak sangka yang gua menulis dengan skemanyer... hahahaha

24 July 2013

Analisis Keputusan PRK N1 Kuala Besut

Bhai/DeeDee sekalian....

Sori... kali nih gua tak sempat nak buat analisis keputusan PRK N1 Kuala Besut... banyak sibuk aaa.... tambah lagi malas nak kontek bebudak Agensi yang lepak berkampung disana dah lebih dua minggu.... Kesian kat diorang....


Aper pon... dari aper yang gua dimaklumkan.... ader beberapa perkara yang jelas kelihatan pada PRK N1 Kuala Besut yang mungkin akan menjadi penanda aras bagi mana-mana kempen Pilihanraya Kecil (PRK) selepas ini....
  1. Tawaran pembangunan dan infrastruktur bagi penduduk dan pengundi di Kuala Besut adalah hampir RM500 juta
  2. Beberapa projek "mee segera" berjaya dilaksanakan termasuklah pembinaan rumah baru bagi mangsa kebakaran yang mana ianya disiapkan dibawah kelolaan Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia
  3. Sumbangan wang ringgit dan harta benda mencurah macam air jatuh ke tanah
  4. PAS yang selama ini diwarwarkan menolak rasuah telah dilihat melakukan satu bentuk rasuah (isi minyak petrol) kepada bakal para pengundi di Kuala Besut
  5. Penggunaan sepenuhnya agensi kerajaan oleh parti yang memerintah adalah pada skala yang amat menakutkan.
  6. SPR seperti biasa berat sebelah dalam urusan pentadbiran pilihanraya dan pengundian
  7. Calon BN yang melakukan satu kesalahan serius dibawah Akta Pilihanraya sekadar dipandang sebelah mata oleh SPR
  8. Pegawai dan kakitangan SPR (mungkin ada yang menyamar) dilihat menggunakan kenderaan biasa (bukannya berlogo SPR) dan bercermin gelap keluar masuk didalam pusat pengundian
  9. Duit dibayar kepada pengundi dibuat secara terang-terangan tanpa SPR mengambil tindakan menyiasat.
  10. Penggunaan anggota polis yang terlalu ramai dalam PRK yang agak ketara.
Aper pon.... seperti mana yang semua sedia maklum.... Inilah penanda aras bagi PRK lain yang akan datang... dan pastinya pada masa akan datang... kesalahan dan salahlaku terhadap Akta Pilihanraya akan menjadi lebih kronik...

SPR perlu berubah dan SPRM perlu jugak berubah.... jika kita mahu Pilihanraya yang telus, bebas dan adil.

Tahniah diucapkan kepada calon BN yang telah memenangi kerusi N1 Kuala Besut dalam Pilihanraya kecil yang baru sahaja selesai. Cuma satu sahaja yang pelik pada pandangan gua.... Dimana dier calon PAS ... kenapa dier tak hadir ke meja pengurusan SPR semasa dipanggil oleh Pengurus Pilihanraya Kecil.... Ader sesiapa boleh bagitau???


Najib Razak Hanya Berani Umum Bonus Raya RM500 Jer

Bhai/DeeDee sekalian...

Kan gua sudah kata.... Hahaha... Najib Razak sudah kena main... skrang orang akan gelakkan Najib Razak..... dengan nilai RM500 yang diberikan sebagai Bayaran Bantuan Khas Kewangan tue... secara otomatik orang akan melihat bahawa Najib Razak tidak berkemampuan untuk mentadbir negara ini dengan jayanya... malu aaa...

Hahaha... dengan modal yang banyak sudah dihabiskan di PRK N1 Kuala Besut.... aper lagi yang nak diharapkan daripada Najib Razak... Hahahaha....  kantoi..... lawak siot.... hahahaha...

Kesian kat Najib Razak nih.... sampai biler-biler orang akan ingat macam mana dier kena main dengan Khalid Ibrahim MB Selangor tue.... hahaha... tue la... jangan pandang rendah orang korporat yang banyak buat kerja dari berpolitik.... hahaha.... Ini macham kalu PRU14.. jangan mimpi la Selangor akan dimenangi oleh BN..... hahaha... lupakan sajer lar.... hahaha....

nampak dah tua sangat dah Najib Razak dalam gambar nih...

KUALA LUMPUR - Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan Bayaran Bantuan Khas Kewangan RM500 sebagai persiapan hari raya kepada penjawat awam bagi Gred 1 hingga Gred 54.

Perdana Menteri turut mengumumkan Bayaran Bantuan Khas Kewangan RM250 kepada 660,000 pesara kerajaan bagi menghargai jasa bakti mereka.

Katanya pembayaran bagi bantuan khas itu akan dibuat pada 31 Julai ini.

Bayaran Bantuan Khas Kewangan kepada penjawat awam dan pesara kerajaan itu masing-masing membabitkan peruntukan kewangan RM670 juta dan RM165 juta, katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Najib Razak Tercabar, Umumkan Bonus Hari Raya

Bhai/DeeDee sekalian....

Hehehe.... MB Selangor (Abdul Khalid Ibrahim) telah berjaya mengkamjatkan Najib Razak dengan pengumuman bonus Hari Raya untuk kakitangan kerajaan Negeri Selangor (tetap, kontrak atau sambilan) sebanyak sebulan gaji...

Hahaha... so skrang bola sudah kena pada kaki Najib Razak... kalu dier tak umumkan bonus raya.... memang masak la BN kena kutuk.... Hahaha... kalu dier umumkan tapi bagi seciput... dan bukannyer sebulan gaji.... hahahaha.... masak jugak Najib Razak kena kutuk.... hahaha...

Gua dengar citer... Kerajaan Negeri Pulau Pinang pon akan umumkan bonus pada kadar yang sama dalam sehari dua lagi..... Tentang Kerajaan Kelantan... yang ini gua tak tau..... tapi yang pasti... Negeri Selangor dah lead.... hahaha....

So... Amacam,..... Takkan la nak tunggu Rosmah Mansor umumkan kot bonus Hari Raya nih..... hahahaha.....

Oh yer lupa.... PRU13 sudah solosai... jadi tak perlulah nak kasi bonus Hari Raya..... hahahaha... sudah menang... aper lagi mau susah hati... 5 tahun boleh enjoy.... hahahaha...

Ader brani ker Najib Razak .... Atau Najib Razak kena tanya Rosmah Mansor dulu kot.... Hahaha....


Bila Pengerusi SPR Berperangai Macam Budak-Budak

Bhai/DeeDee sekalian...

Lu orang biasakan tengok budak-budak bergaduh... paling biasa akan dapat lihat episod "ini kepala bapak engkau, ini kepala bapak aku" diorang akan buat kat atas tanah... Masing-masing sibuk nak pejak kepala bapak musuh diorang... Hahaha...

Kalu kalah main jengket ker... kalah main guli ker... kalah main kayu konda kondi ker... kalah main galah panjang ker... kalah main kabbadi ker.... hahaha.... mesti akan ader episod camnie...

Tapi yang lagi hebat biler gaduh diorang jadi lagi tinggi... sampai keluar cabaran "kalau kau anak jantan mari la sini lawan sorang-sorang" .... atau kalu masa diorang menggamjat kengkawan waktu malam lepas balik dari mengaji.... yang mana ader yang akan gatai kata "kalau ko anak jantan pi la masuk kat rumah yang berhantu tue".....

Takpon paling lekeh skali biler kiter tengok.... bebudak biler dah kalah... mula la cakap "tak aci la repot kat bapak ko... tak jantan la camnie" .... Hahahaha...

So.... bila pengerusi SPR berperangai macam budak-budak .... tue yang terbit statement macam nih ....

"Kami berharap dalam tempoh satu minggu bermula hari ini, kalau dia betul-betul anak jantan, ulang dakwaan itu di luar dewan."

Hahahaha.... lawak siot..... walhal dah lebih seminggu dah Rafizi Ramli buat kenyataan tue dua kali... sekali didalam Dewan Rakyat (dibawah imuniti Ahli Dewan Rakyat)... dan sekali lagi dibuat di luar dewan iaitu di Lobi Parlimen (tiada imuniti Ahli Dewan Rakyat)...

So.... aper kejadahnyer main cabar-cabar macam bebudak nih.... main guna statement "anak jantan" ..... Aper daaa.... Kalu itu macam la.... kitorang sumer pon nak cabar Pengerusi SPR gak.... "Kalau betul Pengerusi SPR ader telur (anak jantan), sila umumkan nama syarikat pembekal dakwat kekal tue" ......... hahahahahaha

Lawak siot...


PAS Terengganu: Macam Macam Ada

Bhai/DeeDee sekalian...

Tujuan gua menulis artikel ini adalah sekadar memperkenalkan lu orang sumer dengan aper yang ader dalam PAS Terengganu. Satu benda yang menarik dalam PAS Terengganu nih aderlah sikap mereka yang kuat wala' serta taksub kepada pimpinan ... Memang bagoosh wala' dan taksub nih... tapi biarlah guna otak sikit... Jangan sia-siakan otak dan akal yang Allah Taala telah kurniakan.... gunakanlah sebaiknyer...

Okeh.... Disini gua ingin memperkenalkan seorang blogger yang terhebat di Rusila...  Dier memperkenalkan dirinya sebagai FZT (http://freezoneterengganu.blogspot.com/) ... Nih gua tolong promosi nih... bagi chan blogger nih boleh sampai level blogger AmenoWorld ker... Anak Sungai Derhaka ker... hahaha

Gua takmo nak citer banyak tentang dier sebab gua cuma kenal dier kat dalam Internet jer (???? hehehehe).... tapi dari melihat cara penulisan dier kat blog.... (oops... sebelum tue... just nak kasitau.... dier nih katanya cukup lengkap ditarbiahkan oleh Hadi Awang) ... gua rasa aaa dier nih ader sikit mental (atau dier nih ader pekena pil kuda kot?)....

Hahaha.... bukan aper... dari cara penulisan yang tak tentu hujung pangkal... Dari penulisan yang takder gunakan huruf besar di permulaan sesuatu ayat.... gua saspek dier nih UPSR pon tak lepas kot.... kesian.... hehehe

Sori aaa... gua bukan tuduh mender ker  fitnah mender ker...aper ker.... tapi gua menilai dari sudut penulisan.....  yang best tue... semua penulisan dier dalam blog penuh dengan amarah .. tapi amarah yang tidak ketahuan hujung pangkal....  dulu sebelum ditegur oleh ramai orang.... dier menulis langsung takder perenggan.... main hentam keromo.... mesti masa sekolah dulu biler buat karangan dier failed.... hahaha

Selepas ditegur... baru la ader perenggan.... tapi ayat still masih tak ketahuan hujung pangkal.... errr.... macam nih ker contoh tarbiah yang Hadi Awang dah bagi.... patut la pon jumud dan taksub giler... hahahaha....  Satu yang menarik tentang blogger nih.... kalu lu baca artikel dier yang lain.... takder satu artikel original idea dari dier... melainkan semua artikel dalam blog dier digunakan untuk tembak blogger lain yang tak ngam dengan pemikiran dier...

Takder satu artikel yang ilmiah pon yang boleh didapati dari laman blog FreeZoneTerengganu nih.... even nak tunjukkan macam mana PAS boleh mentadbir Terengganu pon takder dalam kandungan artikel dier... Patutnyer sebagai blogger ternama di Terengganu...  wajarlah dier memperincikan aper yang akan dibuat dan dibangunkan oleh PAS jika dapat memerintah Terengganu... Tunjukkan satu idea atau gagasan yang baik ker... tapi tidak..... nehi...

Patut lah pon PAS Terengganu kekal kalah lagi dalam PRU.... sebab takder blogger PAS Terengganu yang boleh dijadikan contoh.... Nak harap portal TKO.... hahaha.... penuh dengan maki hamun ader la.... Hahaha.... kesian....

By the way....  blogger camnie bukan level gua... jadi buang masa gua layan dier.... ... Hahaha... gua sekadar nak "bakar line" jer ngan dier... Hahaha.... banyak lagi benda berfaedah boleh gua layan... tapi pasai kesian kat dier... gua listkan la jugak link blog dier kat blog gua nih... at least ader la orang berpeluang baca blog dier... hahahaha

Contoh penulisan blogger PAS Terengganu yang macam-macam ada ...



Bye Bye PAS, Bye Bye Kuala Besut

Bhai/DeeDee sekalian....

Ader beberapa rakan tanya gua... pasai aper gua tak berkempen dan turun padang pada PRK N1 Kuala Besut.... Mmmm.... macam mana gua nak citer aaa..... Hahaha.... okehlah... gua pon amik napas panjang... dan akhirnya gua citer dari A sampai Z kenaper gua tak kempen kepada calon PAS/PR di PRK N1 Kuala Besut....

Citernyer camnie....  gua ringkaskan dalam bentuk poin jer la yer.... hahaha
  • Sikap jentera parti PAS yang berkhidmat di sana yang banyak dipengaruhi oleh geng-geng Rusila yang mana menyebabkan beberapa kucar kacir berlaku dalam strategi yang diatur oleh pengarah pilihanraya kecil.
  • Sikap tidak mahu mendengar nasihat malah memandang beberapa blogger pro-PR sebagai musuh.
  • Sikap hanya percaya kepada kata-kata manis blogger/facebooker yang satu group dengan TranungKita dan tidak yang lain
  • Sikap jentera yang berkempen masih lagi dalam kerangka "mengutuk dan melondehkan" calon lawan tanpa mahu menunjukkan kredibiliti calon sendiri dari segi politik dan pentadbiran
  • Sikap masih mengekalkan kempen secara ceramah tapi kurang sentuhan peribadi dari rumah ke rumah.
  • Sikap Hadi Awang sendiri yang masih lagi terlalu ego tidak mahu memohon maaf atas ketelanjurannya mengeluarkan statement fitnah pada PRU13
  • Pengaruh UG yang terlalu kuat sehingga memandang kumpulan lain sebagai Syiah.
  • dan yang terbaru.... aderlah sikap yang sama sebijik macam UMNO bila mana PAS memberikan rasuah minyak petrol kepada pengundi di Kuala Besut

Err.... sebenarnya banyak lagi... cuma maleh aaa nak citer.... hahaha... aper-aper pon.... gua percaya.... aper sajer yang berlaku di PRK N1 Kuala Besut yang dibuat oleh PAS sampai bila-bila orang akan ingat.....  tambah lagi... PAS bukannyer berminat sangat dengan agenda Pakatan Rakyat.... dier nak tumpang sekadar nak menang kerusi jer.... hahaha

Aper pon... kalu memang pon semacam tak bermaruah... kalu kalah lagi la sebab tak bermaruah.... sebab bagi rasuah...... "Kalu UMNO buat aderlah salah, tapi kalu PAS buat takder masalah" ....... rasuah tetap rasuah la bhai.... tak kisah la yang buat tue hafal 30 juzuk Al Quran ker... atau yang hafal 101 teknik Kamasutra.... hahahaha

Kesimpulannyer... aderkah PAS akan menang di PRK N1 Kuala Besut..... hahaha... tunggu la SPR umumkan nanti..... hahahaha

23 July 2013

Cerita Bab Fatwa La Pulak

Bhai/DeeDee sekalian....

Pada dasarnya memang gua tak bersetuju orang Islam masuk dalam mana-mana pertandingan ratu cantik ka... dewi popular ka.... majalah mangga ka...  sebab dalam banyak kes... semua tue menjurus kepada mendedahkan aurat.... Okeh.... jadi dalam kes yang dibawak oleh peserta ratu cantik tue... yang mana mempertikaikan kenapa jabatan agama hanya berkeras bertegas bagi pertandingan ratu cantik sajer... dan bukannyer termasuk sekali dengan renang ker... gimnastik ker...  malah dalam kejohanan olahraga pon ramai atlet wanita yang beragama Islam jugak terlibat mendedahkan aurat....

Jadi... kalu pertandingan ratu cantik difatwakan haram kerana mengaibkan wanita dan mendedahkan aurat.... mengapa tidak Majlis Fatwa Kebangsaan (NFC) juga mengambil tindakan memfatwakan haram bagi wanita Islam menyertai sukan renang, gimnastik dan olahraga..... Mengapa tidak juga Majlis Fatwa Kebangsaan memfatwakan haram bagi mana-mana artis beraksi macam "sial dan sundal" dalam majalah Mangga dan URTV....

Aper salahnyer jika Majlis Fatwa Kebangsaan dan Jabatan Agama Islam juga mengambil tindakan keras seperti mendakwa kakitangan Jabatan Agama Islam sendiri yang terlibat dengan aktiviti merokok.... yang mana merokok itu telah difatwakan haram.... yer betul... rokok itu haram....

Aderkah Majlis Fatwa Kebangsaan dan Jabatan Agama Islam berani untuk mengambil tindakan mendakwa Mirzan Bin Mahathir Mohamed kerana terlibat dalam industri Arak yang tentunya telah diharamkan oleh Allah Taala sendiri.... Aper kata Jabatan Agama Islam menyaman dan mendakwa beberapa orang "bangsat dan mangkuk ayun" Melayu Islam yang menjadi pengarah dalam syarikat arak Guinnes Anchor dan sebagainyer tue....

Poodah la.... pasai tue la orang tak respek sama Majlis Fatwa Kebangsaan dan Jabatan Agama Islam.... pasai sikap double standard yang ditunjukkan oleh diorang.....   Tak payah jauh la..... berapa ramai kakitangan Jabatan Agama Islam yang terlibat dengan kegiatan merokok.... itu pon dah cukup dah....... kalu berani dakwa la semua yang isap rokok tue... baru la betul....

So... dalam kes nih... gua bukan nak defend empat orang "adik" yang terlibat dalam kemelut pertandingan ratu cantik tue... tapi.... gua sekadar nak tengok... sejauh mana beraninyer Jabatan Agama Islam seperti JAWI, JAIS dan JAKIM untuk mengambil tindakan menguatkuasakan fatwa haram terhadap sukan renang, gimnastik, olahraga dan jugak isu majalah setan macam MANGGA .... Ala.... kes rasuah pon Jabatan Agama Islam nih tak berani nak dakwa atas dasar haram..... aper daaa...

Berkaitan : JAWI: Bekas peserta ratu cantik hina Islam , Sara Amelia persoal fatwa 'lapuk' isu ratu cantik

Rasuah Di Bulan Ramadhan

Bhai/DeeDee sekalian....

Nak menang punya pasai.... sanggup berbuat macam-macam cara.... Agaknyer inilah ajaran ASWJ yang kuat dipegang oleh Geng Rusila kot..... mungkin lah kot... Walau aper pon alasannya.... pada gua ini adalah satu bentuk rasuah... dan SPRM patut amik tindakan.....

Tak kira la yang beri rasuah di bulan Ramadhan tue berkopiah berserban ka.... ASWJ ka.....  tapi pasai beri rasuah... maka sewajarnya tindakan diambil.... Sungguh... tindakan rasuah dalam bulan Ramdhan nih cukup menghina orang Islam yang Mukmin....

Kalu UMNO yang dok buat camnie... gua tak berapa heran sangat.... pasai UMNO dan RASUAH mana boleh berpisah.... Ini tidak.... kumpulan yang mengaku menjunjung tinggi Al Quran dan Sunnah pon buat benda yang macam nih.... payah... payah.....

Memalukan sungguh lar.... aper nak jadi la....  dunia dah nak kiamat la.... Ostad boleh kuarkan statement fitnah dan buat derk jer.... ahli Parti Islam boleh plak bagi rasuah pada bulan Ramadhan... siap tersengih jer..... macam takder berdosa jer....

Aper la nak jadi.... mmmmm

Berkaitan : PAS Kuala Besut Sumbangkan Minyak Tangki Penuh






Sungguh Tidak Bertamadun

Bhai/DeeDee sekalian...

Tindakan pentadbiran sebuah sekolah yang mengarahkan pelajar bukan muslim makan/minum sewaktu rehat di sebuah Sekolah Rendah (SK Seri Pristana) didalam sebuah bilik air sekolah pada gua cukup melampau.... Tindakan ini sungguh tidak bertamadun.... Tindakan ini hanya dilakukan oleh orang yang jumud dan mungkin tidak pernah tinggal dan hidup dalam kerangka masyarakat berbilang bangsa, kaum dan agama...


Tindakan sebegini menunjukkan sikap tidak prihatin pentadbiran sekolah terhadap isu kesihatan dan budaya... Pada pandangan gua... ini sungguh memalukan....

Kementerian Pendidikan perlu menyiasat perkara ini dengan tuntas dan cekap... dan tindakan menggantung tugas pentadbiran sekolah adalah satu keperluan yang mendesak sehingga selesai perkara ini disiasat sepenuhnya...

Tindakan keras patut diambil kepada pentadbiran sekolah ini... Ini akan menyebabkan Islam dipandang serong atas tindakan bodoh dan bangang tahap "dewa jalan duta" pentadbiran sekolah tersebut. Jika alasan kononnya pelajar lain berpuasa.... ianya patut tidak menjadi isu.....

Sori... gua dah tak tau nak susun ayat camana.... hati banyak marah dan geram dengan tindakan memalukan Islam oleh orang bodoh yang mengaku Islam... tapi tidak mukmin....

UPDATE : Sekolah yang terlibat aderlah SK Seri Pistana di Sg Buloh.

MalaysiaKini

22 July 2013

Dulu Lagi Gua Dah Bagitau

Bhai/DeeDee sekalian...

Dulu lagi gua dah bagitau.... benda macam nih akan jadi punya.... sikap keras kepala Hadi Awang memang gua dah lama jangka dan citer.... Patutnya biler kes nih telah dikantulkan oleh orang ramai itu hari... Hadi Awang patut buat tindakan meminta maaf.... tarik balik fitnah yang dibuat.... Tapi biasa la... Hadi Awang memang macam tue.... susah.... jenis "perasan bagoosh" dan susah nak dinasihat...

Yer la... pasai dier belajar tinggi sangat dalam bab agama la tue yang jadi timbul ujub merasakan apa sajer yang dibuat adalah betul... waima fitnah sekalipon.... Aper daaa... yer la... geng-geng yang kuat menyokong Hadi Awang di Rusila tue memang la akan wala' aper sajer yang Hadi Awang kata.... sebab pada diorang.... kerana ketaksuban melampau tue.... apa sajer Hadi Awang cakap sudah jadi seumpama wahyu.... sebab telah diasuh "wa sami'qna wa ato'qna" (kami dengar dan kami taat)...

Susah.... kalu Hadi Awang dari awal lagi membuat tindakan meminta maaf atas tuduhan fitnah yang tidak berasas tue... gua rasa isu nih takkan jadi dibangkitkan lagi... Mungkin ader yang mengatakan bahawa bekas calon PKR tue telah dibeli oleh UMNO untuk kempen PRK N1 Kuala Besut.... Gua tak tau lar... tapi dari aper yang gua dimaklumkan.... isu pembelian nih tak timbul...

Tambah lagi seperti yang diperkatakan.... tertuduh bertindak menyaman Hadi Awang atas kapasiti peribadi... antara dier dengan Hadi Awang... dan bukannya antara parti... Jadi dalam kes saman fitnah... biasa la benda macam nih jadi.... stendet la nih.... small matter...

Sebaiknyer.... seperti mana yang ader member gua katakan tadi kat gua... Hadi Awang patut "mencemar duli" memohon kemaafan secara peribadi dengan tertuduh nih... sepertimana peribahasa Melayu ... "Ular menyusur akar tidak akan hilang bisanya" .... errr... Hadi Awang suka perumpamaan ikan jer la... hahaha

Aper pon... aderkah berani Hadi Awang untuk "mencemar duli" memohon kemaafan atas fitnah yang telah dibuatnyer.... Hahaha..... jangan mimpi aaaa...  daripada 5 Mei sampai ke hari ini dah berapa lama la bhai....dah nak masuk 3 bulan.... hahaha..... Hadi Awang masih dengan ujub dan egonya........ Hahahaha...

Lantak pi la....  ini nasihat gua.... saman jer Hadi Awang tue dalam RM100 juta ker..... tak payah la saman separuh-separuh jalan.... saman sampai menang.... hahahaha.... bagi peringatan sikit... supaya lain kali Hadi Awang akan guna akal skit sebelum keluarkan statement fitnah macam tue..... hahaha

Berkaitan :


Jika Calon BN Kalah Di Kuala Besut

Bhai/DeeDee sekalian...

Agak-agaknyer la.... aper tindakan yang akan UMNO/BN buat jika calon BN kalah di PRK N1 Kuala Besut nih....  Aper plak strategi yang akan UMNO buat... Aper plak tindakan yang akan dibuat oleh Idris Jusoh... Aderkah akan ader kempen serangan bertali arus kepada Ahmad Said? Aderkah Ahmad Said akan diminta turun dari jawatan MB Terengganu.

Bagaimana pula dengan nasib Idris Jusoh? Adakah ianya akan menyebabkan pengaruh Ahmad Said akan lebih kuat di Kuala Besut dan Hulu Terengganu?  Bagaimana pula dengan sidang DUN Terengganu lepas nih??

Kalu ikut pemahaman gua lar.... Sultan Terengganu tetap akan menerima BN sebagai kuasa pemerintahan di Terengganu.... dan kemungkinan Ahmad Said akan dikekalkan agak tinggi.... Tentang pengaruh 16:16.... Itu tidak jadi masalah pada percaturan politik di Terengganu... Kemungkinan untuk Sultan Terengganu melantik Hadi Awang sebagai MB Terengganu setakat yang gua tahu agak tipis... melainkan kalu PAS mendapat kerusi 17:15

Aper pon.... dengan kempen yang masuk sesi akhir nih.... dari aper yang gua dimaklumkan.... potensi untuk menjadi 16:16 agak tipis... Ini kerana para pengundi di Kuala Besut khabarnya lebih terpengaruh dengan kempen BN yang mengingatkan mereka tentang apa yang pernah PAS buat di Terengganu semasa PAS memerintah negeri ini pada 1999 hingga 2004

Aper pon jangkaan yang ada.... pada pandangan gua...  BN masih mempunyai sengat yang agak kuat dalam kempen PRK N1 Kuala Besut kali ini walaupun calon BN agak goyah dari segi kredibilitinyer... Aper pon... semuanya terletak ditangan para pengundi.... Aderkah mereka boleh dijual beli dengan nilaian RM yang mencurah-curah semasa kempen PRK nih yang hanya sementara.... atau mereka mahu mendapat laba yang berpanjangan sehingga PRU14.... kiter lihat sajer la....

Hahahaha

Sokongan Gua Buat Kengkawan

Bhai/DeeDee sekalian.... Bagi sesiapa yang nak bagi kat awek dier ka... balak dier ka ... kad raya digital yang cute .... jangan malu dan segan.... boleh kontek member gua nih.... Ahmad Kamil @ Kartunis Ubi di laman weblog dier di http://kadraya.kartunisubi.com/


Hahaha.... terbaek.... skrang gua nak tengok samer ader dua orang lagi member gua nih ader tak nak buat idea camnie....
  1. Fendi (Ronasina)
  2. NaZha Anua (Kartunster)
Aper lagie bhai... inilah masanyer menunjukkan skil lu orang .... Ubi boleh jual dengan harga RM7 jer ... takkan la lu orang tabley nak buat samer... Hahaha... Ini satu cabaran nih bhai.... hahaha...

Taktik Kempen Yang Stereotype

Bhai/DeeDee ..... Gua bersetuju dengan pandangan blogger Azmi APA dan TheFlyingKick dalam isu taktik kempen yang stereotype nih.... Sungguh... penyakit macam nih... bukan sahaja hinggap dekat jentera kempen UMNO/BN... tetapi ianya jugak melekat kuat samer pada jenteran kempen PAS/PR....


Sorry to say la kalu aper yang gua citerkan nih semacam memburukkan PAS dan PR.... stendet la...  kiter bagi la chan kat Blogger UMNO/BN untuk tibai UMNO/BN dan kiter pulak tibai PAS/PR dalam isu kempen PRK N1 Kuala Besut... Baru la betul... jangan la kiter asik tibai musuh jer... skali skala kena gak tibai team sendiri.... buat muhasabah... buat peringatan... Tak tau la pulak kalu ader mazhab bengong yang kata tabley nak bantai team sendiri... Hahaha.... kalu tabley nak kritik team sendiri.... sebab alasan kena wala' .... hahaha.... alamat tak lama la team tue... cepat jer terbongkang.... hahahaha

Teknik berkempen memburuk-burukkan pihak lawan pada gua sudah tak relevan pasca PRU13 .... sebab sekarang nih... para pengundi dah matang.... diorang nak tengok aper dasar dan hala tuju yang parti-parti politik nih nak bawak... Diorang nak tengok masa depan...

Pengundi taknak tengok perangai asik kondem aper sajer yang musuh buat waima yang betul sekali pon.... Macam contoh... sudah berapa kali aaa gua citer ... tolong aaa jangan bawak isu kononnya pembinaan mini zoo di Kemaman tue membazir... Ini taktik bodoh orang yang tak belajar ilmu pendidikan... Taktik kondem mini zoo nih sudah ketinggalan.... Mini zoo atau aper sajer jenis zoo atau taman burung semuanya tue aderlah untuk pendidikan dan konservasi.... jangan jadi jumud dan bodoh.... Di negeri-negeri Pantai Timur... hanya di Kemaman jer la ader Mini Zoo yang boleh dianggap lengkap... sesuai untuk pendidikan... pendidikan tentang alam haiwan .... pendidikan bagi kanak-kanak...

Lagipon kalu nak pergi ke Zoo Negara atau Wetland.... berapa plak kosnya... dari segi logistik dan accomodation.... itu belum masuk kos tol dan minyak petrol...... Jangan la bodoh sangat bawak isu nih.... Samer gak macam isu "kononnya" ader ahli UMNO/BN yang keluar beramai-ramai masuk PAS/PR.... Hahaha... ini taktik lapuk aaaa....  Benda bodoh yang UMNO/BN buat macam nih pon PAS/PR nak ikut ... aper daaa....

Cuba la tunjukkan satu pelan perancangan 5 tahun aper yang nak dibuat setelah menang di PRK N1 Kuala Besut... macam mana nak perbaiki kualiti hidup para pengundi di sana... macam mana pula dengan kemudahan infrastruktur.... Buat la satu sesi taklimat pelan perancangan 5 tahun atau 10 tahun nih... bagi peluang pengundi di Kuala Besut terbuka minda dan membuat pilihan yang tepat...

Jangan la buat ceramah asik nak hentam jer... nak tunjuk bahawa calon lawan tue ader masalah la... calon lawan tue bukan orang tempatan la... calon lawan tue tak buat kerja la sebelum nih.... calon lawan tue keluarga dier orang PAS la..... wei... ini bukan kempen... ini bengong namanyer...

Pasca PRU13.... orang nak tengok aper yang PAS/PR rancangkan untuk 5 tahun kalu menang di PRK N1 Kuala Besut.... Orang nak tengok aper yang Pakatan Rakyat pelankan untuk keseluruhan negeri Terengganu.... Macam mana nak mempertingkatkan ekonominya... macam mana nak memperbaiki taraf hidup penduduk Terengganu... Macam mana nak memperbanyakkan industri dan peluang pekerjaan di Terengganu... Macam mana nak bawak pelabur masuk ke Terengganu... Macam mana nak jadikan tatakelola dan pentadbiran Kerajaan Negeri Terengganu bertaraf AAA+++ (Moody @ Standard & Poor's)...

Cuba la pamerkan pelan strategik 5 tahun ker... 10 tahun ker.... untuk Kuala Besut....

Cukup-cukup la tue buat kempen macam bangang yang menggunakan taktik kempen yang stereotype nih.... dah lama dah... dan dah tak releven lagi cara nih pasca PRU13..... aper daaa...

Ader paham ka??? .... hahahaa

Menyanggah Penulisan Abdullah Ahmad

Bhai/DeeDee sekalian.... sori... artikel ini terpaksa gua tulis dalam Bahasa Malaysia piawai... sori berbanyak kali.. Ianya ditulis sebagai menyanggah penulisan Ahmad Awang yang diterbitkan di Sinar Harian......

Seperti yang semua sedia maklum, Abdullah Ahmad adalah seorang ahli politik UMNO. Walaupun era beliau telah pudar dalam lipatan sejarah, namun atas dasar beliau merasakan dirinya masih releven dalam percaturan politik, maka ramailah yang taksub dan menelan bulat-bulat penulisan beliau. Saya banyak juga membaca penulisan beliau selama ini dan nampaknya Abdullah Ahmad masih tidak boleh lari jauh daripada paksi UMNO.

Abdullah Ahmad (atau lebih dikenali sebagai Dollah Kok Lanas) pada pandangan peribadi saya sudah tidak relevan dalam suasana politik pasca melenia (pasca 2000). Ini kerana pandangan yang diterbitkan dalam hampir semua penulisannya tidaklah lari daripada mengampu kepimpinan UMNO dan Barisan Nasional tanpa dapat menyelami kehendak sebenar pengundi dan akar umbi rakyat marhaen yang terlibat.

Umum sedia maklum bahawa kemerosotan teruk UMNO/BN pada PRU13 bukanlah disebabkan kerana Pakatan Rakyat menjadi kuat akan tetapi ianya disebabkan kerana UMNO/BN sudah dilihat tidak releven kesinambungan politiknya serta hala tujunya yang kini nampak jelas dibelenggu rasuah, salahguna kuasa, pentadbiran pincang dan tidak menyelami realpolitik pasca melenia (pasca 2000)

Sebagai contoh, saya ingin mengupas dan menyanggah penulisan Abdullah Ahmad berkaitan dengan isu Pasca PRK Kuala Besut. Apabila membaca penulisan seperti dibawah ini

"Kemenangan BN Rabu malam depan bukan sahaja telah dijangka – kecualilah ALLAH SWT mentakdirkan sebaliknya – tegas 'a successful businessman' kelahiran Kampung Raja, “is a foregone conclusion”"

Memperlihatkan bahawa Abdullah Ahmad yang mengaku sebagai seorang penganalisis politik telah bersikap condong ke satu arah tanpa asas yang kukuh. Umum mengetahui bahawa dalam mana-mana pilihanraya, tiada satupun kepastian yang nyata melainkan setelah pengumuman keputusan oleh SPR, melainkan sememangnya diketahui walau macam-mana sekalipun keputusan pengundian, BN tetap akan menang. Adalah tidak wajar seorang penganalisis politik veteran yang "kononnya" bersikap bebas menjadi semacam mengugut dan mencabar "divine power" untuk mengubah keputusan mana-mana pilihanraya.

Saya melihat terdapatnya kecenderungan Abdullah Ahmad (yang masih lagi ahli UMNO) bersikap cuba melakukan gerakan sabotaj kepada Pakatan Rakyat dengan cara memuji-muji PAS yang "kononnya" akan lebih berjaya jika berjalan sendirian dalam PRU14. Umum sedia maklum bahawa cara sabotaj ini hanyalah mainan para "machai dan balachi" dan bukanlah sepatutnya dimainkan dan dimomokkan oleh seorang ahli politik (penganalisis politik) veteran.

"Kata ramai orang Pas, akan lebih berjaya bersendirian dalam PRU-14 sebab telah kelihatan potensi Politikal Islam yang sederhana cerah di seluruh alam Islam. Tetapi kalau Pas terus dilihat oleh majoriti Melayu/Islam sebagai sebuah parti yang “di prop-up” oleh DAP dan PKR demi 'electoral strategy' mereka maka Pas, parti yang lebih tua dan lebih teruji, akan pada akhirnya rugi 'electorally' seperti telah berlaku padanya dalam PRU-13."

Tindakan Abdullah Ahmad memperkecilkan malah menghina Dr Ahmed Morsi dalam artikelnya memperlihatkan sikap sebenar Abdullah Ahmad dalam perjuangan Islam dan kenegaraan Islam. Sikap memperkecilkan tanpa melihat dari konteks yang lebih global dari segi geopolitikal menjadikan Abdullah Ahmad seorang yang kosong ilmu politiknya. Saya tidak terkejut jika mendapati bahawa Abdullah Ahmad  tidak tahu apa yang sebenar-benarnya berlaku di Mesir serta bagaimana berlakunya insiden rampakan kuasa secara ketenteraan.

"jangan seperti Dr Mursi cuba melakukannya di Mesir mengemukakan isu-isu walaupun diminati dan mustahak dari segi ideologi tetapi juga yang dianggap 'divisive'. Prioriti 'Political' Islam, sebelum matlamatnya dilaksana, adalah untuk membawa perpaduan, kemakmuran, stabiliti negara dan rakyat terlebih dahulu."

Pada pandangan peribadi saya, Abdullah Ahmad sebenarnya kurang pengetahuan tentang pengaruh kuasa minyak dan gas serta Israel dalam isu Mesir. Seperti yang saya katakan, mungkin pembacaan dan pengetahuan Abdullah Ahmad hanya apa sahaja yang terhidang di media barat seperti CNN atau melalui Al Jazeera dan Al Arabiya serta kupasan cetek oleh media arus perdana di Malaysia seperti Utusan Malaysia, Berita Harian, Star, Malay Mail dan sebagainya.

Maaf kata, tahap pengetahuan yang cetek inilah yang membuatkan Abdullah Ahmad menulis seperti ayam tanpa kepala dalam penulisannya di Sinar Harian. Sebagai seorang penganalisis politik veteran, sewajarnya Abdullah Ahmad menolak apa sahaja taktik dan teknik merasuah para pengundi di PRK N1 Kuala Besut. Tapi dari penulisannya, saya dapati Abdullah Ahmad semacam bersetuju dengan elemen rasuah "kononnya" atas kepentingan para penduduk dan pengundi di Kuala Besut.

Walau siapa pun kita, selagi mana kita mengaku sebagai seorang Islam yang mukmin, sewajarnya kita sentiasa menolak rasuah dan mempertahankan integriti. Namun sepertimana para pembaca blog ini tahu, saya pernah mengatakan bahawa di Malaysia, memang ramai orang Islam, tetapi terlalu ramai yang bukan mukmin.

Abdullah Ahmad adalah seorang ahli politik veteran, akan tetapi kupasannya terhadap politik (termasuk geopilitik) nampak tidak lebih daripada Ahiruddin Attan sahaja. Tidak mungkin seorang ahli politik veteran boleh berfikiran separuh matang seperti seorang editor media cetak yang terhutang budi atas pangkat gelaran yang diterima. Mustahil sungguh. Sewajarnya seorang yang veteran seperti ini mungkin boleh berfikiran lebih jauh seperti Hishamuddin Rais kalu pun tidak seperti Razaleigh Hamzah.

Kepada Abdullah Ahmad, jika anda atau sesiapa yang rapat dengan anda membaca penulisan saya ini, sila faham bahawa saya sama sekali tidak mengiktiraf mana-mana gelaran atau pangkat yang diberikan oleh manusia. Oleh yang demikian, cukuplah saya memanggil anda dengan nama Abdullah Ahmad sahaja kerana inilah nama yang nantinya akan dipanggil oleh Allah Taala.

20 July 2013

Menu Berbuka Paling Terbaek (Bergambar)

Bhai/DeeDee sekalian... Ini ader menu paling terbaek untuk berbuka puasa... Hahaha... Tapi gua tak perasan pon ader logo halal JAKIM ker idak kat tin nih...

Aper pon... Nama produk nih memang terbaek.... Hahaha..... Toddy Palm tue.... hahahaha.... Toddy... (Berkaitan : Baca Sini dan Sini serta Sini) .

Sekadar untuk memberikan pengetahuan kepada lu orang sumer..... hahaha... Perkataan Neera @ Nira berasal dari Bahasa Sanskrit manakala perkataan Kadai @ Kedai, .... Meesai @ Misai,.... Mempelei @ Mempelai, .... Appam @ Apam berasal dari Bahasa Tamil....

What say you???? Hahaha...




Sori... Bab Ini Gua Sentap

Bhai/DeeDee sekalian...  Sori... bab ini memang gua sentap..... dan sebagai memenuhi piawaian Bahasa Malaysia... ini gua tulis artikel ikut pola penulisan standard. Sila abaikan penggunakan kata ganti nama kedua (iaitu perkataan "gua" yang digunapakai) didalam artikel ini..... hahaha....  Jangan mare...

Seperti yang kita semua sedia maklum, pengajaran dan pembelajaran Bahasa Malaysia disemua sekolah diterapkan adalah kerana kepentingannya dari segi memartabatkan  Bahasa Kebangsaan sebagai Lingua Franca di Malaysia... Ianya dibuat demi memastikan bahawa sebagai rakyat Malaysia, wajib dan patutlah mereka boleh berbahasa Malaysia dengan sebaiknya.

Bahasa Malaysia sepatutnya menjadi satu bahasa perantaraan yang baik sama ada dari segi akademik, pentadbiran mahupun perniagaan. Ianya juga sepatutnya menjadi satu medium komunikasi utama di Malaysia.

Oleh yang demikian, gua tidak bersetuju sama sekali tindakan Kumpulan Pendidik Cina yang cuba menggesa Kementerian Pendidikan agar mengkaji semula peraturan baru waktu pengajaran dan pembelajaran Bahasa Malaysia. Ini kerana tindakan seperti ini menunjukkan sikap tidak prihatin dan patriotik terhadap sistem kenegaraan.


Sewajarnya tindakan sebegini ditentang dan dihalang kerana ianya secara tidak langsung akan menjadikan Bahasa Malaysia sebagai bahasa alternatif dan terpinggir di Malaysia. Jika mana-mana sekolah vernakular ingin dan bertegas mahukan pengajaran dan pembelajaran Bahasa Malaysia dikurangkan dan melebihkan bahasa Cina dan Bahasa Inggeris, maka sewajarnya pihak Kementerian Pendidikan mengekalkan dan mewajibkan kembali sistem "kelas reform" @ "kelas peralihan" bagi mana-mana pelajar dari sekolah vernakular yang ingin masuk ke sekolah Menengah.

Malah selain daripada "kelas reform @ kelas peralihan", adalah terbaik jika Kementerian Pendidikan dapat melaksanakan kembali Ujian Lisan Bahasa Malaysia pada peringkat SPM sebagai satu daripada ujian wajib yang perlu mendapat kepujian didalam peperiksaan SPM. Jika mana-mana pelajar gagal dalam Ujian Lisan Bahasa Malaysia, maka mereka wajib mendudukinya kembali (mengulang) peperiksaan yang sama pada tahun berikutnya.

Jika gagal Ujian Lisan Bahasa Melayu, maka pelajar tersebut patut digagalkan dalam SPM.

Bersangkutan daripada itu, gua berpandangan bahawa selain ujian MUET Bahasa Inggeris yang diwajibkan diambil oleh semua pelajar pusat pengajian tinggi di Malaysia (IPTA dan IPTS), maka sepatutnya satu lagi ujian wajib yang ditetapkan kepada semua pelajar IPTA dan IPTS adalah ujian khas lisan Bahasa Malaysia (UKLBM).



Itu pun kalau Kementerian Pendidikan ada keberanian dan bertanggung jawab dalam menentukan dasar dan kepentingan memartabatkan Bahasa Malaysia sebagai Bahasa Kebangsaan. Yang ini gua tidak berani nak jamin sebab Kementerian Pendidikan dari dulu lagi adalah sebuah Kementerian yang selalu tidak bersungguh dalam penentuan sesuatu dasar yang termaktub dalam perlembagaan.

Berkaitan : Guru Cina gesa kaji masa mengajar, belajar BM, BI

Dan sebagai tambahan, semua permohonan untuk memasuki perkhidmatan awam (termasuk guru di sekolah vernakular) dan sebagainya perlulah para calon lulus dengan cemerlang ujian lisan Bahasa Malaysia yang gua cadangkan dikendalikan secara professional oleh pihak Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA).

19 July 2013

Lawak Ramadhan Tahap Dewa Jalan Duta

Bhai/DeeDee.... walaupun gua agak sibuk hari nih pasai nak kena setelkan satu server yang kena SYN Flood (suspected on UDP Port 19).. tapi gua sempat jugak jengah kat Sinar Harian.... hahaha... seperti biasa... Sinar Harian nihlah diantara beberapa sumber menghilangkan tensen kerja...

Boleh la jadi bahan lawak Ramadhan tahap dewa jalan duta.... Hahahaha


Memang lawak la aper yang diperkatakan oleh MB Johor si Khaled Nordin yang ntah macam mana la boleh jadi Menteri Pengajian Tinggi dulu aaa...  statement yang selalu dier nih keluar nampak sangat lawak tahap dewa jalan duta.... bengap lagi tak ketahuan...

Sori aaa .... bukan aper... bukan nak kutuk mender pon... cuma statement dier nih sebenarnya tergantung.... dier nak tibai blogger mana aaa... yang kononnya akan memberikan kesan buruk kepada negara.... Hahaha.... Yang biasa tak professional aderlah blogger pro-UMNO.... yang macam PapaGomo lar... hahaha...

Yang mempunyai agenda buruk (jelik dan penuh dengan ke"porno"an) aderlah PapaGomo dan ParpuKari... dan diorang ader agenda tertentu demi mencapai hasrat diorang... PapaGomo jugaklah yang selalu menyamar sampaikan penguatkuasa undang-undang tak dapat nak amik tindakan kepadanyer... Even member-member yang kenal betul dier pon tak ngaku kenal..... hahaha... lawak siot...

Golongan ini memang digunakan oleh kumpulan, organisasi atau individu tertentu untuk mencapai hasrat dan tujuan mereka tanpa mempertimbangkan kesan buruk kepada negara....

Nampak sangat lar Khaled Nordin nih tibai blogger pencacai UMNO/BN nih.... kesian..... hahahaha



JOHOR BAHRU - Perbuatan segelintir pengamal media baru khususnya ‘blogger’ menulis tanpa sempadan menerusi laman blog boleh mendatangkan kesan buruk kepada negara.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, selain gagal mematuhi etika kewartawanan, perbuatan itu membuktikan sikap tidak profesional dan mempunyai agenda tertentu demi mencapai hasrat serta tujuan mereka.

“Pengamal media tidak rasmi ini bijak memilih isu yang diketengahkan sesuai dengan keadaan semasa dan mereka sering menyamar hingga menyukarkan pihak berkuasa mengambil tindakan undang-undang.

“Malah, tidak mustahil golongan ini digunakan oleh kumpulan, organisasi atau individu tertentu untuk mencapai hasrat dan tujuan mereka tanpa mempertimbangkan kesan buruk kepada negara,” katanya dalam ucapan yang dibacakan Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Pembangunan Usahawan dan Koperasi negeri, Md Jais Sarday pada Majlis Iftar Ramadan Jabatan Penerangan Johor Bersama Pengamal Media Massa, malam kelmarin.

Mohamed Khaled berkata, pengamal media tidak rasmi itu juga sering mengetengahkan isu kononnya tiada kebebasan akhbar di negara ini di samping beranggapan media dikongkong oleh kerajaan.

“Mereka selalu membandingkan media negara ini dengan media luar negara seperti Amerika Syarikat dan Eropah. Namun hakikatnya apa yang berlaku di Malaysia, kebebasan akhbar adalah terjamin.

“Dakwaan negara maju bebas dari kawalan kerajaan juga masih samar kerana akhbar atau organisasi media di negara berkenaan dikawal oleh golongan kapitalis yang menjadi ‘backbencher’ kepada kerajaan,” katanya.

Beliau berkata, pengamal media tidak seharusnya berfungsi seperti blogger yang sering meletakkan kenyataan berunsur desakan dalam blog serta laman sosial yang begitu terbuka penggunaannya dalam kalangan generasi muda.

“Pengamal media bukan hanya wajib mengetengahkan apa yang benar, tetapi juga melaporkan sesuatu berita dengan penuh tanggungjawab dan keyakinan bahawa laporan adalah untuk kebaikan serta kepentingan rakyat dan negara keseluruhannya,” katanya.

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1