Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

31 December 2012

Yuran Sekolah Kini Kembali?

Bhai... Hari nih ader sekolah yang dah mulakan pendaftaran pelajar untuk masuk sekolah... 1 Januari 2013 bagi negeri-negeri yang tiada cuti tahun baru maknanya sesi persekolahan dibukak... Soalan yang kerap ditanya... Aper citer dengan yuran sekolah... Kena bayar lagi ker..

Camnie ... Ramai orang salah anggap.. Ingat biler Menteri umumkan yuran persekolahan dihapuskan... Maka ringan lah beban bagi orang yang mempunyai anak bersekolah yang ramai ... Tapi sebenarnya tidak macam tue... Beban kos tetap ada.. Dan walaupun nilainya tidak lah banyak (bagi sesetengah orang) iaitu pada kadar RM65 - RM150 namun ianya tetap membebankan bagi ibubapa yang punyai dua atau lebih anak ...

Yuran sekolah kini kembali dengan menggunakan istilah lain... Ada sesetengah sekolah menggelarkannya sebagai "keperluan persekolahan".... Ada pula sesetengah sekolah menggelarkannya sebagai "kelengkapan persekolahan"... Walau apa pun namanya... Ianya tetap membebankan para ibu bapa...

Okeh... Dengan kekayaan negara kita ini... Tidakkah kita mampu untuk membiayaai segala bebanan ini dari rezab yang sedia ada... Kalu ikut perkiraan gua... Tak sampai pun RM80 juta diperlukan bagi memberikan "keperluan persekolahan" secara percuma kepada 500 ribu pelajar pada awal sesi persekolahan jika kos adalah RM150 seorang pelajar....

Sebab itulah gua berpendapat... Pendidikan percuma boleh diberikan dengan rezab dan dana sedia ada. Malaysia memang kaya... Tapi dek kerana Kerajaan sedia ada tidak pandai mentadbir rezab dan dana negara.. Maka ketirisan yang agak bodoh dan bangang seperti pembelian jet Skyhawk yang akhirnya hilang begitu sahaja di Padang Pasir Arizona berlaku...

Itu belum lagi kalu kiter tengok betapa bodoh dan bangangnya Nor Mohammed Yaakop mentadbir urusiaga forex di Bank Negara Malaysia yang menyebabkan kerugian hampir RM 30 bilion...

Gua tak citer bab orang lain beli barang dengan nilai yang samer boleh dapat 20 lebih barang... Kiter cuma dapat 2 barang jer... Hahaha... Bodoh nak mampus... Ala... Ini kes kapal tak selam nih.... Hahaha

So... Sebab itu lar gua bagitau... Setakat RM75 juta tue untuk bebudak masuk sekolah aper ader hal... Kecik jer... Seciput jer... LHDN pon boleh kutip RM124 bilion tahun nih... So yuran sekolah yang kini kembali dalam format lain tue patut dah boleh free...

Tapi yer la... Selagi BN pegang Kerajaan Malaysia... Selagi itulah sistem yang bodoh dan bangang akan terus digunapakai... Duit hilang entah kemana... Tapi oranv BN memang pandai ... Pandai menyonglap.... Hahaha

No comments:

Post a Comment

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Popular Posts

YouTube CipanTapirTenuk

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1