Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

18 November 2023

Ini Betul - ECRL bukan HSR

Bhai/DeeDee semua...

Baru-baru nih gua berkesempatan mengikuti satu rombongan pakar kejuruteraan struktur dan mekanikal dengan beberapa pelatih industri dan pensyarah dari sebuah Institut Pengajian Tinggi bagi melawat lokasi tapak-tapak laluan Rel Keretapi Pantai Timur (ECRL) di Pahang dan Terengganu.

Dan dari apa yang gua dimaklumkan, kejuruteraan struktur dan mekanikal bagi projek ECRL ini agak mencabar dengan keadaan muka bumi yang agak ekstrem... Ada kawasan yang berbatu granit yang agak susah nak dibentuk (perlukan bahan letupan) untuk membina terowong dan sebagainya.

Ada pula kawasan tanah gambut dan paya yang menjadi laluan ECRL ni.... dan membina struktur konkrit bertetulang dikawasan tanah gambut dan paya memang mencabar. Tambah lagi ada paya yang mengandungi larutan mineral yang tinggi...Dan ini sememangnya memberikan kesan nyata kepada simen dan konkrit.

Mengenai kadar kecerunan dan kesendengan landasan pula ... gua dimaklumkan ianya dibuat untuk menampung kesan halaju yang sederhana dan tidak terlalu tinggi.... Ini semua setelah mengambil kira isu keselamatan penumpang dan barangan yang akan dibawa pada laluan ini.

Gegaran pada setiap kali rel dilalui juga diambil kira dengan data-data seismik yang diperlukan ada diambil. Jadi... apa yang diperkatakan oleh pemilik ECRL adalah bertepatan dengan data saintifik dan kejuruteraan.

Dan gua pada gua ini adalah sesuatu yang betul dan tepat.

ECRL bukanlah High Speed Rail (HSR) services... dan ianya takkan cecah 200km/j pun pada kebanyakan laluannya nanti.... paling-paling pun sekitar 160km/j hingga 180km/j.

Sekadar pemerhatian.

=================
DAFTAR PERCUMA: Income bulanan Affiliate minima RM5 secara pasif : https://bit.ly/3UoWYX1
Buat konten video YouTube anda dengan mudah dalam masa 5 minit : https://bit.ly/3KEuTHL
Bisnes Online Guna Whatsapp? Mudahkan proses dengan : https://bit.ly/3Kp3RTD
Dapatkan Bitcoin Percuma Setiap Saat Anda Melayari Internet Browser : https://bit.ly/44xF74S
Dapatkan MoneroCoin FREE sekarang : https://bit.ly/3MaSQaJ 

ECRL bukan HSR


1 comment:

  1. ok latu tak bnayk jem bolih pejam mata dalam perjalanan
    ilmu manusia takat tu saja ynag mampu

    Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki-Nya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi.
    Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar.

    orang beriman pada Allah belajar lah bersyukur

    Dan (telah Kami tundukkan) untuk Sulaiman angin yang sangat kencang tiupannya yang berhembus dengan perintahnya ke negeri yang Kami telah memberkatinya. Dan adalah Kami Maha Mengetahui segala sesuatu.

    Dan Kami telah tundukkan (pula kepada Sulaiman) segolongan setan-setan yang menyelam (ke dalam laut) untuknya dan mengerjakan pekerjaan selain daripada itu; dan adalah Kami memelihara mereka itu,

    nak dapat macm nikmat Nabi Sulaiman tak merasalah kita memang tak layak pun

    pakat pakat sedar diri sapa kita di sisi Allah
    baru bolih rasa rendah diri ngan perintah Allah

    Dan barang siapa yang mendurhakai Allah dan Rasul-Nya dan melanggar ketentuan-ketentuan-Nya, niscaya Allah memasukkannya ke dalam api neraka sedang ia kekal di dalamnya; dan baginya siksa yang menghinakan.

    Dan barangsiapa mendurhakai Allah dan rasulNYa dengan mengingkari hukum-hukum Allah dan melampaui batas yang telah disyariatkan Allah bagi hamba-hambaNYa dengan mengubah atau meninggalkan pengamalannya, niscaya DIA akan memasukkannya ke dalam neraka, dia tinggal di dalamnya, dan baginya siksaan yang menistakan dan menghinakannya.

    sendiri juga mau banyak inagt amaran dari Allah

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Popular Posts

YouTube CipanTapirTenuk

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1