Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

11 November 2012

Proses Soal Siasat

Bhai... Gua nak citer sikit pasai proses soal siasat yang dah mendarah daging dalam beberapa agensi penguatkuasaan... Gua nak citer sikit pasai proses soal siasat dalam cabang cawangan khas...

Aper yang gua nak dedahkan nih.... cuma sebahagian kecik jer prosidur... walaupun ader SOP yang tertera dalam manual perkhidmatan... tapi jarang sangat ianya diambil pot.. selagi mana suspek yang ditahan selamat dan bernyawa.. selagi tue la apa cara sekalipon nak dapatkan maklumat boleh diguna pakai...

Sekitar tahun 70an dan 80an... antara instrumen yang paling digemari adalah menyoal siasat suspek adalah air batu... ketulan bongkah ais digunakan dalam bilik yang berhawa dingin... sama ada dengan kipas yang dipasang berkelajuan tinggi mahupun dengan menggunakan pendingin hawa..

Bagi yang sadis... suspek diarahkan duduk diatas ketulan air batu ini dengan berbogel semasa soal siasat.. Bagi yang rasional sedikit... mereka akan membenarkan suspek memakai seluar dalam... Biasanya.. Kurang dari setengah jam... pengakuan bersalsh dan maklumat lain akan mudah diberikan...

Satu lagi proses yang paling digemari adalah dengan menyoalsiasat sepanjang hari... Tanpa ada masa rehat... Makanan dan minuman hanya akan diberikan sekadar memastikan suspek boleh bertahan... Tapi rehat dan tidur tidak dibenarkan...

Ada juga penyoalsiasat yang menggunakan tahanan lain dilokap untuk membelasah suspek demi untuk mencungkil maklumat.. yang ini paling kerap berlaku... even sampai ke hari ini... tahanan lain yang membelasah tie akan diberikan tambahan makanan, minuman atau rokok... Suspek yang tidak tahan dibelasah... Biasanya akan membuat pengakuan hanya untuk mengelak dari teruk dibelasah...

Dulu... Teknik meletakkan seorang suspek bersendirian dalam bilik kecil dan terlindung amat digemari... Ini kerana ianya akan mematahkan semangat suspek... Dan boleh bermain dengan elemen psikologi... Kini ianya masih lagi berlaku cuma kurang kerap... Tapi permainan minda... Dengan mengatakan bahawa ahli keluarga suspek telah ditahan.. Diganggu... Maka banyak suspek yang boleh patah semangat..

Tapi... Teknik yang paling gua tabley lupa diadaptasi dalam soalsiasat aderlah dengan cara sebatan menggunakan getah paip pada tapak kaki suspek... Memang susah nak nampak kesannya... Tapi dengan sekali dua sebatan jer... mana-mana suspek yang tegar pon akan mudah mengalah... Tambah lagi masa tue suspek sedang duduk diatas blok air batu....

Hahaha... Lain-lain teknik kalu lu nak tau... Kena la jadi saspek... Hahaha...

No comments:

Post a Comment

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Popular Posts

YouTube CipanTapirTenuk

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1