Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

12 September 2021

Bukak Sekolah?

Bhai/DeeDee semua..

Pada bulan Mei 2020 lagi gua dah cadangkan supaya sistem sekolah diadakan secara penggiliran.. Banyak bulan gua upkan benda nih kat dalam Sosmed... Pada gua Penggiliran sekolah adalah menggunapakai konsep Tahap.

CUMA ...

Kalu setakat nak bukak balik sekolah pada Oktober 2021 nih... gua tak setuju... Why don't bukak sekolah pada Tahun 2022 la.... reset jer la tahun nih punya sesi persekolahan... kira start tahun depan la... lupakan jer tahun nih...

Dibawah ini apa yang gua pernah tuliskan... (yang ini gua tulis sekitar bulan Februari 2021)

=============================================================

Gua memang tak jauh dengan dunia pendidikan nih...

Abang gua cikgu, ex-GF gua cikgu, wife gua cikgu dan adik ipar gua cikgu ... jadi memang pusing mana pon memang terkait dengan bidang pendidikan...

Okeh... ini gua ader satu cadangan penambahbaikan untuk pendidikan di Malaysia pasca Covid-19.

SISTEM 2 FORMAT

Dalam sistem 2 format ini, kita akan mengadaptasikan sistem pembelajaran bersemuka (face2face) macam biasa sebelum ini dan juga sistem pembelajaran secara online (PdPR).

Bagi sekolah rendah, kita gunakan cara sebegini.

Minggu pertama dan ketiga setiap bulan
-  Adalah minggu sesi pembelajaran secara bersemuka (face2face) di sekolah bagi murid-murid tahap 1 (Tahun 1, 2 dan 3)

- Murid-murid tahap 2 (Tahun 4, 5 dan 6) mereka akan menjalani sesi pembelajaran secara online (PdPR) disamping menyiapkan latihan yang diberikan.

Minggu kedua dan keempat setiap bulan
-  Adalah minggu sesi pembelajaran secara online (PdPR)  bagi murid-murid tahap 1 (Tahun 1, 2 dan 3) disamping menyiapkan latihan yang diberikan

- Murid-murid tahap 2 (Tahun 4, 5 dan 6) mereka akan menjalani sesi pembelajaran secara bersemuka (face2face) seperti biasa


Bagi pelajar sekolah menengah

Minggu pertama dan ketiga setiap bulan
- Pelajar Peralihan, Tingkatan 1, Tingkatan 2 dan Tingkatan 3 akan menjalani sesi pembelajaran secara bersemuka (face2face) disekolah.

- Pelajar Tingkatan 4, Tingkatan 5, Tingkatan 6 bawah dan Tingkatan 6 atas akan menjalani sesi pembelajaran secara online (PdPR) dan menyiapkan semua latihan yang diberikan.

Minggu kedua dan keempat setiap bulan
- Pelajar Peralihan, Tingkatan 1, Tingkatan 2 dan Tingkatan 3 akan menjalani pembelajaran secara online (PdPR) dan menyiapkan semua latihan yang diberikan.

- Pelajar Tingkatan 4, Tingkatan 5, Tingkatan 6 bawah dan Tingkatan 6 atas akan menjalani sesi pembelajaran secara bersemuka (face2face) disekolah.

Dengan cara ini... kita dapat mengurangkan risiko jangkitan Covid-19 dan mengurangkan kapasiti murid di sekolah pada setiap masa. Inilah cara yang terbaik untuk kita buat dan manfaatkan... Gua harap tulisan gua ini akan sampai ke pengetahuan pihak Kementerian Pendidikan Malaysia.

Sekolah Buka Semula


2 comments:

  1. Saya ni makcik-makcik duduk rumah je pun boleh fikirkan cadangan ni dari tahun lepas lagi, tapi pakar-pakar yang hebat di KPM dan kerajaan kata kena tutup buka tutup buka. Ke anak mereka semua pdpr private one-to-one, rumah besar boleh riadah halaman luas. Apadahal kan.

    ReplyDelete
  2. Bhai, seblm tulis kena pikir jg sekolah asrama. Kalau d swak budak asramanya biasanya duduk pedalaman. Xkan nk suruh mak bapak depa hantar dan ambil anak tiap minggu. Kopak lh mcm tu. Rumah jauh dari sekolah. Ada yg naik bot, ada yg tumpang 4wd dan ada yg jln kaki berkilometer. Tulis jgn ikut sedap tari tangan. Kena pakai otak jg.

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Popular Posts

YouTube CipanTapirTenuk

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1