Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

16 February 2023

Mentaliti Sampah, Hasilnya Sampah Juga

Bhai/DeeDee semua...

Satu part yang gua rasa macam tak boleh nak diubah adalah sikap dan mentaliti masyarakat setempat... Benda macam nih dah lama berlaku.. benda macam nih dah biasa sangat dilihat...  hanya kerana bermentalitikan sampah... maka hasilnya sampah juga...

Maaf cakap la...

Kenyataan ini memang kena pada Kelantan... sungguh... susah nak jumpa tempat yang tiada sampah berlonggok ... sana sini memang ada... dah bertahun gua berurusan di Kelantan.. dan dari apa yang gua nampak memang macam nih la sentiasa dimana-mana...

Pernah satu masa dulu gua pergi ke Pekan Baru Indonesia.... sekitar awal 2000 ... memang la sampah ada dimana-mana... tapi... masa gua pergi pada tahun 2016 ... susah nak jumpa sampah yang bertabur atau berlonggok di tepi jalan di Pekan Baru Indonesia... dah takder...

Kalu orang Indonesia boleh berubah... takkan orang Kelantan tak boleh berubah???

Tolong la berubah...



6 comments:

  1. Inilah yg dinamakan mentaliti sampah, sbb perangai manusia itu sendiri mcm sampah yg dia buang merata-rata. Patutlah negeri kelantan tu susah nak membangun sbb rakyatnya mentaliti sampah.

    ReplyDelete
  2. Pemimpin ulama, tapi roh islam di mana?

    ReplyDelete
  3. We kelantanese we are different. We are cream of the malay.

    ReplyDelete
    Replies
    1. We kelantanese are different. We throw rubbish everywhere we like.

      Delete
  4. Bro, ini masaalah keturunan. Masyarakat kelantan selalunya memang takde protokol. Ayah emak dah ajar anak2 mcm tu jd bila budak2 tu dewasa mrk ikut perangai keturunan mrk. Kalu lu nampak kereta yg bukak tingkap sambil buang sampah org kelantan lah tu. Dlm kereta ada emak ayah dan 4 anak. Bila budak2 tu besar nanti dorang buat perangai yg sama tak kira diBangi SAlam Kajang KL. You can bring kelantanese out of kelantan but you can never bring kelantan out of kelantanese. So pathetic.

    ReplyDelete
  5. Dan perangai ni di bawa ke Selangor, KL ni pula. Serious menyampah, siap bawak mak bapak satu gerombolan siap dpt Zakat Selangor lagi.

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Popular Posts

YouTube CipanTapirTenuk

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1