Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

17 January 2010

Bye Bye

Malas aaa gua nak tulis dan komen pasai kerja bodoh yang pi bakar gereja, surau, gurdwara shahib tue... itu semua kerja bodoh... gua nak bye bye la kat isu nih.... Bukan aper.... lagi dilayan lagi menyirap darah nie naik... silap-silap gua boleh kena darah tinggi.... hampeh tue... jadi gua nak ucapkan sayonara... bye bye kat isu nih..

So ... apa yang gua nak tulis kali nih... hahaha... dah takder isu.. padan muka gua... hahaha...

Okeh la... gua nak citer pasai pembuangan pekerja yang bakal dan sedang dilakukan oleh Petronas seramai 9000 pekerja .... ini cerita VSS nih... Dah banyak kali dah kita dengar syarikat terpaksa lakukan VSS dan pembuangan pekerja demi untuk memastikan daya saing syarikat kekal dan stabil..

Persoalan gua nih... kenapa sampai 9000 orang pekerja yang akan kena VSS atau buang dari Petronas nih... adakah kerana salah satu sebab-sebab yang gua list kan kat bawah nie atau ader cerita lain?

1. Berlaku lebihan pekerja
2. Pekerja tidak kompetan (tidak mahir dan berkelayakan)
3. Kos gaji yang terlalu tinggi
4. Penggabungan
5. Masalah kecairan moral (CapEx dan OpEx)

Ikut satu info yang gua dapat... memang berlaku lebihan pekerja di banyak anak syarikat dimana ramai yang kerja goyang kaki kat Petronas... kerja yang boleh dibuat seorang... tapi staff ader 5 orang.... giler aper... lepas tue amik pekerja asing (consultant atau expat) yang kayu... buat kerja pon tak bagus... tapi bagi gaji mahal nak mampus...

Lepas tue... gaji untuk budak yang baru join giler babat mahal nak mampus sedangkan kerja belum tentu bagus... tambah lagi terpaksa amik bekas pelajar tajaan diorang kerja... sedangkan kerja tak banyak... tapi terpaksa amik sebab nak jaga legal issue bab tajaan biasiswa nih...

Kalu nak kata penggabungan... rasanyer tak banyak sangat impak dier... sebab Petronas tak banyak bergabung dengan pihak lain... tapi kalu bab masalah kecairan modal nih... gua rasa ianya memang masalah...

Yer la... ader duit banyak terpaksa sedekahkan dijoli katak oleh UMNO/BN.... buat Philharmonic Orchestra yang konduktor dan ramai pemuzik dier pun bukan warga Malaysia... duit simpanan dah nak kering.... yer ler.. asik bail-out jer... tak dibuat renewable saving... mampus la camnie...

Jadi... impak dier memang besar... yer la.. kalu 9000 staff nak kena VSS atau buang.... pergh... mana diorang nieh nak pergi cari kerja... korang bayangkan biler satu staff nie ader 4 ahli keluarga... 36 ribu orang akan ader masalah... banyak tue... giler aper.... sure jadi kalau bilau lagie ekonomi Malaysia... diorang nie (staff Petronas) dah biasa idup senang... camana nak tahan hidup susah.... err... habeh la....

Itu lagie Petronas nak taja Formula One (F1) ... banyak pakai modal tue...

So... bye bye la kat 9000 pekerja Petronas tue... kalu dulu korang rasa hebat.. dan pandang orang lain dengan sebelah mata... dan kadang-kadang tue ayat korang yang tak best kat orang lain... macam la orang lain tue kucing kurap... so ... lepas nie korang plak dapat merasa macam apa yang korang pernah buat dulu... hahaha... padan muka... pilih lagi UMNO/BN memerintah... sekarang dapat la kat korang... hahaha

2 comments:

  1. dengan ini gua cadangkan lu ganti Songkok Putih pada pemilihan TKO tahun depan. kalau ada la bro.

    Kuang3....

    ReplyDelete
  2. Bhai AdukaTaruna,

    Apa level gua nak saing dengan Songkok Putih... level gua cuma setara ngan Rosmah Mansor jer... hahaha

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Popular Posts

YouTube CipanTapirTenuk

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1