Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

17 August 2010

Abdul Razak Idris

Bhai... gau terbaca artikel yang ditulis oleh Abdul Razak Idris dari Banting Selangor kat dalam Utusan Online... hehehe... lawak la artikel dier yang bertajuk "Dinar emas, perak Kelantan boleh dianggap memalsukan mata wang?" .... hahahaha.... sohih Abdul Razak Idris nih berfikir bukan menggunakan kepala otak... tapi... kepala lutut.. hahaha... kayu.. kayu...


Mari baca apa yang gua sangkal dari artikel dier... hahaha


Soalan dier...


"Bank Negara melalui Gabenornya menganggap ia melanggar undang-undang negara kerana mewujudkan mata wang yang baru dan tidak diiktiraf oleh pihak mereka. Seperti biasa Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat dan orang kuat beliau, Husam Musa menyanggah pendapat mengatakan ia salah kerana ia diwujudkan berdasarkan sistem barter atau tukar barang.


Isu syiling emas dan perak yang dianggap membelakangi undang-undang negara menjadi suatu isu yang wajar disiasat dan dikaji legitimasinya.


Kesalahan memalsukan wang di negara ini mempunyai modus operandi di mana duit bernilai tinggi seperti RM50 dan RM100 dipalsukan dengan rupa dan bentuk yang sama menggunakan alat pencetak bermutu tinggi. Kini apabila Kerajaan Kelantan dibenarkan mencipta sistem kewangan mereka sendiri menunjukkan sudah tidak wujud prinsip Persekutuan dalam negara ini." -- Persoalan Abdul Razak Idris


Jawapan gua...


"errr... biler plak ujud matawang baru... Dinar dan Dirham telah ader sejak 1400 tahun dahulu... persoalannyer... aderkah ianya perlu pengiktirafan BNM...


Biler plak Dinar dan Dirham memalsukan wang RM... giler aper... tak sama pon.. dinar adalah emas... dirham adalah perak... wang RM.. cuma kertas campur plastik... takder pemalsuan pon... lagipun design dier tak sama pon dengan wang RM... ... cerita tentang Prinsip Persekutuan... errr... selama ini pun Prinsip Persekutuan tue cacamarba dibantai dek Kerajaan Pusat.." --- Jawapan gua..


Soalan dier...


"Kebaikan sesuatu sistem ialah apabila ia diguna pakai oleh ramai orang dan mereka mudah memahami pantang larang penggunaan sesuatu sistem tersebut. Apakah dana lindung nilai yang diguna pakai oleh Kerajaan Negeri Kelantan?


Bagi mata wang negara iaitu Ringgit Malaysia, rezab menjadi sandaran. Apakah perhitungan matematik dalam dinar emas dan perak di Kelantan?


Bagaimana orang luar hendak berniaga dengan 1,000 peniaga di Kelantan itu. Adakah mereka pun perlu membeli dinar emas dan perak. Apakah jaminan duit dinar emas ini setara dengan nilai barang yang ditukar kerana kelemahan sistem barter adalah memperincikan nilai dengan tepat hingga menimbulkan ketidakadilan dalam sesuatu transaksi." --- soalan dier


Jawapan gua...


"Benda baru bhai.. tentu la amik masa nak terima... hahaha.. takkan itu pon tak tahu kot..


Dana lindung nilai? .... hahaha.. mesti Abdul Razak Idris nih keliru... hahaha... tak perlu ader dana lindung nilai sebab dinar emas itu sendiri ader nilainyer.. tidak seperti wang kertas RM100 cuma bernilai sekitar 30 sen sahaja nilai kertasnyer..


Ringgit Malaysia kononnyer menjadikan rezab sebagai sandarannyer... err... bhai Abdul Razak Idris... cuba lu kasi tau kat gua berapa rezab emas BNM pada 1970 dan berapa plak rezab emas BNM pada 2009 ... cuba habaq mai... hahahaha... dah susut banyak la bhai... jadi... maknyernyer.. kalu ikut mentaliti lu.. Ringgit Malaysia nih mesti dah susut gak sebab rezab sandarannyer dah susut.... betul dak...


Nak beli barang guna dinar dan dirham mestilah kena tukar dulu .... macam la kalu lu pergi US... pastu beli barang kat sana.. takkan nak guna wang kertas RM... kena la tukar dulu kepada Dollar US.... budus ker aper ko nih...


Setara atau tidak tue... lu jangan la compare ngan 1 Dinar bersamaan berapa RM.... ini masa peralihan... biler dah semua pihak terima dinar... masa tue tak perlu dinisbahkan kepada nilai RM... dier akan dinisbahkan 1 dinar dengan 1 dinar gak... one to one" --- Jawapan gua

So... lain kali.. tolong bawak hujah yang mantap skit... hahaha

No comments:

Post a Comment

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Popular Posts

YouTube CipanTapirTenuk

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1