Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

24 August 2010

Insiden Bright Sparklers Menjadi Igauan

Dam Dam Dum Bunyi Mercun.... Hahaha... lagu raya la yang paling banyak bawak isu mercun nih... malah isu mercun dan bunga api nih dah lama dah jadi isu.... tetiap tahun ader yang jadi arwah... hilang jari.. hilang tangan.. hilang mata... dan macam-macam hilang la....

Dulu masa gua kecik... sekitar sekolah rendah... gua pon ader main ngan mercun dan bunga api nih... tapi.. mercun yang gua main cuma dari jenis yang cina pakai untuk persembahan tarian singa dan naga tue jer... tue jer yang mampu...

Tapi masa tue senang gak nak dapat bunga api... yang jenis belerang tue... guna jadi slow-slow pecahkan dan hancurkan dier... buat slow-slow.. takut terbakar... pastue kumpul dalam kertas dan bungkus kuat-kuat... pastue... buat primer dier (detonator) dengan bahan yang sama... aper lagie lepas siap .. pasang kat jamban mana-mana.... tunggu la mangsa masuk.... biler mangsa dah masuk... aper lagie... nyalakan primer (detonator) dier tue... dan walla.... meletup tahap gaban punya.... bergegar jamban... hahaha... kekadang tue siap tercabut papan jamban tue kalu tahap bom yang dibuat agak kuat... hahaha...

Tapi... semua kerja tue dibuat dengan berhati-hati... tak boleh dibuat waktu tengahhari atau panas... kena buat dalam keadaan sejuk... hari hujan atau malam hari... masa nak blend bahan letupan tue... bukan aper... sedikit spark pon boleh menyebabkan kecelakaan... dan satu lagie... gua tak isi bahan letupan tue dalam batang besi atau kaca.... tapi bungkuk dengan berlapisan kertas surat khabar... impak dier sama jer... bukan bergantung kepada berapa banyak bahan letupan.. tapi berapa padat bahan letupan tue...

Nak hancurkan serbuk bunga api tue tak boleh pakai benda lain (kayu atau besi) melainkan picit jer dengan jari secara cermat... slow-slow... sebab kalu pakai kayu atau besi.. boleh menyebabkan insiden terbakar.... Gua pernah buat macam-macam jenis bom nih... dari bom raya.. bom ikan... sampailah kepada periuk api buatan sendiri dan IED... Sekitar tahun 1991.. gua dapat pengalaman mengendalikan bahan letupan plastik dari jenis PE4, Semtex dan Emulite 180 ...

Periuk api paling mudah dibuat adalah menggunakan bom tangan + paku dan kekacang basikal ... masuk dalam satu tin pasir.... taktik yang sama semua pasukan gerila gunakan tak kira dimana jua...

Tapi.... biler berlaku insiden Bright Sparklers di Sungai Buluh pada 5 November 1991 yang menyebabkan 26 orang terkorban... menyebabkan gua terus tak bagi sesapa yang gua kenal main mercun atau bunga api... bahaya ooo... tambah pulak bebudak yang buat eksperimen bom nih tak tau aspek keselamatan... gua dulu walaupun baru darjah 5 masa tue... tapi aspek keselamatan gua amik berat masa nak siapkan bom gua.... mata kena pakai safety glass... tangan pakai glove... apron tebal kena pakai....

Ini tidak.... bebudak sekarang nih... main hantam jer... buat macam pro... tak pernah nak dengar nasihat orang... gua dulu pon main gak meriam buluh... tapi tak pecah la meriam bulu tue ... pasai sebelum guna.. kitorang rendam dalam air sungai selama seminggu buluh tue... pastue ikat ketat-ketat lilitan tali rotan pada buluh tue... dah siap.. baru tanam dalam tanah dan dioperasikan.... baru la bunyi dier mantop dan nyaring.... power siot... pasai tue la tak jadi aper-aper insiden kat kitorang... langkah keselamatan semua sudah amik...

So... pada 1991 insiden dikilang Bright Sparklers... 2010... insiden di Terengganu... mati sorang budak tercampak atas pokok.... semua gara-gara mercun dan bunga api.. dan semua kerana aspek keselamatan diorang tak amik kira masa mengendalikan mercun dan bunga api... bodoh ker aper diorang nih...

3 comments:

  1. gua dlu main meriam besi..kat taman celah mana nk dpt buluh kn.tapi safety kena ada..habis balut besi tu..besi pulak bukan nipis..tebal mcm besi signbord 'bumper ahead' tu..baru menaik bunyi die..budak skarang x kreatif..tau nk hentam je..kesudah merane

    ReplyDelete
  2. bro~ nk link kn citer nih kt fb sy. cm best la! pengalaman kite lebey kurg.haha

    ReplyDelete
  3. Bhai HentakBelipat...

    Wei.. meriam besi yer.... mesti berdengung dier punya bunyi.... pergh... best tue...

    Bhai Anonymous...

    Lu nak link gua takder hal.... cuma jangan galakkan bebudak bawah umur main mercun buatan sendiri... hehehe... bahaya...

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Popular Posts

YouTube CipanTapirTenuk

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1