Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

31 December 2022

Masalah Perparitan Di Kelantan? Hahaha

Bhai/DeeDee semua...

HAHAHA... sori la sebab gua terpaksa gelak besar bila nak membicarakan tentang isu masalah perparitan di Kelantan... HAHAHA

Bukan apa... semuanya pasai sikap dan mentaliti orang Kelantan... Itu ja... Okeh... mari gua terangkan.... 

Sebenarnya ada dua isu yang saling berkait antara satu sama lain.. dan dua-dua isu nih adalah isu yang besar...  Isu ini adalah isu perparitan dan isu perpaipan...

Okay... Kalu korang pergi ke Kelantan... terutamanya di Kota Bharu ... ader korang nampak tak Monsoon Drain (Longkang besar bersaiz 6 kaki tinggi dan 4 kaki lebar) di tepi jalan utama di Kota Bharu??? Ader nampak tak???

Hahaha... sure korang takkan nampak... hahahaha... sebab apa... sebab peel orang Kelantan ialah kalu mereka ader kedai kat tepi jalan tue.., mereka akan selamba jer buat binaan kedai sampai atas bahu jalan dan abis semua gigi jalan.... No space ROW anymore... langsung takdak.... terutamanya kawasan lama... kawasan pembangunan lama ..

Kalu korang nak tau.... di bahu jalan besar itu juga sebenarnya ada paip air besar yang bawak air bersih...  Dah la ditutup disimen atas paip besar nih oleh pemilik kedai... jadi macam mana la nak buat maintenance atau repair paip air bersih nih... jahanam... pastu bising air kotor... Hahaha... dah bodoh dan bongok buat binaan atas paip tue dah kenapa... pastu kalu orang nak pecahkan binaan tue... akan keluar la parang la.. sabit la... marah orang musnahkan pembinaan depa nih...

Sama la jugak perparitan... sepatutnya di sepanjang laluan jalan besar di Kota Bharu tue ader Monsoon Drain.... tapi mimpi la korang nak nampak benda nih... Pihak Kerajaan Negeri dan Pihak Berkuasa Tempatan macam tak berminat nak buat... nak laksanakan Akta Kanun Tanah Negara pun tabrani untuk memaksa penduduk beri laluan untuk pembinaan Monsoon Drain...

Selagi takdak Monsoon Drain di Kelantan... selagi itu lah banjir tetap melanda dan terus melumpuhkan bandar-bandar di Kelantan...  Selagi mentaliti takmo berubah selagi itulah...

Tapi... kalu ader Monsoon Drain pun di Kelantan... gua rasa tetap gak akan ader masalah... sebab rakyat Kelantan bermentaliti suka buang sampah kat Sungai dan Longkang... Hahahaha.... memang takkan selesai masalah gak... Bab sampah nih.... di Kubang Kerian contohnya.... ader gak berlambak sampah dibuang di tepi Mydin tue... berlonggok berhampiran kawasan Sekolah Menengah tepi tue... berhari-hari selamba ja pihak berkuasa tempatan tak kutip angkat buang ke kawasan sepatutnya...

Macam mana nak selesai... Hahahaha...

Semuanya sebab MENTALITI ....  Mentaliti Bangang.... Hahahaha


Penduduk tidak menyangka hujan lebat yang berterusan mengakibatkan paras air naik dengan cepat di rumah mereka sehingga tidak sempat untuk menyelamatkan barangan keperluan yang lain.

Ada penduduk yang ditemui mendakwa sistem peparitan dan saliran tidak terancang dan diurus dengan baik dipercayai antara punca berlakunya banjir kilat di beberapa kawasan penempatan yang tidak pernah dinaiki air sebelum ini sehingga menimbulkan rasa panik dan kelam-kabut dalam kalangan penduduk.

Timbalan Menteri Besar Mohd Amar Nik Abdullah sebelum ini berkata kerajaan negeri telah mengenal pasti beberapa kawasan 'hotspot' di negeri itu dan sudah meluluskan peruntukan untuk menyediakan parit, saliran dan longkang di beberapa kawasan tertentu yang dijangka bermula tahun depan.

3 comments:

  1. Aku setuju pasal mentaliti purba orang Kelantan. Aku ada tanya sorang brader mengapa tak buat parit salurkan air banjir kilat ke sungai 150meter dibelikan rumahnya. Dia kata kalau nak buat parit, kerajaan kenalah bayar laluan parit itu. Sedangkan parit itu untuk kemudahan dia sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adoilah... jahanam mindset camnie.... patut la tiap kali pon kena banjir... huhuhu

      Delete
  2. It comes with the package! Lu undi kerajae sendiri lu terimalah akibatnya. Mu gi la salak kat kepala2 lobai. Rumah YB2 lobai kena banjir tak?

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Popular Posts

YouTube CipanTapirTenuk

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1