Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

28 December 2021

Peringatan Buat Semua

Bhai/DeeDee semua...

Taiping adalah kawasan paling lembab dalam Malaysia... Ini kerana taburan hujan di Taiping dan kawasan sekitarnya seperti Kamunting dan Bukit Larut adalah agak tinggi sepanjang tahun... Sudah lama ianya macam nih... Tapi Alhamdulillah... jarang sangat kita dengar Taiping dilanda banjir besar...

Alhamdulillah...

Jelebu pula adalah kawasan paling kering dalam Malaysia... selama puluhan tahun taburan hujan tahunan yang direkodkan oleh Jabatan Meterologi Malaysia (Jabatan Kajicuaca) adalah yang paling sedikit dalam Malaysia... 

Sebabnya ... Dari segi geografi, Jelebu terletak di penghujung Banjaran Titiwangsa dengan bentuk muka bumi berbukit-bukau. Justeru, daerah yang bersempadan dengan Selangor dan Pahang serta diapit oleh daerah Seremban, Kuala Pilah dan Jempol itu agak terlindung daripada hujan.

Jadi... bila pada kali ini Jelebu mengalami bencana banjir yang akan teruk... ianya seakan satu peringatan buat semua... bahawa alam ini sudah bosan dengan kita... dengan pencemaran yang kita buat... dengan penebangan hutan yang kita laksanakan... dengan perlepasan terlalu banyak karbon dioksid ke udara... dan macam-macam lagi kerja buat kita...

Jangan terkejutlah bilamana alam (nature) bertindakbalas kepada kita... dan kita alami kesan perubahan iklim yang sangat ketara. Tak kisah lah apa Menteri Alam Sekitar dan Air cakap dalam persidangan global berkenaan perubahan iklim yang mana mengatakan bahawa Malaysia tidak terkesan dengan perubahan iklim... itu semua sekadar sembang kari semata-mata...

Kita memang akan terkesan walau hanya ada sedikit perubahan iklim secara global. Banyak tempat dalam Malaysia seperti bandar Muar mungkin akan tenggelam dibawah garis air... kerana kesan peningkatan air laut dan kesan pencairan bongkah ais di Kutub.

Jadi ... bersiap sedialah..



No comments:

Post a Comment

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Popular Posts

YouTube CipanTapirTenuk

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1