Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

25 May 2010

IPP Terdesak

Pergh... punya la IPP (Independent Power Producer) terdesak sampaikan terpaksa menggunakan agensi lain untuk mengeluarkan kenyataan seakan mengugut Tenaga Nasional dan Petronoas.... Ini sudah lebih bhai... Lu tau ka sapa yang pegang lesen IPP nih....

Tak lain tak bukan.... dua tiga mangkuk kroni yang tak abis-abis menekan rakyat dengan macam-macam cara... OSK Research dok kuarkan report kononnya kalu Petronas nak revoke harga gas yang dibekalkan kepada IPP.. maka mungkin IPP akan gulung tikar...

Wei.. selama nih IPP dapat harga gas yang paling celaka... pastue diorang paksa TNB beli elektrik janaan diorang dengan harga yang jauh dari harga pasaran... TNB terpaksa amik sebab kontrak dah ditandatangani dulu... ini semua kroni punya pasai... TNB ader stesen janakuasa sendiri.. tapi untuk tenaga elektrik... TNB kena dahulukan IPP... beli semua blok dari IPP.. kalu tak cukup supply satu negara.. baru TNB guna eletrik yang dijanakan oleh stesen miliknyer...

Ini macam cerita... kita ader sawah bendang..kita ader beras sendiri.. tapi kena paksa beli dan pakai beras orang lain.. kalu tak cukup baru kita pakai beras kita sendiri... bodoh ker aper cara nih...

OSK Research sekarang nih nampaknyer semacam bercakap bagi pihak Syed Mokhtar Bukhari dan YTL .... bukan bercakap atas dasar independent.. aper macam syarikat research nih... kalu ini macam la OSK punya report... sure pada gua la... tak boleh pakai punya research company... tak realistik...

IPP sepatutnya bukan jual tenaga elektrik kat TNB.. tapi kat kilang-kilang secara direct ataupun terus kepada pelanggan mereka di Singapura... itu yang sepatutnya... tapi tidak... IPP memaksa TNB membeli semua bekalan yang dijanakan oleh mereka dengan ikatan kontrak yang berat sebelah yang sekaligus memaksa Petronas membekalkan gas pada harga terendah... lebih rendah dari gas masak lu kat romah tue.... lu bayangkanlah....

Lu sendiri beli gas bersubsidi pada harga tinggi... tapi IPP dapat gas subsidi pada harga lagi rendah.... ader ka patut... IPP nih tak sepatutnya ujud ... kerana TNB mampu untuk menyediakan bekalan dengan memanfaatkan beberapa lagi stesen janakuasa mereka... Kita amik contoh projek Bakun yang terbengkalai tue... kalu okey la Bakun tue.. bukan Sarawak dan Sabah jer yang dapat manfaatnyer.. tapi Brunei dan Semenanjung Malaysia boleh disalurkan bekalan tue... ini tidak.... pasai kroni dan rasuah... hancuss projek Bakun... dari harga seringgit... menjadi seribu ringgit... (ini gua kias jer nih)...

Woi ... apa-apa pon.. gua tetap saspek yang laporan dari OSK Research tue bias dan berpihak kepada IPP (mungkin IPP menjadi dalang disebalik laporan tersebut)... Nampak sangat la IPP terdesak.. siap macam paksa TNB dan Petronas lagie.... siot la..

Laporan tersebut boleh dibaca di SINI.

No comments:

Post a Comment

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Popular Posts

YouTube CipanTapirTenuk

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1