Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

17 January 2013

DOSH : Boiler Meletup

Bhai.... Bagi yang tak pernah kenal gua... hahaha... gua kerja dalam bidang IT kat syarikat berkaitan Minyak dan Gas (ini kerja hakiki yang real .... kerja lain dengan agensi tue... itu kerja hakiki yang real gak... hahaha) dikawasan industri Minyak dan Gas Teluk Kalung, Kemaman, Terengganu.... Kawasan industri Minyak dan Gas nih sebenarnya dari Gebeng di Kuantan... sampailah ke Hulu Dungun .. iaitu termasuk Paka dan Kerteh...

Hebat kan kawasan industri Minyak dan Gas Malaysia nih.... dan saper kater Malaysia nih cuma negara pengguna minyak dan bukannya pengeluar... hahahaha.... Kalu dengar dari mulut orang politik UMNO/BN... itu la yang disurahkan... walhal.. diorang nih kalu jejak kaki kat kawaasan Industri nih cuma masa perasmian jer... hahaha... lain tak tau... camana beroperasi pon diorang tak tau...

Okeh... biler bercerita pasai industri Minyak dan Gas nih... perkara paling penting aderlah pasai keselamatan pekerja mahupun kilang (plant)... dan semuanya mesti mengikut peraturan yang ketat dimana semuanya perlu ikut SOP... dan ditetapkan oleh NIOSH dan DOSH... Green Card kena ader... hahaha... training kena ader... termasuklah "confined space" training.... memadam kebakaran (bomba @ firefighting) dan sebagainya semua kena tau... dan yang paling utama sentiasa semak keadaan persekitaran dengan "gas detector" ... hahahah.... kalu rasa nak mampus cepat try la buat kerja bodoh...

Itu baru kat onshore... kalu offshore ... kat plafrom lagi la banyak cekadaknyer... kena ader Paspot... bukan paspot yang amik kat Imigresen tue... tapi nih paspot untuk kerja offshore... kena amik sea survival course ... tak kisah la yang basic ker..... kena amik HUET (helicopter underwater escape training)... kalu ader lesen PADI lagi bagoosh... PADI nih lesen untuk divers .... hehehe... nasib baik gua ader sumer tue... hahaha... lengkap dengan green card...

Okeh... gua bukan nak citer pasai nak kelaut... kerja ngan syarikat Minyak dan Gas... tapi gua nak citer pasai keselamatan.... dalam industri nih... terlalu banyak boiler... terlalu banyak pressure vessel... semuanya kalu tak jaga betul-betul... dah maintenance betul-betul... takder ikut spec.. takder ikut SOP... ader yang tak pasai-pasai boleh jadi arwah... mampus biler boiler meletup...

Sebab itulah semuanya kena semak betul-betul... semuanya tabley main cincai bancai... semuanya tabley cap ayam....  rasa nak mampus.. try la... Jadi... aper sebenarnya yang berlaku di Felcra Bukit Kapah nih.... sampaikan pengukus tandan kelapa sawit boleh meletup dan mengakibatkan kemalangan jiwa... empat orang meninggal dunia bhai...

Ini pon satu jenis pressure vessel.... sejenis boiler (dandang)... dan ader tekanan.... salah percaturan maut menunggu... gua tak tau la diorang nih ader buat maintenance ker tidak.. ader buat kerja ikut spec atau tidak.... atau pon kualiti boiler dan pressure vessel dier memang kualiti rendah.... masak la kalu camnie... maknanyer semua kilang memproses kelapa sawit milik Felcra kena siasat la... itu baru Felcra... belum lagi yang milik Felda....

Aper-aper pon... gua ucapkan takziah kepada keluarga mangsa yang terlibat dan bacaan Al-Fateehah untuk mangsa (tak kisah la agama apa sekali pon mangsa tue)....

Al- Fateehah



3 comments:

  1. Tahniah brader C++,

    Hang memang suka tengok dari sudut berbeza...

    Aku suka sangat cadangan hang supaya semua menatang boiler di sume Felcra dan Felda disiasat balik...

    Itu urusan pentadbiran dan lembaga pengarah...bukan asyik dok agihkan keuntungan juta-juta jek...keluar la duit sikit nak semak benda macam gini...

    ReplyDelete
  2. Lepas ni berebut la nak masuk niosh. lu dah dpt arr greencard, mesti lebat nih hahaha

    ReplyDelete
  3. Piawaian Malaysia ....!!! Hancus !!! Setiap boiler ada jangka hayat, ni mesti nak untung lebih, boiler bukan mudah meletup kecuali jika telah expired date (Kelemahan Logam). Lepas ni apa lagi nak jadi ....!!!
    Takziah pada mangsa .... !!!

    Jebat: Pakar buat loyang !!!

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Popular Posts

YouTube CipanTapirTenuk

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1