Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

30 January 2013

Terbocornya Maklumat Ketenteraan Negara

Bhai... Kecoh dalam akhbar hari nih pasai Angkatan Tentera Malaysia sedang dalam proses untuk mendapatkan 4 transponder satelit bagi kemudahan komunikasi ATM... Dari satu segi ... Gua memang stuju ATM memanfaatkan kemudahan satelit untuk tujuan komunikasi...

Yer la... Dulu pon kiter guna gak kemudahan satelit untuk komunikasi bagi ATM nih... Kiter ader guna kemudahan dari Inmarsat.. Cumanyer... Satu jer yang masih kiter bertelagah sejak dari dulu... Iaitu masalah berkaitan enkripsi (encryption). Gua pernah bagi presentation berkaitan enkripsi nih kat Mindef dulu.. Siap buat demo lagi camana nak bypass enkripsi... Dan tunjukkan aper yang enkripsi terbaik boleh buat...

Kiter menggunakan peralatan enkripsi yang dibuat oleh negara Eropah... Tapi sistem tue agak terbuka... Dan seperti mana lu orang sumer tau... Sistem Echelon milik US boleh pantau semua itu walaupun dienkripsi sebaik mungkin... Sistem Echelon nih jugak Israel ader akses.... Dan Singapura sebagai sekutu US yang kuat mesti senang ada akses...

So ... Soalan sebenar yang gua nak bangkitkan nih aderlah... Usaha ATM nak memanfaatkan transponder satelit tue pada gua akan membahayakan lagi keselamatan negara... Sebabnya... Transponder itu disewa dari operator satelit swasta... Biasa satelit komunikasi macam MEASAT 3 ader beberapa unit transponder ... 16 unit atau 32 unit... Satu transponder berfungsi untuk satu tugasan sahaja... Kalu uplink... Uplink la dier... Dier tak asynchronous...

Biler ATM sewa transponder tue... Hehehe... Peluang untuk musuh curi dengar (eavesdropping) adalah tinggi... Tambah lagi kalu kita sewa transponder dari syarikat asing.. Kenapa ATM tak manfaatkan sahaja kepakaran satelit tempatan yang boleh membangunkan satu satelit komunikasi murah berasaskan teknology Low Earth Orbit (LEO) yang mampu dibina, dilancarkan dan dikendalikan sendiri pada harga kurang dari RM50 juta... Dimana ianya juga boleh beroperasi selama 15 tahun....

Berbanding dengan menumpang sewa transponder komunikasi pada satelit swasta yang beroperasi pada kedudukan Geosynchronous Earth Orbit (GEO) yang memang la murah sedikit kosnya tetapi keselamatan maklumat tidak dapat dijamin. Macam MEASAT 3... Kalu lu ader duit lu boleh sewa transponder dari diorang pada kadar yang rendah... Tapi lu boleh percaya ka keselamatannya... Kalu ader orang boleh bayar untuk pintas maklumat keselamatan ATM nih amacam???

Gua sungguh tak paham... Dari segi keselamatan... Tindakan ATM nih seumpama menyerahkan keselamatan negara kepada entiti swasta... Bahaya wei.... Biasanyer angkatan tentera negara lain sanggup ader sendiri satelit... Dan takkan menyewa transponder... Sebab risiko keselamatan...

Oh yer... Harga kemudahan satelit yang gua bagitau tue aderlah harga biasa dalam pasaran... Tapi ATM yang terkenal dengan pembelian pada harga berkali ganda mesti akan bagitau kos untuk sewa transponder tue selama 15 tahun menjadi sekurang-kurangnya RM5 billion.... Hahahaha... Lawak siot... Walhal harga sebenarnya murah jer.... Hahahaha


RALAT : Geostationary Earth Orbit (GEO) dan bukannyer Geosynchronous Earth Orbit.

10 comments:

  1. A'kum Sdr. C++

    Cantik.... saya teringin membawa balik N3 ini. Mohon Izin..

    ReplyDelete
  2. aku failed bab nih...tapi good info..bleh aku try kaji selidik...

    ReplyDelete
  3. Macam perlaksanaan AES saja ni Bro... mesti kroni involved dalam syarikat yyang akan menyekan satelit tu pada ATM..

    ReplyDelete
  4. Bhai MountDweller...
    Amik jer la... takder copyright dan takder copyleft...

    Bhai Carlos...
    Lu tak amik paper July ker... hahaha... takpon amik repeat exam.... hahaha

    Bhai ASD...
    Tue la pasai... gua saspek ader yang akan untung besar kali nih... hehehe

    ReplyDelete
  5. Sebenarnya ATM kita tak ada rahsia pun, semuanya bogel, terbonggeng pada musuh.Apabila rasuah dan komisyen jadi amalan, siapa peduli tentang rahsia dan keselamatan negara. Biak pilah asalkan bahagian aku ada.Beli kapal terbang yang tak boleh terbang sebab enjinnya masih terlekat pada bangkai kapalterbang di padang pasir Mojive USA, kereta kebal yang roda rantainya asyik tercabut, kapal selam yang asyik terapung macam sampan...Pernah dengar lawak yang tentera Singapura boleh nampak tentera Malaysia di Tampin sedang kencing dalam tandas?

    ReplyDelete
  6. setuju sangat dgn xumnooo.
    mana ada rahsia dlm ATM.

    ReplyDelete
  7. Bhai XUMNO...
    Hahahaha... sikap camtue yang bahayakan negara nih... hahaha.... lawak Singapore tue dulu gua ader dengar... hahaha.... rasanyer skarang nih lagi hebat lawak dier kan...

    Bhai Mohamad Adel...
    Tiada lagi rahsia... macam lagu Siti Nurhaliza jer... hahahaha

    Bhai Ahmad...
    You're welcome...

    ReplyDelete
  8. Aku cuba baca dan faham.Kosa kata tinggi sangat fasal teknologi ni.lemah aku.

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Popular Posts

YouTube CipanTapirTenuk

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1