Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...
Get Your FREE Helium Hotspot

17 August 2021

Taliban Kuasai Afghanistan?

Bhai/DeeDee semua...

Ramai yang tanya pandangan gua... tanya pandangan Agensi berkaitan isu Taliban yang kini telah menguasai Afghanistan.

Jadi... nampak gayanya gua terpaksa juga usik sedikit... ulasan dari padangan peribadi gua...

Macam ni la... mungkin apa yang akan tulis tuliskan ini tak kena dengan pendapat dan pandangan korang... tapi gua harap korang baca juga dan fahamkan situasi itu dari sudut pandang yang berbeza...

Okeh... masa zaman gua sekolah dulu... gua pon ader bercita-cita nak join Mujahedeen di Afghanistan... sebab itu kalu sesapa yang pernah baca kisah yang gua tulis dulu.. yang macam mana gua boleh isi borang untuk jadi Mujahedeen.... sebelum gua isi borang untuk join France Foreign Legion.... dan akhirnya gua dapat tawaran untuk join Agensi..

Masa tu gua cuma tahu Mujahedeen di Afghanistan tu sedang berlawan dengan USSR (Russia)... darah muda... jadi biler hidup rasa boring... nak jer ader sesuatu dibuat ... dan keterujaannya.. Namun biler gua dapat join Agensi... pandangan gua tentang Afghanistan jadi berbeza.


 
Okeh... pertamanya.... Afghanistan nih aderlah satu negara yang ader banyak puak... dan puak-puak ini cukup taksub dengan kepuakkan mereka.. USSR (Russia) berjaya dihalau keluar bukanlah sebab puak-puak Afghanistan nih bersatu padu... depa sesama sendiri pun bertelagah... tak ngam.. malah boleh berbunuh sesama sendiri.... pernah jadi kes pasai kambing jer... satu kampung kena serang dan bunuh....

So...USSR (Russia) terpaksa keluar dan mengundur diri sebab kos operasi ketenteraan yang tidak menguntungkan USSR (Russia)... Kasualti dan risiko agak besar... malah nak kata ader telaga minyak yang banyak pun tak jugak... banyak kawasan kosong jer... tak banyak mineral pun... Aper pun kos operasi ketenteraan dan nyawa agak tinggi... So better USSR (Russia) walk-off dari Afghanistan...

That's also what happen to USA (Amerika Syarikat)... setelah berpuluh tahun... baru USA sedar yang mereka terlalu membuang banyak masa dan kos disana... yang dilihat tidak banyak berfaedah... Maybe ader sikit untung dari hasil tuaian dan jualan poppy dan marijuana... tapi itu la.... payah...

So... Taliban kini berkuasa di Afghanistan... Taliban nih asalnya adalah puak-puak yang mengamalkan Islam secara ekstreme... terlalu konservatif, jumud dan kolot.... sorry to say la... ini realiti.... Depa jenis takrifkan semua ajaran Islam secara "as is" ... dan terlalu mengikat... sampai kalu benda kecik dalam kes agama pun boleh jadi sesuatu yang besar dan memaksakan....

Tak salah pun sebenarnya... cuma Islam itu berkembang... dan berevolusi ikut keadaan semasa... benda 1400 dahulu wajarkan dinilai ikut situasi setempat dan keadaan masa kita... namun tak la menyimpang dari ajaran Islam yang sepatutnya..

Bab ini memang failed dalam Taliban... dan Taliban jugak menganggap apa-apa yang takder kena mengena dengan Islam dikira patut dihapuskan walaupun sesuatu itu ada relevannya ... sebagai contoh relik sejarah lama.... banyak yang dah dimusnahkan sebab non-Islamic katanya...

Memang kesian kat rakyat Afghanistan bilamana puak-puak ekstremis nih kuasai negara... Puak-puak nih bukan ader idea dan planning untuk mentadbir dan mengayakan negara.... depa tadbir ikut padangan Mullah mereka yang dangkal ideanya dan ianya tak boleh dikritik atau disanggah... Di Malaysia pun ader jugak jenis-jenis nih...

Itu negara Afghanistan la... memang kesian kat rakyat dier... tapi nak buat macam mana... dah depa rakyat sana... takkan nak bawak depa ke sini... Kat sini pon dah cukup banyak masalah dengan pentaksub agama yang langsung tabley dinasihat dan ditegur kritik....

So... apakah risiko kepada Malaysia dengan ujudkan Kerajaan Taliban di Afghanistan? Takder sangat lar... cuma risau sedikit la kalu ader yang terpengaruh dengan elemen ekstrimis dari Afghanistan nih.... yang ini kena cantas awal lar..

Jadi... harapan yang ader cuma sekadar jika Taliban 2.0 ini dapat memperbetulkan apa sahaja salahlaku dan salah tadbir yang pernah mereka buat dahulu... dan pastikan Afghanistan boleh kekal aman, damai dan kembali bangkit menjadi negara yang baik dan ekonominya meningkat...

Kesimpulannya.... apa yang berlaku adalah masih diperingkat awal.... kita tunggu dan lihat.. Tapi... gua nampak... Kalu Malaysia bijak... Malaysia boleh mengambil ruang dan peluang bekerjasama dengan Kerajaan Taliban di Afghanistan untuk membangunkan negara ini...

Industri, Infrastruktur, Petroleum, Telekomunikasi dan Financial.... ini cabang-cabang yang sepatutnya syarikat dari Malaysia ceburi.... deal lah dengan baik ... dan tentunya Kerajaan Taliban boleh menerima cadangan yang baik ini...

Gua nampak Taliban 2.0 nih ader potensi untuk jadi lebih baik dari sebelumnya (Taliban 1.0) dengan syarat pendekatan ekstremis tidak dibuat secara literal....

Cuma risiko tetap ader.. sebab puak-puak dalam Afghanistan nih benda kecik pon boleh jadi pemula kepada perang yang lama dan kematian yang tinggi... sebab depa dahulukan emosional berbanding rasional....

4 comments:

  1. Nampaknya game Tun sudah dibaca oleh Mahyuddin dan PN . Kuasa penentu bukan berpihak pada Tun dan Mukhriz dan sebagai penentu. Malam ini tawar menawar dan katak katak saling lompat melompat.

    Selamat tinggal PejWang gud bye Tun dan Boboi.... Nasib kau Boboi dan Tun tak mudah selepas ini.

    Ditelan mati boboi diluah pun boboi mati.

    ReplyDelete
  2. namun tak la menyimpang dari ajaran Islam yang sepatutnya..
    menyompang dari ajaran yang wajib bukan main patut patuk

    1400 tahun dulu ada ke ajaran Islam yang perlu diubah
    untuk jaman lani

    ynag perlu diubah perangai munapik
    mulut cakap islam amalan macam kapir
    ni bahaya

    jalan lurus dan jalan yang Allah murka n jalan sesat
    kalau tak mau ikut jalan lurus dah tentu ikut jalan yang Allah murka n jalan sesat

    penat sebut dalam solat minta jalan lurus
    diluar solat perangai macam lahanat
    jangan tipu Allah berat azabnya

    Sesungguhnya orang-orang munafik itu menipu Allah, dan Allah akan membalas tipuan mereka.
    Dan apabila mereka berdiri untuk salat mereka berdiri dengan malas.
    Mereka bermaksud riya (dengan salat) di hadapan manusia.
    Dan tidaklah mereka menyebut Allah kecuali sedikit sekali.

    ReplyDelete
  3. Bab urutan perkembangan dan cadangan hubungan dgn Taliban memang bernas dan terbaik. Tapi.. bab lockdown kendiri, kobid dan gene terapi vaksin yg bhai percaya sgt tu gua gelak jer.

    ReplyDelete
  4. Copy that...Siap.!

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Popular Posts

YouTube CipanTapirTenuk

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1