Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

30 November 2009

Jika Kerajaan Melanggar Perjanjian

Perjanjian yang ditandatangani perlu diperakui dan dihormati. Belum pernah orang yang waras akalnya melanggari perjanjian yang ditandatangani sendiri. Jika kerajaan melanggar perjanjian tentulah kesannya adalah lebih buruk.

Baiklah... mari kita nilaikan isu perjanjian ini dengan kita ambil contoh perjanjian sewa beli rumah antara pembeli dan bank.

Jika pembeli melanggari perjanjian sewa beli dengan pihak bank, maka pihak bank sewajarnya diperbolehkan mengambil tindakan undang-undang yang sewajarnya. Begitu juga sebaliknya jika pihak bank melanggari perjanjian sewa beli tersebut. Ini kerana mana-mana perjanjian yang telah dimeterai perlulah diperakui dan dihormati oleh semua pihak yang terlibat.

Jika isu pelanggaran perjanjian sekecil ini pun boleh mendatangkan masalah yang besar sehingga boleh dibawa kemana-mana mahkamah untuk tujuan prosiding, maka tentulah mana-mana perjanjian yang lebih besar termaktub dalam lingkungan perundangan yang sama.

Oleh yang demikian marilah kita nilaikan isu perundangan yang boleh diambil kira dalam isu berkaitan dengan perjanjian melibatkan pihak Kerajaan Malaysia seperti dibawah ini.

1. Perjanjian Damai Hadyai (2 Disember 1989)

Perjanjian damai Hadyai ini adalah diantara Kerajaan Malaysia dengan Parti Komunis Malaya (PKM). Perjanjian ini semua pihak tahu akan kandungannya. Namun pihak Kerajaan Malaysia nampaknya tidak menghormati perjanjian yang ditandatangani oleh mereka sendiri malah mengambil tindakan bertentangan dengan semangat perjanjian damai.

2. Akta Kemajuan Petroleum 1974

Akta Kemajuan Petroleum 1974 merangkakan beberapa garispanduan serta perjanjian antara Petroliam Nasional (Petronas) dengan semua Kerajaan Negeri di Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak yang mana termaktub didalamnya hak-hak Kerajaan Negeri untuk mendapat 5% bayaran royalti petroleum jika terdapat operasi carigali minyak dan gas di kawasan negeri tersebut. Perjanjian ini yang sah dan nyata telah ditandatangani dan dipersetujui oleh semua pihak telah dilanggari oleh Kerajaan Malaysia. Kerajaan Malaysia sendiri tidak melunaskan tanggungjawab memastikan perjanjian sebesar ini dipatuhi.

Jika Kerajaan Malaysia sendiri berani untuk melanggar perjanjian yang ditandatangani olehnya, maka tidak mustahil mana-mana syarikat dan individu juga berani melanggar perjanjian. Janganlah anda terkejut dengan kes ramainya peminjam MARA yang melanggar perjanjian dengan tidak mahu membayar balik pinjaman. Ini kerana mereka menerima pakai konsep "Kepimpinan Melalui Tauladan"

Saya nasihatkan semua pihak (terutamanya pelabur asing) supaya menjauhkan diri dari melabur di Malaysia kerana pihak Kerajaan Malaysia terkenal dengan sikap melanggari perjanjian yang ditandatangani. Selagi mana Kerajaan Malaysia masih lagi ingkar dan tidak menghormati perjanjian yang telah ditandatangani, maka selagi itulah sewajarnya mana-mana pihak mengelakkan dari berurusan dengan Kerajaan Malaysia.

"Kepimpinan Melalui Tauladan" hanyalah retorik semata-mata. Kerajaan Malaysia sendiri tidak mengamalkannya bagaimana pula rakyat perlu mengamalkannya. Seperti ketam mengajar anaknya berjalan lurus.

1 comment:

  1. Bhai Pyanhabib....

    Selamat Raya Haji jugak buat lu... hehehe.. lu tahun nie qurban aper? hahaha

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Popular Posts

YouTube CipanTapirTenuk

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1