Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

28 January 2021

Guna Loophole Dalam Perundangan Untuk Lepaskan Diri

Bhai/DeeDee semua...

Kita sedia maklum bahawa terdapat banyak kelompangan (loophole) dalam sistem perundangan kita... Bagi orang yang bijak... bagi peguambela yang bijak ... mereka akan memanipulasikan sistem perundangan untuk melepaskan diri... Bukan kata sistem perundangan kita sahaja yang sebegini,,, tapi hampir semua sistem perundangan di dalam dunia nih mempunyai masalah yang sama...

Dalam kes kalu melibatkan warga asing .... Biasanya pihak Mahkamah akan menetapkan satu deposit perlu dibuat kepada Mahkamah sebelum sesuatu prosiding Mahkamah dapat dijalankan .... Tidak kira la warga asing itu plaintif ataupun defenden.... tapi lebih lagi lah kalu warga asing itu plaintif...

Oleh yang demikian... bagi kes-kes terkait warga asing yang menjadi mangsa..... suspek warga tempatan biasanya akan mengarahkan pihak peguambelanya untuk menekankan isu deposit prosiding ini... dan nilai deposit prosiding itu bebas diminta oleh peguambela walaupun ada hadnya oleh Mahkamah...

Jadi... inilah salah satu kelompongan yang ada dalam sistem perundangan Malaysia yang menyebabkan warga asing yang menjadi mangsa (plaintif) susah nak meneruskan prosiding kes mereka... tambah lagi kalu nilai deposit yang diminta oleh peguambela defendan adalah terlalu tinggi...

Dalam kes yang ini Mahkamah digesa ketepi bayaran RM70,000 dikenakan pada wanita Mongolia ... nampak sangat peguambela defendan sedang menggunakan isu deposit ini untuk kes ini dibuang begitu sahaja.... Bijak permainan mereka.... dan ini dibenarkan oleh undang-undang... sesuatu yang normal dalam perundangan Malaysia...

Aper pon gua tetap berharap agar prosiding kes ini dapat diteruskan supaya keadilan terjaga dan pihak yang bertanggung jawab mendapat hukuman sewajarnya...



No comments:

Post a Comment

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Popular Posts

YouTube CipanTapirTenuk

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1