Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

29 January 2021

Perak Dan Perlis Sudah Memulakannya

Bhai/DeeDee semua...

Selama hampir setahun wabak Covid-19 melanda negara nih... dan sejak itu juga Masjid dan Surau kita kehilangan momentumnya... Sama ada dari segi jumlah jemaah bagi setiap sesi solat fardhu mahupun solat Jumaat... 

Dan sehingga kini kita belum pernah dengar lagi adanya kluster Masjid atau Surau.. Yang ada kita dengar dulu adalah Kluster Tabligh... masa tue kita tak laksanakan SOP tertentu di Masjid...

Okay... jadi isunya disini bukanlah kepada penjarakan sosial sangat... tetapi lebih kepada SOP yang lain... 

Pada gua ... dari awal lagi gua suspek merebaknya wabak Covid-19 dikalangan peserta Tabligh di Masjid Tabligh Sri Petaling adalah datangnya dari dua sebab...
  1. Penggunaan air kolah untuk mengambil wudhu
  2. Sesi bersalaman dan berpelukan selepas solat jamaah.
Memang ramai yang menyanggah pandangan gua masa tue... tapi takper la... masing-masing ader pandangan mereka sendiri... tapi pada gua... ini adalah dua masalah utama....

Jadi sebenarnya ... kita masih boleh penuhkan kapasiti Masjid macam biasa... dengan syarat elakkan dua perkara ini... jangan ambil wudhu di Masjid (melainkan siap berwudhu dari rumah) ... dan jangan bersalaman dan berpelukan selepas solat jamaah (fardhu atau Jumaat)..

Tetapkan bawa sejadah sendiri dari rumah, amalkan penggunaan sejadah saiz besar.... pakai pelitup muka... dan sanitize serta cek suhu waktu nak masuk ke Masjid atau Surau... kepada yang kurang sihat (demam, batuk, selesema dan sebagainya) harap janganlah hadir ke Masjid atau Surau.... sendiri mau ingat lar... takkan orang lain nak kena tegurkan....

Jadikan ini SOP biasa... insyaAllah negeri lain pon boleh ikut.... Perak dan Perlis sudah memulakannya.... Negeri lain biler lagi?? Takkan Sultan Perak dan Raja Perlis ja yang betul-betul buat kerja jaga agama?? Yang lain macam mana??



3 comments:

  1. Salam bro,

    ade satu isu lagi besar yg lu lepas pandang... ni kite refer kes sri petaling & jugak kapal2 percutian (luxury liner etc) sbg cth mudah

    Masalah = Ventalation (udara)

    Yg lu state oklah boleh terima tapi faktor ventalation in punca kat sri petaling.. sebab aircon, udara sama circulate (kitar) so kalau ade seorg jemaah +ve tu yg merebak dgn pantas. Kalau open space.. solat kat padang tak jadi isu sgt asal ade jarak... tapi dlm confine space (ruang tertutup), soal jarak tak cukup...

    Itu pandangan gua...

    Satu lagi ade 3 variant (UK,SA & Brasil)... yg ni sgt2 merbahaya sebab sifat die lagi mudah merebak (+50%)... tak caya tgk daily graph Portugal, Ireland... semua terus total lockdown...

    Tapikan.. kite dah pkp + darurat kan.... so kalau kita pi "total lockdown' kire ni kasta lagi tinggi dari pkp + darurat, camtukan... pastu antara pkp dgn darurat, sape ranking lebih tinggi... hahaha.. tolong bantu gua, TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai... bab ventilation tu memang satu hal nyata... betul ... sebab susah kita nak detect pesakit jenis yang "carrier" nih... dier host tapi dier takder tanda-tanda sakit...

      Stuju ngan konsep Open Space... lebih selamat..

      Delete
  2. Bhai kadar yg sembuh pun ramai bhai jd lg ramai sembuh lg ramai yg dah herd immunity. Ini ada pula dr saluran rasmi kata penggunaan vaksin dpt tingkatkan herd immunity. Klu di sweden dan belarus gomen depa percaya pd herd immunity maknanya lg ramai kena kobid dan sembuh lg bagus. Cuma lockdown hanya pd warga emas sj. Entah lah bhai bila agaknya cohenivirus ni akan reda utk semua kembali kpd kehidupan asal. Cuma klu rasa mahu di mandulkan ambik jer vaksin haha.

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1