Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

19 January 2021

Betapa Teruknya Sistem Lokap Malaysia

Bhai/DeeDee semua...

Ianya adalah satu rahsia terbuka (open secret) bila mana kita menceritakan tentang keberadaan lokap di balai-balai Polis Malaysia...

Sama ada dari segi kebersihan itu satu hal lah juga... yang memang boleh dikatakan kurang tahap kemanusiannya....  tapi juga dari segi kemudahan asas dan jugak keselamatan tahanan... Kita faham kebanyakan Balai Polis di Malaysia sebenarnya agak uzur... Ada yang telah dibina sebelum Merdeka.... cukup banyak sebenarnya...

Kita cuma gunakan apa yang ada... dengan peruntukan yang cukup terhad.... Jadi usah katalah nak berikan satu keadaan lokap yang bersifat kemanusiaan...

Namun itu sepatutnya tidaklah menjadikan alasan untuk tidak bersifat kemanusiaan...

Bukan semua suspek yang ditahan dilokap adalah seorang pesalah... Urusan sama ada seseorang itu bersalah atau tidak itu bukan urusan Polis... Itu urusan Mahkamah... jadi sementara seseorang itu belum didakwa di Mahkamah dan disabitkan hukuman... mereka ditahan dilokap.... dan ini tidak menjadikan mereka tidak berhak untuk mendapat layanan bersifat kemanusiaan...

Banyak kes kecelakaan didalam tahanan lokap yang kita dengar selama ini... ada yang katanya mati akibat menggantung diri .... ada yang disebabkan paru-paru berair... ader yang disebabkan pukulan objek tumpul (blunt object).... malah ader kes baru-baru ini sampaikan ader tahanan lokap yang dirogol oleh tahanan yang lain...

CCTV yang ader di banyak lokap biasanya hanya sekadar untuk pemantauan tahanan sahaja... dan bukannya ada kemudahan merekod..... pelik tapi benar... sedangkan benda yang sama boleh sahaja diaktifkan untuk kemudahan merekod... Kebanyakan CCTV di lokap hanya capture video dikawasan pintu dan laluan keluar masuk lokap sahaja.... dan bukannya didalam lokap itu sendiri...

Dalam kes tahanan lelaki merogol tahanan perempuan di lokap.... ini memang agak menyedihkan kalu kita mendasarkan kes ikut affidavit tahan perempuan tersebut.. bagaimana tahanan lelako boleh lolos keluar masuk sel lokapnya (dengan kunci ada ditangan) dan boleh masuk ke lokap tahanan perempuan yang berkunci kemas....


Something fishy about this incident... betul... sesuatu yang pelik... macam ada salahlaku penugasan di lokap yang dilakukan oleh anggota Polis yang ditugaskan untuk mengawal lokap tersebut.. Gua tidaklah mahu nak menuduh... tapi gua rasa ada banyak yang tak kena... Mungkin ada pihak yang sengaja menyuruh tahanan lelaki tersebut untuk merogol tahanan perempuan tersebut sebagai balas dendam atau sebagai peringatan kepadanya....

Sori... gua tak nak tuduh.. tapi lu orang sendiri pon boleh agak kan... huhuhu



2 comments:

  1. Kalu nak selesa mcm kat rumah Jgn panggil lokap ikut suka lu la nak panggil apa!

    ReplyDelete
  2. itu tanggung jawab penguasa menyediakan kemudahan ynag bersesuaian
    bukan biar smapai keadaan jelek
    mentang mentang orang biasa
    kalau orang busar lain pulak layannya

    selalu dengar orang besar kata
    1 ornag itu tak bersalah selagi tak dihukum di mahkamah

    Dan mereka memberikan makanan yang disukainya kepada orang miskin, anak yatim dan orang yang ditawan.

    Banyak kes kecelakaan didalam tahanan lokap yang kita dengar selama ini... ada yang katanya mati akibat menggantung diri .... ada yang disebabkan paru-paru berair... ader yang disebabkan pukulan objek tumpul (blunt object).... malah ader kes baru-baru ini sampaikan ader tahanan lokap yang dirogol oleh tahanan yang lain...

    ini satu lagi isu ynag sellau ditutup ngan pelbagai alasan
    kecelakaan didalam tahanan lokap
    ada kes doktor dah sahkan kesan pukulan pada mangsa tahanan
    hingga mati
    polis yng lakukan ini bolih terlepas

    Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang zalim yang menyebabkan kamu disentuh api neraka, dan sekali-kali kamu tiada mempunyai seorang penolong pun selain daripada Allah, kemudian kamu tidak akan diberi pertolongan.

    ynag buat dzolim ynag lindungi kedzoliman Allah janji akan samasama dapat habuan di akhirat nanti

    Wahai orang-orang yang beriman, jadilah kamu orang yang benar-benar penegak keadilan, menjadi saksi karena Allah biar pun terhadap dirimu sendiri atau ibu bapa dan kaum kerabatmu. Jika ia kaya atau pun miskin, maka Allah lebih tahu kemaslahatannya.
    Maka janganlah kamu mengikuti hawa nafsu karena ingin menyimpang dari kebenaran. Dan jika kamu memutar balikkan (kata-kata) atau enggan menjadi saksi, maka sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahui segala apa yang kamu kerjakan.

    dalam bab keadilan tak kira kawan sepejabat dll
    hidup orang beriman mana bolih buat ikut suka
    mesti ikut perintah Allah

    dulu kat indo suhato perintah bunuh orang jahat
    tak perlu bicara. ribu orang dibunuh n dihilangkan
    ini lagi satu contoh orang islam ynag dzolim

    apa biza ngan firaun perangai turun sampai lani
    tetap ada
    negara negara tak aman jugak dari ancaman penjinyah kolar puteh
    kolar puteh kolar hitam sama saja bahayanya






    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1